terugloop uitlaat,sproeier, injectie model vraag.

Tom M

Member
Beste leden,

mischien een hele domme vraag maar goed,

ik heb vandaag een Giannelli Reverse onder mijn Aprilia sr50 factory (2005) injectie model geen carb dus) geplaats rollletjes etc afgesteld en rijdt prima zover.
nou lees vaak op forums dat als iemand een terugloop uitlaatje of een sportuitlaat er onder zet dat er altijd word gezegd om een grotere maat sproeier te installeren, maar aangezien ik een injectie model heb is dit niet mogelijk, dus zit ik toch een beetje met de gedachten van is dit gezond voor mijn 2t blok?

ook had ik gelezen dat deze scooter de hoeveelheid benzine en lucht toevoer baseerd op de toeren van het blok, weet ik niet zeker dus laat me het weten!

EDIT: de ECU is ontgrenst btw en de scooter loopt atm 88/h op +-8600rpm mocht je meer info nodig zijn probeer ik dat zo goed mogelijk te beantwoorden!

m.v.g.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ook had ik gelezen dat deze scooter de hoeveelheid benzine en lucht toevoer baseerd op de toeren van het blok, weet ik niet zeker dus laat me het weten!

Deze setting geld alleen voor de originele uitlaat.. De ecu afstelling is dus ingeregeld voor de fabrieks uitlaat.
Een aftermarket uitlaat heeft gewoon meer brandstof nodig. Hetzelfde als bij de 70cc kit. Daarom heb je dan die malossi ecu voor nodig.
 
Mocht de Ecu aangepast zijn, welke ook is en kan v.w.b. bouwjaar 2005 zit men goed.
Men behoeft eigenlijk niks aan te passen behalve de variorollen en de trekveren.
Het sproeier verhaal heeft helemaal niks met injectie te maken wat je zelf al aangaf.

En naar wat ik lees reageert de scoot/motorblok goed op de uitlaat.
Echter is het zo dat de definitie van een grotere sproeier uiteindelijk uitkomt bij de brandstofdrukregelaar.
Er zijn speciale setjes in de handel van, bijvoorbeeld Polini welke wat meer doen.

EDIT: de ECU is ontgrenst btw en de scooter loopt atm 88/h op +-8600rpm

Dit is trouwens al heel erg netjes hoor!
Weet niet of je opzoek bent naar nog meer maar dan kan een race vario en andere brandstofdrukregelaar nog wel wat extra brengen zonder een cilinder met meer vermogen te monteren wat ook een godsvermogen kost.
 
Mocht de Ecu aangepast zijn, welke ook is en kan v.w.b. bouwjaar 2005 zit men goed.
Men behoeft eigenlijk niks aan te passen behalve de variorollen en de trekveren.
Het sproeier verhaal heeft helemaal niks met injectie te maken wat je zelf al aangaf.

En naar wat ik lees reageert de scoot/motorblok goed op de uitlaat.
Echter is het zo dat de definitie van een grotere sproeier uiteindelijk uitkomt bij de brandstofdrukregelaar.
Er zijn speciale setjes in de handel van, bijvoorbeeld Polini welke wat meer doen.



Dit is trouwens al heel erg netjes hoor!
Weet niet of je opzoek bent naar nog meer maar dan kan een race vario en andere brandstofdrukregelaar nog wel wat extra brengen zonder een cilinder met meer vermogen te monteren wat ook een godsvermogen kost.

de scooter reageerde idd goed op de uitlaat, scooter loopt gewoon goed en klinkt ook goed. geen gesputter of iets dergelijks.
ben uitgekomen bij 6.6Gr rollen en witte trekveren en witte drukveer.
ik ben eigenlijk best tevreden hoe alles nu loopt en rijdt, dus ik denk niet dat ik met een brandstofdrukregelaar ga beginnen aangezien ik daar gewoon helemaal geen verstand van heb. ik ga daar nog wel even meer informatie over zoeken want het interreseerd me wel!

ik denk dat ik de scooter limits wel bijna zo bereikt heb, ik gebruik al een malossi multivar variateur met een iets grotere v snaar die hoog in de variateur loopt, en zoals je al vermeld een brandstofdrukregelaar zal eigenlijk de volgende stap zijn voor meer vermogen zonder van cilinder te wisselen.
mischien een ander membraan? ik weet dat een malossi vl11/13 past maar ik kan me niet voorstellen dat dit veel verschil gaat uitmaken maar laat me het weten!

bedankt voor je reactie en uitleg over de ECU, blij dat ik daar me daar niet zorgen over hoef te maken

m.v.g.

EDIT: zit toch een beetje rond te kijken sinds je over een drukregelaar begon, is dit mischien ook een goede optie?: https://www.easyparts.nl/CDI-Unit-MALOSSI-I-TECH-CONTROLLER-Piaggio-Purejet-H2O_(Cilinders)-p1655931
ik lees online dat dit voor een 70cc is maar mensen gebruiken dit op hun 50cc, leverd dit wat op in mijn geval? aangezien mijn ECU al ontgrenst is.
 
Last edited:
Een ecu kun je chiptunen / herschrijven.
Zo kun je de ecu meer vermogen geven of andere specificaties door middel van "valse informatie.

Daar is denk ik nog wel wat vermogen uit te halen.

Ik heb dat zelf al een paar keer gedaan met een automonteur. Moet wel zeggen dat het toen alleen bij auto gedaan. Maar dat werkte wel. 240km/h met een golfje 3 gti16v. + andere chip. Fabrieksinstellingen 210 km/h.

Zie je waar ik naar toe wil?

Moet met een scooter dan toch ook te doen zijn!?

Met vr gr,
Manuel.
 
Een ecu kun je chiptunen / herschrijven.
Zo kun je de ecu meer vermogen geven of andere specificaties door middel van "valse informatie.

Daar is denk ik nog wel wat vermogen uit te halen.

Ik heb dat zelf al een paar keer gedaan met een automonteur. Moet wel zeggen dat het toen alleen bij auto gedaan. Maar dat werkte wel. 240km/h met een golfje 3 gti16v. + andere chip. Fabrieksinstellingen 210 km/h.

Zie je waar ik naar toe wil?

Moet met een scooter dan toch ook te doen zijn!?

Met vr gr,
Manuel.

Nou nee, dit is in het geheel niet meer mogelijk sinds 2010.
Zowel voor Apie als Peug....
En er staat ook te lezen in de TS z'n verhaal dat de ECU al voorzien is van een andere mapping dus..?
 
Last edited:
Nou nee, dit is in het geheel niet meer mogelijk sinds 2010.
Zowel voor Apie als Peug....
En er staat ook te lezen in de TS z'n verhaal dat de ECU al voorzien is van een andere mapping dus..?

klopt ecu heeft al andere mapping welke versie weet ik niet maar als de ecu nog begrenst was liept die nooit 88km/h
enisgte manier om ecu mapping te verandere is met z'n gameboy met aprilia schijfie, dealers doen het niet meer denk ik.
 
Ok. Dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
Maar is dat een alleen bij scooters, dat de ecu niet aangepast kan worden?

Wel v.w.b. de 50cc 2 takt varianten na bouwjaar 2010.
Fabrikanten hebben toen der tijd alle cartridges teruggeroepen van alle dealers in Europa.
Men kreeg wel nieuwe toegestuurd enkel was het afgelopen v.w.b. het aanpassen van de snelheid.
Zowel voor Aprillia als Peugeot..., sommige dealers hebben zich opgeworpen als zijnde verzetsstrijders en hebben simpelweg geweigerd.
Maar hier kwam na 2 jaar ook een eind aan door de ecu's aan te passen zodat men dit niet meer kon uitvoeren.

N.b: Vroeger een jetforce TSDI in bezit gehad die standaard dik 90 km aantikte standaard.
Wel standaard @ teller maar ik bedoel maar, deze was ook ontgrenst!
Tot dat ik in contact kwam mijn Scandinavische vrienden, lang verhaal kort gehouden kon ik via deze weg goedkoop een Ecu bestellen voor weinig geld. Plug and play gebeuren en ding tikte gelijk de 105 km aan op de teller.

Heden ten dage is dit niet meer mogelijk helaas....
Maar het is niet echt netjes om vragen te stellen in andermans topic!
Het is wel relevant maar dit kan ook anders.

mischien een ander membraan? ik weet dat een malossi vl11/13 past maar ik kan me niet voorstellen dat dit veel verschil gaat uitmaken maar laat me het weten!

@ de TS: zou dit toch niet doen, het levert echt niks op tenzij men echt voor meer cc's en power gaat.
Die munten kun je beter gebruiken voor de huidige vervanging van onderdelen lijkt me!
Maar goed, het is en blijft jouw beslissing uiteraart...
 
Last edited:
Back
Top