Tijdschema werking 4-Takt

Pinootje

Active Member
Niet zozeer een vraag maar iets wat ik wil delen. Voor mijn eigen begripvorming (ik ben beginnend sleutelaar maar wel met enige technische kennis) heb ik een tijdschema gemaakt.
Bovenste tijdlijn is de zuiger. De kleuren geven de slagen aan.
Tweede tijdlijn geeft aan wanneer de bougie vonkt
Derde en vierde lijnen zijn de in- en uitlaatklep.
Voor mij is het door dit schema bijvoorbeeld duidelijker waarom je de kleppen moet stellen tussen de compressieslag en de arbeidsslag.
However, ik wilde jullie deze niet onthouden.
 

Attachments

  • D90E7603-8E6D-4F3C-9A47-73D80F2790B0.jpeg
    D90E7603-8E6D-4F3C-9A47-73D80F2790B0.jpeg
    226 KB · Views: 23
Advertisement - register to remove this

Eurokit,

zoals reeds gesteld door TS is dit niet zozeer een vraag maar TS heeft alle events op een rijtje gezet zodat hij een overzicht krijgt over het totale gebeuren in zijn 4-takt blokje.

Een heel goed initiatief van Pinootje waar wij allen wellicht iets van kunnen leren.

Een eerste opmerking aan Pinootje om de discussie op gang te brengen.

Tussen de uitlaatslag en de inlaatslag is er ook nog een vonk.
Deze heeft welliswaar geen zin maar de pickupspoel/cdi is dusdaning geconstueerd dat deze geen onderscheid kan maken tussen BDP van de Compressieslag/Arbeidsslag en BDP van de Uitlaatslag/Inlaatslag.
Dit principe heeft een Engelse naam en noemt men "Wasted Spark".
Verder voorwat timing betreft van het ontsteekmoment, deze ligt een aantal graden voor BDP, de grootte van de hoek/voorontsteking is afhankelijk van het toerental en wordt uiteindelijk bepaald door de zogenaamde ontsteekcurve van de CDI.

Bij meer intelligente systemen zoals inspuiting is deze hoek van meerder factoren afhankelijk zoals luchttemp/dichtheid, temp motor, belasting van de motor etc...
Dit omdat de ontbrandingstijd van het brandstofmengsel varieert afhankelijk van de mengverhouding.
Zo zal een rijk mengsel minder snel ontbranden dan een arm mengsel.

Lees ook de bijdrage van Floris Bommelstein van een aantal weken geleden waarin hij dit alles heel goed omschrijft.
 
Ok thnx, @Sparky Dat is leuke info :) "Wasted Spark", haha écht nooit van gehoord. Had verder idd gelezen dat de ontsteking niet exact ligt bij het BDP. In het schema lijken de kleppen ook "tijdsloos" open- en dicht te gaan. Normaal zal die lijn niet recht omhoog en naar beneden gaan. Vond het echter wat te ver gaan om dat helemaal uit te tekenen. Was voor mij meer iets om meer inzicht te krijgen, en dat is zeker gelukt voor mezelf! :)
 
Hi Pinootje,
je moet mijn bijdrage niet lezen als kritiek, integendeel.
Ik vind dit een heel goed initiatief het laat je nadenken over de werking en dit leidt uiteindelijk tot een beter begrip over de werking van 4-takt.
Niet onbelangrijk als je storingen/problemen wilt oplossen.
 
Hi Pinootje,
je moet mijn bijdrage niet lezen als kritiek, integendeel.
Ik vind dit een heel goed initiatief het laat je nadenken over de werking en dit leidt uiteindelijk tot een beter begrip over de werking van 4-takt.
Niet onbelangrijk als je storingen/problemen wilt oplossen.
Hee @Sparky ik heb jouw opmerking ook zeker niet als kritiek gelezen. Integendeel! Op zijn plat Hollands: rete-interessant wat je verteld. Ik heb al eerder veel gehad aan jouw input in andere vragen. Top:)
 
Jaa thnx. Had m toevallig al zitten lezen. Superinteressant en goed uitgelegd. Heb nu ineens spijt dat ik zo’n luttele 35 jaar geleden op de L.T.S. niet heb gekozen voor autotechniek maar voor elektrotechniek. Nou ja in die tijd ook wel veel gesleuteld aan mijn Honda MT (2-takt). En nu dan mijn oude 4-taktje. Blijft leuk die techniek
 
Techniek in het algemeen is leuk en interessant.
Helaas zien vele jongeren dit anders omdat het eenvoudigweg niet beloond wordt zoals het beloond zou moeten worden.
Techniek wordt te vaak nog gezien als smerig, vuil, harde arbeidsomstandigheden en daardoor minder waardig.
Vaak kun je beter op een kantoor kopieen gaan maken dan bij wijze van spreke automonteur worden.
En dan verbaasd men zich dat men geen goed opgeleide automonteurs meer kan krijgen en dat men zich zelfs zorgen maakt omdat elektronica en intelligentie steeds meer zijn intreden doet in deze tak van sport en dat hier te weinig mensen nog interesse in hebben om dit te studeren.

Men vergeet daarbij dat techniek een grote pilaar is van onze economie en vooral van ons confort.
 
Techniek in het algemeen is leuk en interessant.
Helaas zien vele jongeren dit anders omdat het eenvoudigweg niet beloond wordt zoals het beloond zou moeten worden.
Techniek wordt te vaak nog gezien als smerig, vuil, harde arbeidsomstandigheden en daardoor minder waardig.
Vaak kun je beter op een kantoor kopieen gaan maken dan bij wijze van spreke automonteur worden.
En dan verbaasd men zich dat men geen goed opgeleide automonteurs meer kan krijgen en dat men zich zelfs zorgen maakt omdat elektronica en intelligentie steeds meer zijn intreden doet in deze tak van sport en dat hier te weinig mensen nog interesse in hebben om dit te studeren.

Men vergeet daarbij dat techniek een grote pilaar is van onze economie en vooral van ons confort.

Deze jongen hiero:laughing: vind techniek juist leuk.
Ik zie bij mij op school zeker wat je hier verteld.. Vespa Sprintjes die gewoon ROESTEN.. hoe dan? Geen onderhoud etc etc.

Ik doe zelf een opleiding bedrijfsadministratie, compleet anders waar ik in geïnteresseerd ben.
Ik doe deze opleiding juist om mijn boekhouding later te kunnen doen, ook wil ik over 2 jaar een kvk nummer halen en een scooter/brommer/motorzaak beginnen. Ik hoop nog een hoop te leren, dat blijft mijn motivatie.

Hier in ieder geval een voorbeeld van een jongen die WEL geïnteresseerd is in techniek :p
 
Last edited:
Een goed voorbereidt mens telt voor twee ;)

Een 10 tal jaren geleden heb ik een opleiding gedaan bedrijfsbeheer in Belgie, te vergelijken met het middenstands diploma van vroeger, in Nederland.
Dit gewoon uit nieuwsgierigheid en persoonlijke ontwikkeling want ik had altijd in de techniek gewerkt en ik wilde wel eens weten wat er zoal bij komt kijken bij het opstarten en runnen van een eigen zaak.

Zeer interessant en moest wat mij betreft opnieuw ingevoerd worden in Nederland.
Want het is zo dat velen niet weten waar ze aan beginnen, men denkt dat wanneer men, naar mijn hun mening, een goed idee heeft en zich laat inschrijven bij de kvk het verder wel goed komt maar een groot deel van deze starters moet binnen een jaar alweer de pijp aan Maarten geven.

Dit gewoon omdat ze niet voldoende op de hoogte zijn voor wat betreft:

1. hun doelgroep.
2. marktonderzoek.
3. locatie en bijkomende kosten.
4. inrichting van de zaak.
5. BTW en andere belastingen.
6. verzekeringen.
7. reclame.
8. vergunningen.
9. boekhouding of kosten boekhouder.
10. milieu eisen.

etc,etc...

In Nederland kun je zomaar een zaak beginnen in Belgie ligt dit anders.
Zo moet je bijvoorbeeld als je een scooter of fietsen zaak begint, beschikken over een vakdiploma.
Zelfs een verkoper van tweedehands auto's moet beschikken over een vakdiploma.

Ik hoop dat het je gaat lukken maar als je je goed voorbereid, je eerlijke prijzen hanteert en je bouwt je zaak langzaam op zonder al te gekke investeringen te doen gaat het wel goed komen.

Denk er ook over na of je de zaak begint als prive persoon of bijvoorbeeld een B.V of zelfs N.V. dit kan je een hoop elende besparen mocht je toch falliet gaan.
Je bent dan tenminste niet hoofdelijk verantwoordelijk, tenzij je een aantoonbaar wanbeleid hebt gevoerd.
 
Last edited:
Back
Top