Takkeherie sym xpro (bezorgscooter)

GlennB

Active Member
Hallo allemaal,

Ik heb hier een bezorgscooter staan die binnenkwam met echt een takke herrie vanuit de ontstekingskant.
Ik het carter opengemaakt blijkt de moer die op de krukas zit losgelopen te zijn ik alles nagekeken en de moer weer vast gedraaid en alles op gebouwd. en gestart en liet hem stationair lopen klonk gewoon weer goed ik blij want was bang dat het de krukaslagers waren.
Ik een testrit gemaakt en hij maakte weer die herrie dus maar weer de brug op alles demonteren en carter openmaken ik alles van de krukas afgehaald (startkoppeling,tandwiel,oliepomp bleek de tandwiel die de oliepomp meeneemt afgesleten dus ik het volgende gedaan:

-Oliepomp+tandwiel vervangen

-Tandwiel krukas (die de oliepomp meeneemt)vervangen die was afgesleten.

- moer+afstandsring vervangen (van de krukas waar alles in het carter mee vast zit) voor de zekerheid

En alles weer gemonteerd takke herrie is er nog steeds.

Nu kijk ik de ontsteking na
En nu vind ik op de ontsteking bel (als ik het goed noem) wel wat slijtage zou dit die herrie kunnen veroorzaken zie foto

Iemand suggestie wat het zou kunnen zijn??
Krukaslagers zien er goed uit en draaien soepel en geen speling (is ook 20k km geleden vervangen)
 

Attachments

  • 20220922_193158.jpg
    20220922_193158.jpg
    129.7 KB · Views: 44
  • 20220922_193129.jpg
    20220922_193129.jpg
    134.3 KB · Views: 37
  • 20220922_193123.jpg
    20220922_193123.jpg
    175.7 KB · Views: 34
  • 20220922_193115.jpg
    20220922_193115.jpg
    159.3 KB · Views: 33
  • 16638679656186436036489479845725.jpg
    16638679656186436036489479845725.jpg
    157.5 KB · Views: 35
Advertisement - register to remove this

Weet niet wat een vliegwiel kost voor dat ding.. Zou er i.i.g een ander erop zetten die er beter eruit ziet.

Foto 1 kan misschien tegen de picksensor aan komen.. maar dat is wat ik denk.




Krukaslagers zien er goed uit en draaien soepel en geen speling (is ook 20k km geleden vervangen)


Ik weet niet hoe jij die speling beoordeeld.

Weet wel dat als het geluid wat ssshhhhssss klinkt eigenlijk de kogels / groef eigenlijk al meer speling hebben door slijtage. Wat je bij jongere lager nog niet hebt..
 
Weet niet wat een vliegwiel kost voor dat ding.. Zou er i.i.g een ander erop zetten die er beter eruit ziet.

Foto 1 kan misschien tegen de picksensor aan komen.. maar dat is wat ik denk.
Ahhh tuurlijk vliegwiel was het woord kwijt hahaha

Vliegwiel origineel kost 45 euro
Zover ik kan zien en voelen loopt deze wel gewoon vrij
Post automatically merged:

Ik heb het idee dat Krukaslager aan de ontstekings kant er uit ligt , Pick Up van het vliegwiel mag nooit never de Sensor raken.
Die heb ik dus gechecked en zijn goed

Moet zeggen dat ongeveer 15k km de pickup sensor losgekomen is en denk dat daar door die beschadiging op het vliegwiel zit.
Post automatically merged:

Heb zojuist de scooter nogmaals gestart en beetje lopen spelen met de gashendel geluid is niet constant te horen.
Even een schetsje:

Geluid is te horen bij stationair lopen je geeft gas en geluid is weg bij het oplopen van toeren

Geluid is niet te horen bij stationair en je geeft gas en het geluid is er weer

Het geluid is dus niet constant te horen en ook niet qua volume constant.
 
Last edited:
In het oude vliegwiel zie ik ook flinke aanloopsporen zitten aan de binnenkant welke waarschijnlijk afkomstig zijn van de stator.
(zelfs best wel een flinke slijtage te noemen)
Het heeft dus contact met elkaar gemaakt wat eigenlijk niet mag gebeuren.
Hierdoor ontstaat er een onbalans wat het euvel zou kunnen verklaren bij bepaalde toerentallen van de motor!

Sowieso een nieuwe plaatsen en ook gelijk de stator controleren, het lijkt er namelijk sterk op dat dit geen setje is.
(is een aanname maar kan goed het euvel verklaren)
 
Dankjewel!
Ga de stator+vliegwiel vervangen voor een originele set ben bang dat wat er momenteel inzit imitatie is.

De pickup sensor is ook beschadigd dus moet sws vervangen worden
 
Een origineel totaal pakketje aanschaffen en plaatsen is zeker geen overbodige luxe!
Gezien de huidige conditie/corrosie van de onderdelen heeft dit beestje al lang geen onderhoud meer gehad/gezien en heeft deze waarschijnlijk al een langere tijd stil gestaan?
 
Een origineel totaal pakketje aanschaffen en plaatsen is zeker geen overbodige luxe!
Gezien de huidige conditie/corrosie van de onderdelen heeft dit beestje al lang geen onderhoud meer gehad/gezien en heeft deze waarschijnlijk al een langere tijd stil gestaan?

Probleem is meer dat de scooter constant in directe buitenlucht staat en het scootertje flink op zijn donder krijgt omdat er als gekke meegereden word

Scooter krijgt wel netjes om de 3k kilometer een beurtje
 
In je vliegwiel zit een spiebaan, die spie MOET erin zitten, bij het zien van jouw foto\'s lijkt het mij dat het lager eruit ligt.
Alles is in onbalans.
Honda had vroeger een balansas waardoor die de stator niet kon raken.
Dat vliegwiel zou ik wel vervangen, ook de spie in je spiebaan.
Als je het dan nog hebt is het je lager.
Neem daar de tijd voor kijk goed anders moet je het meerdere malenm open maken.

Succes
TGB snor 49cc 70km/pu standaardblok, alleen uitlaat en sproeier.
Aanhouding is rijbewijs kwijt. 8.500 rpm
 
Der zitten 2 spie'tjes op de ontstekingskant 1 bij de oliepomp en 1 op het vliegwiel het gekke is alleen dat die van het vliegwiel muurvast zit en die van de oliepomp je er zo uit drukt.
Krukaslager aan de ontstekingskant heb ik al 4x gechecked hahaha
Ontstekingskant heb ik inmiddels al wel 10x losgehad zie daar echt niks geks meer. (Behalve de stator en vliegwiel dan die ga ik vervangen voor een origineel setje)
 
Geloof mij het is de spie waar je vliegwiel overheen gaat in je krukas, ik heb nog nooit een krukas gezien met 2 spiebanen.
Ik heb 42 jaar bromfietsen gehad. Honda Zundapp Puch Maxi Yamaha allen 1 spiebaan.
Ik wil je niet kleineren die andere spie heb ik nog nooit van gehoord.
Check de foto er zit maar 1 spiebaan aan de ontstekingskant.
Maak anders even een video van wat jij bedoelt ;-)
Zie je eigen foto onderin, je vliegwiel is versleten waarschijnlijk door het verjkeerd plaatsen vd spie in de spiebaan.
Deze hoort er strak in te zitten.

s-l1600.jpg
 

Attachments

  • Untitled.png
    Untitled.png
    1.3 MB · Views: 28
Last edited:
Geloof mij het is de spie waar je vliegwiel overheen gaat in je krukas, ik heb nog nooit een krukas gezien met 2 spiebanen.
Ik heb 42 jaar bromfietsen gehad. Honda Zundapp Puch Maxi Yamaha allen 1 spiebaan.
Ik wil je niet kleineren die andere spie heb ik nog nooit van gehoord.
Check de foto er zit maar 1 spiebaan aan de ontstekingskant.
Maak anders even een video van wat jij bedoelt ;-)
Zie je eigen foto onderin, je vliegwiel is versleten waarschijnlijk door het verjkeerd plaatsen vd spie in de spiebaan.
Deze hoort er strak in te zitten.

View attachment 66917

Aan de ontstekingskant zit 1 spiebaan maar achter het carter ook 1 bedoelds ik dus bij de oliepomp.

Ik ga de hele ontstekingskant vervangen dus:
Stator vliegwiel spie en koelvin dan kan ik dat inieder geval uitsluiten en het ziet er daar sowieso niet best uit.
 
Zojuist de hele originele set binnengehad nu valt me alleen een ding op dat de verdikking op het vliegwiel waar de sensor op afgaat om te ontsteken vele male kleiner is?
Iemand enig idee of dit uitmaakt?
 

Attachments

  • 20220927_151714.jpg
    20220927_151714.jpg
    108 KB · Views: 19
op het moment dat de verhoging de pickup passeert , wekt deze een kleine spanning op in de pickup, de grootte lijkt mij niet zo van belang , bij mij is het net als op jou vliegwiel. Wel de afstand van de verhoging tot de pickup , deze zou de dikte hebben van een bankpasje.
 
op het moment dat de verhoging de pickup passeert , wekt deze een kleine spanning op in de pickup, de grootte lijkt mij niet zo van belang , bij mij is het net als op jou vliegwiel. Wel de afstand van de verhoging tot de pickup , deze zou de dikte hebben van een bankpasje.

Zojuist de gehele ontsteking vervangen voor een originele set.
Geluid lijkt iets minder maar is er nog steeds
Ook de compressie gemeten deze is rond de 11 bar.

Update: ik ga het blok maar splitsen weet anders niet meer waar ik moet zoeken.
 
Last edited:
Ik dacht niet eens aan je krukas, al zou ik die meteen vervangen als je toch splitst, maar meer de lagers.
Ik denk dat dat je probleem is.
Dus inderdaad splitsen alles nieuw erin.
Kost ongeveer 100 euro.
Is dat het scootertje nog wel waard die ik geplaatst heb die video's kocht ik voor 50€.
Zit alleen een nieuwe cylinder op, ik heb een gesplitst blok liggen met alles nieuw, moet het nog in elkaar zetten.
Bij de eerste keer liepen meteen de keerringen eruit, dus nogmaals blok open gehad en wederom nieuwe lagers nu van SKF.
Zodra ik tijd en zin krijg, ik heb 20% longfunctie dan ga ik wel weer eens aan het werk.
De tip hierboven was voor elke scooter coureur.
Grt
 
Scooter staat nog op de brug ga deze van de week maar splitsen want verder alles nagelopen en is nog goed dus blijft er misschien maar 1 ding over de krukas....
Alles aan de externe kant is inmiddels gecontroleerd en/of vervangen!
Dan blijft er, zoals je zelf ook al aangeeft de interne delen over als de boosdoener en/of euvel.

Mazzel dat het beestje nog op de brug staat, heb je in ieder geval een goede start ;)....
Begrijp dat het onderhand een hoofdpijn klusje aan het worden is, maar aan de andere kant weet je wel hoe of wat, wat ook weer andere members kan helpen in de/hun zoektocht!

Vergeet ook niet om gelijk de oliepomp en toebehoren te controleren op een goede werking!
 
Back
Top