Tikkend/ratelend geluid uit kleppen en uitlaat

Beste Piz, naar mijn idee staat je vliegwiel niet in de positie van bovenste dode punt van je krukas, Top Dead Centre.
Wel in de buurt. Waar het om gaat is dat het tweede streepje, gezien tegen de draairichting in, evenwijdig aan het streepje van je pickup moet staan. Ik stuur je een foto mee waarmee je dat kunt vergelijken. Op het vliegwiel staat TDC , en het bij behorende streepje op het vliegwiel moet dan evenwijdig staan met het streepje van de pickup.
Dus het stipje, in feite een ondiep gaatje in je vliegwiel is misleidend. Je denkt dan TDC te hebben, maar zit dan zo'n 10 tot 15 graden te vroeg.
Dan loopt ie niet goed, en mogelijk krijg je kleppenschade...View attachment 68092
Ah. Ik had m voordat ik m demonteerde zo (zie foto). Ik twijfelde al omdat ik de compressieslag voel als ik m zo zette (als in de foto), maar het tegelijkertijd ook wel logisch zou kunnen zijn als het ondiepe stipje moet matchen met het streepje.

Dus hij moet zo (foto 2)
 

Attachments

  • 1AA5833B-FDC9-42EF-88DD-853B44FC582E.jpeg
    1AA5833B-FDC9-42EF-88DD-853B44FC582E.jpeg
    264.7 KB · Views: 18
  • F80C7A7B-762D-447E-99C9-9D96B116D080.jpeg
    F80C7A7B-762D-447E-99C9-9D96B116D080.jpeg
    242.4 KB · Views: 17
Ah. Ik had m voordat ik m demonteerde zo (zie foto). Ik twijfelde al omdat ik de compressieslag voel als ik m zo zette (als in de foto), maar het tegelijkertijd ook wel logisch zou kunnen zijn als het ondiepe stipje moet matchen met het streepje.

Dus hij moet zo (foto 2)
Ja, zo is ie goed.
 
Ik heb m dus aan de praat gekregen. De zuiger die bij de cilinder kwam, was de verkeerde maat.

Ik heb gewoon kunnen rijden, maar hij maakt wel nog steeds het ratelend geluid.

Hier is een video ervan:

Dingen die ik al heb vervangen of ververst zijn
- cilinder
- zuiger
- cilinderkop
- distributieketting
- kettingepanner
- bendix
- motorolie
-oliepomp ketting

Ik had ook een nieuwe inlaatspruitstuk gezet en luchtfilter(huis met een nieuwe filter erin)

Verder heb ik ook de voet, kop, kettingspanner en inlaatspruitstuk pakkingen vervangen

Bij kickstarten voel ik gewoon terugslag, dus aan de compressie ligt het niet denk ik, lucht voel ik ook komen uit de uitlaat. (Met de scooter uit)

Zou het kunnen zijn dat er iets is met de lagers? Krukaslager bijvoorbeeld

Want het lijkt me niet dat dit geluid normaal is.
 
Ik heb m dus aan de praat gekregen. De zuiger die bij de cilinder kwam, was de verkeerde maat.

Ik heb gewoon kunnen rijden, maar hij maakt wel nog steeds het ratelend geluid.

Hier is een video ervan:

Dingen die ik al heb vervangen of ververst zijn
- cilinder
- zuiger
- cilinderkop
- distributieketting
- kettingepanner
- bendix
- motorolie
-oliepomp ketting

Ik had ook een nieuwe inlaatspruitstuk gezet en luchtfilter(huis met een nieuwe filter erin)

Verder heb ik ook de voet, kop, kettingspanner en inlaatspruitstuk pakkingen vervangen

Bij kickstarten voel ik gewoon terugslag, dus aan de compressie ligt het niet denk ik, lucht voel ik ook komen uit de uitlaat. (Met de scooter uit)

Zou het kunnen zijn dat er iets is met de lagers? Krukaslager bijvoorbeeld

Want het lijkt me niet dat dit geluid normaal is.
Moeilijk te beoordelen adhv een filmpje.
Maar er zijn idd verschillende zuigers. Bolle kop, platte kop.....etc.
Weet je zeker dat je een zuiger hebt die bij de cilinderkop past ?
 
Moeilijk te beoordelen adhv een filmpje.
Maar er zijn idd verschillende zuigers. Bolle kop, platte kop.....etc.
Weet je zeker dat je een zuiger hebt die bij de cilinderkop past ?
De nieuwe zuiger die er nu in zit, is maat B (net als mijn oude zuiger). de verkeerde die ik erin had was maat D. Mijn cilinderkop is voor 4 takt 2 klepper. De onderdelen zijn allemaal origineel van Piaggio
Post automatically merged:

.. en wat is nù je klepspeling?
In: 0,1
Uit: 0,15

Voor in meet ik met 0,1 en 0,15 (als 0,15 er niet in past en 0,1 er soepel in gaat)

En voor uit doe ik het met 0,15 en 0,20
 
De nieuwe zuiger die er nu in zit, is maat B (net als mijn oude zuiger). de verkeerde die ik erin had was maat D. Mijn cilinderkop is voor 4 takt 2 klepper. De onderdelen zijn allemaal origineel van Piaggio
Post automatically merged:


In: 0,1
Uit: 0,15
Even misschien een stomme vraag :
Heb je bevestiging of het pijltje bovenop de zuiger naar de in - of uitlaat moet wijzen ?
Bij mij moet het naar de inlaat wijzen en op vorige foto's van jou, meen ik gezien te hebben dat het bij jou naar de uitlaat wijst.
Misschien hoort dat zo bij Piaggio maar zoek het even op voor de zekerheid.
 
Even misschien een stomme vraag :
Heb je bevestiging of het pijltje bovenop de zuiger naar de in - of uitlaat moet wijzen ?
Bij mij moet het naar de inlaat wijzen en op vorige foto's van jou, meen ik gezien te hebben dat het bij jou naar de uitlaat wijst.
Misschien hoort dat zo bij Piaggio maar zoek het even op voor de zekerheid.
heb net gekeken voor de zekerheid en het hoort naar de uitlaat te wijzen. Dus die staat goed
 
Ik had de kleppendeksel ervan afgehaald en zag dat de borgmoer van de uitlaatklep er niet opzat. Heb het weer gemonteerd en de kleppen opnieuw gesteld. Ik ga zo rijden en kijken hoe hij reageert, dan laat ik het weten.
 
ik heb het dus uitgeprobeerd en hij is weer uitgevallen. Ik was aan het rijden en ik begon snelheid te verliezen en toen viel hij uit.

Ik heb er de afgelopen dagen meer dan 100km mee gereden
 
Last edited:
Nou, dit verhaal is om je doorzettingsvermogen te testen...
Hij begon snelheid te verliezen en viel uit. Is daar iets meer over te zeggen?
- kijk eens naar de kleur van de bougie, voordat je m weer aan de praat probeert te brengen. Vonkt ie?
- heeft ie nu nog wat compressie? Reed ie nog een beetje fatsoenlijk voordat de motor laatst uitviel. Of was dat ook al hangen en wurgen?
- ben bang dat je uitlaatklep verbrand is, en dat je weer de hele bovenkant er af moet halen.....
- je verhaal over de zuigermaten is bijzonder. Wanneer je namelijk een standaard 50 cc hebt, bestaan er geen kleinere maten (diameter) zuigers.
Wanneer je rijdt met een 1e of 2e overmaat, hebt je dus een cilinder die een tikkie grotere diameter heeft, en waar een standaardzuiger niet meer in past.
- Heb naar je video opname geluisterd. Vond je stationair wat aan de hoge kant, maar hoorde geen alarmerende tikken.
- rijdt je scooter niet de plomp in, want je hebt er aardig wat euro's ingestopt!!
 
Back
Top