Sym orbit 3 - € 780 - 23.000 km - Doen of niet?

xJonas

Member
Hey!

Ik ben volledig nieuw in de scooterwereld als 16 jarige, en m'n oog is gevallen op de brommer Sym Orbit 3, 45km/u variant. (Mat zwart). Na lang rond te bellen heb ik een dealer gevonden die 1tje heeft staan met 23.000 kilometers erop, 45 km/u, mat zwart.

Hij zegt dat ie goed onderhouden is, maar dat kan hij natuurlijk wel zeggen. :) Hij vraagt er nog €780 voor, is dit een goed koopje of zit ik hier binnenkort direct mee in panne? (Lees: Is dit al een "oldtimer" met die kilometerstand of kan het ermee door?)

Ik schat dat ik zo'n 450km per maand zal doen, af en toe wat meer.

Alvast bedankt!

Groetjes
Jonas
 
Advertisement - register to remove this

Ok, dus beter niet doen dan? Heeft u misschien ook enig idee waar ik een degelijke tweedehands kan vinden, of spaar ik met m'n geplande kilometers beter gelijk voor een nieuwe? :D

Heb deze namiddag 30 dealers van sym afgebeld in Nederland en België, heb dit was de enige waar ik prijs had :)
 
23.000KM is ongeveer de helft waar je nog mee kan rijden.. Normaal bij door rijden zal je zo`n 50.000km wel moeten kunnen halen.


Zit er verder geen garantie op die scooter? Zo ja hoeveel?

Ik lees verder ook niet wat het bouwjaar van die scooter is. Al lijkt mij dat een orbit 3 vrij recent is.


Als goed is een orbit 3 van 2019.. Dus maar 1 jaar oud voor 780 eur0 is opzicht niet slecht. Alleen dan mag je ons wel iets meer info verstrekken.
Post automatically merged:

23.000 is te veel. Zeker omdat je zoveel kilometers er nog bovenop zal gaan maken. Voor 780euro heb je ze met minder kilometers.


Ben het niet helemaal eens met wat je zegt. Een 4takt zit bij die km stand ongeveer op de helft. Een goede 50.000km is zeker mogelijk.
Iemand anders op een ander forum die had prima 100.000 op ze teller staan met een Sym symphony.

Betreft het tweede. Ligt maar net waar je woont. In het zuiden van nederland zal je niet zo heel makkelijk een 2ehandse scooter vinden tegenover in het midden van het land. En mocht de scooter van 2018 / 2019 zijn is het zeker niet teveel geld. Scooter is dan ook maar pas 1 a 2 jaar oud.
 
Last edited:
Zit er verder geen garantie op die scooter? Zo ja hoeveel?

Ik lees verder ook niet wat het bouwjaar van die scooter is. Al lijkt mij dat een orbit 3 vrij recent is.


Als goed is een orbit 3 van 2019.. Dus maar 1 jaar oud voor 780 eur0 is opzicht niet slecht. Alleen dan mag je ons wel iets meer info verstrekken.
Eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet veel meer. Ik bel maandag terug naar de dealer. :) Ik was al euforisch dat iemand hem nog had staan.
Post automatically merged:

Oh, Nog 1 dingetje, waarop moet ik letten bij het kopen van die brommer? De verkoper wist me al te zeggen dat er maar 1 spiegel is maar dat hij er 1tje bij kan zetten.

Ikzelf heb m'n rijbewijs nog niet, maar ik vond dat ik die prijs niet kon laten liggen. :) Papa kan eventueel wel een testritje maken. Waarop moet hij letten?

Alvast enorm bedankt voor de hulp!
 
Last edited:
Waar kijk ik naar voor de finale beslissing of ik de scooter koop?

Ligt eraan hoe nieuw dat hij is... En welke onderhouds geschiedenis de scooter heeft.. En wat je er allemaal erbij krijgt..
Dus of je reserve sleutel erbij krijgt, of dat de boekjes ect er allemaal erbij zit. En natuurlijk handig om te weten of je er nog garantie erbij krijgt bij de prijs. Je wilt niet dat het ding ineens zomaar uitvalt en je zelf de problemen mag gaan oplossen.. Voor dat geld moet hij gewoon lopend zijn.

Kijk als het een vrij recente en goed uitziende scooter is kan het de prijs wel waard zijn..

Maar als het een slopertje is of de scooter heeft te veel schade dan is dat misschien niet waard.
 
neem aan terug naar dezelfde dealer..

Je krijgt dan als het goed is garantie van die dealer, en niet van SYM zelf.

Je krijgt alleen garantie van SYM zelf als je een nieuwe koopt.


Maar die garantie die je van de verkopende partij zou moeten krijgen, geeft ook aan dat er op ze minst iets aan onderhoud is gedaan.
Als je geen garantie krijgt, dan weet je niet wat je koopt. Want de scooter kan ook een brol zijn.
En bij enige problemen moet je het zelf oplossen.

Vind dat je voor 780 euro wel garantie moet krijgen ook al is dat 3 maanden maar.
 
Ok, dankjewel! Ik laat woensdag nog iets weten of we hem nu genomen hebben of niet / wat de effectieve staat ervan is. :)

Nog 1 klein dingetje, kun je met een scooter van 45km/u rond de 86 km in 1 keer rijden, of is dat echt af te raden? (Hoogstraten > Hasselt). Verschillende dealers zijden tegen mij dat het geen enkel probleem zou zijn, maar zij proberen natuurlijk wel een scooter te verkopen. :p
 
Let gewoon op rare geluiden, althans dat toch niet zal zijn als hij bij een dealer staat, je moet een eigen keuze maken als je hem graag wilt hebben. 23000 km is niet te veel. Gewoon je scooter goed onderhouden en het komt allemaal goed
 
En meteen het hele stuk terug gereden? :)
Nee, had m'n rijbewijs nog niet helaas. We zijn die woensdag gaan kijken, die zaterdag zijn we hem met een camionette gaan halen :D Heb 4 augustus rijschool gedaan, en ben 12 augustus geslaagd voor praktisch examen :D

Heb sinds maandag m'n rijbewijs.

In de afgelopen 24 uur heb ik er wel net geen 100 kilometer mee gereden, m'n brandstofniveau stond nog op een vierde daarnet. :p
 
Back
Top