SYM Orbit II vs Peugeot Kisbee

tjah1234

New Member
Hallo allemaal,

Ik rij momenteel op een Peugeot Speedfight 2 uit 2002.
Na jaren in de schuur hebben gestaan, laten repareren ( onderhoudsbeurt, nieuwe accu ).

De scooter loopt als een zonnetje, maar tijdens het rijden vind ik dat hij veel geluid maakt.
Er zit een originele uitlaat onder en loopt verder origineel. Bij brommerzaak geinformeerd en die zeiden dat het puur kwam doordat het een 2takt is. Valt niet veel aan te doen.

Nu gebruik ik oordoppen tijdens scooter rijden want met vol vermogen heb je een "loeiend geluid".
Het punt is dat ik tinnitus heb en niet goed tegen het geluid kan, ondanks helm en oordoppen.

Nu ben ik van plan om een 4takt aan te schaffen mede omdat 4takt scooters minder geluid zouden maken.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samengevat, ik zoek een stille scooter die een mooi zacht geluid geeft.
Het geluid moet zo min mogelijk hinder geven tijdens het rijden, een rustige scooter voor woon/werk verkeer.
Dit moet wel een significant verschil zijn tegenover mijn huidige scooter, anders vind ik het de investering niet waard.

Mijn oog valt op de Orbit 2 of Kisbee, welke zouden jullie mij aanraden...?

Kisbee heb ik begrepen word het blok in china gemaakt en niet meer in europa.
Bij brommerzaak vertelde de eigenaar dat er niet veel verschil zit tussen de 2.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Advertisement - register to remove this

Wat vind je van een Speedfight 3, 4-takt ?
Fijne Scooter , heeft het Sym Blok met 6 deukjes ( Blok uit Taiwan, dus geen Chinese zooi ).
 
Ik heb zelf hier een kisbee 4takt staan.. Wel in begin een heel klein stukje opgereden.. Maar dat ding had ik 2ehands gekocht (eigenlijk voor te veel geld , maar goed ik weet nou hoe dat ding in elkaar zit)

Het sym 4takt blok van de sym orbit 2 valt niet zo makkelijk op te voeren. Zo ver ik weet haal dat blok wel makkelijk 75km/u op de teller van de scooter. Ik weet alleen niet zo goed welke blok het snelste optrekt.
Je kan daar alleen een 65cc voor kopen en een andere vario (er is geen nokkenas voor te krijgen) Hoeveel power uit dat blok komt weet ik niet, maar het schijnt wel gemiddeld goed te lopen.
Als je er onderhoud aan laat doen, maakt het opzicht niet uit welke scooter je neemt. (ik denk wel dat de sym een betere coating heeft op het frame, en zal daardoor minder snel last van roest hebben)
Nadeel van de sym is wel de 5.2 liter benzine tank, maar de peugeot kisbee 6.5 liter heeft. Als je er wel onderhoud aan wilt doen, kan het gebeuren dat de kleppen stellen bij het sym blok wat lastiger gaat omdat je door die k*t ontworpen cilinderkop er moeilijk / lastig erbij komt met een voelermaatje.. Het blok van de sym zit naar mijn idee wel ietsie pietsie robuster in elkaar..
Het sym blok heeft in het verleden wel een kwaaltje gehad met het tikken van de achterpoelie *daar zou een slag in zitten*

Betreft de kisbee, het is een wat kleinere scooter. Vergelijkbaar met de kymco VP50 (misschien nog net een klein beetje groter) De orbit II is volgens mij nog een beetje groter
Zoals ik de kisbee ken:

Die van mij start continu direct.. Heeft wel een roest probleem met het frame.. Bij het subframe / onder de voeren plank kan wel eens heftig willen gaan roesten(was bij mij wel het gevalt)
Vond zelf ook dat het frame op bepaalde punten beter gelast had kunnen worden.. Ook het subframe zelf kan een klomp roest vorming worden. Het subframe stoot rubber moet je goed op letten..
Bij oudere modellen zit er nog een rond stoot rubber onder, deze gaat snel kapot en dan hangt de cilinderkopdeksel tegen je frame aan.. Dat rubber moet je vervangen met het vierkante model van de peugeot Django.
Het blok wat onder de Django zit zit namelijk ook onder de kisbee. Een oplettend puntje betreft het blok:

De pen van de middenbok wilt naar verloop van tijd vast roesten.. *slecht behandeld in de fabriek* En ook moet je de oliepomp goed in de gaten houden. Het asje kan naar verloop van tijd lam worden en dan moet je het hele pompje vervangen (denk om de 10.000 - 15.000 km) Voordeel van de scooter is dat je makkelijk aan motor onderdelen kan komen die niet al te duur kosten.. En ook makkelijk om de scooter wat sneller te krijgen.. De kwaliteit van deze scooter is net zo `slecht` als de new viva-city en de speedfight 3 / 4. Maar met de kisbee heb je eigenlijk meer value for the money.
Het is verder een scootertje dat makkelijk in elkaar zit.. Voordeel is ook dat je zo een compleet nieuw blok voor kan krijgen zonder te hoeven sleutelen aan je oude..

Kap werk en zo is voor een chinees van zeer goede kwaliteit (denk dat dit de beste kwaliteit chinese scooter is die je kan krijgen) AGM, Roverbikes ect is allemaal veel slechter.

Andere punt is dat er wat slechte kwaliteit schroefje / boutjes schroef delen is gebruikt..
Deze willen wel eens flink gaan roesten, totdat je ze niet meer los krijgt..
Beste is zoiezo dit zoveel mogelijk te vervangen voor betere kwaliteit.. Dan heb je eigenlijk een vrij goede scooter.

Het chinese blok is overigens op bepaalde punten aangepast.. Kan dit punten niet allemaal noemen.. Ik weet wel dat de uitlaat zo ontworpen is dat dit het meeste vermogen uit het blok zou moeten halen.. Er zit daar een speciaal kamer systeem in..
 
Last edited:
Dank je voor de uitgebreide reactie.

De hamvraag voor mij hierin is nog steeds, welke scooter is stiller van de twee?
Ik zoek namelijk een scooter die zo stil mogelijk is ivbm mijn oorsuizingen.
 
Ik denk dat het allemaal weinig verschilt die 4-takt scooters. Maar vergeleken met 2 takt is het wel goed te merken.

Wil je echt stil dan is alleen een elektrische scooter echt stil.
 
Back
Top