Tik in motorblok Piaggio 80cc 2v / Naraku nokkenas

Emirhan

Well-Known Member
Dit is een documentatie topic om van te leren, en er over te discussieren. Ik heb geen vraag.

Ik heb in de afgelopen maand redelijk wat 80/100cc 2v 4t Piaggio blokken gebouwd, en van de 6 gebouwde blokken heb ik 2 teruggekregen met een probleem: na een paar dagen inrijden begint er een tik in de motor, en neemt het vermogen heel erg terug.

Na wat onderzoek kwam ik bij beide blokken uit op de nokkenas. De distributieketting tandwiel krijgt speling op de nokkenas. Dus dan kan je de tandwiel een aantal mm draaien zonder dat deze de kleppen aangrijpt.

Mijn theorie is, dat als de distributieketting slap is aangespannen, of is uitgerekt, dat deze van en op het tandwiel schiet, waardoor die speling van tandwiel op nokkenas dus begint, en op een gegeven moment zo erg is dat je scooter niet meer zal starten. Of, de naraku nokkenas wordt niet mooi afgewerkt. Hij is sowieso van mindere kwaliteit, de lift is wel ok, sowieso een verbetering tov piaggio standaard. Bij de blokken met malossi nokkenas heb ik dit probleem nog nooit eerder gezien. Maar een malossi nokkenas kost 130, en de naraku nokkenas 30.

Hier nog een filmpje van wat de naraku nokkenas tov de piaggio standaard doet op precies dezelfde scooter, met dezelfde setup.

Ik heb op beide blokken een nieuwe naraku nokkenas gezet, en de ketting opnieuw gespannen, deze waren niet uitgerekt. Ik ga kijken wat ze doen, en ik laat het nog weten. Ik heb ook naraku nokkenassen gezien die na duizenden km's nog rijden, dus we zullen het zien.

Emirhan
 
Advertisement - register to remove this

Dag Emirhan,

Ik heb verschillende 80cc's opgebouwd en ook altijd een andere nokkenas gemonteerd (of absoluut aangeraden). Ik ben zeer tevreden met de naraku nokkenassen. Doen hun werk prima als je het mij vraagt en zelfs nog na duizenden kilometers. Ik persoonlijk zie nog altijd geen reden waarom je voor de eure malossi powercam zou gaan.

Het tikken, ten gevolgen van een uitgerekte ketting bijvoorbeeld, lijkt mij niet iets naraku specifiek. Als ik een 80cc voor iemand monteer, vervang ik ook meestal de ketting. Kleine moeite als alles al open ligt. Vervolgens alles op moment vastdraaien en de kettingspanner nog een extra zetje geven. Dat veertje wat in de spanner zit is niks waard. Dan weet je zeker dat de krukas en nokkenas synchroon lopen zeg maar.

Ik denk dus eerder dat het neerkomt op zorgvuldigheid, precisie en onderhoud dan op materiaalkwaliteit. Maar wat je zegt klopt wel; met een uitgerekte ketting kan je tandwiel van tijd springen, met alle gevolgen vandien. Voorkomen is beter dan genezen, dus bezuinig niet op zaken die dreigen te falen. Alleen kan ik niet bevestigen dat het aan de nokkenas ligt.
 
Back
Top