Te strakke trekveren?

lucverhh

New Member
Hoi, ik had een paar dagen geleden mijn aerox af laten voeren en nu trekt hij na 1 of 2 keer te moeten stoppen voor een stoplicht niet harder dan 10km/h en gaat dan erg hobbelen. Ik moet hierna mijn scooter lang uitzetten en dan trekt hij weer voor even normaal. (Er zijn andere rollen ingezet en er zit nu een varioring in) Zo lang ik niet hoef te stoppen heb ik er tot nu toe geen last van gehad. Hij maakt ook heel erg overtoeren als hij eenmaal trekt. Ik heb zelf minimaal verstand van scooters en vroeg me af of dit door te strakke trekveren kon komen want er zitten erg strakke trekveren in. Als iemand denkt dat het ergens anders door komt laat het ajb weten.
Mvg Luc
 
Advertisement - register to remove this

Hi,
"hobbelen" of een duw krijgen vanuit stilstand zijn vaak te strakke trekveren. Koppeling grijpt dan te laat aan....
Icm met te lichte rollen verklaard de overtoeren.

Het zelfde met een versleten koppeling waarbij de segment/voering op is.
 
Hi,
"hobbelen" of een duw krijgen vanuit stilstand zijn vaak te strakke trekveren. Koppeling grijpt dan te laat aan....
Icm met te lichte rollen verklaard de overtoeren.

Het zelfde met een versleten koppeling waarbij de segment/voering op is.

Maar het niet boven de 10km/h komen komt dus ook door te strakke trekveren?
 
Het is misschien een ''open deur'' intrappen maar heb je er al aan gedacht om met dit gegeven terug te gaan naar diegene die je scoot heeft afgevoerd? Ik vermoed dat het ligt aan de samenwerking tussen de rollen en de drukveer.
Maar aangezien deze info (variorollen, trekveren, drukveer en uitlaat) ontbreekt word het voor mij en wellicht andere forumleden een beetje gissen.
 
Het is misschien een ''open deur'' intrappen maar heb je er al aan gedacht om met dit gegeven terug te gaan naar diegene die je scoot heeft afgevoerd? Ik vermoed dat het ligt aan de samenwerking tussen de rollen en de drukveer.
Maar aangezien deze info (variorollen, trekveren, drukveer en uitlaat) ontbreekt word het voor mij en wellicht andere forumleden een beetje gissen.

Ik ben al meerdere keren naar die scooter winkel gegaan maar helaas elke keer als ik daar kom om iets te laten maken is er wel weer wat anders aan de hand dus doe ik het nu liever zelf.
 
Maar het niet boven de 10km/h komen komt dus ook door te strakke trekveren?
Trekveren sterkte is van toepassing op de eerste 10m/ vanuit stilstand optrekken. Komt je scooter hierbij nauwelijks van zijn plek dan zijn de trekveren te strak want de koppeling kan bij lage toeren/snelheid dus niet aangrijpen. Wanneer ze slapper zijn zal koppeling eerder aangrijpen maar zul je toch genoeg toeren moeten draaien om in 't begin fatsoenlijk weg te komen.

Rollen gewicht is van toepassing op het gehele toerenverloop dus ook vanuit stilstand want des te lichter des te meer toeren je kunt draaien (krukas draait sneller). Echter TE licht icm TE strakke koppelings drukveer/trekveren gaat logischerwijs niet werken doordat de koppeling dan onvoldoende weerstand kan geven. Wat resulteert in overtoeren, lawaai, amper voorruit komen...
 
Ik ben al meerdere keren naar die scooter winkel gegaan maar helaas elke keer als ik daar kom om iets te laten maken is er wel weer wat anders aan de hand dus doe ik het nu liever zelf.

Oké, duidelijk dus....
Maar dan nog het 2e gedeelte van m'n vraag...?

Weet je wat ze aangepast hebben, en als men dit niet weet, wat voor uitlaat zit er momenteel gemonteerd?
 
Trekveren sterkte is van toepassing op de eerste 10m/ vanuit stilstand optrekken. Komt je scooter hierbij nauwelijks van zijn plek dan zijn de trekveren te strak want de koppeling kan bij lage toeren/snelheid dus niet aangrijpen. Wanneer ze slapper zijn zal koppeling eerder aangrijpen maar zul je toch genoeg toeren moeten draaien om in 't begin fatsoenlijk weg te komen.

Rollen gewicht is van toepassing op het gehele toerenverloop dus ook vanuit stilstand want des te lichter des te meer toeren je kunt draaien (krukas draait sneller). Echter TE licht icm TE strakke koppelings drukveer/trekveren gaat logischerwijs niet werken doordat de koppeling dan onvoldoende weerstand kan geven. Wat resulteert in overtoeren, lawaai, amper voorruit komen...

Als men tijdens het op en/of wegtrekken gas geeft, wordt het toerental van de krukas hoger. De rolletjes drukken nu hard tegen de voorste poelie, dan de drukveer bij de achterste poelie. Daardoor gaan de beide schijven van de voorste poelie iets naar elkaar toe.
De diameter van de voorste poelie wordt groter. De diameter van de achterste poelie wordt weer kleiner. De verstelling van de vario is dus een samenwerking tussen de rolletjes en de drukveer. De drukveer zorgt daarbij voor voldoende voorspanning op de v-snaar. Anders zou de v-snaar gaan slippen en kan deze geen kracht overbrengen naar het achterwiel.

De trekveren echter spelen hierbij maar een kleine rol. De sterkte van de trekveertjes bepaalt het toerental waarmee men wegtrekt vanuit stilstand. Zodra de segmenten volledig zijn aangegrepen in het binnenhuis, nemen de rollen en drukveer het over. Het is wel van belang dat het volledig aanwezige vermogen hierbij goed wordt overgebracht naar het achterwiel.
 
Last edited:
Dat hobbelen, noem ik zelf altijd gewoon `bonken` De koppeling segmenten knallen dan tegen de binnenkant van de koppelingshuis..

Dit komt omdat de koppeling op een punt zit tussen aangrijpen en los laten.. Bij minder gas laten de segmenten weer los..
Bij meer gas koppelen ze weer half aan.. Daardoor lijkt de motor meer toeren te willen maken. Komt omdat de koppeling het huis niet grijpt, maar hierin gewoon toeren erin aan het maken is..

Overigens lees ik over het `niet weg willen rijden`.. Dat gebeurd bij zoals slappe als te strakke veren..

Bij slappe veren, dan krijg de koppeling geen kans om op toeren te komen, zodat je geen afzet krijgt om op het juiste toerental direct weg te komen..
De segmenten zal dan heel snel al het huis grijpen.. Doordat je koppeling dan wel draait, rijd je zeg maar zonder vermogen eigenlijk weg..

Het op de juiste toeren komen duurt juist veel langer..


Bij te strakke veren, krijg je dus het effect dat je niet weg komt.. Je moet dan volgas geven om een beetje van ze plek te komen..
Als de koppeling dan wel pakt rijd het weer als vanouds.. Vanuit stilstand kom je dan niet weg.


Standaard trekveren die (vanuit de fabriek komen) zijn niet los te koop vanuit een scooter winkel. Althans ben ze zelf nooit tegen gekomen..
Ze zitten altijd in een complete koppeling. Er zit wel trekveren te krijgen van 3rd party merken, maar deze zijn vaak niet de juist waarden
(heb het zelf al eens ooit geprobeerd op peugeot, maar deze waren dus te slap..

Dus beter een gehele andere standaard koppeling erin doen, als je geen originele trekveren meer hebt.
 
Als het goed is hebben ze lichtere rolletjes en een vario er ingezet. En de uitlaat is standaard.

Standaard rollen zijn 15 x 12 - 6,5 gram.
Uiteraard i.c.m. de standaard uitlaat en variateur.

Dus lichtere rollen en een vario is nogal een breed gebied wat dat betreft!
Op deze manier wordt het een raadspelletje waar je niks aan hebt.

Het zou wat makkelijker zijn als men de feiten op een rijtje zet, niet alleen voor ons, maar ook voor jezelf.
 
Back
Top