Terug tunen Piaggo Zip 4T (MY2010)

tepasje

New Member
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en nieuw met scooters. Ik heb een vraag.

Ik heb een Piaggo Zip snorfiets gekocht uit 2010 voor mijn zoon. Het betreft een carburateur versie en er staat 4t op de cartercap. Van wat ik heb gelezen heb ik dan een 4 takt 2v?

De scooter loopt nu 50km/u. Nu zal ik vast het omgekeerde willen wat de meeste willen, maar ik hem hem max 35 laten lopen zodat er geen gezeur op de rollerbank is.
Ik weet dat er begrenzers tussen kunnen worden gezet met een potmeter, maar ik wil het voor nu origineel houden.

Volgende heb ik gedaan:
  1. Variorollen vervangen voor de originele van 10gr.
  2. Varioring 2mm geplaatst.
Wat opviel is dat de scooter nu 48 liep. Ik heb er uiteindelijk een ring van 8 mm tussen gezet en nu loopt de scooter op GPS 37km/u.

Wat kan ik nog meer doen? Nu wil ik mij storten op een originele CDI. Deze kan ik kopen, maar hoe weet ik of de originele CDI er nog in zit? Is dat zodra deze eruit is te achterhalen met fabrieksnummers oid?

Dan wat andere vragen. Ik ben bij onze lokale scootershop geweest (we hebben er maar 1). Deze man was zeer onbehoorlijk. Voor dat ik überhaupt iets vroeg begon hij al te roepen dat alle Zips troep zijn en dat je die alleen heb voor de status. Daarnaast bestaan er volgens hem geen standaard exemplaren en ze gaan allemaal stuk. Ik gaf aan dat dit er niet toe deed en dat eigenlijk een onderhoudsvraag had en deze opmerkingen niet snapte, maar de toon was gezet. en mijn zoon die erbij stond zag zijn trotse zip afgekraakt worden door deze man.

Uitenlijk vroeg ik hem of hij de vertanding olie wilde verversen gezien ik de aftapdop niet los dus krijg. Maar volgens de man gebeurd deze verversing nooit en is het ook niet nodig. Dit lijkt mij apart. Toen ik over de standaard snelheid begon gaf hij aan dat een Piaggo Zip helemaal geen varioring heeft en de scooter motorisch alleen maar sloopt gezien je met zo'n ding de snaar kapot maakt en al helemaal een ring van 8mm. Ik was er klaar mee en ben weggelopen. Hij had er duidelijk geen zin in.

Samenvattend zijn mijn vragen:
  1. Kan een varioring van 8mm idd kwaad?
  2. Moet vertandingolie idd nooit ververst worden? (scooter heeft 5400km gereden)
  3. Kan ik achterhalen welke CDI ik heb (brommer of snor en of deze onbegrensd is)?
  4. zijn er andere zaken op de CDI na waar ik achter kan komen of dat de snelheid beïnvloed?
Ik hoop op reacties.

mvg Dennis
 
Advertisement - register to remove this

Een ring van 8mm is wel heel breed. Met een 25 cdi kan die waarschijnlijk een stukje smaller. Online kan je prima een 25 cdi kopen. De vertandingsolie zou ik zeker wel vervangen, dat hoort bij het normale onderhoud.

 
Een ring van 8mm is wel heel breed. Met een 25 cdi kan die waarschijnlijk een stukje smaller. Online kan je prima een 25 cdi kopen. De vertandingsolie zou ik zeker wel vervangen, dat hoort bij het normale onderhoud.
De 25 CDI vind ik idd wel... Maar heeft het zin als er een andere manier is gedaan om hem sneller te laten lopen? Ik lees ook het eea over sproeiers enzo. Of als ik er een nieuwe 25CDI in druk, loopt de scooter dan altijd weer rond de 25 ondanks andere aanpassingen?

Het zijn gekke vragen misschien, maar ik moet het allemaal nog leren ;)
 
Je hebt er ook al zware rollen ingezet. Dan maakt hij zo weinig toeren dat je niet hard meer kan rijden.

Qua sproeier zal je rond de 80 zitten, dat heeft verder heel weinig invloed op de topsnelheid.
 
Je hebt er ook al zware rollen ingezet. Dan maakt hij zo weinig toeren dat je niet hard meer kan rijden.

Qua sproeier zal je rond de 80 zitten, dat heeft verder heel weinig invloed op de topsnelheid.
Ja precies... dus wat je zegt is dat de CDI wel een logische volgende stap is om te vervangen?
 
Ja, als je helemaal terug wil naar origineel. Daarna kan je de varioring aanpassen op de gewenste snelheid, maar veel gang zal er niet meer inzitten.
 
Back
Top