Teruglooppijp Illegaal of legaal?

Crispp

Well-Known Member
Hey,
ik heb gister een scooter gekocht met een teruglooppijp erop,
hij is zelf niet opgevoerd maar hij loopt toch 80,
Is die teruglooppijp illegaal of gewoon legaal?
 
Advertisement - register to remove this

Terugloop uitlaten zijn nooit illegaal.
Maar als hij 80 loopt (op de scooter of auto teller?)
Dan is de begrenzing er uit:
Vario ring en Prop.
Overigens heb jije en Technigas Next Chroom met blauwe demper.
Dus als je hem standaard wilt laten lopen moet je een vario ring halen en een prop en die er in zetten.
Of je laat dit door een dealer doen.
Maar als je dat liever hebt zou je beter een standaard Beta Ark uitlaat kunnen kopen omdat een Technigas meer een straat/race uitlaat is.
Die lopen begrensd niet bepaald lekker en kan irritant worden dus je zou dan beter een standaard uitlaten kunnen kopen ;)
 
Terugloop uitlaten zijn nooit illegaal.

Fout..
Het opvoeren van scooters voor gebruik op de openbare weg is illegaal. De meeste "terugloop" uitlaten zorgen voor meer vermogen wat dus betekend dat je illegaal bezig bent als je daarmee over straat rijd.
Sommige van deze uitlaten hebben een prop waardoor je de scooter begrensd. In de technigas uitlaat op de foto zit origineel ook zo een prop. Deze is er waarschijnlijk uit gehaald.
Als je hem af wilt voeren (dus weer origineel wilt gaan rijden) dan kan je het beste gewoon een originele uitlaat monteren of laten monteren.
 
Terugloop uitlaten zijn nooit illegaal.
Maar als hij 80 loopt (op de scooter of auto teller?)
Dan is de begrenzing er uit:
Vario ring en Prop.
Overigens heb jije en Technigas Next Chroom met blauwe demper.
Dus als je hem standaard wilt laten lopen moet je een vario ring halen en een prop en die er in zetten.
Of je laat dit door een dealer doen.
Maar als je dat liever hebt zou je beter een standaard Beta Ark uitlaat kunnen kopen omdat een Technigas meer een straat/race uitlaat is.
Die lopen begrensd niet bepaald lekker en kan irritant worden dus je zou dan beter een standaard uitlaten kunnen kopen ;)

8P nooooit illegaal??? zou toch maar even wat regels op gaan zoeken, een terug loper is alleen legaal als hij weet ik veel wat goed gekeurt is, staat op uitlaat en hoorde laatst dat iemand zelfs een boekje met het nr wat in de uitlaat staat ook in het boekje stond zodat deze straat legaal is.

gewoon een prop er in lassen en dan opboren tot gewenste snelheid.

waarom een nieuwe kopen -.- als daar ook gewoon prop in zit maakt dat geen hol uit he loopt beiden even k*t.

edit* maarten was me voor. mja waarom een std uitlaat? deze is ook begrenst dus beide loopt het gewoon niet zo mooi als ontgrenst.
 
terugloper me CE keurmerk en begrenzing zijn legaal, mits ze niet te veel decibels produceren,

begrensde teruglopers zonder CE keurmerk weet ik niet.
 
Decibels inderdaad, maar ook de richting van de uitlaatgassen is een keuringspunt.

Als ik jouw uitlaat zo zie dan lijkt het me dus heel sterk dat deze officieel is goedgekeurd.

Verder; 80 noemt men wél opgevoerd, wat er ook aan gedaan is. Als een scooter harder gaat dan 45 is de scooter opgevoerd. En mocht je brommert ooit bij een technische keuring terechtkomen dan word die uitlaat er, of deze nou goedgekeurd is of niet, sowieso onderuit gehaald vanwege je snelheid.
 
Zijn gewoon goedgekeurd.... een scooter uitlaat kan de uitlaat gassen niet verminderen oid, tenzij er een cat in zit.
 
terugloper me CE keurmerk en begrenzing zijn legaal, mits ze niet te veel decibels produceren,

begrensde teruglopers zonder CE keurmerk weet ik niet.

Kan je vertellen dat het dus gewoon illegaal is. Omdat een scooter als die ingevoerd word een keurig heeft ondergaan. En daar hoort officieel een standaard uitlaat erop te zitten. Zit ook een nummer in van de goedkeuring..

Want het geluid is waarschijnlijk harder met een andere uitlaat.
Daarnaast kan je scooter er wrs ook nog beter er mee rijden dan dat ie voor gekeurd was.
Ook dienen de uitlaat gassen officieel horizontaal uit de uitlaat te komen en dat doen de meeste teruglopers al niet.

Als je zo`n uitlaat koopt met een begrenzer erin heb je zoiezo al nadeel dat het wouten trekt.

Maar mocht ie dan niet te snel lopen dan doen de meeste wouten er geen probleem van maken mits het geluid acceptable is.
 
Het lijkt mij eigenlijk niet dat je een boete krijgt om je uitlaat.. je bent volgend mij pas illegaal bezig als hij te snel gaat, en niet of je er een leuke uitlaat op zet..
 
Het lijkt mij eigenlijk niet dat je een boete krijgt om je uitlaat.. je bent volgend mij pas illegaal bezig als hij te snel gaat, en niet of je er een leuke uitlaat op zet..

En das dus helaas niet zo. Zoals al 2x gezegd is ook de richting van de uitlaatgassen een regel, en geluid is ook absoluut een factor!
En je zou ook illegaal bezig zijn als je neon onder je scooter hebt, zonder kappen rijd, met een powerfilter rijd, een andere cilinder ookal gaat ie even hard, etc.
 
en als er wat stuk draait? ;) niemand verplicht je tegen woordig meer dat er het officiele std cilindertje af carb op moet , een cilinder gaat trouwens om de diameter. meer kijken ze niet echt naar.


uitlaat maakt tegenwoordig ook niet meer uit als hij niet te hard gaat uitlaat gassen nog noooit gezien dat ze het controleren ( misschien als je zo hard rijd dat ze het doen of te veel rook)

en het lawaai valt ook wel wat aan te doen ;)
 
Oke, wellicht word dat dan bijna allemaal gedoogd. Maar het zijn gewoon de regels / wetten waar ik het net over had. Bloknummer moet bvb bij het juiste frame horen, bij verandering moet dit wettelijk opnieuw worden getest bij de RDW en aangepast worden aan het eigendomsbewijs etc. blabla enzo =).
 
Het bloknummer word alleen geregistreerd als je hem laat keuren. In de tijd dat je scooters op kenteken kon zetten zonder hem te hoeven laten keuren werd dit nog niet gedaan.[/ervaring]
 
Het bloknummer word alleen geregistreerd als je hem laat keuren. In de tijd dat je scooters op kenteken kon zetten zonder hem te hoeven laten keuren werd dit nog niet gedaan.[/ervaring]

Jep, maar ik leef in 2009 ;) ^^.

Maja, ze gaan nooit overal op controleren idd.
 
Jep, maar ik leef in 2009 ;) ^^.

Maja, ze gaan nooit overal op controleren idd.
Zolang je scooter nieuw bij de dealer gekocht is of al op kenteken staat maakt dat niets uit aangezien je toch niet opnieuw hoeft te keuren (uitzonderingen daar gelaten:'()
 
Volgensmij is het zo:
Alles wat je erop zet en de werking van het voertuig veranderd is illegaal.
Weet het niet zeker, maar denk het wel. :p
 
Nee, je mag er wel ee andere uitlaat op zetten zolang hij een keurmerrk heeft en de snelheid niet hoger wordt (maar dat is automatisch zo als ze een keurmerk hebben).
Het loopt dan ook vaak voor geen meter omdat er een begrenzing in zit, haal je deze er uit, vervalt je keurmerk.
 
Back
Top