sym scooter ( geen carterpakking )

Noell

Well-Known Member
Hallo !

Heb hier een scooter van een familie van mij een Sym super fancy.

Wilde de lagers vervangen en heb de carterhelften van elkaar gescheiden om de krukas te demonteren .
Nu merk ik dat er geen pakking tussen de beide carterhelften zitten , tevens geen vloeibare pakking of dergelijke .
Ik merkte wel dat de motor vanonder bijzonder vettig was .
Eerlijk gezegd heb ik tijdens mijn carriere als motomecanicien nog nooit meegemaakt dat er geen pakking tussen twee carterhelften zit.

Mijn vraag is of iemand hier weet of er inderdaad geen pakking tussen zit.
Dealer kan het ook niet nakijken want heeft er geen gegevens van .


Groeten en bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Er zijn carterkappen te krijgen met gaten erin dus ik denk niet dat er een pakking tussen hoort (ik heb twee Peugeots open gehad en ze hadden het beide niet) en ik denk ook niet echt dat het nodig is.

Oh, beter lezen dus|(
 
Last edited:
Er zit alleen wel een verschil in een carterKAP en een carterHELFT.

Lijkt mij toch dat er een pakking tussen moet voor de compressie, lekkage, etc.
Het kan iig geen kwaad denk ik om een laagje vloeibare pakking ertussen te smeren.
 
Er zit alleen wel een verschil in een carterKAP en een carterHELFT.

Lijkt mij toch dat er een pakking tussen moet voor de compressie, lekkage, etc.
Het kan iig geen kwaad denk ik om een laagje vloeibare pakking ertussen te smeren.

je moet nooit te weinig gebruiken het kan geen kwaad als er wat pakking bij de krukas komt...
 
dus de carterhelften zaten dus enkel met bouten aan elkaar? als er niks meer tussenzit moet dit toch leiden tot compressieverlies...

misschien is het blok al eens open geweest en is het zo terug in elkaar gezet? ik zou er in ieder geval een vloeibare pakking tussenzetten.
 
tja vind het ook vreemd .

Indien ik er geen pakking voor kan krijgen dan maak ik er zelf wel één van pakkingpapier en dan nog eens wat vloeibare pakking ertussen .

Bedankt
 
tja vind het ook vreemd .

Indien ik er geen pakking voor kan krijgen dan maak ik er zelf wel één van pakkingpapier en dan nog eens wat vloeibare pakking ertussen .

Bedankt


ik zou er in ieder geval geen papieren pakking tussen doen, gewoon vloeibaar.

@tinus & 491gt:

compressie verlies?
je heb zelfs nog compressie zonder keerringen als je even 2 seconden langer nadenkt.
 
Ja Ed,

Maar als je dan ook is een keer de moeite neemt om het uit te leggen waarom ik zo fout zit...

Want al zit ik hier 2 uur na te denken, dan heb je volgens mij toch echt compressie verlies..

Dus vertel mij dan AUB waarom dat niet zo is.
Ben wel benieuwd, ben wel leer gierig namelijk.
 
ed bedoelt denk ik compresie verlies tussen de zuiger en de kop,

en jullie bedoelen, het aanzuigen van benzine

correct me if i'm wrong?
 
nouja, als je zuiger langs je poorten is is die zo goed als afgeslooten van de krukas holte dus zou je in theorie nog compresie moeten heben, maar het voelt wel minder omdat die onder de zuiger geen vacuuem meer aanzuigt
 
Het word nu al wat laat, ik ga morgen is even op onderzoek uit hoe compressie nou exact werkt.
Want ik heb zo het gevoel dat het een lang verhaal is om uit te leggen.
En ik ben wel heel benieuwd eigenlijk.

Is het goed als ik jou een PM stuur mocht ik eventueel vragen hebben?
 
wat jij zegt klopt ook niet.

als de zuiger voorbij de poorten is, dan is de ruimte boven de zuiger compleet afgesloten (als het goed is) zodat de lucht word samengeperst, dit is de compressie, als de krukas weer terug gaat in de uitgaande slag hoor je hem ploppe en dat is het moment dat de lucht weer ontsnapt via de poorten.

als het goed is: als er lucht via de wand en de zuiger kan ontsnappen met het opbouwen van de druk ontstaat er minder compressie.

zoals edwin zegt, het is gewoon even logisch nadenken..


Wikipedia: Compressie betekent het samendrukken of kleiner maken.
 
Waarom geen papieren pakking in combinatie met vloeibare zoals Erwin zegt.
Tussen cillinder zit toch ook een papieren .
 
Waarom geen papieren pakking in combinatie met vloeibare zoals Erwin zegt.
Tussen cillinder zit toch ook een papieren .

je kan een cilinder ook zonder voetpakking monteren als de pasvlakken goed aansluiten.
Maar dan kom je meestal in de knoop met je squishruimte.

als er tussen een carter geen pakking origineel zit, moet je hem er ook niet tussenzetten.
bij peugeot zit er wel een pakking tussen, omdat anders je krukas klem kan gaan zitten tussen je carterhelften.

in de tijd dat je hierover zit te discuseren had je allang 4 carters in elkaar kunnen zetten.{!
 
Back
Top