Sym orbit 50

Vano

Member
Hoi ik heb meerdere topics gehad over deze scooter maar vanwege flinke ziekte geen updates kunnen geven etc. Vandaar dat ik nu alles even in 1 topic zet.

Het betreft een sym orbit 50 uit 2011 euro 2
4 takt uiteraard
Staat 15000 op de teller
Rijd zo’n 45 a 50kmh
Tank altijd shell vpower (euro 98)
Klepspeling 0,10 in en uit
Olie goed gevuld 10w40


Toevallig vandaag banden opgepomt wat flink nodig was ging van 40kmh naar wat die nu dus gaat.

Oke nu dus de problemen:
Toeter uit het niets kapot, komt nu ook ratelend geluid bij stuurkap vandaan.

Toerental wisselvallig hier weet ik de oorzaak al wel van omdat de rolletjes wat versleten zijn. Weet alleen niet hoeveel gram erin moet want heb geen weegschaal daarvoor.

Scooter start erg moeizaam kan horen dat de ene keer de bendix niet aangrijpt of zelf niet word aangegrepen terwijl er nog niet zo lang een nieuwe inzit.

Loopt koud stationair goed maar eenmaal opgewarmd wil die af en toe wel uitvallen.

Maakt gorgelend geluid maar alleen als ik gas geef.

Remblokjes zitten op de remechijf zonder dat ik rem en voorrem heeft veel weerstand.

Dat was het denk ik wel zon beetje.
Wil hem nu toch eigenlijk wel opknappen want staat al 2 maand op mp maar verkoopt gewoon niet dus besloten om hem te houden en om te keuren naar geel plaatje
 
Advertisement - register to remove this

wat betreft het slechte aangrijpen van de bendix , zou ik even de accuspanning meten , en of deze opgeladen wordt als de scooter loopt .
Moet bij versneld draaien in de buurt van de 14 volt zitten. Ditzelfde heb ik ook gehad bij mijn grande retro.
remblokken die blijvend aanlopen is een kwestie van zuigers gangbaar maken in remklauw.
De bedrading van de toeter zou je kunnen meten of je spanning hebt tussen de + en - als je de knop indrukt. Wel spanning geen toeter = toeter stuk. Rollen al je toch moeten meten , weet je niemand met een keuken weegschaal?
 
wat betreft het slechte aangrijpen van de bendix , zou ik even de accuspanning meten , en of deze opgeladen wordt als de scooter loopt .
Moet bij versneld draaien in de buurt van de 14 volt zitten. Ditzelfde heb ik ook gehad bij mijn grande retro.
remblokken die blijvend aanlopen is een kwestie van zuigers gangbaar maken in remklauw.
De bedrading van de toeter zou je kunnen meten of je spanning hebt tussen de + en - als je de knop indrukt. Wel spanning geen toeter = toeter stuk. Rollen al je toch moeten meten , weet je niemand met een keuken weegschaal?
Oke dankjewel, ja ken wel mensen met keukenweegschaal maar zijn van die ouderwetse dingen die niet super nauwkeurig zijn
 
Rollen zijn origineel 5,9 gram, maar 6 gram is ook geen probleem. (als je er een brommer van maakt)

Inlaatklep 0,10 is niet ok. 0,05 is beter.

Ratelend geluid stuurkap? Ook als je stil staat met draaiende motor?
Ik verdenk de aandrijving van de km-teller. Zet de scooter op de bok met de motor uit en draai aan het voorwiel. Luister of je het dan ook hoort.

Loopt koud stationair goed, maar valt warm af en toe uit.
Koude motor is meer benzine. Als hij dan goed loopt betekent dat waarschijnlijk dat de luchtschroef erg ver open staat , of dat de motor valse lucht krijgt. Dat verklaart het uitvallen en gorgelend geluid bij gas geven.
Kwestie van spruitstukisolator nakijken op scheuren etc. Indien nodig vervangen.
Sproeier 84 monteren. warmrijden en luchtschroef afstellen. How to vind je op YouTube.

Remklauw gangbaar maken is net zoveel werk als een nieuwe monteren. Imitatie kost geen drol en werkt prima.
 
Okey welke klep is inlaat?

Nou het geluid bij mn stuurkap vermoed ik zelf dat het met de toeter te maken heeft omdat het precies tegelijk onstond toen mn toeter het niet meer deed.

Ik ga de rest even controleren en dan laat ik het weten
 
Ben nu met de scooter bezig bougie leek beetje wittig dus te arm mengsel toch?

Spruitstuk is ook niet goed afgesloten heb even wat remreiniger op gespoten en scooter viel bijna uit meteen
Post automatically merged:

Kleppen stellen word hem vandaag helaas niet meer want ga zo weg, maar neem aan dat ik dus sowieso een nieuwe spruitstuk isolator moet hebben of een nieuwe spruitstuk?
Post automatically merged:

image.jpg
Dat afgebroken puntje lijkt me de boosdoener of niet?
 
Last edited:
De boosdoener lijkt me meer de rubberen ring rechts boven , die lijkt helemaal plat , terwijl hij van onderen nog mooi rond boven de isolator uitkomt . Zou hem zowie zo vernieuwen incl ringen en pakkingen.
 
wat mij vandaag ook echt opviel is dat mijn achterrem weinig remkracht heeft, nou heb ik wel eens gehoord dat sym scooters sowieso een redelijk zwakke achterem hebben maar kan dit ook nog ergens aan liggen?
 
Misschien eens naar je remschoenen kijken , of vernieuwen , kan me niet voorstellen dat hij minder zou remmen als een andere scooter , als je remschoenen nog goed zijn , speling in orde is van de kabel . Zelfs met mijn china grande retro , heb ik niet te klagen over de remmen , achter zowel als voor. Haal je schoenen eens los , en leg ze in de trommel , pakken ze dan over de gehele trommel goed rond aan ? Dan zou het nog zomaar aan het materiaal kunnen leggen van de schoenen , kun je voor die paar euro andere proberen , als hij zo slecht remt , dan ook even de trommel opschuren .
 
Die isolator gewoon vernieuwen, met nieuwe O-ring. Haal hem eruit en bekijk ook de onderkant eens (foto?)
Daarna de hele riedel aflopen.
Als ie dan nog steeds teveel lucht krijgt is het spruitstuk lek, maar dat lijkt me stug.
En let er ook op dat je de isolator op de juiste manier monteert...
 
Voor zover ik me heb laten vertellen is een bougie ook veel minder goed af te lezen bij een 4-takt dan bij een 2-takt. Waar bij een 2-takt een witte bougie duidt op te weinig brandstof, hoeft dat niet zo zeer te zijn voor een 4-takt.
 
Heb vandaag nieuwe malossi rollen 6g gemonteerd en nieuw spruitstuk isolator en kickstart revisie.

Blijft nu goed stationair lopen en trekt mooi van 0 naar 50 in een keer zonder haperen.

Alleen starten gaat nogsteeds bagger en de toeter is nogsteeds kapot
 
En ala die echt hele lichte vrijwel witte aanslag heeft?
Wit is gewoon te schraal. Maak er eens een foto van...
Post automatically merged:

Heb vandaag nieuwe malossi rollen 6g gemonteerd en nieuw spruitstuk isolator en kickstart revisie.

Blijft nu goed stationair lopen en trekt mooi van 0 naar 50 in een keer zonder haperen.

Alleen starten gaat nog steeds bagger en de toeter is nog steeds kapot
Hoe moet je starten? Met gas dicht? Of juist gas bijgeven?

Hij loopt goed stationair zeg je. Als hij warm is, of als hij koud is?
 
Back
Top