Tikkend geluid uit DR70

arkAC

Well-Known Member
Hi lezers,
Sindskort komt er een tikkend geluid uit mijn Dr70 maar is alleen bij gas los vanaf 60/70+ p/u.
Zou dit kunnen door ontbreken van een piston circlip, mogelijk over 't hoofd gezien bij montage...
Dus dat ik wellicht momenteel met maar één circlip rijd. Of zou ik dan zowiezo al een veel groter probleem hebben?

Nog los van 't tikken dat ik hoor, hoe lang zou een cilinder dit uithouden met maar 1 circlip?
 
Advertisement - register to remove this

Ja
Maar stel ik maak 'm open en allebei de circlips zitten er gewoon?
Wat zou dan alsnog dat tikken verklaren...

Cilinder is 1000km oud. Volgas loopt als een trein maar heb sterk de indruk dat 't uit uit de cilinder komt zetten.
 
Je krukaslagers al gecontroleerd op speling?
Leek mij ook al een optie...
Echter originele as er nog in en geen mm speling te bekennen.
Zsm toch maar even inspectie doen.

Paar mnd terug de Dr erop en twijfelde alleen aan die ene circlip, had er een hele zooi van liggen en kon niet meer achterhalen of dat ik er eentje vergeten was. En gelijk alles opnieuw demonteren was geen optie meer.
 
Misschien te wild ermee om gegaan:

* Te hard gereden bij inrijden
* Te hard weg gereden bij koude motor..

Beste is alles los halen en weer controleren.. Kom je misschien ook al direct achter wat het probleem is.
Rij je er te lang mee door, dan heb je kans dat de schade straks nog veel erger is. En dan kan je echt een andere cilinder en onderdelen gaan aanschaffen.
 
Controleer toch voor de zekerheid de lagers...
Tijdje geleden kwam ik ook op het forum vanwege een tik en werd meerdere malen gepraat over de lagers...
Maar ik voelde nergens speling, alles zat muurvast zoals het hoort. Getik kwam voor mijn gevoel uit cilinder maar hier kon ik niks vinden.
Toch maar die lagers vervangen en het getik was weg...
Succes
 
Eindelijk de zuiger van mijn Dr70 gecheckt...

Wat trof ik aan:
-Beide circlips waren gewoon nog aanwezig, ik was er dus geen vergeten als wat ik dacht en beide zaten nog zo vast als een huis :)
-zuiger in topstaat
-cilinder in topstaat

So far so good en hoopte nog dat de oorzaak dan maar iets in de overbrenging zou zijn. Bleek dus ook niet het geval, geen rollen scheef oid, hier dus alles wedererom in orde. En zoals gezegd 0,0 speling aan de krukas.

Dan toch maar een gloednieuwe Dr zuiger/veren/pen erop (die had ik al in huis). Vervolgens heb ik carb meer dan grondig schoongemaakt, sproeier 80 (17.5mm/std filter) deze ingewisseld voor een 82. En ook nog een nieuwe bougie.
Nu alles weer de rit op en tot nu toe niets te klagen integendeel, dat ding trekt eigenlijk alleen nog maar beter als voorheen o_O
Dus ja, maar ff afwachten of ik toch nog dezelfde klachten ga terugkrijgen als in mijn begin post.

Ieder geval super bedankt voor jullie tips!
 
Back
Top