Tips nodig aankoop scooter

DutchPlayer

Well-Known Member
Beste mensen,


Hi ik ben Mark uit Amsterdam en ben nogal nieuw in het wereldje van de brommer/scooter. Ik rij normaal gesproken zelf auto (Alfa Romeo 146 Ti) maar met die stijgende bezine prijzen word dat allemaal minder aantrekelijk en ga je toch kijken naar een oplossing.

Nu dacht ik brommer/scooter stuk zuiniger als een auto, het is voor woon werk verkeer en das net te ver om te gaan fietsen.

Dus ik dacht ga een schakel brommer halen, met de gedachte ken ik meteen leren schakelen en over een paar jaar voor het motor rijbewijs. Nou lees ik weer dat dat soort brommers ook weer niet zo zuinig zijn.

Automaat is zuiniger en helemaal een 4 takt scooter. Dus ik zoeken, ik hou wel van Itaiaanse merken en kwam dus op een Aprilia SR Ditech uit. Zeer zuinige scooter alleen lees ik dat mensen er veel problemen mee hebben en als je problemen hebt moet je hem toch weg brengen.

Ik doe altijd alles liefst zelf omdat ik vaak het idee dat je bij dealers opgelicht word.

Dus wat raden jullie mij aan, budget is max 800,- eurotjes voor een leuke scooter.

Misschien kunnen jullie een beetje aangeven wat bijv goeie 4 takts scooters zijn en welke 2 takts scooters goed zijn en ook nog een beetje zuinig.

Ik zie met al die scooters door de bomen het bos niet meer*D Ik zie graag jullie reakties tegemoet, alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Alle standaard scooters zijn redelijk zuinig. je kunt kijken voor een zip 4takt betrouwbare scooter en ook zuinig. ook kun je kijken naar een bella50 beetje retro design scooter (imitatie Aprilia habana) is wel chinees, is 4takt en heb er best goede verhalen over gehoord ook erg goedkoop nieuw maar iets van 1200 euro.
 
Over het algemeen is 4takt nog zuiniger dan 2taktjes, maar zijn helaas de meeste 4takts ook chinees, en de meeste dealers willen hun handen daar niet aan branden ivm goedkope/moeilijk verkrijgbare onderdelen. Dan ben je dus altijd aangewezen op degene die hem verkocht heeft. Ze zijn erg aantrekkelijk in prijs, maar bedenk wel dat voor die €700 de scooter vervoerd moet worden, er belastingen op zit, en dat de dealer er ook nog winst op moet maken. Voor ScooterDatabase heb ik ooit eens een rekensommetje gemaakt, voor een scooter van €600 is maar €250-€300 aan fabricage opgegaan, de rest gaat op aan allerlei bijkomende kosten...

Een Piaggio Zip 4T of een Piaggio Fly zijn wel een goeie keus, bekende scooters, en ook een betrouwbaar merk, en niet al te duur, zeker 2dehands.

Qwa 2Takt is de keus een stuk groter, en over het algemeen is het veel makkelijker om aan onderdelen te komen, en mocht het misgaan, kan je altijd nog langs een dealer.
Bijvoorbeeld een leuke 2de hands Yamaha Neos, Yamaha JogR(R) of een Peugeot VivaCity.
 
Last edited:
Kijk aan dit soort info heb ik wat. 4 takt is dus moeilijker te vinden en lastiger te onderhouden. Kort door de bocht, een 2 takt scooter is makelijker te vinden en daardoor makelijker te onder houden.

Ben zelf wel een beetje handig dus zou dan het onderhoud ook makelijker kunnen doen.

Trouwens had nog een leuke Aprilia SR met moriniblok gezien, is dat wat?

En kwa KM stand van een scooter, wat is veel? Lees daar namelijk ook vanalles over.
 
mark,

ik kan het bevestigen dat een scooter een flink stuk zuiniger is dan een auto.
daar ik de zelfde gedachten had dan jou ben ik een jaar of 5 geleden al reeds scooter gaan rijden.
en ik kan je zeggen een scheeld echt wel hoor.
ik kom zelf veel relaxter aan.
en in de zomer dagen zo als nu het geval is is het heerlijk.
maar dat is puur mijn mening hoor.
 
Morini is in mijn ogen rommel, ga voor een scooter met een minarelli horizontaal of piaggo blok.

Gilera runner
Beta Ark
Yamaha Aerox

boven de 30 k is wel redelijk veel maar met goed onderhoud wil dat niet zeggen dat het een slechte scooter is.
 
Ik zou voor woon-werk verkeer zelf nie zo heel snel voor een Aerox gaan, zijn erg klein... Zoals ik al zei, eerder een neos/JogR(R) of zoiets, voor een Aerox betaal je trouwens al snel de hoofdprijs 2dehands...

Maar idd wel iets met een Minarelli horizontaal/piaggio blok
 
Ik raad aan een neos en om helemaal goedkoop uit
te zijn nog een tomos mja daar zoek je denk ik niet naar.

Een neos is erg betrouwbaar en zit ook best wel lekker.
Kost 2dehands niet veel en onderhoud ben je ook niet duur uit.
Wegligging is ook prima en erg zwaar is die niet.
Na ontgrenzing zal die ook niet veel zuipen.
Maar neem aan dat je standaard ermee gaat rijden.
 
Bedankt voor de tips mensen.

Ik ga eens rond kijken wat er te vinden is rondom Amsterdam. Ga iedergeval voor een scooter met een minarelli horizontaal blok die word namelijk helemaal de hemel in geprezen:W wat ik heb gelezen. Dus moet goed spul zijn.

Trouwens wat is de verhouding kwa verbruik bij de 2 takts scooters standaard, 1op20 of richting 1op30 ja ik weet het heeft deels met je rijstijl te maken maar voor een persoon die normaal rijd.
 
Ohw das ook wel interessant een 4 takt schakel, zoe eigenlijk helemaal zijn wat ik zocht. Zuinig en schakel.

Ik ga een rond kijken!

Ik heb momenteel ook een Piaggio Zip gezien voor 900 euro's hij is van 2006 met ongeveer 3000km op de teller. Wat vinden we van de prijs? voor zo'n 1300,- heb je een nieuwe met 2 jaar garantie heb ik gezien.
 
Back
Top