Sym symply 50 witte rook

umbrow

Active Member
Beste mensen,
İk zit met een raadsel die ik niet kan oplossen.
Het gaat over een sym symply 50cc/ 4 takt.
Mijn zoon heeft gereden zonder olie en de scooter viel stil, dan pas heeft hij gekeken naar de olie, maar dat was natuurlijk te laat.
İk heb de cilinder gedemonteert en zoals verwacht was de cilinder de zuiger + veren beschadigd, ik heb nieuwe cilinderset gekocht en de cilinder+zuiger+zuigerveren+nieuwe pakkingen vervangen. Dan heb ik alles gemonteerd en ook de boegie vervangen + kleppen gestelt.
De olie heb ik op peil gezet en de scooter draaide als een klok.
Maar er kwam veel witte rook en de blok werd na 5 min snik heet.
İk heb de cilinder kop/deksel gedemonteerd en zag dat de kleppen en de ketting niet gemeerd werd.
Na wat googelen kwam ik erachter dat de oliepomp het zou kunnen begeven hebben wegens zonder olie te rijden, dus heb ik nieuwe oliepomp besteld.
Het was wel zwoegen voor aan de oliepomp te geraken aaamai.
Nieuwe oliepomp gemonteerd en alles weer terug geplaats.
Maar het probleem blijft duren.
Witte rook is bijna verdwenen maar het blok wordt nog snikheet en de kleppen en de ketting enzovoort wordt niet gesmeerd met olie.
Waar kan het nog aan liggen.
Wie kan mij helpen aub.
Mvgr
 
Advertisement - register to remove this

Witte rook kan ook betekenen dat het metaal te heet word. Dan gaat het ook stinken.. (ergens heeft die dan erg veel weerstand)

Denk dat het ook misschien verstandig is om het olie kanaaltje in het carter uit te blazen, misschien zit er een korrel vuil in dat er voor zorgt dat de olie niet hoog gedrukt wordt, en dus onder in het blok blijft

Ook kan de nokkenas as en tuimelaars beschadigd raken als deze droog lopen. Ze hebben een olie film nodig, anders gaan de kras sporen achter laten. En dat word dan alleen maar erger.
 
Beste eurokit
İk heb de olie kanaal uitgeblazen en alles nog eens gechekt en alles weer gemonteerd, ik heb de deksel volledige binnenkant gekuis en weer gemonteerd, voor te zien of er olie naar de tuimelaars en de nokkenas kwam. İk heb een eindje gereden en de witte rook bleef komen.
Nu heb ik de deksel er af gedaan maar alles was heet en er zat geen olie in de bovendeksrl en de tuimelaars.
Waar zou het aan kunnen liggen ?
 

Attachments

  • IMG_20201017_195541.jpg
    IMG_20201017_195541.jpg
    136.7 KB · Views: 13
  • IMG_20201017_195534.jpg
    IMG_20201017_195534.jpg
    171.3 KB · Views: 13
  • Screenshot_20201017_200154_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20201017_200154_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    55.2 KB · Views: 15
Nee en ja;
Er zijn vier draadeinden voor het vastzetten van de nokkenashouders. Van onderen tot boven:
Bij het plaatsen van de cilinder op de kartonnen voetpakking, heb je 2 pasbussen. En tussen cilinder en cilinderkop ook 2 pasbussen.
Deze horen links onder en rechts boven. Linjs boven wordt het gat voor het draadeind ook gebruikt als oliedoorvoerkanaal, vandaar dat deze vrij moet zijn.
Daarna gaat de olie door de kleptuimelaarhouder, daarommoeten de letters ondersteboven zitten.
Groet,
 
Beste,
İk ga de cilinder eens volledig demonteren en stap voor stap foto's maken, zo kunnen jullie eens meevolgen of alles goed zit.
Mvgr
 
Beste,
Heb cilinder gedemonteerd en stap voor stap alles gemonteerd en foto's van gemaakt, volgens mij is de oliedoorvoer kanaal vrij.
Post automatically merged:

Beste,
hij start en draait als een klok, maar na 10 min begint het cilindergedeelte zeer warm te worden en begint het wit te roken.
İemand een idee of suggessie ?
Post automatically merged:

Beste,
Na 10 min draaien stilgelegd en de deksel eens afgedaan, geen druppel olie aan de tuimelaars en ketting, de deksel is ook droog en de blok is echt heet.
 

Attachments

  • IMG_20201018_151926.jpg
    IMG_20201018_151926.jpg
    248.8 KB · Views: 10
  • IMG_20201018_151941.jpg
    IMG_20201018_151941.jpg
    160.1 KB · Views: 9
  • IMG_20201018_152003.jpg
    IMG_20201018_152003.jpg
    177.4 KB · Views: 9
  • IMG_20201018_151340.jpg
    IMG_20201018_151340.jpg
    244.5 KB · Views: 9
  • IMG_20201018_151515.jpg
    IMG_20201018_151515.jpg
    162.8 KB · Views: 9
  • IMG_20201018_152029.jpg
    IMG_20201018_152029.jpg
    206.3 KB · Views: 7
Last edited:
Nahjaaa (verbazing),
Hoeveel cc olie heb je erin gedaan? Ik doe altijd 800ml in een transparante fles, ongeacht aanduiding peilstok. Omdat ik zoveel pleilstokjes door elkaar heb. De ketting loopt volgens mij al door de olie als '(olie-)bad'idee.
Groet,
 
Beste
İk heb het echt niet kunnen vinden.
De olie heb ik altijd op pijl gehouden tussen de 700 - 800 ml.
İk had nog een scooter kymco agility liggen die van voor ongeval had, ik zet motorblok nu over naar de sym, het is dezelfde motorblok.
 
Beste,
Helaas heb ik het probleem niet kunnen traceren.
İk heb deze dingen geprobeerd :
- Nieuwe cilinder+zuiger+veren+packingen
- Nieuwe carburateur
- 600ml olie dan 700ml olie dan 800ml olie
Maar zonder succes.
Het probleem is dat het na 5 min de blok te warm wordt omdat er geen olie tot aan de tuimelaars/ketting komt en begint wit te roken.
Mvgr
 
Welke olie gebruik je? Als dit specifiek voor een auto bedoeld is is het niet vreemd dat hij heet word.

Je hebt die echter voor een scooter / motor nodig.

Ik heb zelf wel eens de kroon olie torsynth 10w40 erin gedaan, merkte al dat hij al een stuk heter werd als normaal.
Daarna castrol erin gedaan en het blok was op normale temperatuur.

Kan de motor druk wel uit de motor naar buiten.. Misschien ontstaat er een bepaalde overdruk in het carter waardoor de olie niet omhoog wilt.
 
Back
Top