Timing veranderen, wat is beter?

Steve#95

Well-Known Member
Eigenlijk hoort dit in Pro-forum, maar daar heb ik geen toegang tot.
Ik had gedacht om de timing van m'n cilinder te veranderen door :
1) M'n zuiger af te draaien;
2) Voetpakking te steken.
Het gaat hier om MHR 70Team(Speed in NL)
Nu wil ik wel eens weten wat het verschil eigenlijk is.
Welke zijn de voor- en nadelen?
 
Advertisement - register to remove this

1. Zuiger afdraaien, zuiger wordt zwakker
2. voetpakking zorgt ook voor grotere squish en compressie ruimte

neem 3. poorten omhoog frezen.
 
Met extreem veel voetpakkingen beïnvloed je weer je cartervolume en poortradiussen. Zuiger zou ik niet gaan afdraaien, op die manier is weinig timing te halen i.v.m. plaatsing zuigerveer. Gewoon de poorten aan(laten)passen.
 
Bij de meeste zuigers is er behoorlijk wat timing te halen door draaien aan zuiger. Maar het wordt idd zwakker, de hoek en radius is relatief vrij moeijlijk te maken (je moet zelf een beiteltje maken) en de squishband kan uiteindelijk minder mooi zijn als orgineel als je het niet goed doet.

Pakkingen kunnen voor minder mooi verloop zorgen en verlagen de carterdruk, maar de verhoging van volume achter de spoelers kan nuttig zijn.
 
Ik zou idd gewoon de poorten aan laten passen. Als je het op een andere manier doet, werkt dit (zoals dus is uitgelegd) negatief op weer andere vlakken. Btw, als je hem ophoogt dmv voetpakkingen, lijkt het mij nog wel verstandig om de poorten omlaag te frezen (hoeveel je dus ook ophoogt)
 
Oh... leek me beter ivm grootte v/d uitlaatpoort en zodat de poort verder open kon staan als de zuiger in laagste stand is. ?
 
Lijkt me eigenlijk ook netter om ze gelijk de maken met zuigerdek @ odp aangezien je toch over je zuiger heen moet spoelen en zoveel mogelijk restgassen kwijt wilt.
Nadeel is natuurlijk dat de spoeldruk afneemt.
Interessant om te testen :)

[offtopic]
Waarom zou die in hemelsnaam in Pro - forum horen :S
[/offtopic]
 
Ik zou zelf nooit aan de spoelers gaan frezen ivm. spoelrichjting beinvloeden.. en als je hem omhoog zet dmv. pakkingen en je doet dat goed is de beinvloeding van je carterdruk minimaal.... hoeft ook niet gelijk 5 mm omhog gaat eerder in 1 mm .....

Zuiger afdraaien lijkt me een niet zo tactische beslissing .. Krachten tov. Sterktevermindering....
 
Ik heb mijn kijk op de spoelers bewerken allemaal al een keer beschreven in een ander topic.

Het komt erop neer dat omhoog frezen af te raden is en omlaag frezen vaak nutteloos. Bij de uitlaatpoort is het al snel belangrijker, maar dat heeft niets met de blwodown te maken. Dat is namelijk gewoon de afstand (in graden, tijd of afstand) van bovenkant uitlaatpoort tot bovenkant spoelers zoals de meeste heir wle zullen weten.

Een nadeel van spoelers verhogen door ophogen of zuiger afdraaien: De uitlaatpoort gaat mee omhoog.
 
Begint me stilaan duidelijk te worden,
dus het idee van voetpakking te gebruiken of zuiger af te draaien raden de meesten van jullie af.
 
Originally posted by Ufo
Bij de uitlaatpoort is het al snel belangrijker, maar dat heeft niets met de blwodown te maken. Dat is namelijk gewoon de afstand (in graden, tijd of afstand) van bovenkant uitlaatpoort tot bovenkant spoelers zoals de meeste heir wle zullen weten.

Zie je wel, wist eigenlijk toen ik hem postte al dat ik m'n cilinder verkeerd om had :)
 
Back
Top