Dat hobbelen, noem ik zelf altijd gewoon `bonken` De koppeling segmenten knallen dan tegen de binnenkant van de koppelingshuis..
Dit komt omdat de koppeling op een punt zit tussen aangrijpen en los laten.. Bij minder gas laten de segmenten weer los..
Bij meer gas koppelen ze weer half aan.. Daardoor lijkt de motor meer toeren te willen maken. Komt omdat de koppeling het huis niet grijpt, maar hierin gewoon toeren erin aan het maken is..
Overigens lees ik over het `niet weg willen rijden`.. Dat gebeurd bij zoals slappe als te strakke veren..
Bij slappe veren, dan krijg de koppeling geen kans om op toeren te komen, zodat je geen afzet krijgt om op het juiste toerental direct weg te komen..
De segmenten zal dan heel snel al het huis grijpen.. Doordat je koppeling dan wel draait, rijd je zeg maar zonder vermogen eigenlijk weg..
Het op de juiste toeren komen duurt juist veel langer..
Bij te strakke veren, krijg je dus het effect dat je niet weg komt.. Je moet dan volgas geven om een beetje van ze plek te komen..
Als de koppeling dan wel pakt rijd het weer als vanouds.. Vanuit stilstand kom je dan niet weg.
Standaard trekveren die (vanuit de fabriek komen) zijn niet los te koop vanuit een scooter winkel. Althans ben ze zelf nooit tegen gekomen..
Ze zitten altijd in een complete koppeling. Er zit wel trekveren te krijgen van 3rd party merken, maar deze zijn vaak niet de juist waarden
(heb het zelf al eens ooit geprobeerd op peugeot, maar deze waren dus te slap..
Dus beter een gehele andere standaard koppeling erin doen, als je geen originele trekveren meer hebt.