TJ Honda X8rs

mathieux8r

TJ X8rs @ 21,957 sae
Mijn naam is Mathieu van Rossum en ben 20 jaar oud. Ik ben met deze scooter begonnen om iets te doen te hebben in de vakantie. Het was dus ook eerst de bedoeling om een scooter op te knappen en weer te verkopen. Ik heb toen een Honda X8rs gekocht zonder kappen en waarvan het frame ook niet helemaal meer recht was. Dus heb ik nog een Honda X8rx gekocht met kappen en waarvan het frame recht was. Toen die af was kriebelde het toch wel om een sprintscooter te bouwen, dus begin je om een set-up bij elkaar te sprokkelen dat werd:

Cilinder: Athena 70cc ovaal met Malossi kop
Uitlaat: Yasuni C16 Pia omgelast
Carburateur: Dell ortho 21 mm
Luchtfilter: Malossi E13
Vario: Malossi Multivar met Polini halfpoulie
Membraan: Polini Big Valve
V-snaar: MHR Kevlar Belt
Spruitstuk: Polini Big Valve
Ontsteking: Pederzini CDI
Lagers: SKF C4

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/Bigvalve.jpg[/ir]

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/c16.JPG[/ir]

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/1c16.JPG[/ir]

Ik wilde toen het blok en cilinder laten tunen en kwam via een klasgenoot in contact met Twan van TJ-tuning. Twan kwam op het idee om in plaats van die Athena en Mina cilinder erop te zetten.
Eerst gekeken met een oude cilinder of dit kon, daarna een MHR speed 6-poorter gekocht en afgedraaid.

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/Afgedraaidecil.JPG[/ir]

Ook is het carter door TJ gedaan

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/blokmetkrukas.jpg[/ir]

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/blokmetkrukas2.jpg[/ir]

Hierna heb ik weer een nieuwe set-up bij elkaar gezocht:

Cilinder: MHR Speed 6T
Uitlaat: DPR
Krukas: Malossi RHQ
Carburateur: Keihin 28mm met 70mm kelk
Luchtfilter: Twin Air (TJ) ø 70 mm
Vario: MHR 2000 Mina
Koppeling: MHR Delta Clutch ø107 mm
Membraan: Polini Big valve
Primaire Vertanding: Malossi 16 / 40
Poulies: Malossi 2005 Mina
Koppelingshuis: MHR Wing Bell ø107 mm
V-snaar: MHR Kevlar Belt
Spruitstuk: TJ spruitje
Ontsteking: HPI 2005
Lagers: SKF C4

Stage 6 teller gekocht en gemonteerd:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/stage6.JPG[/ir]

Krukas:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/hondarhq.JPG[/ir]

Keihin + kelk:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/Keihin.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/carb+kelk.JPG[/ir]

HPI:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/hpi.JPG[/ir]

Ook nog een Bosch waterpomp gekocht:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/Boschwaterpomp.JPG[/ir]

SR radiateur achter het voorwiel geplaatst en Bosch waterpomp onder de treeplank:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/radje.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/bosch2.JPG [/ir]

Daarna alles spullen op het blok gezet:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/blok+cil.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/blok3.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/dpr4.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/dpr1.JPG[/ir]

Door de mina overrange en wingbell moest de carterkap uitgefreesd worden en afstandhouders gemaakt:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/carterkap.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/carterkap3.JPG[/ir]

Blokje onder de scooter gehangen en kappen erop:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/scooter.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/scooter1.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/scooter2.JPG[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/HPIM1076.JPG[/ir]

Het afgelopen jaar naar verschillende meetings geweest o.a. Damwoude, best, Lint, Harelbeke, Heule en genemuiden.
Op Best ben ik ook op de bank geweest met de toen nog std Speed en 17,6 PK ongecorrigeerd gehaald:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/grafiekbest.JPG[/ir]

Harelbeke en Heule:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/harelbeke5.jpg[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/heule9.jpg[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/heule10.jpg[/ir]

Begin december ben ik nog bij RSB op de bank geweest, jammer genoeg geen extra vermogen gevonden. Maar wel een strakkere lijn gekregen.
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/grafiek.jpg[/ir]

Plannen voor dit jaar zijn:
• MHR speed 7t
• Peugeot krukas met 85 mm stijfstang
• Pia overrange poulies
• Zelfgemaakte inlaat voor een mina membraan
• 20 PK SAE :p
• SBO in de std scooterklasse te rijden
• Het uiterlijk af maken

Het grafiekje + filmpje wat Tim miste:
[ir]http://tj-tuning.nl/primages/mat4.jpg[/ir]
http://tj-tuning.nl/downloads/genemuiden/2006/honda19.3hp.mpg

Update: 13-02-07

Al een tijdje niet meer geüpdate maar ik heb niet stil gezeten.

De MHR Speed 7t is binnen gekomen en de tapeindes zijn gelijk pas gemaakt voor mijn blok. De cilinder ligt alweer bij Twan dus ik heb er nog geen foto’s van.

Ik heb ook al een goede Peugeot MHR krukas gevonden voor weinig geld, alleen waren de spiebanen half weg.

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/Peugeotas1.jpg[/ir]
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/Peugeotas.jpg[/ir]

Maar die hebben we toch niet nodig dus afdraaien die hap, en dan krijg je dit:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/asafgedraait.jpg[/ir]

Om de Honda halfpoulie passend te maken heb ik een busje gemaakt en erop gezet:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/asaf.jpg[/ir]

Aangezien de Peugeot as 7 mm korter is als de Honda as moet je ergens ruimte winnen dus de halfpoulie en kickstart rondsel afgedraaid:
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/P1010139.jpg[/ir]

85 mm drijfstang is ook besteld en binnen gekomen.
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/drijfstang.jpg[/ir]


Ook een begin gemaakt aan de Pia Overrange poulies de poulies passen al, alleen nog ff de goede snaar vinden.
[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/piaoverrange.jpg[/ir]

Update 06-04-07
We zijn weer wat verder met het opbouw van het blok.

De 85 mm drijfstang is in de as geperst en uitgeklokt:

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/krukas.jpg[/ir]

Doordat ik niet had gezien dat een Peugeot as 1,8mm dikkere wangen heeft dan een Honda as paste dit niet zomaar in het carter. We hebben zitten denken hoe we dit moesten oplossen. De beste optie was om het carter aan alle twee de kanten 0,9 mm dieper te maken.

Gister hebben Twan en ik het carter opgehaald en het in elkaar gezet.

Het eerste Honda carter met een Peugeot as erin:p

[ir]http://www.tj-tuning.nl/forum/mathieu/carter.jpg[/ir]

Nu alleen nog de 7t pas maken op het carter en alles weer opbouwen, dus er is nog genoeg te doen voor de 22e
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

jah jah eindelijk is hij er dan.
volgend jaar lekker samen sbo knallen met twan en tim.
pagina ziet er goed uit net als de geile honda.
 
Netjes, al vind je uitlaat er niet zo mooi onder hangen.
oi

Je gaat met mina speed of pia speed rijden i.v.m met de 85mm as?
Verder erg leuk project!

Ga je zelf een wig maken voor mina membraam (V-force/Vl14)
Veel succes en hou hem zeker in de gaten!
 
Je gaat met mina speed of pia speed rijden i.v.m met de 85mm as?
Verder erg leuk project!

Ga je zelf een wig maken voor mina membraam (V-force/Vl14)
Veel succes en hou hem zeker in de gaten!

Ik ga met een mina speed rijden en die 85 mm heb ik nodig omdat er anders ongeveer 7 mm van de voet af moet. En nu misschien maar 1 a 2 mm.

Die wig wordt idd gemaakt voor V-force of Vl14
 
nice scooter, heb hem al bewonderd op harelbeke en ben blij dat hij online staat. Zal dit zeker blijven volgen.
Succes
Grtz

ps. je hebt een pm
 
nice bike but have you ever thought about going with a 125stroker kit. in hawaii we ride 100cc to 125cc honda strokers and they are really fast 90mph and they are also a lot cheaper to build then a mhr or evo kitted engine. the parts are less then half the price of the mhr or evo parts.
 
Vet dat je het ook met een verticaal blok probeert. Ik hoop dat ik ook rond de 19 kan komen met mijn peugeot blokje. De setup lijkt op elkaar iig.

Verder wens ik je veel succes
 
Back
Top