tandwiel geblokkeerd

mijkie770302

Well-Known Member
ik heb een sym fiddle 2 4takt, ik was aan het rijden en ineens viel ik stil. ik wou hem terug starten met kickstarter maar die blokkeerde, ik ben dan gaan checken en zag dat mijn tandwiel voor de vario geblokkeerd zat met den bendix. heb het wel los gekregen maar nu draait mijn tandwiel bijna niet meer. heeft iemand een idee hoe ik dit kan maken zodat hij terug start?
 
Advertisement - register to remove this

Dus de krukas kan je niet meer rond draaien?? Ook niet met een ring sleutel op de krukas moer (vario kant)

Ik denk overigens niet dat de kickstarter iets te maken heeft met het probleem..


Waarschijnlijk is het motorblok stil gevallen (door wellicht slechte krukas lagers).. Toen heb je hem geprobeerd te starten met de kickstarter, en die heeft zich denk ik vast gelopen in de vast staande krukas.. Boel kan ook warm of vast gelopen zijn.

Zou zelf op de moment even uitzoeken waarom de krukas niet meer wilt draaien (kan iets simpels zijn) Maar als alle onderdelen op ze plaats zitten en geen gekke dingen hebben gedaan, zijn alleen de lagers waarop de krukas rond draait..

Raad je ook even aan om het olie niveau van de motorolie te controleren.. Hij kan ook kapot zijn gelopen door te weinig motor olie in het carter.

Overigens staat je post verkeerd, maar zal hem wel even in het goede gedeelte verplaatsen.
 
ja inderdaad er zat geen olie meer in. heb andere rolletjes gestoken want die waren hoekig en een andere v-snaar want die was versleten, dan kon ik al terug draaien met de krukas en nu nog olie vullen maar ik zat nog wel met de vraag, is hij nu toch nog kapot omdat hij zo is stil gevallen, er is geen rook geweest of zo?
 
Olie vullen heeft geen zin meer op dit moment.. Als de motor draait moet er een continu flow van olie aanwezig zijn..
Dus je kan er vanuit gaan dat het blok zwaar beschadigd is..

Er zit niks anders op om het blok intern na te kijken..

Als een blok kapot loopt, dan is er bij een scooterblokje nooit rook... Rook is alleen bij auto motoren die onder hoge toeren kapot draaien..
Zoveel vermogen heeft zo`n scooter blok nou ook weer niet, tegenover het 2-takt model..

Dingen die hoogst waarschijnlijk vervangen moeten worden:

-Nieuwe oliepomp (een droog gelopen oliepomp gaat altijd defect of is al defect. (oliepomp moet altijd olie gesmeerd blijven, net als aquaruim pompjes)
-Gehele krukas vervangen (zowel de small-end / big-end en krukas lagers hebben een tik gehad. (blijkbaar is het blok te warm geworden door zonder olie te rijden.
- Nieuwe cilinder en zuiger heb je nodig (staan denk ik een hele lijn aan krassen en vegen erin.
- Cilinderkop moet geheel nagekeken worden, hierbij moet de nokkenas met de lagers zoiezo vervangen worden (deze hebben een tijdje droog gelopen (daarvan gaat alles wat koeling van de olie nodig heeft kapot (zeker als dit al meer als 2 minuten zo gedraait heeft. Maar ook de kleppen en kleppen seal en klepveren moeten worden nagekeken of dat deze ook warm zijn geworden / verbrand..


Daarom is het belangrijk dat de motor olie vaker nagekeken moet worden, (motor olie is goedkoper dan het vervangen van onderdelen)
Heel veel mensen rijden te lang door en dan krijg je meer (dure) ellende..
 
ja als ik dat allemaal moet doen kan ik hem beter weg doen want dat kan ik niet zelf denk ik en geen geld omdat te laten doen maar toen ik de cylinder kop eraf deed, ale denk toch dat ze dat zo noemen kwam ik bij lagers en een ketting en kleppen geloof ik en die waren nog helemaal nat van de olie en toen ik de oliefilter wou kuisen kwam daar toch ook nog olie uit. er zat alleen geen olie meer op dat stokje is dan nog het zelfste van toepassing of veranderd dat de zaak. ja sorry zenne maar ik blijf hopen
 
Positief denken, Ik zou gewoon olie bijvullen en proberen.
Een litertje olie zal je niet armer maken, misschien heb je geluk dat je een warmloper had en dat de schade in de cilinder wel meevalt.
Misschien was het uitvallen van de scooter wel te wijten aan een andere oorzaak en ben je er misschien nog net op tijd geweest om te constateren dat er te weinig olie in het motorblok zat, geen olie aan de peilstok wil niet perse zeggen dat er geen olie meer in het blok zat.

Als je olie hebt bijgevuld en hij zou niet starten, controleer gelijk even of je bougie vonkt en of de bougie nat wordt na een paar startpogingen.
 
Positief denken, Ik zou gewoon olie bijvullen en proberen.
Een litertje olie zal je niet armer maken, misschien heb je geluk dat je een warmloper had en dat de schade in de cilinder wel meevalt.
Misschien was het uitvallen van de scooter wel te wijten aan een andere oorzaak en ben je er misschien nog net op tijd geweest om te constateren dat er te weinig olie in het motorblok zat, geen olie aan de peilstok wil niet perse zeggen dat er geen olie meer in het blok zat.

Als je olie hebt bijgevuld en hij zou niet starten, controleer gelijk even of je bougie vonkt en of de bougie nat wordt na een paar startpogingen.


Het is niet om je aan te vallen, maar over een paar dingen ben ik het niet geheel met je eens..


Positief denken, Ik zou gewoon olie bijvullen en proberen.

Dus het blok heeft al schade opgelopen en nou ga je dat ook nog eens erger proberen te maken in de hoop dat het blok zal lopen.
Als er geen olie in het blok zit dan is dat toch duidelijk dat het hier gaat om machinaal falen.. Als er dikke krassen in de cilinder staan door geen olie in het blok meer te hebben dan zijn ten eerste de zuigerveren afschreven (olie moet toch ergens wel naar toe kunnen om uit het blok te kunnen, vanuit gaand dat het blok het eerder perfect deed en je eerder ook geen olie lekkages hebt gehad.. De zuiger is naar de kl*te, en dan heb je natuurlijk ook geen compressie meer.. De compressie die boven de zuiger hoort te zitten, lekt dus langs de beschadigingen het krukas carter in.. Daar onstaat een hoop motor druk en daarmee blaas je dus de olie eruit.. Dus nee ik denk niet dat je hem gestart gaat krijgen met de onderdelen die al beschadigd zijn. En proberen heeft dan geen zin.. Beter is het blok geheel demonteren en controleren hoe de onderdelen er nou eruit zien.. Plus dan heb je ook direct het antwoord welke delen goed zijn en welke delen niet.

misschien heb je geluk dat je een warmloper had en dat de schade in de cilinder wel meevalt.

Als je eenmaal een warmloper hebt gehad dan zal er een brandplek ontstaan in de cilinder wand.. Deze plek blijft voor altijd een gevoelige plek.
Daarnaast maakt het je cilinder / blok / motor / scooter ontrouwbaar.. Zoals je op de fotos ziet kan ook de zuiger behoorlijk gehavend zijn..

o0ax08.jpg


ipsacl.jpg


Als je alleen een nieuwe zuiger plaatst, dan is de kans dat je de volgende warmloper krijgt alleen maar groter..
Hoe krijg je een wamloper?? Door of met een te schraal mengsel te rijden en of een verstopping van de motor olie in kanaaltje, of de oliepomp is niet goed of kan het over gebleven lage niveau niet meer op pompen.. En of olie niveau is te laag zodat de olie ook niet bij de krukas en nokkenas kan komen.. Als er is iets met de motor olie, dan kan je vanuit gaan dat alle delen die olie nodig hebben die dit niet hebben gehad dus schade hebben opgelopen..


en ben je er misschien nog net op tijd geweest om te constateren dat er te weinig olie in het motorblok zat

Als er te weinig olie in je blok zit en je komt er dan pas achter, dan ben je in 99 / 100 keren al te laat.. Daarom word er altijd gezegd..
Let op dat het olie niveau in de motor niet te laag word.. (ja bij geen olie ben je dus te laat)

Ik denk eerder dat er alleen maar met de scooter is gereden een aan controle niet gedaan is..
Het probleem is dus ontstaan, door niet op te letten hoeveel olie in het blok zat..

Overigens als je merkt dat het blok ineens heel veel olie gebruikt, dan moet er bij je zelf ook een belletje gaan rinkelen.. En dan moet het blok op inspectie.. En zeker niet stom vallig er mee door blijven rijden.

Ook al zal je peilstokje geen olie geven, dan is het olie niveau in het blok zoiezo laag in het gevaar zone Dus dan maakt het ook niks meer uit of er dan nog 3 mm aan olie in het blok zit of 1mm..


Als je deze reperatie bij de dealer laat doen en het blijkt dan de cilinder, nokkenas en krukas niet meer goed zijn.. Heb je kans op een hele dure reperatatie.. (ik zeg kans, omdat ik niet in dat blok kan kijken, maar het zijn wel de gevolgen als je tijdje zonder olie hebt gereden..
 
Back
Top