sym xpro start koud slecht

GlennB

Active Member
hallo allemaal

ik heb hier een sym xpro uit 2019 met 30k km (elecktronische carb versie) deze start koud via de elecktrische start heel slecht (met 1a 2kicks op de kickstart start hij koud)
het volgende heb ik gedaan aan de scooter iemand enige idee waar ik verder kan zoeken

-luchtfilter+olie+oliefilter
- kleppen gesteld
- bougie vervangen
-accu opgeladen

scooter krijgt altijd netjes zijn beurt en heeft 11k km geleden een volledige motor revisie gehad
 
Advertisement - register to remove this

Meet je accu spanning eens tijdens het starten over de plus en min pool
Sorry voor de late reactie ivm drukte met werk
Zojuist nog wat dingen nagelopen incl accu en compressie
Nu zie ik dat de scooter maar 3 bar compressie heeft?!?
Het gekke is als de scooter warm is rijd die alsnog wel een km of 50 koud wel wat dipjes
Nu is mijn vraag hoe kan het dat de scooter wel loopt start wel moeilijk20220111_182426.jpg
 
Hallo Glen,
de compressie is wel erg laag, normaliter start de scooter met deze compressie niet/nauwelijks.
Ik neem aan dat je de compressie gemeten hebt middels het drukken van de elektriische start.
De reden waardoor een brommer met lage compressie vaak wel start met de kick is dat je met de kick, de krukas voor een kort moment sneller kunt laten ronddraaien dan met de elektrische start.
Het gevolg is dat je dan even een iets hogere compressie kunt creeren wat net genoeg is om de scooter wel te laten starten.
Nu is de kunst de oorzaak te achterhalen voor het weglekken van de compressie.

Mogelijke oorzaken:
  • kleppen sluiten niet volledig.
  • cilinder en/of zuigerveren versleten.
  • koppakking lek.

Olie goed op peil?

Wat versta je onder een volledige motorrivisie?
 
Hallo Glen,
de compressie is wel erg laag, normaliter start de scooter met deze compressie niet/nauwelijks.
Ik neem aan dat je de compressie gemeten hebt middels het drukken van de elektriische start.
De reden waardoor een brommer met lage compressie vaak wel start met de kick is dat je met de kick, de krukas voor een kort moment sneller kunt laten ronddraaien dan met de elektrische start.
Het gevolg is dat je dan even een iets hogere compressie kunt creeren wat net genoeg is om de scooter wel te laten starten.
Nu is de kunst de oorzaak te achterhalen voor het weglekken van de compressie.
Olie goed op peil?
Olie is goed op peil maar verbruikt zeker olie heb nieuwe cilinder en zuiger+veren al liggen ga er van uit dat het de cilinder is aangezien deze al 30k km oud is en de rest 15k km vervangen is
Post automatically merged:

Hallo Glen,
de compressie is wel erg laag, normaliter start de scooter met deze compressie niet/nauwelijks.
Ik neem aan dat je de compressie gemeten hebt middels het drukken van de elektriische start.
De reden waardoor een brommer met lage compressie vaak wel start met de kick is dat je met de kick, de krukas voor een kort moment sneller kunt laten ronddraaien dan met de elektrische start.
Het gevolg is dat je dan even een iets hogere compressie kunt creeren wat net genoeg is om de scooter wel te laten starten.
Nu is de kunst de oorzaak te achterhalen voor het weglekken van de compressie.

Mogelijke oorzaken:
  • kleppen sluiten niet volledig.
  • cilinder en/of zuigerveren versleten.
  • koppakking lek.

Olie goed op peil?

Wat versta je onder een volledige motorrivisie?
Alles behalve de cilinder
Dus:
Krukas
Zuiger+toebehoren pistonpen zuigerveren etc
Cilinderkop
Benzinefilter
Cabarateur schoongemaakt
Grote beurt
 
Last edited:
Hallo Glen,
de compressie is wel erg laag, normaliter start de scooter met deze compressie niet/nauwelijks.
Ik neem aan dat je de compressie gemeten hebt middels het drukken van de elektriische start.
De reden waardoor een brommer met lage compressie vaak wel start met de kick is dat je met de kick, de krukas voor een kort moment sneller kunt laten ronddraaien dan met de elektrische start.
Het gevolg is dat je dan even een iets hogere compressie kunt creeren wat net genoeg is om de scooter wel te laten starten.
Nu is de kunst de oorzaak te achterhalen voor het weglekken van de compressie.

Mogelijke oorzaken:
  • kleppen sluiten niet volledig.
  • cilinder en/of zuigerveren versleten.
  • koppakking lek.

Olie goed op peil?

Wat versta je onder een volledige motorrivisie?
Het gekke is dat als hij warm is hij met 1 klik op de knop start
 
Vergeet ook je klepseals niet te vervangen i.v.m olie verbruik , ook de combinatie oude cilinder en nieuwe zuiger is niet optimaal . je had eigenlijk je cilinder moeten laten honen. Maar vervangen is inderdaad beter.
 
Vergeet ook je klepseals niet te vervangen i.v.m olie verbruik , ook de combinatie oude cilinder en nieuwe zuiger is niet optimaal . je had eigenlijk je cilinder moeten laten honen. Maar vervangen is inderdaad beter.
Nee klopt is achteraf heel stom geweest had gewoon die cilinder toen ook moet vervangen
Klepseals heb ik ongeveer 10k km geleden vervangen ivm olieverbruik maar dit heeft het niet opgelost ik gok en hoop dat het olieverbruik komt door vesleten zuigerveren scooter rookt namelijk ook wel een beetje.
 
Nu brand het motorlampje ook 6x staat in de buddy de sticker vechicle speed sensor is dit de sensor bij de ontsteking? (Vgm de pickup is dat)
 
Back
Top