Tip nodig voor het opvoeren van mijn aerox!

Tychooo

New Member
Hallo,

ik ben van plan om een 21mm carburateur op mijn aerox te zetten en om zwaardere rolletjes te doen en om er een rode drukveer op te zetten (zit nu een gele drukveer in). Op dit moment zit het volgende erop:

yasuni terugloopuitlaat
3 gram rolletjes, waren 3,5 (denk ik)
70cc stage 6 streetrace cilinder
standaard carburateur
sproeier maat 110.
alles is ontgrenst, hij loopt nu rond de 70kmh, maar optrekken gaat wel erg snel en hij doet ook wel autowheely.

Ik wil de aerox harder laten gaan kwa optrekken en het liefst kwa topsnelheid, mijn vraag is welk gewicht rolletjes ik bij mijn 21mm carburateur moet gaan gebruiken en welke sproeier denken jullie dat hier goed bij past? Het is natuurlijk altijd een beetje experimenteren met de sproeier.
Ik hoop erg dat iemand mij hiermee kan helpen!


Mvg Tycho.
 
Advertisement - register to remove this

Het rollengewicht is niet gerelateerd aan de carburateur, maar juist aan de uitlaat.
De motor moet dus afgesteld worden op de uitlaat.

21mm carburateur kan, maar een 19 voldoet ook prima.
Rollen van 3 of 3.5 gram vind ik zelf erg licht, had op een vergelijkbare set-up 3.9 gram..
Dit zegt echter niks, kan bij jouw anders zijn.
Het gekke is dat ik zowel bij de Yasuni R als de oude type Shot van Gianelli met hetzelfde gewicht kon blijven rijden.

Drukveer is goed en zo te lezen zijn de trekveren ook op sterkte.
Let wel! Met zo'n cilinder en uitlaat, zelfs met de standaard carburateur moet makkelijk de 90+ aantikken.
Sproeiermaat 110 is wel erg groot en doet vermoeden dat er een open kelk of powerfilter zit gemonteerd?
 
Het rollengewicht is niet gerelateerd aan de carburateur, maar juist aan de uitlaat.
De motor moet dus afgesteld worden op de uitlaat.

21mm carburateur kan, maar een 19 voldoet ook prima.
Rollen van 3 of 3.5 gram vind ik zelf erg licht, had op een vergelijkbare set-up 3.9 gram..
Dit zegt echter niks, kan bij jouw anders zijn.
Het gekke is dat ik zowel bij de Yasuni R als de oude type Shot van Gianelli met hetzelfde gewicht kon blijven rijden.

Drukveer is goed en zo te lezen zijn de trekveren ook op sterkte.
Let wel! Met zo'n cilinder en uitlaat, zelfs met de standaard carburateur moet makkelijk de 90+ aantikken.
Sproeiermaat 110 is wel erg groot en doet vermoeden dat er een open kelk of powerfilter zit gemonteerd?
Ik heb de scooter 3 dagen geleden gekocht en ik had vandaag de sproeier eruit gehaald, bleek dus een 110 te zijn. Vind dit zelf ook wel heel erg groot terwijl er geen powerfilter of open kelk op zit. Ik weet de reden ook niet waarom er een 110 op zit. Misschien slim om de trekveren ook te vernieuwen?
 
Als hij zo goed optrekt en al op het achterwiel trekt is dat niet nodig.

Als je wilt afstellen zou ik wat setjes aanschaffen.
Je sproeiers en je rollen.

Polini heeft leuke sterke sets van 4 verschillen grammen voor 20 euro +/- en gaan ook lang mee.
Sproeier hangt van je carb af en rond welke maat je hoort te zitten. 100 t/m 120 bijv.

Normale bij een variomatic systeem op een 2takt ( 4takt weet ik niet zeker )
Gaat koppel en top met elkaar op.
Omdat je daar goed in de powerband zit en het meeste vermogen hebt
 
Als hij zo goed optrekt en al op het achterwiel trekt is dat niet nodig.

Als je wilt afstellen zou ik wat setjes aanschaffen.
Je sproeiers en je rollen.

Polini heeft leuke sterke sets van 4 verschillen grammen voor 20 euro +/- en gaan ook lang mee.
Sproeier hangt van je carb af en rond welke maat je hoort te zitten. 100 t/m 120 bijv.

Normale bij een variomatic systeem op een 2takt ( 4takt weet ik niet zeker )
Gaat koppel en top met elkaar op.
Omdat je daar goed in de powerband zit en het meeste vermogen hebt
Er zit nu een 110 sproeier in, vond ik erg groot. Ook zit er namelijk geen powerfilter etc in op dit moment.
Ik zit er dus aan te denken er een 21mm carb in te zetten, ik ga morgen wel even kijken naar de kleur van mijn carb en moet ik denk ik verschillende sproeiers testen, ook rolletjes testen. Slim idee?
 
Er zit nu een 110 sproeier in, vond ik erg groot. Ook zit er namelijk geen powerfilter etc in op dit moment.
Ik zit er dus aan te denken er een 21mm carb in te zetten, ik ga morgen wel even kijken naar de kleur van mijn carb en moet ik denk ik verschillende sproeiers testen, ook rolletjes testen. Slim idee?
Ik kan je alvast melden dat je niks aan die 21mm gaat hebben op die cilinder, dat is echt overkill. Beter een 17.5
Post automatically merged:

De setup die je nu al hebt zal overigens stukken harder dan 70 moeten lopen mit je er niet die te lichte rollen in had gezet, ik zou als ik jou was eens beginnen op 4.0 en vanuit daar een beetje geen rommelen met de transmissie. Ik vind de sproeier zoals anderen ook belachelijk groot, zeker op een std carb (ik ga vanuit dat je dan dus een 12mm hebt) heb je dat ding van iemand af gekocht die niet echt een ster is in afstellen.
 
Ik kan je alvast melden dat je niks aan die 21mm gaat hebben op die cilinder, dat is echt overkill. Beter een 17.5
Post automatically merged:

De setup die je nu al hebt zal overigens stukken harder dan 70 moeten lopen mit je er niet die te lichte rollen in had gezet, ik zou als ik jou was eens beginnen op 4.0 en vanuit daar een beetje geen rommelen met de transmissie. Ik vind de sproeier zoals anderen ook belachelijk groot, zeker op een std carb (ik ga vanuit dat je dan dus een 12mm hebt) heb je dat ding van iemand af gekocht die niet echt een ster is in afstellen.
Ik ga vanmiddag even kijken naar de kleur van de bougie, vanaf daar kan ik waarschijnlijk de sproeier lager dan 110 maken aangezien ik zelf denk dat 110 idd te veel is. Ik ga eerst gewoon proberen af te stellen zonder nieuwe carb, als ik dat heb gedaan kan ik altijd nog bekijken of ik er een nieuwe carb op zet, slim idee?
 
Ik ga vanmiddag even kijken naar de kleur van de bougie, vanaf daar kan ik waarschijnlijk de sproeier lager dan 110 maken aangezien ik zelf denk dat 110 idd te veel is. Ik ga eerst gewoon proberen af te stellen zonder nieuwe carb, als ik dat heb gedaan kan ik altijd nog bekijken of ik er een nieuwe carb op zet, slim idee?
Als je wilt opvoeren is je 12mm sws te klein voor een st6 streetrace maar een 21 zal je doen verzuipen.
 
Oke, dan kan ik misschien ook wel de sproeier houden die ik er nu in heb, bestel ik zo een 17,5mm en rond de 4 gram rolletjes en natuurlijk rode drukveer, slim idee?
Ja hoor, alleen denk ik alsnog dat 110 een stuk te vet is. Beste een sproeiersetje halen als je toch gelijk gaat bestellen? Denk aan 80 tot 100 ofzo
 
Ja hoor, alleen denk ik alsnog dat 110 een stuk te vet is. Beste een sproeiersetje halen als je toch gelijk gaat bestellen? Denk aan 80 tot 100 ofzo
Ik kijk zo anders wel ff naar de kleur van de bougie, vanaf daar kan ik altijd bekijken aan welke maat ik moet denken, anders stuur k zo wel een foto van de bougie kleur, goed?
Post automatically merged:

Ja hoor, alleen denk ik alsnog dat 110 een stuk te vet is. Beste een sproeiersetje halen als je toch gelijk gaat bestellen? Denk aan 80 tot 100 ofzo
En sproeierset doe ik er idd wel bij!
 
Last edited:
Back
Top