Sym x pro niet te starten.

OlivierN

Active Member
Goedemiddag,
Ik heb een sym x pro gekocht die het niet deed.
Deze had teveel olie in het blok en weinig compressie.
Ik heb de olie vervangen en de bougie en zuiger+zuigerveren en pakkingen ook. (Geen krassen in de cilinder)
De krukas had geen speling en draaide nog goed rond.
De kleppen lekte een beetje deze heb ik opnieuw geslepen.
Tandwiel van de timing goed terug gezet.
Hij vonkt goed blauw, heeft nu goede compressie (8 bar) en zuigt bij inlaat en blaast uit de uitlaat.
Maar hoeveel ik ook probeer ik krijg m niet gestart. Geen enkele ontploffing.
Benzine komt gewoon in de carb.
Carb eraf gehaald om te checken wat ie doet als ik remreiniger bij het spruitstuk spuit en hij doet nog steeds niks. Ik blijf de vonk checken en hij vonkt altijd.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is met een timing lamp de timing van de vonk checken (ik heb geen stroboscoop)
Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat deze timing niet goed is.

Weet iemand raad? Wat vergeet ik??
 
Advertisement - register to remove this

Daar zit zeker een aantal graden verschil in.
De ecu krijgt van de pickupspoel een flink aantal graden voor het TDC een impuls. als dat verhoogd plaatje op het vliegwiel voorbij de pickupspoel draait.
De ECU weet op dat moment waar zich de zuiger bevindt.
De ECU weet ook, door het aantal pulsjes per tijdseenheid, wat het momentele toerenttal van het motorblok is.
Hieruit "berekend" de ECU de tijd die hij moet wachten met het commando richting bobine om te vonken.
Omdat het ontstaan van de vonk en de ontbranding van het mengsel een bepaalde tijd in beslag neemt (Dwell Time) zal het commando van de ECU aan de bobine om te vonken altijd voor het TDC zijn, hoeveel eerder is afhankelijk van het toerental. (variabele voorontsteking.
Bij Euro4 is het ook nog eens zo dat de snelheid van de scooter ok nog in betracht wordt genomen, nadert de scooter de constructiesnelheid, zal de voorontsteking niet meer vervroegen zodat de snelheid niet meer kan toenemen (snelheidsbegrenzer).
dit weet ik, "een paar graden" was hier een eufemisme. maar mijn vraag is dus: wat staat er aangegeven op het vliegwiel: het TDC of het ontstekingspunt bij testen.
 
Nee begrijp ik, maar mijn punt is al zou de benzine idd te oud zijn. Dan zou die alsnog wel iets moeten doen op remreiniger. En dat doet ie niet.
Zal van de week even met een jerrycan naar de pomp rijden
tenzij ie al "verzopen" is met die dooie benzine, die dan als een soort blusmiddel gaat werken.
dus om dit uit te sluiten eerst je cilinder leeg/droog starten met de carburateur eraf en bougie eruit, dan pas met remmenreiniger testen.
 
Maar staat het TDC vermeld op het vliegwiel? of het ontstekingspunt? daar kan/moet een paar graden verschil tussen zitten.
Beide, maar het TDC waarmee ik m met de piston heb vergeleken is die waar je m ook op zet als je de kleppen stelt. Echt TDC dus. Heb overigens ook gecheckt wanneer hij vonkt als ik m met de hand draai, zoals iemand op deze post had gereageerd. Dit was (ongeveer) bij tdc dus was iig niet overduidelijk niet kloppend.
Timing lamp is onderweg.
Denk dat de compressie dan toch duidt op het probleem aangezien ik heb gezien dat voor deze scooter 11,3bar als standaard staat aangegeven.
Dus misschien een cilinderkop revisie? Nieuwe kleppen erin?
Weten jullie hoeveel een klep mag lekken? Moet deze helemaal 0,000 lekken als ik remreiniger in de poorten spuit?
Post automatically merged:

tenzij ie al "verzopen" is met die dooie benzine, die dan als een soort blusmiddel gaat werken.
dus om dit uit te sluiten eerst je cilinder leeg/droog starten met de carburateur eraf en bougie eruit, dan pas met remmenreiniger testen.
Si, had ik inderdaad al gedaan.
 
Kleppen zijn meestal wel dicht , na het inslijpen slaan ze ook nog in op de zitting . je zou eens een lektest kunnen doen , door van een bougie het porselein eruit te slopen , dan hou je alleen de draad met een hulsje over . hierin heb ik een aansluiting gemaakt voor de compressor , en met een drukregelaar ertussen , kun je dan 1 bar druk geven . je moet dan wel het vliegwiel blokkeren , en de kleppen dicht. Heb je geen compressor ,zou je ook iets kunnen maken met een ventiel van een band , en met een fietspomp druk kunnen geven.
Ook zeg je dat je rijkelijk met remmenreiniger hebt geprobeerd , pas hier wel mee op dat je wel smering voor de cilinder blijft houden.
 
Kleppen zijn meestal wel dicht , na het inslijpen slaan ze ook nog in op de zitting . je zou eens een lektest kunnen doen , door van een bougie het porselein eruit te slopen , dan hou je alleen de draad met een hulsje over . hierin heb ik een aansluiting gemaakt voor de compressor , en met een drukregelaar ertussen , kun je dan 1 bar druk geven . je moet dan wel het vliegwiel blokkeren , en de kleppen dicht. Heb je geen compressor ,zou je ook iets kunnen maken met een ventiel van een band , en met een fietspomp druk kunnen geven.
Slim! Ga ik ook eens in elkaar bouwen.
Ook zeg je dat je rijkelijk met remmenreiniger hebt geprobeerd , pas hier wel mee op dat je wel smering voor de cilinder blijft houden.
Maakt dat uit ja? 4takt krijgt alleen smering vanaf de olie toch. Ik dacht dat benzine 0 smeerde van zichzelf.
 
heb je al eens gekeken wat de compressie doet met een lik/druppel olie in je cilinder? (ter compensatie van die remmenreiniger die Arie terecht noemt) die olie kan helpen je zuiger beter af te dichten (en als de compressie dan omhoog gaat, ligt het dáár en niet bij je kleppen.)
op welke speling heb je je kleppen eigenlijk afgesteld? dat schijnt ook nogal uit te kunnen maken.
Post automatically merged:

Maakt dat uit ja? 4takt krijgt alleen smering vanaf de olie toch. Ik dacht dat benzine 0 smeerde van zichzelf.
ja, maar remmenreiniger breekt die smering af!
Nog harder dan benzine.
 
Last edited:
heb je al eens gekeken wat de compressie doet met een lik/druppel olie in je cilinder? (ter compensatie van die remmenreiniger die Arie terecht noemt) die olie kan helpen je zuiger beter af te dichten (en als de compressie dan omhoog gaat, ligt het dáár en niet bij je kleppen.
Ga ik proberen!

op welke speling heb je je kleppen eigenlijk afgesteld? dat schijnt ook nogal uit te kunnen maken.
0,05 in 0,10 uit.
 
Heb zo t idee dat ik het probleem heb gevonden.
Toch bijzonder dat ik zo veel compressie nog had toch? Nouja blok uit elkaar en nieuwe lagers erin. Wat denken jullie krukas nog bruikbaar?
 
je zal zelf moeten voelen of het speling is (=lagers) of dat die krukas krom is (daar lijkt het mij op: je hoort 'm niet slaan, toch?)
compressie komt van zuiger-cilinder en kop-kleppen, als dàt in orde is, heb je die gewoon.
 
je zal zelf moeten voelen of het speling is (=lagers) of dat die krukas krom is (daar lijkt het mij op: je hoort 'm niet slaan, toch?)
compressie komt van zuiger-cilinder en kop-kleppen, als dàt in orde is, heb je die gewoon.
Oke lijkt me idd op een kromme krukas dan. Want voelde geen speling. Maar het zou mijn probleem dus niet verklaren? En wat zeg je moet ik er sowieso een nieuwe krukas in doen of valt hij denk je nog te herstellen?
 
ik heb er geen ervaring mee en afhankelijk van wat jij ervoor betaald hebt en nog voor over hebt en wat je er mee van plan bent (ik zou zijn) zou je kunnen proberen om hem te richten* (waarna hij misschien tòch speling krijgt..) òf er een nieuwe krukas in zetten.
* hogere beuntechniek: de slingering omhoog zetten, blokkeertool op de vario zetten en met een goed passend stuk pijp erop deze asstomp naar beneden buigen. het is krom geworden omdat het niet bijster hard was, dus lijkt mij dit ook mogelijk.
dit zou dan zijn om er gewoon "normaal" mee te gaan rijden. als je plan is om er straks een 80 cc op te schroeven en wheelies mee te trekken zou het verstandiger zijn om er meteen een stevigere krukas in te zetten incl. verse lagers. (ik las dat dat vaak 1 geheel is bij 4t)
of het je probleem veroorzaakt of niet: je vliegwiel draait wel van de pick-up (boven achter die slang) weg en weer terug er naartoe, hierdoor zou je timing wel in de war kunnen raken. heb je die timing al gecontroleerd of heb je dat overgeslagen toen je die slinger zag?
 
ik heb er geen ervaring mee en afhankelijk van wat jij ervoor betaald hebt en nog voor over hebt en wat je er mee van plan bent (ik zou zijn) zou je kunnen proberen om hem te richten* (waarna hij misschien tòch speling krijgt..) òf er een nieuwe krukas in zetten.
* hogere beuntechniek: de slingering omhoog zetten, blokkeertool op de vario zetten en met een goed passend stuk pijp erop deze asstomp naar beneden buigen. het is krom geworden omdat het niet bijster hard was, dus lijkt mij dit ook mogelijk.
dit zou dan zijn om er gewoon "normaal" mee te gaan rijden. als je plan is om er straks een 80 cc op te schroeven en wheelies mee te trekken zou het verstandiger zijn om er meteen een stevigere krukas in te zetten incl. verse lagers. (ik las dat dat vaak 1 geheel is bij 4t)
of het je probleem veroorzaakt of niet: je vliegwiel draait wel van de pick-up (boven achter die slang) weg en weer terug er naartoe, hierdoor zou je timing wel in de war kunnen raken. heb je die timing al gecontroleerd of heb je dat overgeslagen toen je die slinger zag?
Ik wil er idd normaal mee rijden, dus zou opzich een optie zijn.
Timing lamp was nog niet binnen dus had ik nog niet gecheckt. Ik ga er mee bezig. Ik kan eventueel via via een ander blok regelen van de x-pro die niet loopt dus misschien doe ik dat om problemen in de toekomst te voorkomen.
 
dan is een ander blok de veilige optie natuurlijk. en bij richten zou je misschien toch een risico op breken op volle toeren nemen.. (op zoek naar een metalen koelkap ;))
 
Ik ben er trouwens inmiddels ook achter waarom hij zou weinig compressie had.
De nieuwe zuigers die ik bij k-parts had besteld, "Zuiger 37mm / 50cc Peugeot, Sym 50cc 4 Takt", was geen 37mm maar 36,55mm. De originele zuiger is 36,95mm. Hier zit dus al mijn compressie verlies, K-parts die verkeerd adverteerd. Van de zotte naar mijn mening. Maarja niks aan te doen hopen dat ik ze kan terugsturen.
 
Ik ben er trouwens inmiddels ook achter waarom hij zou weinig compressie had.
De nieuwe zuigers die ik bij k-parts had besteld, "Zuiger 37mm / 50cc Peugeot, Sym 50cc 4 Takt", was geen 37mm maar 36,55mm. De originele zuiger is 36,95mm. Hier zit dus al mijn compressie verlies, K-parts die verkeerd adverteerd. Van de zotte naar mijn mening. Maarja niks aan te doen hopen dat ik ze kan terugsturen.
lijkt me nu te laat, want al gemonteerd, maar is dus zaak dat soort dingen vóór montage te controleren..
 
lijkt me nu te laat, want al gemonteerd, maar is dus zaak dat soort dingen vóór montage te controleren..
Heb gebeld en mogen wel retour. Aangezien ze verkeerd adverteren.
En ja dat soort dingen controleren is natuurlijk geen verkeerd idee maar mag er wel vanuit gaan dat een 37mm zuiger 37mm is toch?
 
Heb gebeld en mogen wel retour. Aangezien ze verkeerd adverteren.
En ja dat soort dingen controleren is natuurlijk geen verkeerd idee maar mag er wel vanuit gaan dat een 37mm zuiger 37mm is toch?
dat is dan wel weer netjes!
ik ga nergens meer van uit.. van het ergste, meestal, dan kan het alleen maar meevallen.
 
Back
Top