technische details tomos..

jeroenaerox

aerox sjeezer
ik ga mijn tomos blok reviseren. het gaat om een s25 van 1993.
hier zit een brom cilinder, brom kop, en een 2 speed koppeling extra op.

nou wil ik weten op welke waardes ik mijn onsteking en contactpuntje af moet stellen,en op welke afstand ik de squish moet zetten.

en dan heb ik nog 1 probleem, hij blijft ollie lekken bij het voortandwiel (het gaat er bij de kickstart uit) nu heb ik al een keer de keering achter het voortanwiel vervangen met het blijft nog steeds een beetje lekken... is dat een kwaal van die oudere tomosjes of een bekend probleem. ?? of zit er ergens nog een keering of iets wat lek kan zijn ??

ik doel eigenlijk op een reactie van melf50 :p
 
Advertisement - register to remove this

de cilinder moet je gewoon er op zetten met een normale voetpakking , grondplaat in het midden en contactpunten op 0.4 , ik doe altijd een voelermat erdoor van 0,40 , die moet er makelijk doorheen gaan , en dan pak ik een 0,50 , die moet er eigenlijk net niet doorheen willen , dus als je de voelermaat ertussen doet dat ie de contactpunten net uit elkaar drukt.

de keerring achter het tandwiel is wel vaker lek , dit komt vaak door een los zittend voortandwiel (dan is de moer wel los maar door de borkplaat onder de moer blijft ie wel zitten) , vastzetten helpt dan meestal ,maar als de boel beschadigt is kan de keerring kapot zijn, en binnen in de keerring draait een busje deze kan ook ingesleten zijn. een Tomos hoef iig niet te lekken..
 
ik had eigenlijk nog een vraag, ik heb in mijn zuiger een sleufje gemaakt aan de bovenkant bij het inlaatkanaal. hij trekt daardoor veel lekkerder en de gasreactie is beter. was is de optimale afstand hoe diep ik het sleufje kan maken ??
 
de gaten in de zuiger zijn imo onzin , ik heb met dezelfde setup met en zonder geprobeerd , met van allerlei cilinders op verschillende brommers , met een zuiger zonder gaten liepen ze allen exact gelijk.

enigste wat er nu kan zijn is dat ie nu beter in elkaar zit oid...
 
Back
Top