Over het algemeen is 4takt nog zuiniger dan 2taktjes, maar zijn helaas de meeste 4takts ook chinees, en de meeste dealers willen hun handen daar niet aan branden ivm goedkope/moeilijk verkrijgbare onderdelen. Dan ben je dus altijd aangewezen op degene die hem verkocht heeft. Ze zijn erg aantrekkelijk in prijs, maar bedenk wel dat voor die €700 de scooter vervoerd moet worden, er belastingen op zit, en dat de dealer er ook nog winst op moet maken. Voor ScooterDatabase heb ik ooit eens een rekensommetje gemaakt, voor een scooter van €600 is maar €250-€300 aan fabricage opgegaan, de rest gaat op aan allerlei bijkomende kosten...
Een Piaggio Zip 4T of een Piaggio Fly zijn wel een goeie keus, bekende scooters, en ook een betrouwbaar merk, en niet al te duur, zeker 2dehands.
Qwa 2Takt is de keus een stuk groter, en over het algemeen is het veel makkelijker om aan onderdelen te komen, en mocht het misgaan, kan je altijd nog langs een dealer.
Bijvoorbeeld een leuke 2de hands Yamaha Neos, Yamaha JogR(R) of een Peugeot VivaCity.