Sym Orbit 50 verliest plotseling vermogen

Ryon9

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een Sym Orbit 50 uit 2008. Wanneer de motor warm is dan rijd de scooter gewoon zoals hij moet rijden maar wanneer de motor koud is dan verlies ik mijn vermogen plotseling na ongeveer 250 meter. Soms kan ik na stilstand gewoon weer verder rijden maar ook soms valt de motor gewoon uit. Wanneer ik de motor gewoon laat lopen en er niet mee ga rijden dan blijft de motor gewoon lopen. Ik merk wel dat het bij 3 graden erger is dan bij ongeveer 20 graden. Wat er in de zomer zou gebeuren dat kan ik niet zeggen want er zit pas een nieuwe cilinder in. Is dit een veel voorkomend probleem en zou dit eventueel met een grotere sproeier opgelost zijn of zit het probleem ergens anders volgens jullie?

Brand maar los, alvast bedankt :D
 
Advertisement - register to remove this

Voordat je een grotere sproeier gaat monteren.. Controleer vooraf eerst de kleur van de bougie.. Daaraan kan je wel een conclusie uit halen of je groter in sproeier moet of niet. Wel dit als laatste doen als je al die onderste hebt gedaan anders krijg je een vertekend beeld:
Daarnaast raad ik ook aan om eerst te kijken of er nergens verstoppingen zijn in het brandstof systeem.. Misschien een vuil tussenzet benzine filter, of de luchtfilter die dicht zit gekoekt en daardoor minder zuurstof naar binnen laat.
Wat je ook kan doen is de klep speling controleren, en afstelling volgens de waarde die in de onderhouds boeken staan..
 
wat je ook kan doen is dat ding gewoon in het kanaal gooien en kwaliteit kopen XD zoals: piaggio, aprillia, derbi, yamaha noem maar op.............



MOD-edit: Zou je de volgende maal alleen reageren als je wat zinnigs toe te voegen hebt.
Dit soort reacties volgende keer liever achterwegen laten.
 
Last edited by a moderator:
wat je ook kan doen is dat ding gewoon in het kanaal gooien en kwaliteit kopen XD zoals: piaggio, aprillia, derbi, yamaha noem maar op.............

Ik zal je nog iets mooiers vertellen.. Denk eerder dat je met aprilia, derbi straks helemaal niet meer de milieu zones in komt.. Wanneer was het voor het laatst dat die nog met een nieuw model op de proppen kwam... Zo ver ik weet is het alleen nog 2-takt wat die nog verkopen..
Piaggio word het ook minder met de modellen, ze hebben in de 50cc categorie alleen nog maar de ZIP en de New liberty met Iget motor... De Newfly is momenteel al uit het assortiment genomen wegens straks alles euro 4 moet zijn..
En bij de meeste landen om eens heen was de piaggio new fly al niet meer te koop (was bevestigd door mijn dealer) Alleen in Nederland is Piaggio daar nog wat langer mee door gegaan omdat deze scooters hier nog wel verkocht werden.. (wat wil je ook als de keuze steeds kleiner word)

En verwacht vooral die nieuwe 2-takt modellen de NRG en de NTT (dacht ik)

Nieuwe 2-takts mogen Nederland zelfs niet meer verkocht worden want de import word gewoon geblokkeerd... Alleen landen als Duitsland mag nog steeds 2-takt verkocht worden..
 
Ik zal je nog iets mooiers vertellen.. Denk eerder dat je met aprilia, derbi straks helemaal niet meer de milieu zones in komt.. Wanneer was het voor het laatst dat die nog met een nieuw model op de proppen kwam... Zo ver ik weet is het alleen nog 2-takt wat die nog verkopen..
Piaggio word het ook minder met de modellen, ze hebben in de 50cc categorie alleen nog maar de ZIP en de New liberty met Iget motor... De Newfly is momenteel al uit het assortiment genomen wegens straks alles euro 4 moet zijn..
En bij de meeste landen om eens heen was de piaggio new fly al niet meer te koop (was bevestigd door mijn dealer) Alleen in Nederland is Piaggio daar nog wat langer mee door gegaan omdat deze scooters hier nog wel verkocht werden.. (wat wil je ook als de keuze steeds kleiner word)

En verwacht vooral die nieuwe 2-takt modellen de NRG en de NTT (dacht ik)

Nieuwe 2-takts mogen Nederland zelfs niet meer verkocht worden want de import word gewoon geblokkeerd... Alleen landen als Duitsland mag nog steeds 2-takt verkocht worden..
Gaat serieuze vraag naar zijn naar die "oude" 2taktjes binnen ettelijke jaren volgens mij, import word verboden na 2018.
Dan gaan er vele zo een retesnel 2taktje willen :D

 
Ik kan de schredder voor mijn oude minarelli 2takt dus alvast warm gaan laten draaien?!

Welk beleid gaat RDW / politie hier straks op los laten als 2takt gewoon verboden wordt op straat...
 
Voordat je een grotere sproeier gaat monteren.. Controleer vooraf eerst de kleur van de bougie.. Daaraan kan je wel een conclusie uit halen of je groter in sproeier moet of niet. Wel dit als laatste doen als je al die onderste hebt gedaan anders krijg je een vertekend beeld:
Daarnaast raad ik ook aan om eerst te kijken of er nergens verstoppingen zijn in het brandstof systeem.. Misschien een vuil tussenzet benzine filter, of de luchtfilter die dicht zit gekoekt en daardoor minder zuurstof naar binnen laat.
Wat je ook kan doen is de klep speling controleren, en afstelling volgens de waarde die in de onderhouds boeken staan..

Bedankt voor je reply! Ik heb het branstof systeem gecontroleerd en daar was gelukkig niets mis mee. Verder heb ik de carb even open geschroeft en daar vond ik een hoofdsproeier maat 34 (de kleinste). De bougie was een beetje witbruin. Dat betekend volgens mij dat er een grotere sproeier in moet. Heeft iemand een idee wat een goede maat kan zijn?
 
Ik kan de schredder voor mijn oude minarelli 2takt dus alvast warm gaan laten draaien?!

Welk beleid gaat RDW / politie hier straks op los laten als 2takt gewoon verboden wordt op straat...

2-takt zal niet zo snel verboden worden hoor... Het nieuw verkopen bij een dealer is inderdaad niet meer toegestaan.. 2ehands mogen de scooters particulier worden verhandeld.. Dus het 2ehandse circuit blijft gewoon..
Grootste probleem blijft vooral de eigenaar zelf, die met de scooter harder rijden dan toegestaan.. Meeste van die scooters zal je met een WOK in onderdelen op marktplaats vinden.
Of die scooters worden gebracht bij een recycle center.. Heb je kans dat die alsnog de pers in belanden..
En in milieu zones mag de 2-takt niet meer komen.. Dus woon je in een open gebied dan is er nog steeds niks aan de hand, als je aan de snelheid houd.


Bedankt voor je reply! Ik heb het branstof systeem gecontroleerd en daar was gelukkig niets mis mee. Verder heb ik de carb even open geschroeft en daar vond ik een hoofdsproeier maat 34 (de kleinste). De bougie was een beetje witbruin. Dat betekend volgens mij dat er een grotere sproeier in moet. Heeft iemand een idee wat een goede maat kan zijn?

De kleinste is de stationair sproeier, die moet je laten zitten.. Je moet die grotere sproeier in het midden hebben.. Ligt eraan wat daar op staat.. Stel daar zit als voorbeeld een 72 in. Dan zou ik zelf gewoon eens een 74 proberen en dan in de gaten houden wat het doet. En of je probleem daarmee minder erg word.
 
De kleinste is de stationair sproeier, die moet je laten zitten.. Je moet die grotere sproeier in het midden hebben.. Ligt eraan wat daar op staat.. Stel daar zit als voorbeeld een 72 in. Dan zou ik zelf gewoon eens een 74 proberen en dan in de gaten houden wat het doet. En of je probleem daarmee minder erg word.

Sorry, ik omschreef het verkeerd :p
Ik bedoelde de kleinste maat. Er zit letterlijk de kleinste maat sproeier 34 in...

Dit lijkt me ook niet de juiste maat aangezien ik topics heb gelezen waar ze 82 en 84 gebruikte. Maar ik zal meerdere sproeiers proberen en dan laat ik het wel even weten.
 

Attachments

  • 20171114_002446.jpg
    20171114_002446.jpg
    327.9 KB · Views: 3
Heb je ook een foto van die andere sproeier, even voor de duidelijkheid. Is jou scooter een snor 25km model?

Nee het is een brom model. Deze sproeier maat 33 zat niet in het midden.
Er zit een hoofdsproeier 34 in het midden en dan een beetje naar de hoek van het midden een sproeier 33.
 

Attachments

  • 20171114_003926.jpg
    20171114_003926.jpg
    264 KB · Views: 4
Heb het idee dat het lange buisje de stationair sproeier is, en het knopje de hoofdsproeier. Is de scooter nog begrensd? Want in een begrensde scooter hoort altijd een kleinere sproeier in te zitten.

82 en 84 word misschien bij andere 4takt scooters gebruikt zoals piaggio

Heb je die scooter nieuw gekocht of is het een 2ehandse? Weet je ook of dat de dealer ooit die sproeier heeft aangepast.
 
Heb het idee dat het lange buisje de stationair sproeier is, en het knopje de hoofdsproeier. Is de scooter nog begrensd? Want in een begrensde scooter hoort altijd een kleinere sproeier in te zitten.

82 en 84 word misschien bij andere 4takt scooters gebruikt zoals piaggio

Heb je die scooter nieuw gekocht of is het een 2ehandse? Weet je ook of dat de dealer ooit die sproeier heeft aangepast.

De scooter is niet meer begrensd en hij is tweedehands. De dealer heeft niets vervangen.

Ik heb ondertussen naar een scooter zaak geweest en ze vertelde me dat 34 geen officiele sproeier maat is en ze hebben me een sproeier maat 80 gegeven omdat die er in hoort volgens hun.

Maar ik heb nu een nieuw probleem... het is nu dus zo dat de toeren heel erg schommelen en dat ik soms in eens stil sta.. Om het even anders te omschrijven: wanneer ik aan dr gas hendel draai dan bepaald de motor hoe veel toeren die maakt....

Zit er dan een te groote sproeier in?
 
We kunnen vanuit hier niet zien of dat de sproeier te groot is... Als je bloemkool aan het koken bent en je wilt weten of het gaar is dan prik je er toch ook met een vork erin? Om dat dus te weten zal je dat zelf moeten vast stellen.. Vaak kan de bougie kleur wel iets vertellen hoe het mengsel er momenteel erbij staat.

1. Misschien is er nog meer aan de hand (zoals versleten aandrijfriem, luchtfilter vervuild, rolletjes vario versleten noem het maar op)
2. Vaak als je een sproeier vervangt dan veranderd ook het mengsel, dus misschien moet de carburateur opnieuw gesteld worden.. (luchtscchroef af stelling, misschien staat de gasnaald ook niet goed.)

Wij kunnen hier de status van je scooter niet zijn.. Zelf weet je ook niet wat je aan het doen bent.. Ik zou je aanraden om een afspraak te maken bij die dealer voor een onderhoudsbeurt en laat die dealer er maar naar kijken. Grote kans dat hij het wel opgelost krijgt.
 
Ik zal je nog iets mooiers vertellen.. Denk eerder dat je met aprilia, derbi straks helemaal niet meer de milieu zones in komt.. Wanneer was het voor het laatst dat die nog met een nieuw model op de proppen kwam... Zo ver ik weet is het alleen nog 2-takt wat die nog verkopen..
Piaggio word het ook minder met de modellen, ze hebben in de 50cc categorie alleen nog maar de ZIP en de New liberty met Iget motor... De Newfly is momenteel al uit het assortiment genomen wegens straks alles euro 4 moet zijn..
En bij de meeste landen om eens heen was de piaggio new fly al niet meer te koop (was bevestigd door mijn dealer) Alleen in Nederland is Piaggio daar nog wat langer mee door gegaan omdat deze scooters hier nog wel verkocht werden.. (wat wil je ook als de keuze steeds kleiner word)

En verwacht vooral die nieuwe 2-takt modellen de NRG en de NTT (dacht ik)

Nieuwe 2-takts mogen Nederland zelfs niet meer verkocht worden want de import word gewoon geblokkeerd... Alleen landen als Duitsland mag nog steeds 2-takt verkocht worden..
Klopt, ik had bij mijn herkeuring nog geluk dat ik met mijn vervuilende uitlaatgassen gewoon omgekeurd werd.
Maar in Eindhoven is er nog geen sprake van een verbod in de stad.
Ik had zelfs geluk met mijn oude scooter, ik hoefde niet aan E eisen voldoen, zelfs geen kenteken plaat verlichting! Geen dagverlichting.
 
Back
Top