Wanneer het compressie verlies inderdaad door de koolafzetting wordt veroorzaakt, gaat dat proces in een versnelling en krijg je verbrandde kleppen.
Misschien heeft deze klacht te maken met de manier waarop de motor begrensd wordt.
Wanneer ie te arm wordt afgesteld neemt de hitte toe en zou er daardoor eerder een verbrandde klep ontstaan, en zou dit wellicht te voorkomen zijn door de klepspeling wat groter te maken.
Ook het ontstekings tijdstip is een manier om te begrenzen. Wanneer dit te laat staat bij wat hogere toerentallen, wordt de verbranding minder goed, minder compleet, en dat geeft denk ik ook aanslag.
Ik zou dus de cilinderkop er af halen en kijken wat er aan de hand is. En kijken of je een ECU kan bemachtigen die een betere verbranding toe laat.
Aan de andere kant: van een pittige brief van een advocaat schrikken veel mensen zich rot.
Mocht je hulp kunnen gebruiken met sleutelen dan hoor ik het graag!
Scooter zit nog 2 jaar en 3 maanden in de garantie.
Het blokje is onbegrensd . Hoe weet ik niet, maar hij draait meer toeren en gaat sneller dan een standaard scooter.
Geen wereldschokkende getallen, maar toch.
Over vervroegen heb ik ook al eens zitten denken. Gewoon de pick-up sensor iets uitvijlen op de houder (de gaatjes in sleufjes veranderen) , en zo het ontstekingstijdstip vervroegen.
Maar ja... dat gaat niet ongezien en ongemerkt.
Als ik de hand kon leggen op een ECU die kan wat jij zegt, dan was ik binnen een jaar hemeltjeschatrijk...
Ik wil de zaak niet op de spits drijven.
Heb terloops al laten vallen dat ik bij de importeur om informatie had gevraagd omtrent het toegestane olieverbruik (voor zover olieverbruik als normaal kan worden beschouwd dan), en dat miste zijn uitwerking niet. Er werd nu wel direct actie ondernomen.
Geloof ook niet dat dit een zaak van kwade wil is.
Ze hebben ondertussen al 3x gratis werk moeten verrichten i.v.m. garantie.
De verkoper zal dat ook een keer zat worden en bij de importeur aan de bel trekken.
Bij diezelfde importeur ligt de sleutel tot het oplossen van het schrale lopen van het blokje.
Ik weet dat dezelfde scooters in een niet EU-land anders afgesteld staan en lopen als een trein.
Het kán dus wel!
Maar zolang de importeur, omwille van de milieuregels, zijn poot stijf houdt, zal het hoogstwaarschijnlijk uitdraaien op een hoop schadeclaims.
Net als de Euro4 blokjes zijn ook de Euro5 blokjes, in mijn beleving, op de markt gezet volgens het trial en error principe.
Wie nu nog een euro4 SYM heeft die rot loopt, die heeft geen goede dealer.
Euro5 is een ander verhaal. Zelfs de meest gerenommeerde firma's, die Euro4 kunnen laten lopen als de brandweer, hebben moeite met het afstellen van Euro5.
Werkelijk iedereen die ik ken met een euro5 klaagt over exact dezelfde zaken, te weten:
-Geen trekkracht
-Slechte tussenacceleratie
-Terugvallen bij tegenwind of bruggen
-Langzamer lopen bij warm weer.
Wie hier iets op vindt kan goed geld verdienen.
Het hoeft niet harder; maar wel wat vlotter graag....
Over olieverbruik heb ik nog niemand gehoord.
Maar, zoals ik al zei, hij rookt niet, dus wellicht is er iets anders aan de hand.
Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkeling , in deze post.