Symphony ST E5 stopt abrupt.

Stoyanov

Active Member
Vanmiddag dacht ik lekker een stukje te gaan toeren.
Ik ben bij Nieuwveen, langs het Jaagpad, het loopt daar iets af naar beneden.
De scooter versneld van 50 naar 55 en de motor geeft plotseling een schok.
Neem iets gas terug en geef weer gas bij. Het blok heeft geen fut meer.
Gas los en uit laten rollen.
Plop. Uit. En niet meer aan te krijgen .
Pechhulp gebeld.
De chauffeur is tevens automonteur. Hij vraagt me om een poging te ondernemen om hem te starten.
"Laat maar, ik hoor het al; geen compressie", zegt hij na 3 seconden starten.

Het feit:

Dit is al eerder gebeurd, dicht bij huis. Exact hetzelfde, met dien verstande dat ik toen nog moeizaam rijdend de garage heb weten te bereiken.
Dat was een paar maanden geleden.
Toen hebben ze de kleppen gesteld, en reed hij beter dan hij tot dan toe ooit had gedaan.

In een krappe 1500 km merkte ik dat het blokje langzaamaan weer minder puf begon te krijgen en minder mooi begon te lopen.
Tot vanmiddag de totale stilte intrad. De scooter heeft nu 3665km gelopen in krap 9 maanden

De vraag:

Geen compressie is meestal iets met de kleppen.
Hoe kan het / wat zorgt ervoor / wat is een eventuele oorzaak dat de kleppen zo snel van stand gaan?
Ik heb de nodige 4 takt scooters gehad en echt maar hoogstzelden iets aan de kleppen hoeven te stellen...

Wat kan ik eventueel aandragen bij de verkoper / reparateur?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vanmiddag dacht ik lekker een stukje te gaan toeren.
Ik ben bij Nieuwveen, langs het Jaagpad, het loopt daar iets af naar beneden.
De scooter versneld van 50 naar 55 en de motor geeft plotseling een schok.
Neem iets gas terug en geef weer gas bij. Het blok heeft geen fut meer.
Gas los en uit laten rollen.
Plop. Uit. En niet meer aan te krijgen .
Pechhulp gebeld.
De chauffeur is tevens automonteur. Hij vraagt me om een poging te ondernemen om hem te starten.
"Laat maar, ik hoor het al; geen compressie", zegt hij na 3 seconden starten.

Het feit:

Dit is al eerder gebeurd, dicht bij huis. Exact hetzelfde, met dien verstande dat ik toen nog moeizaam rijdend de garage heb weten te bereiken.
Dat was een paar maanden geleden.
Toen hebben ze de kleppen gesteld, en reed hij beter dan hij tot dan toe ooit had gedaan.

In een krappe 1500 km merkte ik dat het blokje langzaamaan weer minder puf begon te krijgen en minder mooi begon te lopen.
Tot vanmiddag de totale stilte intrad.

De vraag:

Geen compressie is meestal iets met de kleppen.
Hoe kan het / wat zorgt ervoor / wat is een eventuele oorzaak dat de kleppen zo snel van stand gaan?
Ik heb de nodige 4 takt scooters gehad en echt maar hoogstzelden iets aan de kleppen hoeven te stellen...

Wat kan ik eventueel aandragen bij de verkoper / reparateur?

Dit is gewoon duidelijk een probleem in het E5 blok van sym
Hier precies hetzelfde gehad met een E5 blok van sym.

Bij mij was koolvorming op de kleppen het probleem waardoor de kleppen niet meer goed sloten en dus compressie verloor.
(Hoor dit heel vaak bij het e5 blok van sym!)
Dit mag je gewoon niet verwachten van een splinternieuwe scooter!

Terug mee gaan naar de dealer!
 
Dit is gewoon duidelijk een probleem in het E5 blok van sym
Hier precies hetzelfde gehad met een E5 blok van sym.

Bij mij was koolvorming op de kleppen het probleem waardoor de kleppen niet meer goed sloten en dus compressie verloor.
(Hoor dit heel vaak bij het e5 blok van sym!)
Dit mag je gewoon niet verwachten van een splinternieuwe scooter!

Terug mee gaan naar de dealer!
Dat gaat ook zeker gebeuren. Hij zit nog in de garantie!

Uit jouw uitleg kan ik wel het 1 en ander opmaken.
Mijn scooter gebruikt namelijk iets olie.
Ik heb een mail gestuurd naar Moteo (de importeur), maar die doen niet eens de moeite om überhaupt ook maar te antwoorden.
De dealer doet intussen of zijn neus bloedt.
Mijn conclusie is vooralsnog dat de motor te schraal afgesteld staat, waardoor deze olie gaat verbruiken, welke afzetting veroorzaakt op de kleppen...
Of maak ik nu een denkfout?
 
Dat gaat ook zeker gebeuren. Hij zit nog in de garantie!

Uit jouw uitleg kan ik wel het 1 en ander opmaken.
Mijn scooter gebruikt namelijk iets olie.
Ik heb een mail gestuurd naar Moteo (de importeur), maar die doen niet eens de moeite om überhaupt ook maar te antwoorden.
De dealer doet intussen of zijn neus bloedt.
Mijn conclusie is vooralsnog dat de motor te schraal afgesteld staat, waardoor deze olie gaat verbruiken, welke afzetting veroorzaakt op de kleppen...
Of maak ik nu een denkfout?

Scooter staat zeer zeker te schraal afgesteld ik denk dat ze dit met opzet gedaan hebben om de milieu eisen te halen wat ik gedaan heb om hem beter stationair te laten lopen is de gaskabel iets strakker gezet om hem iets feller te laten lopen maar hier los je natuurlijk qua performance niks op!



Bij mij ging het om een xpro (bezorgscooter) model hier geven ze 0.0 garantie op en ook bij mij liet de dealer zijn neus bloeden en vond het zo raar had die nog nooit meegemaakt.....
 
Scooter staat zeer zeker te schraal afgesteld ik denk dat ze dit met opzet gedaan hebben om de milieu eisen te halen wat ik gedaan heb om hem beter stationair te laten lopen is de gaskabel iets strakker gezet om hem iets feller te laten lopen maar hier los je natuurlijk qua performance niks op!



Bij mij ging het om een xpro (bezorgscooter) model hier geven ze 0.0 garantie op en ook bij mij liet de dealer zijn neus bloeden en vond het zo raar had die nog nooit meegemaakt.....
Dat laatste zou kunnen natuurlijk. De Euro 5 blokken zijn er nog niet zo gek lang.
Ik laat me verrassen aankomende dinsdag...
Ben benieuwd waar ze nu weer mee aankomen.
 
Dat laatste zou kunnen natuurlijk. De Euro 5 blokken zijn er nog niet zo gek lang.
Ik laat me verrassen aankomende dinsdag...
Ben benieuwd waar ze nu weer mee aankomen.

Dit is duidelijk een fout bij het produceren/testen van het motorblok dit had allang aan het licht moeten zijn bij sym/moteo je gaat mij niet vertellen dat hun hier niets vanaf weten ik lees zoveel problemen over dit motorblok...

Laat vooral weten als je iets meer weet ik ben benieuwd!
 
Mijn scooter gebruikt namelijk iets olie.

En kijk voor je naar de dealer gaat even naar het oliepijl en indien dit na 1500 km toch al te laag blijkt te zijn, vul het niveau dan even aan voor je de scooter aanbiedt onder garantie anders is het plots jouw eigen schuld als je begrijpt wat ik bedoel. ;)
 
Dit is duidelijk een fout bij het produceren/testen van het motorblok dit had allang aan het licht moeten zijn bij sym/moteo je gaat mij niet vertellen dat hun hier niets vanaf weten ik lees zoveel problemen over dit motorblok...

Laat vooral weten als je iets meer weet ik ben benieuwd!
Moteo hult zich in stilzwijgen. Ik ben benieuwd of je een firma langs gerechtelijke weg kan dwingen om te antwoorden.
De importeur (Moteo) behoudt zich het recht voor om niet te communiceren met de eindgebruiker. Ze verwijzen veelal naar de dealer.
Ikzelf heb het idee dat de dealer het ook niet meer weet. Ga hier niet zeggen wat hij heeft gezegd over een aantal zaken, maar het klonk niet veelbelovend.
Post automatically merged:

Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst laat je iets weten als je iets weet?
Uiteraard! Zie PB
 
Ik zie de link met Philips niet ;-)
Zie wel dat jouw gebruikersnaam te vermoeden geeft dat je Kymco rijdt (?)
Super 8 is ook een scooter met 16 inch wielen.
En ook verkrijgbaar in Euro 5 uitvoering, dacht ik.
aristona is een B merk... vandaar.

de nieuwe Super8 is echt super dik!
deze Super8 is inmiddels euro1.
 
En daar betaal je dan drie ruggen voor. Vervelend voor Stoyanov uiteraard. Ben benieuwd of er nog wat valt op te lossen, of dat verkoop uiteindelijk de enige optie blijkt.

Bij de STN was laatst ook weer een topic over een sym e5 met issues. Het lijkt schering en inslag. Beter niet kopen dus!
 
Je hebt iets bij een dealer gekocht dus die moet het oplossen, niet de importeur.
Ja dat is nou net het probleem de dealers weten er geen raad mee. En de importeur WIL er niks vanaf weten je word van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik ben inieder geval goed klaar met sym.
Leuke scooters als er niks mis mee is maar zodra er iets mis mee is ben je flink de sjors.
 
Back
Top