Sym Symphony st 50 2015 vliegwiel probleem?

Inspectorp

New Member
Hallo

Ik ben nieuw hier, hoop dat ik dit in goeie topic plaats.

Toen ik mijn scooter starte en stationair liet lopen hoorde ik een ratelend geluid uit mijn vliegwiel komen..
Ik heb mijn vliegwiel en Stator eraf gehaald en ik zie dat het stukje ijzer waar je het vliegwiel in schuift is afgebroken..

Mijn vragen:

Is dit stukje ijzer noodzakelijk?

Als ik het vliegwiel exact op de goeie plaats terug monteer gaat dit problemen opleveren?

Alle reacties worden gewaardeerd.

Mvg lammert
 

Attachments

  • 544CBED1-601B-43B8-BBA7-922535CAEB06.jpeg
    544CBED1-601B-43B8-BBA7-922535CAEB06.jpeg
    164.9 KB · Views: 18
  • 127EAA59-D510-4EB3-85B8-1A6BF2FC6F4A.jpeg
    127EAA59-D510-4EB3-85B8-1A6BF2FC6F4A.jpeg
    191.4 KB · Views: 18
Advertisement - register to remove this

Hoihoi dat is de spie die houd het vliegwiel op zijn plek check even of de spiebaan nog intact is (groef op de krukas)

Zonder spie zou je kunnen proberen maar ik weet zeker dat het geen succes wordt dan kan die weer los waarschijnlijk

Groetjes
 
Hoihoi dat is de spie die houd het vliegwiel op zijn plek check even of de spiebaan nog intact is (groef op de krukas)

Zonder spie zou je kunnen proberen maar ik weet zeker dat het geen succes wordt dan kan die weer los waarschijnlijk

Groetjes
oké weer wat geleerd
Ja spiebaan is nog helemaal goed
Begrijp ik uit je antwoord dat de spie altijd los is?
Dus als ik krukas zo draai dat de groef naar boven is gericht, kan ik de spie daar tussen leggen en dan het vliegwiel er weer omheen schuiven?
 
oké weer wat geleerd
Ja spiebaan is nog helemaal goed
Begrijp ik uit je antwoord dat de spie altijd los is?
Dus als ik krukas zo draai dat de groef naar boven is gericht, kan ik de spie daar tussen leggen en dan het vliegwiel er weer omheen schuiven?
Yess de spie zit altijd los,
Als je de spiebaan omhoog zet daar de spie in doet dan zou je vliegwiel er zo op moeten kunnen maar houd wel in de gaten hoe de vorm is in de vliegwiel/op de krukas (platte kant op plat en bol in hol zegmaar) mocht de spie eerst in het vliegwiel moeten dan alles omdraaien
 
Dus als ik krukas zo draai dat de groef naar boven is gericht, kan ik de spie daar tussen leggen en dan het vliegwiel er weer omheen schuiven?
Juist.

Is dit stukje ijzer noodzakelijk?

Deze spie moet gemonteerd worden anders gaat je vliegwiel, door de krachten bij het optrekken en afremmen door het gewicht van het vliegwiel, verdraaien.
De vonk komt dan niet op het juiste tijdstip en de scooter loopt belabbert of helemaal niet.
 
Yess de spie zit altijd los,
Als je de spiebaan omhoog zet daar de spie in doet dan zou je vliegwiel er zo op moeten kunnen maar houd wel in de gaten hoe de vorm is in de vliegwiel/op de krukas (platte kant op plat en bol in hol zegmaar) mocht de spie eerst in het vliegwiel moeten dan alles omdraaien
Helemaal duidelijk
Bedankt
Ik was bang dat ie van de krukas afgeknapt was
 
Idd helemaal duidelijk en goed beschreven, maar bij mij rijst dan de vraag waarom deze zomaar af kan breken!?
Ik zelf heb het maar 2x meegemaakt en dat kwam door verkeerde montage en door een zgn. vervroegingsspie....

Maar ja, wellicht ben ik de enige die er zo over denkt.
Dat gezegd hebbende doe je er goed aan om het e.e.a. toch extra te controleren als je de nieuwe spie plaatst/monteert.
En dan met name de speling op de betreffende onderdelen.
 
Ik denk dat de spie al los zat voor het demonteren maar meschien heeft @Inspectorp een beetje geschiedenis van de scooter? Bvb heb je hem naar huis gereden of heb je hem in onderdelen gekocht? Het probleem oplossen is fijn maar verkomen is beter lijkt me (goed bedoelt :) )
 
Ik denk niet dat het spietje is afgebroken.
@Inspectorp dacht dat dit spietje onderdeel uitmaakte van de as en erop vast zat.
Ik neem aan TS heeft het vliegwiel eraf getrokken en het spietje is er simpelweg uitgevallen.
Ja dat klopt inderdaad!

Heb paar maand geleden ook al eens vliegwiel eraf gehaald toen heb ik niets van gemerkt dat het een los onderdeel was omdat die spie toen naar boven was gericht..
Nu naar onderen en viel eruit dus ik schrok al
 
Heb vorige week 5 dagen 30 km heen en 30 km terug gereden van huis naar m’n werk, Geen problemen gehad…

Had vannacht nachtdienst dus ik rij nu net naar huis toe en naar paar km valt scooter uit..

Ik denk zelf dat de zekering kapot is, want hoorde dat bekende geluidje als ie kapot gaat..

Willen jullie na het zien van het filmpje, jullie mening geven over mijn uitlaat!?
Is dat normaal dat die zo knettert???

Ow je kunt geen filmpje uploaden

Het klonk net dat ie van binnen aan het op branden was ofzo
 
dat tikken doet de uitlaat van mijn kymco al na kort warmdraaien of een heel kort stukje rijden. is terug krimpen van het metaal langs elkaar en mogelijk al keramiek van je katalysator, die in verschillende mate uitzetten en krimpen. (daarom zit ie weer in "staalwol" of steen- of glaswol opgesloten, dat kan ook zo knarsen en tikken)
 
dat tikken doet de uitlaat van mijn kymco al na kort warmdraaien of een heel kort stukje rijden. is terug krimpen van het metaal langs elkaar en mogelijk al keramiek van je katalysator, die in verschillende mate uitzetten en krimpen. (daarom zit ie weer in "staalwol" of steen- of glaswol opgesloten, dat kan ook zo knarsen en tikken)
Bedankt
 
Back
Top