Timing

rank1

Active Member
Gasten spoed vraagje.ik heb krukaslagers,cilinder en klepseals distrubutieketting vervangen alleen weet niet hoe je timing van de kleppen moet checken op de vliegwiel zonder koelfan?Op de koelfan staan er 2 en 4t op dat weet ik wel maar op stator of vliegwiel zelf waar moet hij staan?Of moet ik gewoon zuiger op bdp zetten ff markeren dan distrubutieketting gelijk zetten?Motor slaat nog niet aan dus t ligt aan timing van de kleppen.View attachment 66153
 
Advertisement - register to remove this

Aidan384838

Well-Known Member
Als ik jou was zo doe ik het zelf soms ook. Pak een stift streep vanaf je vliegwiel tot op je motor blok. Maar zorg er eerst voor dat die op het hoogste punt staat. En dan alles vast zetten. Let wel op die streep met die stift. Moet je niet te ver draaien want hij staat of op het hoogste dooie punt of op het laagste.
 

rank1

Active Member
En daarna distrubutieketting tandwiel ook verzetten als hij niet goed staat.Dan staan de kleppen goed lijkt mij toch.Is er mogelijk de bpd te meten zonder kop demonteren? Stel een lange imbus sleutel in de bougiegat steken dan zou ik toch voelen als hij op de hoogste punt staat?
 

Aidan384838

Well-Known Member
En daarna distrubutieketting tandwiel ook verzetten als hij niet goed staat.Dan staan de kleppen goed lijkt mij toch.Is er mogelijk de bpd te meten zonder kop demonteren? Stel een lange imbus sleutel in de bougiegat steken dan zou ik toch voelen als hij op de hoogste punt staat?
Ik zou geen dingen in je bougie gat stoppen. Je kan kijken door je bougiegat met bijv telefoon. En camera terwel je aan het vliegwiel draait of ze zuiger boven aan zit. En kan de nokkenas geplaatst worden.
 

rank1

Active Member
Het is gelukt.Hij sloeg aan.Timing op t vliegwiel kant stond goed ik heb t gemarkeerd nu maar distrubutie tandwiel niet.Ik heb helaas daar niet goed opgelet.Ook hoefde de blok ook niet loskoppelen ik kon makkelijk de cilinder kop ff losmaken en dan kon ik t bdp zien en daarop heb ik de timing afgesteld dus prima gedaan door piaggio.Alleen met die subframe ben ik niet heel bij mee.
 

Attachments

  • 20220728_114906.jpg
    20220728_114906.jpg
    240.4 KB · Views: 15
  • 20220728_114841.jpg
    20220728_114841.jpg
    264.2 KB · Views: 10
Last edited:

Aidan384838

Well-Known Member
Super dat het is gelukt.
Wat bedoel je met het tandwiel?
Het tandwiel staat toch wel op tijd met de witte streep die je hebt gezet?
 

rank1

Active Member
Ik heb de timing eerst op vliegwiel daarna op distrubutie ketting tandwiel of nokkenas hoe je dat noemt op tijd gezet.Daar zat hij niet goed.Ik ga ciliner netjes inrijden.Het was geen pretje de krukaslagers vervangen.Die grote aan de vario kant was heel moeilijk te monteren.Wel raar dat ze kleine en grote lagers monteren.Natuurlijk de kleine lager aan de ontstekingskant had spelling.
 

Attachments

  • 20220726_150309.jpg
    20220726_150309.jpg
    254.6 KB · Views: 5
  • 20220726_150459.jpg
    20220726_150459.jpg
    272.2 KB · Views: 10

rank1

Active Member
Ok nadat sls slang is gesmolten cilinder waarschijlijk warmgelopen want hij maakte herrie en hij liep veel beter maar en ineens sloeg af alsof zuigerveer beschadigd is.De vraag is waarom smelt die slang al 2x?Ik lees op internet dat t sls moet af en toe reinigen of t ligt aan verstopte uitlaat.Ik ga de boel weer openmaken.Lekker.Met de cilinder en zuiger is niks aan de hand hij start weer moet wel nieuwe uitlaat bestellen en de verbrande sls slang.
 

Attachments

  • 1659023371918783008927750282257.jpg
    1659023371918783008927750282257.jpg
    297.9 KB · Views: 9
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top