teveel olie toegevoegd bij men benzine

blablablabla VROEM VROEM

Well-Known Member
(EDIT: het is gefixed het toevoegen van teveel olie was 100% het probleem)


dus ik heb een 70cc aprilla sr. en hij moest nog een beetje ingereden worden dus ik dacht ik gooi er wat extra olie in bij het tanken later bleek het wel wat extra te zijn (ook dat er veel rook uitkwam) later thuis ging ik weer op de brommer weg naar 3 km ging ik even de remmen testen en viel die uit (hij loopt niet stationair) dus ik hem opnieuw kick starten ging de kickstart vast zitten dus later een schroef bij de kickstart veer zodat die er niet uitgaat. ik kickstarter gaat ie niet aan bougie vervangen. en nog steeds niks.

conclusie kan dit zijn door de extra olie die ik heb toegevoegd ik heb rond de 400 ml aan olie toegevoegd aan een volle tank dus rond de 6 liter

ben een n00b dus ja zucht
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

400 ml olie met 6 liter benzine mengen is volgens mij veels te veel. Ik rijd zelf 1:50, ik tank 10 liter Euro 98 (Shell V-Power) en voeg hier 200 ml 2-takt olie aan toe. Het lijkt me verstandig de benzinetank op een of andere manier leeg te pompen/lopen, nieuwe benzine erin te doen, met een goede mengverhouding olie.
 
Last edited:
400 ml is inderdaad iets teveel van het goede...
Zelf tank ik euro 95.
5 liter in een jerrycan, een borrelglaasje (+/- 40 ml) 2-takt olie erbij en schudden maar.
De verhouding kan per merk/type verschillen.
Dus een beetje experimenteren is het devies.
En wat @sf2019 al zei: benzinetank leeg maken en nieuwe benzine erin doen.
 
het motorblok is inderdaad gewoon vetgeslagen als je het mij vraagt, 400ml olie bijgooien is veel en veel te veel, met gietijzeren 70jes kan je gewoon op de normale oliepomp rijden imo, een dopje olie bijgooien is altijd goed dus tussen de 5 en 10ml bij de eerste paar tankbeurten.

rijd je trouwens gewoon met oliepomp of mix je zelf?
 
Haal de helft van de benzine uit de tank..

Haal verse benzine van de pomp.

Laat het vlotterbakje in de carb even leeg lopen..

Vul de tank aan met benzine waar geen olie in zit.. Even goed schudden en dan zou die minder olie toe laten tot de cilinder en zal het probleem verholpen zijn en dan gewoon rijden..

Volgende maal dan wat beter opletten met het mengen.
 
dus ik heb een 70cc aprilla sr. en hij moest nog een beetje ingereden worden dus ik dacht ik gooi er wat extra olie in bij het tanken later bleek het wel wat extra te zijn (ook dat er veel rook uitkwam) later thuis ging ik weer op de brommer weg naar 3 km ging ik even de remmen testen en viel die uit (hij loopt niet stationair) dus ik hem opnieuw kick starten ging de kickstart vast zitten dus later een schroef bij de kickstart veer zodat die er niet uitgaat. ik kickstarter gaat ie niet aan bougie vervangen. en nog steeds niks.

conclusie kan dit zijn door de extra olie die ik heb toegevoegd ik heb rond de 400 ml aan olie toegevoegd aan een volle tank dus rond de 6 liter

ben een n00b dzus ja zucht
Toen ik 2 takt reed had ik hetzelfde gedaan. Maar jij hebt wel heel veel olie toe gevoegd. Ik zou zou zo vaak mogelijk benzine tanken om het mengsel te verdunnen. Ook niet stationair laten draaien, zal hij überhaupt geen zin in hebben. En ik had de meeste last vh mengsel in de stad. Lange rechte stukken trekt hij zich wel op toeren. Maar t zou zichzelf moeten óplossen op die manier. Ik ben geen deskundige maar ik deel mijn ervaring.
 
@brambiggelaar

Het probleem is dat de benzine tank waarschijnlijk nog wel redelijk vol zit (aangezien hij er reeds olie door gedaan heeft) Dit doe je normaal gesproken als je benzine getankt hebt..

Probleem is nou dat hij daar niet mee kan rijden.. Dus dan valt er op dat moment ook geen brandstof erbij te doen.. Dan zal hij dus eerder er oude brandstof eruit moeten lopen en dan pas weer schone brandstof aan te moeten voegen.
 
@brambiggelaar

Het probleem is dat de benzine tank waarschijnlijk nog wel redelijk vol zit (aangezien hij er reeds olie door gedaan heeft) Dit doe je normaal gesproken als je benzine getankt hebt..

Probleem is nou dat hij daar niet mee kan rijden.. Dus dan valt er op dat moment ook geen brandstof erbij te doen.. Dan zal hij dus eerder er oude brandstof eruit moeten lopen en dan pas weer schone brandstof aan te moeten voegen.
Ik denk dat de enorme hoeveelheid toegevoegde olie idd ook om een ingrijpende oplossing vraagt. En het is echt veel olie. Stookolie voor een boot?
 
Back
Top