Tycho0525

Member
Hallo allemaal.

Ik heb een Tgb 101s waarvan ik graag mijn topsnelheid wil verhogen. Ik heb al tussen veel verschillende forums en posts gekeken maar nog geen antwoord op mijn vraag gevonden. Mijn Tgb gaat namelijk niet harder dan 70km/u.

Mijn setup ; -Tgb morini motorblok luchtgekoeld -dr 70cc cilinder -dellorto 17,5mm -powerfilter
-leovince zx terugloop -6,7g rollen -nieuwe v-snaar -malossi wit drukveer -rode trekveertjes.

Mijn motorblok is afkomstig van een snor scooter. Dit blok hangt nu onder een brom tgb. (had de scooter zonder blok gekocht)
Ik heb al verschillende rolletjes geprobeerd maar niks helpt. Hij heeft zeker weten genoeg power want hij zit in no-time op zijn top.
De riem komt ook tot het bovenste stuk op de vario (gechecked met een stift)

Nu neem ik aan dat ik een 'snor vertanding' in mijn blok heb zitten omdat ik hem net harder krijg dan 70km/u.

Wat kan ik nog aanpassen voor een hogere top snelheid? Nu lees ik ook posts van andere mensen op dit forum waarvan hun tgb 80-90km/u loopt dus het moet wel mogelijk zijn lijkt mij. Ik heb ook gelezen dat iemand een 13 inch velg zonder zijn tgb had gezet, maar ik heb geen idee welke velg ik daarvoor kan gebruiken en hoeveel effect dik heeft.

Dus... Hoe kan ik nog mijn top snelheid verhogen van mijn Tgb?

( Ik heb wel 1 tuning variateur gevonden voor tgb, maar deze blijkt maar 2mm groter te zijn dan de std variateur, dus heel veel zal dit niet schelen.)
Link van de vario : https://www.motor-x.com/variator-kit-tuning-morini-50-ac-2t-d1e41qmb,p.html
 
Advertisement - register to remove this

Denk eerder dat het de onsteking of cdi is en dan maakt die maar bepaald aaantal toeren en zal
Die ook nooit sneller lopen dus een race onsteking of cdi kan het verschil
Mss voor je maken
 
Denk eerder dat het de onsteking of cdi is en dan maakt die maar bepaald aaantal toeren en zal
Die ook nooit sneller lopen dus een race onsteking of cdi kan het verschil
Mss voor je maken
Ik heb de cdi al ontgrensd (bruine draadje doorknippen) kwa touren is die niet begrensd. Heb er een tourenmeter opgehad om de overbrenging af te stellen op het juiste tourental van de uitlaat. En hij loopt mooi door tot hoog in de touren.
 
Denk eerder dat het de onsteking of cdi is en dan maakt die maar bepaald aaantal toeren en zal
Die ook nooit sneller lopen dus een race onsteking of cdi kan het verschil
Mss voor je maken
Het idee is leuk bedacht maar helaas. Denk niet dat je uberhaupt een rotor voor een Morini blok gaat vinden en cdi begrenzing is meer voor de 4takt.

Snorvertanding zou best wel eens kunnen, ben niet bekend in de Morini vertanding dus dat zou je zelf ff kunnen tellen en dan berekenen hoe het zit met de vertanding. Formules staan hier wel.ergens in de search. Velg vervangen gaat echt geen 10km per uur extra opleveren. Denk dat je het niet eens merkt eerlijk gezegd.

Ik zou beginnen met die Leovince uitlaat eraf te halen en in een donker hoekje wegstoppen. Zijn zelfs voor Morini Yasuni R uitlaten te koop. Dat gaat een stuk de goeie richting op met je Dr70.

Denk ook dat je de 90km wel met een korreltje zout moet nemen hoor
 
Het idee is leuk bedacht maar helaas. Denk niet dat je uberhaupt een rotor voor een Morini blok gaat vinden en cdi begrenzing is meer voor de 4takt.

Snorvertanding zou best wel eens kunnen, ben niet bekend in de Morini vertanding dus dat zou je zelf ff kunnen tellen en dan berekenen hoe het zit met de vertanding. Formules staan hier wel.ergens in de search. Velg vervangen gaat echt geen 10km per uur extra opleveren. Denk dat je het niet eens merkt eerlijk gezegd.

Ik zou beginnen met die Leovince uitlaat eraf te halen en in een donker hoekje wegstoppen. Zijn zelfs voor Morini Yasuni R uitlaten te koop. Dat gaat een stuk de goeie richting op met je Dr70.

Denk ook dat je de 90km wel met een korreltje zout moet nemen
 
Het idee is leuk bedacht maar helaas. Denk niet dat je uberhaupt een rotor voor een Morini blok gaat vinden en cdi begrenzing is meer voor de 4takt.

Snorvertanding zou best wel eens kunnen, ben niet bekend in de Morini vertanding dus dat zou je zelf ff kunnen tellen en dan berekenen hoe het zit met de vertanding. Formules staan hier wel.ergens in de search. Velg vervangen gaat echt geen 10km per uur extra opleveren. Denk dat je het niet eens merkt eerlijk gezegd.

Ik zou beginnen met die Leovince uitlaat eraf te halen en in een donker hoekje wegstoppen. Zijn zelfs voor Morini Yasuni R uitlaten te koop. Dat gaat een stuk de goeie richting op met je Dr70.

Denk ook dat je de 90km wel met een korreltje zout moet nemen hoor
De leovince uitlaat maakt prima vermogen, en is nog maar net 1 weekje oud. Voor tgb zijn zeker geen yasuni R uitlaten te krijgen. Ik heb maanden lang moeten zoeken voor deze nieuwe Leovince zx terugloop. Het enigste wat te krijgen is zijn Technigas next r, en standaart model uitlaatjes.
 
Ben geen morini fan rij zelf peugot jetforce en een Qaud maar licht minareli onder en lopen beide super
Achteraf had ik ook beter een scooter kunnen kopen met een minarelli of piaggio blok, maar ik heb deze scooter destijds gekocht als project toen ik nog niet zo bekend was met het scooter wereldje.
 
De leovince uitlaat maakt prima vermogen, en is nog maar net 1 weekje oud. Voor tgb zijn zeker geen yasuni R uitlaten te krijgen.
Tuurlijk wel, maargoed ik geef je wat opties om dat ding sneller te maken en je reactie is dan gelijk dat de uitlaat prima vermogen maakt.... Je hebt een 50cc uitlaatje op een 70cc cilinder.... Al zou het een ander type morini blok zijn zal geen wereld van verschil zijn. Uitlaat beugeltje beetje aanpassen en je rijd goed. Die Leovinci is over een maand onder je reet vandaan geroest. Heb genoeg van die blikken uitlaten versleten om te weten waar ik het over heb.
 

Attachments

  • Screenshot_20210929-201300_Chrome.jpg
    Screenshot_20210929-201300_Chrome.jpg
    85.2 KB · Views: 15
Tuurlijk wel, maargoed ik geef je wat opties om dat ding sneller te maken en je reactie is dan gelijk dat de uitlaat prima vermogen maakt.... Je hebt een 50cc uitlaatje op een 70cc cilinder.... Al zou het een ander type morini blok zijn zal geen wereld van verschil zijn. Uitlaat beugeltje beetje aanpassen en je rijd goed. Die Leovinci is over een maand onder je reet vandaan geroest. Heb genoeg van die blikken uitlaten versleten om te weten waar ik het over heb.
Sorry dat ik zo overkwam, maar zo bedoelde ik het niet. Ik weet dat die veel harder loopt met een 70cc pijp, maar ik heb helaas geen €160 over voor een uitlaat. Maar ik bedoelde ermee te zeggen dat ik vond dat die genoeg vermogen heeft om harder te lopen (door bv andere vertanding) als die te krijgen is tenminste.
 
Sorry dat ik zo overkwam, maar zo bedoelde ik het niet. Ik weet dat die veel harder loopt met een 70cc pijp, maar ik heb helaas geen €160 over voor een uitlaat. Maar ik bedoelde ermee te zeggen dat ik vond dat die genoeg vermogen heeft om harder te lopen (door bv andere vertanding) als die te krijgen is tenminste.
Vast wel en anders effe marktplaats kijken maat ik had ongeveer wel hetzelfde had snor vertanding in me zip type 3 met fast rider blok (oud dus amper juiste onderdelen voor te vinden) maar heb er ook brom vertanding ingegooid en zeg je eerlijk mijn zip gaat met standaard zip LC uitlaat (zonder begrenzingen) toch wel gauw richting 90/95 maar zeg je eerlijk ook ik heb momenteel niet het geld liggen om Yasuni R te halen maar ook ik wil sneller dus die Yasuni R staat zeker op nummer 1 van me verlanglijstje ik ga je als tip mee geven even geduld hebben en het komt vanzelf zo denk ik ook mijn zip gekocht als snor hok ding zag er niet uit en liep 15km per uur gewoon beetje bij beetje opknappen en elke maand (of gewoon wanneer het uitkomt) iets nieuws bestellen en week later het oude vervangen voor het nieuwe geloof me in begin is het even kak maar het eindresultaat ga je echt alleen maar van genieten dus lang verhaal kort

ZOEK OP MARKTPLAATS JOU TYPE SCOOTER ONDERDELEN VRAAG BROM VERTANDING VOOR JOU MODEL EN BEGIN EERST DAT TE VERVANGEN DAARNA GA JE VOOR EEN YASUNI R EN VANAF DAT PUNT GA JE VERANDERING ZIEN

Ik hoop je hier voldoende mee te hebben geholpen succes verder
 

Attachments

  • IMG_20210911_134417_395.jpg
    IMG_20210911_134417_395.jpg
    408 KB · Views: 7
Is het nog gelukt je top te verhogen?
Hoii. Ik heb na dit topic weer veel geld en tijd in de TGBgestoken maar zonder enige winst. Ik heb 'snellere' variateur, lichtere buitenste plaat van vario, verschillende v snaren, verschillende rollen, sproeiers etc. Het is me wel gelukt om 80 km/u te halen door een yasuni R maar mijn trekkracht nam aanzienlijk af! Dus ik heb daarna weer mijn leovince ZX terugloper gemonteerd. Het is ook bijna niet mogelijk om nog een yasuni R te vinden die past onder het TGB blok, ik had alleen veel geluk na maanden lang zoeken op marktplaats etc. Het is eigenlijk gewoon nodig om een langere vertanding te monteren, maar die zijn helaas niet meer te verkrijgen. Uiteindelijk was ik het zo zat dat die TGB niet sneller te krijgen was, waardoor ik hem heb verkocht. Een maatje van me heeft een 70cc Minarelli horizontaal watergekoeld motorblok passend gemaakt onder de zelfde tgb met op maat gemaakte radiateur etc. Alleen lukt het hem niet om de ontsteking enzo correct passend te maken dus loopt die na een half jaar nog steeds niet. Hij wil er wel van af dus mocht je het leuk lijken om het over te kopen en af te maken, kan ik je wel met hem in contact brengen. Dus mijn advies is : Wil je harder dan 70km/u? Bouw er dan een Minarelli motorblok onder of koop een andere scooter met Piaggio/Minarelli motorblok. Ik ben nu zelf overgestapt op een getjoende 172cc Typhoon.
 
Hoii. Ik heb na dit topic weer veel geld en tijd in de TGBgestoken maar zonder enige winst. Ik heb 'snellere' variateur, lichtere buitenste plaat van vario, verschillende v snaren, verschillende rollen, sproeiers etc. Het is me wel gelukt om 80 km/u te halen door een yasuni R maar mijn trekkracht nam aanzienlijk af! Dus ik heb daarna weer mijn leovince ZX terugloper gemonteerd. Het is ook bijna niet mogelijk om nog een yasuni R te vinden die past onder het TGB blok, ik had alleen veel geluk na maanden lang zoeken op marktplaats etc. Het is eigenlijk gewoon nodig om een langere vertanding te monteren, maar die zijn helaas niet meer te verkrijgen. Uiteindelijk was ik het zo zat dat die TGB niet sneller te krijgen was, waardoor ik hem heb verkocht. Een maatje van me heeft een 70cc Minarelli horizontaal watergekoeld motorblok passend gemaakt onder de zelfde tgb met op maat gemaakte radiateur etc. Alleen lukt het hem niet om de ontsteking enzo correct passend te maken dus loopt die na een half jaar nog steeds niet. Hij wil er wel van af dus mocht je het leuk lijken om het over te kopen en af te maken, kan ik je wel met hem in contact brengen. Dus mijn advies is : Wil je harder dan 70km/u? Bouw er dan een Minarelli motorblok onder of koop een andere scooter met Piaggio/Minarelli motorblok. Ik ben nu zelf overgestapt op een getjoende 172cc Typhoon.
Ik heb zelf een topic gestart met info over de tgb 507, zelfde blok volgens mij alleen kan het zijn dat het de korte variant is.

Ik ben tegen dezelfde problemen als jij aangelopen maar het is uiteindelijk gelukt bijna de 100 te halen 97 GPS. Maar rijd het dan lekker? Nah niet echt. Ik Had een Yasuni R voor de tgb maar werd er niet heel blij van. Super fijne uitlaat voor andere scooters maar niet voor TGB. Een maatje van me kwam later aan met een gianelli reverse en die heb ik passend gemaakt. Langere vertanding van Polini erin, dit was mijn setup toen.

- 70 cc Airsal T6 alu
- Yasuni R
- originele carb sproeier 78 (17,5 was niet af te stellen)
- Malossi multivar (ik heb een video gemaakt hoe deze passend te maken) 7,5 g rollen
- witte malossi drukveer voor mina (slapper dan origineel dus)
- Malossi deltaclutch
- Polini vertanding, recht
- Starterkrans vervangen voor zelfgemaakte vul ring
- Zelf verlicht koppelingshuis - 35%

De top was zoals gezegd aardig, maar trekkracht was net 50cc.
Nu rij ik met :

- 70 cc Airsal T6 alu
- Gianelli reverse met Yasuni R demper
- originele carb sproeier 80(17,5 was niet af te stellen)
- Malossi multivar (ik heb een video gemaakt hoe deze passend te maken) 9,75 g rollen
- witte malossi drukveer voor TGB
- Malossi deltaclutch gele trekveren
- Originele vertanding g
- Starterkrans vervangen voor zelfgemaakte vul ring
- Zelf verlicht koppelingshuis - 35%

Trekt als een beer, maar inderdaad 80gps op max 9000 toeren. De toeren lijken gewoon niet verder te gaan door de ontsteking en de langere vertanding helpt daar niks bij. Wat belangrijk is om te weten met afstellen trouwens is dat TGB origineel met een drukveer rijd die bijna net zo sterk is als een rode malossi drukveer voor minarelli. Erg zwaar dus, daar zijn ze voor gemaakt, dus rijden met 3 g rollen kan je wel vergeten haha. Tsjah de topsnelheid is een dingetje maar trekkracht kun je er zeker uithalen.

Een passend mina blok bied leuke mogelijkheden, alleen weet ik dus niet of dat ook onder de 507 past want ik heb het lange (normale) blok.

Overigens heb ik voor de vertanding van de 507 wel een linkje, zal eens kijken of dat ook past in de 101
 
Back
Top