Sym xpro injectie bougie versleten na 600km

Een massaprobleem kan allerlij vreemde dingen opleveren, dus ja dit kan.
Je moet niet vergeten, de scooter staat nu stil en is niet in beweging.
Als je een massaprobleem hebt in de vorm van een loscontact gaat dit een rol spelen als je wellicht rijdt met de scooter.
Echter dat zou je ook moeten merken aan de performance en op die vraag heb je geantwoord dat je niks merkt qua rijden.
 
Zo ik was even naar een afspraak ben nu weer terug.

Maar meten is altijd beter natuurlijk.
Kijk eerst eens naar de aansluiting van de min-pool op de accu, is deze schoon, maakt deze goed contact en zit deze goed aangedraaid.
Als dit alles in orde is, is het een kwestie van alle massa's meten, maw het motorblok, het frame en alle groene bedrading van je scooter.

Dit doe je door:

  • De scooter niet op contact te zetten
  • De multimeter op het laagste ohm-bereik te zetten.
  • De zwarte meetdraad in de com-aansluitbus van de multimeter.
  • De rode meetdraad in de aansluitbus met het Omiga-teken (Ω) van de multimeter.
  • Houdt beide meetpennen tegen elkaar, de meetwaarde die je nu ziet is de contactweerstand van de meetdraden en de afwijking van de meter, noteer deze waarde, ik noem deze waarde hieronder even het correctiegetal.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze gedurende alle metingen hieronder daar aangesloten zitten.
  • Prik met de rode meetpen op een blank deel van het motorblok. De waarde die je nu afleest verminder je met het correctiegetal van hierboven. De berekende waarde mag zeker niet meer zijn dan 0,2 a 0,3 Ohm.
  • Prik met de rode meetpen op een blank deel van het frame, bijvoorbeeld bij de bobine of spanningsregelaar wanneer deze een aparte aansluiting hebben op het frame . De waarde die je nu afleest verminder je ook weer met het correctiegetal van hierboven. De berekende waarde mag zeker niet meer zijn dan 0,2 a 0,3 Ohm.
  • Prik vervolgens met de rode meetpen alle groene bedradingg af op de connectoren van alle onderdelen en met name de sensoren. De waarde die je nu afleest verminder je ook weer met het correctiegetal van hierboven. De berekende waarde mag zeker niet meer zijn dan 0,2 a 0,3 Ohm.
Het is wat werk maar je hebt dan wel voor 100% uitgesloten dat het eventueel een massaprobleem zou zijn.
Het beste is om tijdens de meting op de groene draad van een component, dit component af te koppelen van de kabelboom door de connector los te trekken en te meten op de groene draad van de kabelboom, hiermee voorkom je dat je eventueel door andere componenten heen gaat meten die de waarde kunnen beinvloeden.
 
Een massaprobleem kan allerlij vreemde dingen opleveren, dus ja dit kan.
Je moet niet vergeten, de scooter staat nu stil en is niet in beweging.
Als je een massaprobleem hebt in de vorm van een loscontact gaat dit een rol spelen als je wellicht rijdt met de scooter.
Echter dat zou je ook moeten merken aan de performance en op die vraag heb je geantwoord dat je niks merkt qua rijden.
Ja precies performance merk ik helemaal niks

Dit stuurde de dealer,
Hoi, ik had met Sym nog gebeld en ik en Sym vermoeden dat het een slechte massa probleem is. Trek anders een stroom draadje van het blok naar het frame ( wel eerst kaal schuren voor een goed contact met het frame )
 
Dus zij vermoeden dat de massa van het blok niet goed is.
Zou kunnen natuurlijk maar als je de eerste meting uitvoerd (t/m het 7de bolletje) zoals hierboven beschreven, weet je dit snel genoeg.
Vindt het vreemd dat Sym en een dealer adviseert om een houwtjes touwtjes oplossing toe te passen maar oké.
Misschien bedoelden ze wel dit even tijdelijk te proberen.
 
Dus zij vermoeden dat de massa van het blok niet goed is.
Zou kunnen natuurlijk maar als je de eerste meting uitvoerd (t/m het 7de bolletje) zoals hierboven beschreven, weet je dit snel genoeg.
Vindt het vreemd dat Sym en een dealer adviseert om een houwtjes touwtjes oplossing toe te passen maar oké.
Misschien bedoelden ze wel dit even tijdelijk te proberen.
Precies dit haha
Kan gewoon vanaf de cilinderkop naar het frame zegt hij
Normaal moet je weten waar de massa niet goed is en vervolgens daar een massakabel leggen toch?
 
Normaal moet je weten waar de massa niet goed is en vervolgens daar een massakabel leggen toch?
Dat klopt, alleen zij hebben het over de massa van het motorblok en vermoeden/hopen dat de massa van het frame in orde is.
Om tijdelijk te proberen zou ik persoonlijk die kabel van het blok rechtstreeks naar de min-pool van je accu leggen.
Maar in principe ligt die verbinding er al in de vorm van de massa van je startmotor.
Dit is die dikke kabel die op de min-pool van je accu zit aangesloten.
 
Dat klopt, alleen zij hebben het over de massa van het motorblok en vermoeden/hopen dat de massa van het frame in orde is.
Om tijdelijk te proberen zou ik persoonlijk die kabel van het blok rechtstreeks naar de min-pool van je accu leggen.
Maar in principe ligt die verbinding er al in de vorm van de massa van je startmotor.
Dit is die dikke kabel die op de min-pool van je accu zit aangesloten.
Gewoon kabel van de cilinderkop naar de minpool van de accu leggen?
 
Misschien een domme vraag maar kan je voor een massa kabel gewoon zon kabeltje gebruiken?
 

Attachments

  • Screenshot_20220405-003152_Chrome.jpg
    Screenshot_20220405-003152_Chrome.jpg
    63.5 KB · Views: 5
In principe kan een massakabel alles zijn wat stroom geleid, dus in principe kan dit ook de gouden halsketting van je oma zijn. ;)
Waar je voor moet oppassen is de oppervlakte van de doorsnede, op jouw foto is dit 2,5mm2, die moet de stroom wel kunnen "verdragen" voor het onderdeel of onderdelen die deze stroom gaat trekken.
In een huisinstallatie zit deze dikte draad achter een zekering of een zekeringautomaat van 16 Ampere.

Maar indien je dit type draad gaat gebruiken voor je scooter lijkt me dit geen goed idee, deze zou je wel even kunnen gebruiken om iets uit te proberen maar niet voor continue gebruik.
De bedrading van een voertuig is continue in beweging en daarvoor kun je beter soepele draad gebruiken zoals je deze ook aan huishuidapparatuur gebruikt waar een stekker aan zit.

Dus heb je een oud stuk snoer dat dik genoeg is, strip je er een draad uit en gebruik liever die, let hierbij wel op de doorsnede zoals al eerder gezegd en indien deze doorsnede te klein is en deze massaverbinding maar voor even is om te proberen, leg er twee, drie of vier naast mekaar zodat de totale doorsnede voldoende is voor de stroom die deze massaverbinding moet voeren.

Edit: De grootste verbruiker op een scooter is wel de startmotor, dus als deze massaverbinding bedoeld is voor de massa van je motorblok, dan minimaal de dikte van de huidige startmotorkabel gebruiken.
 
Last edited:
naar aanleiding van een ander post op het forum over dit injectie blok van sym toch nog maar een vraag hierover
hun zeggen dat hun scooters wel rond de 54 km top halen mijn scooter haalt met moeite 46/47 km op de teller dus dit zou gps rond de 42/43 zijn ik dacht dat dit normaal was omdat het een euro 5 model is en het wel bekend is dat dit traag als stront is maar nu ik zie dat hun rond de 54 halen begin ik me niet af te vragen of er echt niet iets mis is met deze scooter (dit lijkt me geen massa gerelateerd probleem?)
(ik ga dit weekend btw massa kabel leggen en massa meten)
dit was vanaf km 1 dat ik de scooter heb opgehaald
is er een snelle test om de bobine te testen omdat ik deze nog steeds verdenk dit zou inpriciepe het probleem van dat om de 5 a 600km de bougie pikzwart is kunnen veroorzaken toch? (slechte/vervuilde vonk waardoor de bougie "kapot" gaat?)
 
Hoeveel toeren maakt die van jou?
Toen ik van mijn Sym scoot naar brom ging maken ging hij ook niet harder dan ongeveer 45Kmh.
Ik ben erachter gekomen dat ze bij de 25Kmh versies in de software iets aanpassen als je de varioring eruit haalt niet harder gaat dan 45Kmh en maar max 6800 omw/min.
Maar ik weet niet hoe de software in de E5 eruit ziet, of deze hetzelfde is hoe de E4.
 
Hoeveel toeren maakt die van jou?
Toen ik van mijn Sym scoot naar brom ging maken ging hij ook niet harder dan ongeveer 45Kmh.
Ik ben erachter gekomen dat ze bij de 25Kmh versies in de software iets aanpassen als je de varioring eruit haalt niet harder gaat dan 45Kmh en maar max 6800 omw/min.
Maar ik weet niet hoe de software in de E5 eruit ziet, of deze hetzelfde is hoe de E4.
scooter maakt helemaal origineel 8k toeren max!
 
Oke, dat is goed ja.
Die van mij nu 7500 omw/min met een snelheid van 55Kmh.
Maar wel met een varioring er nu in van 2mm anders liep hij 62Kmh met 7500 omw/min

En de software van een Peugeot SpeedFight 4 erin geknald, liep hij het beste op.
 
Dan hoop ik dat mijn E4 nog lang meegaat.
E5 staan laten.
zeker te weten heb hetzelfde sym model (xpro bezorgscooter) in euro 4 variant staan ben daar veel meer over te spreken dan de e5 variant
op de e4 variant nog nooit deze gekken problemen gehad en staat inmiddels 41k km op.
 
Nou 600km geleden scooter een grote beurt gegeven en vsnaar vervangen en de varioring eruit scooter loopt nu 55km op de teller met max 7k toeren wat dus al 1.5k toeren minder is en inmiddels zit deze bougie er al 600km in en heb geen problemen meer gehad dus wellicht dat de varioring dit probleem veroorzaakte door het hoge toerental?
Ik houd het in de gaten en mocht het probleem terug komen laat ik het horen
 
Nou inmiddels 2 maanden verder en 2.2k km meer op de teller probleem was terug dus ik dacht bougie vervangen en hij doet het weer maar nu heb ik de bougie weer vervangen en start die scooter nog steeds alleen maar met pompend gas geven bij starten en zodra je stil staat valt die gelijk uit.
Heb de bougie gedomenteerd en op de bougiedop geklikt en getest op de cilinderkop vonk is mooi blauw maar vind het zover met het blote oog te zien vrij zwak.

Heb inmiddels de bobine binnen en ga deze morgen maar eens vervangen en kijken of dit het probleem oplost mochten jullie in de tussen tijd nog tips/dingen hebben hoor ik het graag
 
Normaliter moet de bougie vervangen worden voor een iets koudere exemplaar bij de volledige injectie varianten!
I.p.v. de (aloude) CR6HSA (vanaf de fabriek) word aangeraden om een CR7HSA te monteren...
Of dit je probleem (geheel) oplost weet ik niet, maar je mag toch verwachten dat de dealer hier op z'n minst weet van heeft!

Als het een echte Sym Dealer betreft heeft deze hiervan bericht gehad van Motana!
Motana is immers de grote baas achter de Sym en Peugeot scooters wat dat betreft.
 
Normaliter moet de bougie vervangen worden voor een iets koudere exemplaar bij de volledige injectie varianten!
I.p.v. de (aloude) CR6HSA (vanaf de fabriek) word aangeraden om een CR7HSA te monteren...
Of dit je probleem (geheel) oplost weet ik niet, maar je mag toch verwachten dat de dealer hier op z'n minst weet van heeft!

Als het een echte Sym Dealer betreft heeft deze hiervan bericht gehad van Motana!
Motana is immers de grote baas achter de Sym en Peugeot scooters wat dat betreft.

Kijk hier heb ik wat aan super bedankt!
Belachelijk dat deze sym dealer 'niks vanaf weet'
Heb toevallig nog een cr7hsa liggen ga deze er morgen dan maar tegelijk erin zetten!
 
Back
Top