This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Testbank Rol

JohanS

Well-Known Member
Oi,

Gewoon ff een vraagje; Maakt et uit hoe zwaar de rol van een testbank is? Als ie bijvoorbeeld heel zwaar is kan dat kwaad en zo ja waarom? En dan bedoel ik niet die banken die de wielen tegenwerken en de motor op een toerental houden. Ik hoor et wel, greetz johan
 
Maakt niet uit...word verrekend in de software...

Een zwaardere rol, zou misschien (naar mijn inzien) een iets "gelijdelijker" effect geven..
 
maakte volgens mij wel degelijk uit.

Waarom worden anders ze met verschillende rollen geleverd?

Op een motor bank zit een zwaardere rol als scooterbank.
 
Voor zover ik weet is een zwaardere rol beter voor en nauwkeurigere meting.
Voor een scooter is een rol van 200-300kg zwaar zat, wil je motorfietsen gaan meten heb je een zwaardere nodig.
Dit is wat ik eens ergens opgevangen heb. Misschien dat Tino dit toe kan lichten ofzo?
 
Ik denk, om de massa in beweging te houden, dat dat ermee te maken heeft. Zelf ben ik niet zo natuurkundig aangelegd, maar lijkt me dat je meer energie nodig heb om een rol van 400kg een bepaalde versnelling te geven en een toerental te behouden, dan een rol van 200 kilo?
 
Een lichtere rol zal sneller op toeren zijn, dus zal de versnelling op een grotere frequentie moeten gemeten worden dan met zwaardere rol.
Verder lijkt het me logisch dat de rol ongeveer dezelfde traagheid heeft als je scooter.
 
Originally posted by Sander
Blijft de v-snaar dan ook constant slippen, als je op de normale weg rijd? De weg blijft stilstaan.....een rol draait.
De koppeling krijgt wel en grotere opdonder, bij een zwaardere rol.

Meestal wordt de traagheid zo gekozen, zodat de run ongeveer 10 a 15 seconden duurt.

Ik zag op de rai een mooie verstelbare rol.
 
Precies,

Maar in de contect zoals JohanS het vertaald, zou je met een scooter dus niet vooruit komen op de openbare weg.

Koppelingverhaal: Vandaar dat ik altijd mijn poten brand na een testrun
 
een zwaardere rol heeft toch een groter moment> hiermee bedoel ik dat een zwaardere rol langer door zou draaien dan een lichtere rol als ze dezelfde snelheid hebben. zeg maar zelfde verhaal als binnerotor en gewoon vliegwiel ontsteking. of klopt dit niet?
 
Je hebt voor elk vermogen een acceptabel bereik qua rollen. Sommige tesbanksoftware zal de maten voor je uitrekenen. Wat je dus moet doen is een rol nemen die voor jouw metingen geschikt is.

Vergeet niet dat niet alleen het gewicht, maar ook de diameter van de rol erg belangrijk is, deze bepaald voor een groot deel het moment wat de scoot op zal moeten brengen.

Ga er van uit dat een jusite run een bepaalde tijd duurt, dit kun je alleen afregelen met de rol.

Ga je te zwaar, brand je koppeling en snaar verrot en duurt je run te lang. Ga je te kort, wordt je meting minder nauwkeurig (ongeachte het aantal meetpunten, want dat is niet zo van belang) en niet echt reël t.o.v. de werkelijkheid.
 
rol

Het gaat bij een testbank om wat voor voertuig erop komt te staan.Dit moet overeenstemmen met het rolgewicht.
In principe is het gewicht niet zo belangrijk.
Bij een te klein gewicht zal de software veel sneller moeten rekenen en registreren waardoor het onnauwkeuriger wordt.
Het principe van de massa-traagheid is wat de testbank berekend.
Dus als je een bepaald gewicht versneld in een bepaalde tijd zal daar een vermogen voor nodig zijn, dat is wat hij uitrekend.
Dus met bv een hoger gewicht zal het langer duren voordat op snelheid is en komt het zelfde vermogen bij kijken als een klein gewicht snel versnellen.

zo werkt het.
(heb zelf een Tovami)
www.keersrevisie.nl
 
Originally posted by mhr#27
Klopt, dat is hetzelfde principe.
Maar wat wil je er eigenlijk mee zeggen?

dat er dus verschil komt in de metingen als je verschillende soorten rollen gebruikt net zoals je verschil hebt in gasreactie door een binnenrotor te monteren. maar ik denk dat wat Joor vertelde beter is en iig van hoger niveau dan wat ik ervan kan maken dus daar zul je meer aan hebben.
even goed wel leuk dat ik ook eens gelijk heb O-)
grtz,
chris
 
EN mensen het gaat natuurlijk niet om het gewicht maar vooral het gewicht in relatie tot het lijntraagheidsmoment.

Dus bijv. 300 kilo roepen heeft geen enkele nut, want als het gros van die kilos zich nabij de as bevind heeft deze een fractie van de tragheid als een rol met alle 300 kilo's aan de buitenschaal.
 

Zoiets dus...

Vergeet niet dat niet alleen het gewicht, maar ook de diameter van de rol erg belangrijk is, deze bepaald voor een groot deel het moment wat de scoot op zal moeten brengen.