Sym tonik contact slot

Jeffra-sr

Well-Known Member
Hallo allemaal,
Na het demonteren van het stuur alles weer terug gezet op de sym tonik, alleen toen deed de scooter helemaal niks meer. Geen start geen Benzine meter enzo, denk dat er iets met het contact slot is omdat er niks gebeurd als ik de sleutel omdraai.
Ik weet niet precies hoe het hoort te zitten maar er komen 2 draden zwart rood met 12v naar de stekker toe van het slot en dan zitten er in het slot 2 groene draden. Die zouden 12v moeten krijgen toch om alles vrij te schakelen? Alleen gaan die nergens heen uit die stekker, alleen die zwart rode voor 12v. Ik denk dat er ook ergens 2 uitgaande draden moeten zijn maar ik zie ze niet in de stekker. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allemaal,
Na het demonteren van het stuur alles weer terug gezet op de sym tonik, alleen toen deed de scooter helemaal niks meer. Geen start geen Benzine meter enzo, denk dat er iets met het contact slot is omdat er niks gebeurd als ik de sleutel omdraai.
Ik weet niet precies hoe het hoort te zitten maar er komen 2 draden zwart rood met 12v naar de stekker toe van het slot en dan zitten er in het slot 2 groene draden. Die zouden 12v moeten krijgen toch om alles vrij te schakelen? Alleen gaan die nergens heen uit die stekker, alleen die zwart rode voor 12v. Ik denk dat er ook ergens 2 uitgaande draden moeten zijn maar ik zie ze niet in de stekker. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Doet je remlicht het?
Om je remlicht schakelaar uit te sluiten
 
Volgens mij heb je de uitvoering met een CDI.
Het volgende schema zal wel niet helemaal correct zijn, maar het meeste is volgens mij ongeveer hetzelfde.
Anders hopelijk iemand op het forum die dan het goede schema heeft of een betere.
Sym Orbit2-50-4T-AE05W Service Manual Wire Diagram.jpg
 
Volgens mij heb je de uitvoering met een CDI.
Het volgende schema zal wel niet helemaal correct zijn, maar het meeste is volgens mij ongeveer hetzelfde.
Anders hopelijk iemand op het forum die dan het goede schema heeft of een betere.
View attachment 54123
Thnx! Ik zie op dit schema bij de main switch 5 draden, de zwarte en rode alleen die andere 3 zitten bij mij dus niet in de stekker maar wel de pootjes ervan. 1 ervan gaat naar de CDI, 1 gaat naar de ign coil. Het zou dus logisch zijn als ik die ook had maar dat kan toch niet zomaar verdwijnen denk ik dan.. Ik kan ook geen foto's vinden van een soortgelijke scooter met die stekker vanaf het contact
 
Ik had onderstaand bericht geschreven vanmiddag voor de post van @Buldog 's eerste schema maar vergeten op de knop "Post reply" te drukken. :rolleyes:
Ik heb op een soort gelijk schema gekeken als Bulldog hierboven gepost heeft.
Als je goed kijkt doet die groene draad in het schema hierboven helemaal niks.
Deze zou de zwart/witte draad naar massa schakelen als het contactslot wordt uitgezet, maar de zwart/witte draad is helemaal niet aangesloten in het schema!
Bij dit type scooter is dit ook helemaall niet nodig omdat deze werkt met een dc cdi en de laadspanning, die direct van de accu komt, onderbroken wordt als het contact wordt uit gezet.

Echter in mijn schema zat in de zwarte draad (de geschakelde accu-spanning nog een zekering.
De kans is groot dat deze zekering bij @Jeffra-sr er ook in zit en defect is.

Hieronder mijn originele post:

Ik heb geen schema van Tonic maar hij zal wel niet veel anders zijn dan de andere Sym's.

Wanneer ik hoor dat in de connector alleen een zwarte en een rode draad zit en beide groene niet zijn aangesloten heb ik een soortgelijk Sym schema bekeken maar als beide zekeringen in orde zijn zou alles gewoon moeten werken, vooral als je zowel op de rode als de zwarte spanning hebt.

De rode loopt naar de accu, deze draad is de gelijkspanningvoeding voor alles, deze is gezekerd en omdat je op je contactslot op de rode draad spanning meet is deze draad en zekering in orde.
De zwarte is de geschakelde plus 12 Volt, hier komt pas spanning op wanneer je de scooter op conract zet, echter even verder in de kabelboom hoort op deze zwarte draad ook een zekering te zitten en deze is vermoedelijk defect.
 
Ik had onderstaand bericht geschreven vanmiddag voor de post van @Buldog 's eerste schema maar vergeten op de knop "Post reply" te drukken. :rolleyes:
Ik heb op een soort gelijk schema gekeken als Bulldog hierboven gepost heeft.
Als je goed kijkt doet die groene draad in het schema hierboven helemaal niks.
Deze zou de zwart/witte draad naar massa schakelen als het contactslot wordt uitgezet, maar de zwart/witte draad is helemaal niet aangesloten in het schema!
Bij dit type scooter is dit ook helemaall niet nodig omdat deze werkt met een dc cdi en de laadspanning, die direct van de accu komt, onderbroken wordt als het contact wordt uit gezet.

Echter in mijn schema zat in de zwarte draad (de geschakelde accu-spanning nog een zekering.
De kans is groot dat deze zekering bij @Jeffra-sr er ook in zit en defect is.

Hieronder mijn originele post:

Ik heb geen schema van Tonic maar hij zal wel niet veel anders zijn dan de andere Sym's.

Wanneer ik hoor dat in de connector alleen een zwarte en een rode draad zit en beide groene niet zijn aangesloten heb ik een soortgelijk Sym schema bekeken maar als beide zekeringen in orde zijn zou alles gewoon moeten werken, vooral als je zowel op de rode als de zwarte spanning hebt.

De rode loopt naar de accu, deze draad is de gelijkspanningvoeding voor alles, deze is gezekerd en omdat je op je contactslot op de rode draad spanning meet is deze draad en zekering in orde.
De zwarte is de geschakelde plus 12 Volt, hier komt pas spanning op wanneer je de scooter op conract zet, echter even verder in de kabelboom hoort op deze zwarte draad ook een zekering te zitten en deze is vermoedelijk defect.
Dat klinkt logisch! Ik weet dat ik in ieder geval twee zekeringen heb zien zitten bij de accu, maar als ik het goed begrijp moet er dus nog ergens een zitten? Morgen maar weer even kijken dan!
 
Op mijn schema staan maar 2 zekeringen, eentje zit in de rode draad die tussen accu en contactslot loopt, deze is bij jouw ok omdat je spanning meet op het contactslot, de tweede zekering zit in het circuit van de zwarte draad, waar zich deze zekeringhouder zich bevindt staat niet op het schema dus kan even goed die tweede zekering bij de accu zijn.
Dus voor de zekerheid maar even beiden controleren.
 
Back
Top