sym Xpro start niet

umbrow

Member
beste leden
de scooter is een Sym Xpro A klasse 4 takt
ik zit al een paar dagen te sukkelen met mijn Sym Xpro 4 takt a klasse .
ik was aan het rijden en opeens begon de scooter te vertragen en kon geen gas meer geven ,
en stotterde hij ook en uitijndelijk viel het stil .
ik heb van alles geprobeerd ,
eerst heb ik gekeken of er nog brandstof in zat
, was ok
ik heb de cdi gechekt en ik had nog een nieuwe cdi liggen die ook geprobeerd , was ok
de bougie getest , was ok , hij vonkt goed .
uiteindelijk was mijn conclusie dat er geen benzine kwam naar de carburateur.
de darmen heb ik gechekt en die waren goed ,
dan heb ik bovenste darm aan de benzinekraan aan de onderkant van de benzinetank losgemaakt ,
om te kijken of hij benzine pompte als ik wou starten ,maar dat deed hij niet .
maar als ik dan de onderste darm los maak en er aan zuig , gaf hij wel benzine ,
dus een defecte benzinekraan is het ook niet.
kan er iemand mij helpen a.u.b.
 
Advertisement - register to remove this

Enterprise

Active Member
Lijkt alsof hij niet aanzuigt vanuit het blok waardoor er geen benzine naar je carb komt. Volgens mij heb je dan geen compressie. Ik zou als ik jou was even de cilinder eraf halen en bekijken. Bekijk ook of je zuigerveren niet kapot zijn of vast zitten ofzo
 

umbrow

Member
beste ,
ik heb de bougie eruitgehaalt en gekickt met mijn vinger op de opening en hij heeft wel compressie ?
ik heb ook geprobeert om aan de onderste slang te zuigen terwijl het bovenste los zat van de carburateur ,
en er stroomt dan wel benzine uit.
maar als ik dan de slang weer op de carburateur aansluit en ik zuig weer aan de onderste slang , dan vloeit er geen benzine in de carburateur , alsof ik het niet kan zuigen .
zou het aan de carburateur kunnen liggen ?
 
Last edited:

Enterprise

Active Member
Compressie meet je niet door je vinger ergens in te duwen maar met behulp van een compressie meter. Meten is weten. Als je zuigt aan de slang komt er wel benzine maar niet via de carb. Of de nippel op de carb is verstopt(als dat überhaupt al mogelijk is) of het blok zuigt niet aan. Niet aanzuigen kan dus een kapotte zuiger en of cil zijn. Meten is weten. Haal het gewoon even eraf en kijk ff. Wat gebeurd kan zijn is dat je een warmloper hebt gehad ofzo en dat bijvoorbeeld je zuigerveren in je zuiger zijn vastgesmolten of met echt vette pech je zuiger(veren) je wand bekrast heeft.
Zet de vacuüm slang op de carb en probeer te starten, komt er benzine uit dan kan het ook je carb zijn. Komt er geen benzine uit denk ik toch aan je cil.
 

umbrow

Member
beste ,
alvast bedankt voor deze tip ,
ik zal morgen de cilinder eens afhalen ( al heb ik het nog nooit gedaan )
en de situatie eens bekijken .
thx
 

umbrow

Member
Beste mensen,
İk denk dat ik het gevonden heb.
İk heb de cilinderkop eraf kunne halen, met bloed en zweet, want ik wist nie hoe ik de ketting er moest afhalen, maar uiteindelijk is het mij gelukt.
Maar bij het voelen aan de kleppen kon de eene klep volledig naar omhoog zoals op de foto,
İk heb efkes geschud en hoorde dat er iets los zat binnenin.
İk heb hem eruitgekregen en het is ren stuk van de klep. Zie foto
Nu is mijn vraag, zou de probleem hierdoor zijn en
wat moet ik nu kopen in dit geval.
Mvgr
 

Attachments

Enterprise

Active Member
Ik weet eigenlijk wel bijna 100 procent zeker dat hij niet start omdat de klep stuk is. Er moet dus een nieuwe klep gemonteerd worden denk ik zo maar je moet ook even kijken waardoor hij kapot is zodat het niet weer gebeurd.
 

umbrow

Member
beste mensen ,
ik heb de tandwiel er af kunnen krijgen en de tuimelaar gedemonteerd , ik heb een nieuwe tuimelaar besteld .
woensdag heb ik het binnen ,
is er bij het monteren van de tuimelaar en de cilinder waar ik moet op letten ?
51979

51980
 

umbrow

Member
beste mensen
ik heb de tuimelaar ontvangen en meteen aan de slag gegaan .
tuimelaar gemonteerd , cilinder gemonteerd en alles op èèn lijn gekregen dankzij jou manuals die je mij gepost hebt.
dan heb ik de kleppen geregeld , inlaat 0.05 en uitlaat 0.1.
dan alles aangesloten en voila , het start en draait als een klok.
nogmaals bedankt voor de zeer nuttige informatie .
voor de tuimelaar afgebroken was had ik een klein probleem , n.l.
als ik gas gaf bij het vertrekken hoor je hhmmmm maar hij vertrek maar na 2a3 sec dus hij pakt niet direct aan .
aan wat zou het kunnen liggen ?
V snaar is goed maar ik heb de rolletjes vervangen want die waren echt versleten , maar er is niet veranderd aan de situatie.
nogaltijd schiet hij na een paar seconden maar in gang.
wat kan het zijn ? enige idee.
mvgr
 

umbrow

Member
Beste leden,
Kan iemand mij helpen aub.
Mijn scooter start ineens niet meer.
İk heb volgende controles uitgevoerd :
Bougie, cdi, carburateur, accu, benzinepomp alles nieuw geprobeert maar start nog altijd niet, ik heb besloten om de zuiger veren na te kijken.
Eens de cilinder eraf zag ik dat er schrammen waren in de cilinder zie foto,
Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat hij niet start ?
Mvgr
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
Lijkt me niet goed.
Je zult wel bijna geen compressie meer hebben.
Buiten het feit dat er flinke beschadegingen zitten in de cilinderwand en op de zuiger, lijkt het erop dat je schraapveren ook weggesleten zijn.
De bovenste twee veren kan ik niet goed zien of deze zover gesleten zijn of dat ze er helemaal niet meer in zitten (gedemonteerd zijn)

Heb je zonder of met te weinig olie in je carter gereden of zonder luchtfilter?
 

umbrow

Member
Lijkt me niet goed.
Je zult wel bijna geen compressie meer hebben.
Buiten het feit dat er flinke beschadegingen zitten in de cilinderwand en op de zuiger, lijkt het erop dat je schraapveren ook weggesleten zijn.
De bovenste twee veren kan ik niet goed zien of deze zover gesleten zijn of dat ze er helemaal niet meer in zitten (gedemonteerd zijn)

Heb je zonder of met te weinig olie in je carter gereden of zonder luchtfilter?
Beste sparky,
Mijn zoon heeft zonder olie gereden, en dit is het resultaat.
Zoals je zegt komt het benzine tot de carburateur en niet verder, dat zal te weinig compressie zijn zeker, ik heb van dicht bij foto genomen van de veren ( zat maar 2 op) en kop.
Mvgr
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
Dit wordt in het beste geval een nieuwe cilinder en zuiger.
Hopelijk hebben de lagers niet te veel geleden want deze hebben ook geen olie gezien.

Wat me zo invalt om na te kijken:

- Controleren of de krukas nog soepel draait en of er geen speling op zit.
- Carter goed spoelen want hier zal nog wel wat slijpsel in zitten.
- Controleren of de kleppen nog goed sluiten en of er geen rommel tussen zit.
- Nokkenas lagers controleren.
 

umbrow

Member
Dit wordt in het beste geval een nieuwe cilinder en zuiger.
Hopelijk hebben de lagers niet te veel geleden want deze hebben ook geen olie gezien.

Wat me zo invalt om na te kijken:

- Controleren of de krukas nog soepel draait en of er geen speling op zit.
- Carter goed spoelen want hier zal nog wel wat slijpsel in zitten.
- Controleren of de kleppen nog goed sluiten en of er geen rommel tussen zit.
- Nokkenas lagers controleren.
Beste sparky
İk heb de controles gedaan zoals je zei, n.l.

- de krukas draait nog soepel draait en er zit geen speling op.
- de kleppen sluiten nog goed.
- Nokkenas lagers zijn goed.
Enkel weet ik niet hoe ik de carter moet spoelen !
Mvgr
 

umbrow

Member
Beste sparky
İk heb de controles gedaan zoals je zei, n.l.

- de krukas draait nog soepel draait en er zit geen speling op.
- de kleppen sluiten nog goed.
- Nokkenas lagers zijn goed.
Enkel weet ik niet hoe ik de carter moet spoelen !
Mvgr
Beste,
De schrammekes in de cilinder en zuiger waren zeer ondiep, die heb ik weggekregen met staalwol.
De zuigerveren heb ik ze allemaal eruitgekregen, maar de 2 die in de grootste groef zaten zijn kleiner van diameter dan de andere 2 grote, ik weet niet of dat normaal is, of is het slijtage ?
Mvgr
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
Persoonlijk zou ik dit in deze toestand niet meer terug bouwen.
Ik denk namelijk niet dat je met dit alles een fatsoenlijke compressie kunt opbouwen zodat de scooter op zijn minst start.
Je kunt het proberen, niet geschoten is altijd mis.
 
Advertisement - register to remove this
Similar threads





Top