Symphony ST E5 stopt abrupt.

Inderdaad, als het product sowieso al niet deugt kan de dealer er ook weinig mee. Dus logisch om het via de importeur te proberen. Maar die wast z'n handen ook in onschuld. Volgens mij doet Kymco/ Kybe precies hetzelfde overigens.
 
Inderdaad, als het product sowieso al niet deugt kan de dealer er ook weinig mee. Dus logisch om het via de importeur te proberen. Maar die wast z'n handen ook in onschuld. Volgens mij doet Kymco/ Kybe precies hetzelfde overigens.
Klopt!
Maar volgens mij zijn er nog geen tot weinig problemen in de e5 blokken gevonden bij kymco
 
Vandaag scooter weggebracht ter reparatie.
Gelijk even proef gezeten op een Piaggio Liberty S.
Gaat niet. Stuur komt tegen mijn knieën.
Fiddle II zou kunnen. Zit lekker en is goed te pimpen, maar Euro 5 en derhalve niet wat ik zoek.
De Kymco Like new style E5 stond ingebouwd, dus die moet ik maar een andere keer proberen.
Kymco People S stond er ook niet. Jet 14 niet, Aprillia SXR niet.
Weinig keus dus.
Piaggio is leuk, maar wel met 12" wielen. En die stonden er niet.
Ik zou wel eens een blokje willen toeren op zo'n Primavera Touring.
1 ding is zeker; dit wordt de laatste keer repareren . 2x uitvallen zonder mogelijkheid om nog ergens te geraken vind ik voldoende.
3x is niet leuk meer. Dan wordt het een hoofdpijndossier .
 
Scooter opgehaald. Koolaanslag op de uitlaatklep, waardoor deze niet meer afsloot.
Op de vraag of ik dit ter plekke had kunnen oplossen, was het antwoord "nee".
De monteur heeft de klep een paar keer laten schrikken met een schroevendraaier , waarna de klep weer goed dicht ging.
Er is reinigingsmiddel in de tank gedaan.
Ik heb gemeld dat ik denk dat de aanslag komt door het oliegebruik van de scooter, waarop verbaasd werd gereageerd.
De monteur wist dat niet, en dat klopt ook.
Enkel zijn chef wist het.
De monteur heeft de olie gepeild en notitie gemaakt van het peil en km stand.
Ik ga nu eerst een week of wat rijden en kom dan terug voor controle.
Hij wil het namelijk met eigen ogen zien.
De hoeveelheid oliegebruik zou namelijk moeten leiden tot roken, maar de scooter rookt niet.
Dus er is waarschijnlijk iets anders aan de hand.
 
Wanneer het compressie verlies inderdaad door de koolafzetting wordt veroorzaakt, gaat dat proces in een versnelling en krijg je verbrandde kleppen.
Misschien heeft deze klacht te maken met de manier waarop de motor begrensd wordt.
Wanneer ie te arm wordt afgesteld neemt de hitte toe en zou er daardoor eerder een verbrandde klep ontstaan, en zou dit wellicht te voorkomen zijn door de klepspeling wat groter te maken.
Ook het ontstekings tijdstip is een manier om te begrenzen. Wanneer dit te laat staat bij wat hogere toerentallen, wordt de verbranding minder goed, minder compleet, en dat geeft denk ik ook aanslag.
Ik zou dus de cilinderkop er af halen en kijken wat er aan de hand is. En kijken of je een ECU kan bemachtigen die een betere verbranding toe laat.
Aan de andere kant: van een pittige brief van een advocaat schrikken veel mensen zich rot.
Mocht je hulp kunnen gebruiken met sleutelen dan hoor ik het graag!
 
Wanneer het compressie verlies inderdaad door de koolafzetting wordt veroorzaakt, gaat dat proces in een versnelling en krijg je verbrandde kleppen.
Misschien heeft deze klacht te maken met de manier waarop de motor begrensd wordt.
Wanneer ie te arm wordt afgesteld neemt de hitte toe en zou er daardoor eerder een verbrandde klep ontstaan, en zou dit wellicht te voorkomen zijn door de klepspeling wat groter te maken.
Ook het ontstekings tijdstip is een manier om te begrenzen. Wanneer dit te laat staat bij wat hogere toerentallen, wordt de verbranding minder goed, minder compleet, en dat geeft denk ik ook aanslag.
Ik zou dus de cilinderkop er af halen en kijken wat er aan de hand is. En kijken of je een ECU kan bemachtigen die een betere verbranding toe laat.
Aan de andere kant: van een pittige brief van een advocaat schrikken veel mensen zich rot.
Mocht je hulp kunnen gebruiken met sleutelen dan hoor ik het graag!
Scooter zit nog 2 jaar en 3 maanden in de garantie.
Het blokje is onbegrensd . Hoe weet ik niet, maar hij draait meer toeren en gaat sneller dan een standaard scooter.
Geen wereldschokkende getallen, maar toch.

Over vervroegen heb ik ook al eens zitten denken. Gewoon de pick-up sensor iets uitvijlen op de houder (de gaatjes in sleufjes veranderen) , en zo het ontstekingstijdstip vervroegen.
Maar ja... dat gaat niet ongezien en ongemerkt.

Als ik de hand kon leggen op een ECU die kan wat jij zegt, dan was ik binnen een jaar hemeltjeschatrijk...

Ik wil de zaak niet op de spits drijven.
Heb terloops al laten vallen dat ik bij de importeur om informatie had gevraagd omtrent het toegestane olieverbruik (voor zover olieverbruik als normaal kan worden beschouwd dan), en dat miste zijn uitwerking niet. Er werd nu wel direct actie ondernomen.

Geloof ook niet dat dit een zaak van kwade wil is.
Ze hebben ondertussen al 3x gratis werk moeten verrichten i.v.m. garantie.
De verkoper zal dat ook een keer zat worden en bij de importeur aan de bel trekken.

Bij diezelfde importeur ligt de sleutel tot het oplossen van het schrale lopen van het blokje.
Ik weet dat dezelfde scooters in een niet EU-land anders afgesteld staan en lopen als een trein.
Het kán dus wel!

Maar zolang de importeur, omwille van de milieuregels, zijn poot stijf houdt, zal het hoogstwaarschijnlijk uitdraaien op een hoop schadeclaims.
Net als de Euro4 blokjes zijn ook de Euro5 blokjes, in mijn beleving, op de markt gezet volgens het trial en error principe.
Wie nu nog een euro4 SYM heeft die rot loopt, die heeft geen goede dealer.

Euro5 is een ander verhaal. Zelfs de meest gerenommeerde firma's, die Euro4 kunnen laten lopen als de brandweer, hebben moeite met het afstellen van Euro5.
Werkelijk iedereen die ik ken met een euro5 klaagt over exact dezelfde zaken, te weten:

-Geen trekkracht
-Slechte tussenacceleratie
-Terugvallen bij tegenwind of bruggen
-Langzamer lopen bij warm weer.

Wie hier iets op vindt kan goed geld verdienen.
Het hoeft niet harder; maar wel wat vlotter graag....

Over olieverbruik heb ik nog niemand gehoord.
Maar, zoals ik al zei, hij rookt niet, dus wellicht is er iets anders aan de hand.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkeling , in deze post.
 
Gisteren terug geweest naar de dealer. De monteur had systeemreiniger in mijn laatste tank benzine gedaan. Ik moest vervolgens een paar honderd kilometer rijden om dat spul zijn werk te laten doen.
Na 250 kilometer was het resultaat dat de motor beter loopt.
Het oliepeil was nog exact hetzelfde.
Probleem van olieverbruik lijkt opgelost dus.
Op de vraag hoe dit kon, was het antwoord dat er waarschijnlijk koolaanslag op de klepseals heeft gezeten, welke er nu vanaf gebrand is.
De monteur vermoedde het gebruik van slechte benzine (lees: E10), maar ik heb hem op het hart gedrukt dat dit niet het geval was.
Dan wist hij het ook niet. Hij wist enkel dat ik de enige Euro 5 rijder in zijn klantenbestand was met dit probleem.
Ik moet het de komende tijd monitoren .
Komt het weer terug, dan gaan ze wat anders verzinnen.
 
Ik doe af en toe ook een reiniger in de benzinetank van al mijn motorvoertuigen.
De juiste hoeveelheid op een halve of minder volle tank en dan naar een benzinepomp (km of 10) om te vullen met V-Power.
 
Gisteren terug geweest naar de dealer. De monteur had systeemreiniger in mijn laatste tank benzine gedaan. Ik moest vervolgens een paar honderd kilometer rijden om dat spul zijn werk te laten doen.
Na 250 kilometer was het resultaat dat de motor beter loopt.
Het oliepeil was nog exact hetzelfde.
Probleem van olieverbruik lijkt opgelost dus.
Op de vraag hoe dit kon, was het antwoord dat er waarschijnlijk koolaanslag op de klepseals heeft gezeten, welke er nu vanaf gebrand is.
De monteur vermoedde het gebruik van slechte benzine (lees: E10), maar ik heb hem op het hart gedrukt dat dit niet het geval was.
Dan wist hij het ook niet. Hij wist enkel dat ik de enige Euro 5 rijder in zijn klantenbestand was met dit probleem.
Ik moet het de komende tijd monitoren .
Komt het weer terug, dan gaan ze wat anders verzinnen.
Bizar dat je dealer niet verder komt dan de benzine de schuld te geven.

Een scooter hoort gewoon goed te rijden, ook op e10.
 
Back
Top