Sym orbit 2

Manu76

The Phoenix
Ik wist het zelf ook niet maar het maakte me nieuwsgierig, het volgende vond ik op Wikipedia:

Deze torx heten, Torx Tamper Resistant.

Dit soort schroef kan alleen met torx tr gereedschap worden gemonteerd.


En inderdaad, nooit te oud om te leren, daarom is dit forum zo leuk en zet je aan om zelf ook vanalles op te zoeken en ervan te leren.
Ok. Zal eens kijken. Dankje.

Mijn carterkap heeft deze schroeven namelijk hier en daar ook en met alleen torx draai je de kop van de bout kapot omdat je er niet ver genoeg in komt met het bitje.

En uiteindelijk uitboren daar heb ik geen zin in.
 

Sparky

Well-Known Member
Een jaartje of zo terug heb ik een heel setje bitjes gekocht bij de Action.
Ik heb net even gekeken en er zitten inderdaad ook torxjes bij met dat gaatje in het midden.
Op het opbergdoosje staat "Werckmann professional Tools".
De gewone torx worden op de houdertjes aangeduid met T10 t/m T40, de torxbitjes met het gaatje worden hier aangeduid met TT10 t/m TT30.
 

Manu76

The Phoenix
Ok. Zal eens kijken. Dankje.

Mijn carterkap heeft deze schroeven namelijk hier en daar ook en met alleen torx draai je de kop van de bout kapot omdat je er niet ver genoeg in komt met het bitje.

En uiteindelijk uitboren daar heb ik geen zin in.
Check! Torx Tamper Resistant, zie foto. Ik weet alleen niet of de grootste groot genoeg zal zijn. Ze worden vaak aangeduid met een T nummer of TH...dacht ik te lezen.

Maar naar hoeveel mm refereert die dan? Is T40 bijvoorbeeld 40mm, diameter van de schroef kop... dat moet ik nog ff uitzoeken.
 

Attachments

Manu76

The Phoenix
Haha tegelijkertijd! Liggen we toch op één lijn!

Ok TT aanduiding dus. Maar ik weet niet of ze passen. Als de grootste te klein is houd het op. (Die ze aanbieden)
 

eurokit

SF.NET SCHOONMAKER
Staff member
Ja ik weet er ook niets van. Spijtig genoeg gaat die niet harder dan 50.( 45km)

En ik zou niet weten of het dan nog zin heeft om met vario te spelen. Lichter of zwaardere rollen, trekveren enz.

Zou dat zin hebben?
Misschien kan je een malossi vario proberen met een ander type riem.. Schijnt op de piaggio iget wel aan te slaan.. De meeste mensen zitten dan rond de 55 /56 km per uur op de teller.

Kwa torx tamper resistant heb je denk ik TT20, of vermoed TT25.. (weet niet hoe groot deze zijn) TT27 en TT30 lijken mij wat te groot voor een carterkap.

Ik denk niet dat de originele ECU dusdanig geconstrueerd is dat je zelf hier andere software/mappings op kunt zetten.
Misschien is het mogelijk de memory chips op het moederboerd van de ECU uit te wisselen, zoals dit vaak gebeurt bij auto's in de vorm van chiptuning, echter dit is een vrij complex iets, waar alleen specialisten uitsluitsel over kunnen geven en eventueel een oplossing kunnen vinden.
Momenteel moeten we het doen met de door jouw genoemde snellere ECU's die de scooter op een acceptabele snelheid kunnen brengen zodat je in iedergeval met het verkeer kunt meerijden.

Verwacht echter geen wonderen, ook voor de toekomst niet, het blijft een 4-takt van 50cc, hier krijg je ook niet met een betere ontstekingsmapping en brandstofmapping veel meer vermogen uit, om de scooter te katapulteren naar de 70, 80 of 90 kmpu of nog sneller.

Wil je dit, kun je beter je geld spenderen aan een brommer die dit wel kan of beter nog, je motor rijbewijs halen.

Ik denk dat we er allemaal aan moeten wennen dat een brommer een brommer is en geen motor, je kunt er wel geld in blijven pompen maar uiteindelijk leveren deze investeringen steeds minder op!
Nou ik denk dat ontgrensd, 70 km/u op de teller goed mogelijk moet kunnen zijn..

Weet dat een 50cc 4takt niet veel is, maar dat zou die op ze minst wel moeten kunnen halen.. Daarover is het een ander verhaal en heb je al snel een grotere cilinder en andere onderdelen nodig. Alleen als je de mapping van je huidige ecu niet kan aanpassen dan heb je er ook weinig aan die grotere cilinder, want die heeft echter wel de timing en moment nodig wanneer en hoeveel brandstof er nodig is om de boel goed te laten rijden.
 

Manu76

The Phoenix
@eurokit,

  • Ik heb zo'n setje besteld, TT bitjes en komen morgen hopelijk binnen.

Als het past dan zal ik dat posten over welke TT nummer het gaat.

Wat ik wel grappig vind is dat hun ze veiligheids bitjes noemen:

"Defineer veiligheid" ;)

Van de ene kant snap ik dat want niet iedereen heeft die bitjes op zak met ratel,van de andere kant heeft de politie echt wel bitjes die passen.

V.w.b betreft de vario, ik denk dat een betere vario, malossi, polini, enz. Slechts bijdrage levert aan de koppel. Hij zal sneller optrekken maar omdat de top softwarematig is begrenst zal die(denk ik) niet hoger in de top gaat zitten.

Maar ik hoor graag jouw mening daarover.

Ik zelf denk dat de warmtegraat van de bougie ook een rol speelt. ( Mijn aerox is daar heel gevoelig voor) wereld van verschil! Tussen een 8 een een 9.

Maar goed, zonder ontgrenzen of wat softwarematig aanpassen, houd het op denk ik.
Dan blijft die maar lekker 55 rijden.
 

eurokit

SF.NET SCHOONMAKER
Staff member
"Defineer veiligheid"

Het was ooit wel veilig omdat die bitjes en schroevendraaiers niet voor de particulier te koop waren en alleen bedrijven eraan konden komen..
Het is een type schroef waar de consument niet zomaar even binnen een paar tellen los kan draaien omdat er geen torx schroeven draaier er meer erin past wegens dat center puntje.)
Dus een gemiddelde consument konden die niet los draaien zonder die bitjes / draaier er voor te hebben.

En toe begonnen mensen die dingen eruit te krijgen door er een sleufje erin te slaan en met een beitel rondom los te tikken.
En toe ineens kon je bij een enkel bedrijf aan die bitjes komen (was wel erg lastig verkrijgbaar)

Nou omdat men toen wel een mogelijkheid had om die dingen los te krijgen was dat anti temper niet meer zo toepasbaar..
En andere bedrijven zijn die bitjes ook gaan verlopen. Eigenlijk in een stille dood gestorven.. Dat spul is nog op de markt omdat men dit type security schroef gewoon in de handel houden en weinig eraan zien om deze dingen uit de handel te halen.
 

Manu76

The Phoenix
Update!

Sym orbit 2, 4 takt euro 4

400km op de teller.

Gisteren een vandaag starte hij niet electrisch. Indrukken startknop deed pas iets na 3 of 4 keer.

Olie lampje brandde ook. Logisch als er minder dan de Min in zit. (Schaam)
Olie dus ook meteen vervangen voor nieuwe.

Vind dit wel raar na 400 km want ik dacht altijd dat de vloeistoffen gevuld zijn in de fabriek. Of er zat te weinig olie in vanaf het begin of de scooter verbruikt zo veel?!

Ook sinds een week geleden de kickstart geprobeerd. Pas bij de 11de keer ging die aan. (Yep geteld) Het voelde zelfs alsof ik in het wilde weg aan het trappen was. (Nihil weerstand)

Ook loop ik met het idee dat de accu leeg loopt. Want ik gebruik hem niet elke dag.
Misschien net niet genoeg om dan electrisch te starten?

Voor zover...
 

eurokit

SF.NET SCHOONMAKER
Staff member
Wat doe je die nieuwe scooter allemaal aan;

Olie lampje brandde ook. Logisch als er minder dan de Min in zit. (Schaam)
Olie dus ook meteen vervangen voor nieuwe.

Vind dit wel raar na 400 km want ik dacht altijd dat de vloeistoffen gevuld zijn in de fabriek. Of er zat te weinig olie in vanaf het begin of de scooter verbruikt zo veel?!


Als die onder het minium staat ben je waarschijnlijk al te laat.. Alleen je hebt de nieuwe scooter toch bij de dealer gekocht? Waarom zou je eraan gaan kloten als je garantie hebt om dit apparaat.

Ook sinds een week geleden de kickstart geprobeerd. Pas bij de 11de keer ging die aan. (Yep geteld) Het voelde zelfs alsof ik in het wilde weg aan het trappen was. (Nihil weerstand)

Motorschade = is geen compressie meer en dus hoge olie verbruik. Overigens kan die ook slecht starten omdat nieuwe scooters vanwege de milieueisen erg schraal worden afgesteld en dan heb je wel eens dat als die stationair loopt ook weer kan uitvallen.


Ook al heb je iets bij een dealer gekocht of laten doen.. Mijn ervaring leert om dit zelf altijd na te kijken.. Vooral als het om olie gaat.
 

Manu76

The Phoenix
Wat doe je die nieuwe scooter allemaal aan;

Olie lampje brandde ook. Logisch als er minder dan de Min in zit. (Schaam)
Olie dus ook meteen vervangen voor nieuwe.

Vind dit wel raar na 400 km want ik dacht altijd dat de vloeistoffen gevuld zijn in de fabriek. Of er zat te weinig olie in vanaf het begin of de scooter verbruikt zo veel?!


Als die onder het minium staat ben je waarschijnlijk al te laat.. Alleen je hebt de nieuwe scooter toch bij de dealer gekocht? Waarom zou je eraan gaan kloten als je garantie hebt om dit apparaat.

Ook sinds een week geleden de kickstart geprobeerd. Pas bij de 11de keer ging die aan. (Yep geteld) Het voelde zelfs alsof ik in het wilde weg aan het trappen was. (Nihil weerstand)

Motorschade = is geen compressie meer en dus hoge olie verbruik. Overigens kan die ook slecht starten omdat nieuwe scooters vanwege de milieueisen erg schraal worden afgesteld en dan heb je wel eens dat als die stationair loopt ook weer kan uitvallen.


Ook al heb je iets bij een dealer gekocht of laten doen.. Mijn ervaring leert om dit zelf altijd na te kijken.. Vooral als het om olie gaat.
Er aan kloten doe ik zeker niet. Maar dat vind ik wat kort door de bocht.

Als men weet wat men doet vind ik het niet kloten. dat is wat kortzichtig. Maar ik begrijp je antwoord maar olie lampje die gaat branden na 400km is mij te snel.

Maar onder andere olie vervangen onder garantie dan ben ik hem twee dagen kwijt.

Dan doe ik het zelf. stelt niets voor.

Momenteel heb ik het geld er niet voor liggen om hem weg te brengen maar wel een heel arsenaal aan olie,'s en gereedschap en vervangen doe ik in 5 minuten. Vandaar.

Maar ik ga alles goed in de gaten houden.

Ja olie was na juist pijlen wel wat vochtig dus ik geloof niet dat ik te laat ben. Ik merk niets negatiefs met rijden.

Ik hoop wel dat de cilinder en zuiger niet te weinig smering hebben gehad.

Netjes de boel ververst en het lampje brandde nadien ook niet meer.

Ikzelf zou ook voor een airsal gaan. Maar dat terzijde.

Maar ik moet eerst nog genoeg info "winnen" over dat hele euro 4 gebeuren.

Da's nieuw voor mij.

Maar elke input is welkom.
 

Buldog

Active Member
Ik ben met alleen mijn ECU van de Sym Fiddle 2 Euro 4 in scooterzaak geweest.(volges mij zelfde ECU als Sym Orbit 2)
Ze hebben de begrenzing uitgeschakeld en de snelheid hoger gezet, scooter loopt lekker.
Ik vroeg kunnen jullie hem ook helemaal open zetten.
Hun antwoord was ja, maar dan maakt hij vol gas veel over toeren. (geen antwoord voor een oplossing hier voor)
Een andere scooterzaak gaf als antwoord dan moet er een andere ontsteking op.
Ik heb hem dus een beetje sneller laten lopen en de begrenzing uit laten schakelen voor 60Euro.
 

Manu76

The Phoenix
Ik ben met alleen mijn ECU van de Sym Fiddle 2 Euro 4 in scooterzaak geweest.(volges mij zelfde ECU als Sym Orbit 2)
Ze hebben de begrenzing uitgeschakeld en de snelheid hoger gezet, scooter loopt lekker.
Ik vroeg kunnen jullie hem ook helemaal open zetten.
Hun antwoord was ja, maar dan maakt hij vol gas veel over toeren. (geen antwoord voor een oplossing hier voor)
Een andere scooterzaak gaf als antwoord dan moet er een andere ontsteking op.
Ik heb hem dus een beetje sneller laten lopen en de begrenzing uit laten schakelen voor 60Euro.
Inderdaad!! Die klote overtoeren! Mogelijk is dit de oorzaak van een warmlopen? Zal dit zeker in mijn hoofd houden.
 

Manu76

The Phoenix
M.A.W. ik wil ik de techniek van de twee takt met het geluid van een 4 takt met zelf aan te passen software. (Want die kant gaat het op ben ik bang)

Sterker nog ik meen ergens gelezen te hebben over dat de regering in 2030 diesel en benzine vrij moet zijn.
Ik voel een nieuw tijdperk aankomen qua opvoeren voor idiote pieksnelheden/optrekken/koppel enz. door wat te experimenteren met NOS ...?! :)

Da's mijn droom brommer. ;)


Wat me ook is opgevallen dat mijn sym toch bijna elke keer ineens in een dip beland. Als ik dan gas geef verzuipt die. Is maar even maar toch.

Ik heb dit wel eens meer gelezen over die dip bij de nieuwe sym 2. Zou vermoedelijk een net iets te kleine sproeier zijn!?!?

Daarnaast beste lezende leden,

Geloof mij maar dat er altijd iemand in iets de eerste moet/wil zijn! net als het concept "brommer"!

De uitvinder had geen leermeester dus mensen konden raar staan kijken over zijn gedachtengang om van een "fiets" een traploos mobiel apparaat te maken. (Zwart/ wit) gezien dat nihil energie kort voor de mens om het aan de praat te krijgen.

Ik wil daarom zeggen laat ieder zijn gedachten gang gaan, stuur bij maar val niet aan. De ene zegt die een de ander zegt dat... Maar leg gewoon een leidraad neer...
 

eurokit

SF.NET SCHOONMAKER
Staff member
Er aan kloten doe ik zeker niet. Maar dat vind ik wat kort door de bocht.

Als men weet wat men doet vind ik het niet kloten. dat is wat kortzichtig. Maar ik begrijp je antwoord maar olie lampje die gaat branden na 400km is mij te snel.

Maar onder andere olie vervangen onder garantie dan ben ik hem twee dagen kwijt.

Dan doe ik het zelf. stelt niets voor.

Ik hoop wel dat de cilinder en zuiger niet te weinig smering hebben gehad.
Ik kan helaas niet jou technische vaardigheden inschatten, want ik ken jou persoon niet.
Er zijn wel genoeg mensen als `beuners` (trek je dit overigens niet direct persoonlijk aan) die hetzelfde zeggen dat men wel weet wat men doet.

Maar ik ben genoeg vaker rare oplossingen tegen gekomen hoe men aan motoren / scooters sleutel die niet echt in de haak zijn of de oplossingen zo zijn uitgevoerd dat dit niet zo hoort te zitten.

2dagen is overigens helemaal niks.. Als ik pech heb met mijn scooter en zou hem weg brengen dan ben ik hem op ze minst 1 week kwijt omdat ik dan gewoon niet direct aan de beurt ben.. Overigens als er dat iets fout gaat, kan je wel de schuld bij die dealer leggen.. Dus dan heb je garantie.
Ga je er zelf sleutelen aan een nieuwe, dan ben je hoogstwaarschijnlijk je garantie al kwijt en dat vind ik zelf een beetje dom.. Want garantie heb je niet voor niets gekregen en dat is zeer belangrijk bij de eerste 10.000km waarvan alles nog fout kan gaan met onderdelen.. En dan hoef jij daar niet er voor te betalen.. (voor die vervangende delen)


Dat laatste hoop ik ook niet voor je, want dan kan je het blok gaan los halen.. Zonder of te weinig olie is een grote kans op schade.. En als je hier door mee blijft rijden word het allemaal maar erger totdat je een olieboot hebt en zo erg dat de compressie weg is en niet meer wilt starten.
 

Manu76

The Phoenix
Oooh best wat tekst! Maar ik Kan me er wel in vinden!

Ik doe altijd de voors een tegens tegen elkaar afwegen. En natuurlijk voel ik me echt niet aangevallen. En zeker al niet omdat jij mij niet kent als persoon.

Beunhazen? Haha nee hoor, het is al heel wat als ik het zelf onthou laat staan bij een ander. (Hersentrauma helaas) :( korte geheugen is helemaal stuk.

Dus zou ik beunen dan zou ik geen klanten hebben want ik vergeet toch alles als ik ophang.

Maar goed:

Iedereen heeft een eigen mening en das maar goed ook. Maar vaak worden mensen in onmogelijk situaties "gedwongen" waarop je juist het tegen over gestelde moet doen. Ik ben geen uitzondering daarop.

Iedereen heeft bagage... Iedereen...

Wat soms ook het forum voor komt is dat dergelijke antwoorden ook voor opschudding zorgen. En ja ik steek ook mijn hand in eigen boezem... ook ik ben maar een mens...

Soms word er uit emotie, kwaadheid of wat dan ook, geantwoord doordat men niet kan zien wat de emotie is van de atwoorders/vraagsteller die emotie is het koppelpunt!

Maar inderdaad ben ik het met je eens dat je niet iedereen kent. Maar dat hoeft ook niet... moet je ook niet willen. Wil ik ook niet...
 

Manu76

The Phoenix
Ongelooflijk!!

Ik meende het van de week al te merken maar linker remhevel ingedrukt, start die 1 op de 100x.

Rechts remhevel ingedrukt om te starten geen probleem.

Wat gaat dit allemaal snel zeg na 400 kilometer...:(

Dus ik ga hem zeker naar de shop brengen, eerste beurt.

Pfff...
 
Ongelooflijk!!

Ik meende het van de week al te merken maar linker remhevel ingedrukt, start die 1 op de 100x.

Rechts remhevel ingedrukt om te starten geen probleem.

Wat gaat dit allemaal snel zeg na 400 kilometer...:(

Dus ik ga hem zeker naar de shop brengen, eerste beurt.

Pfff...
Manuel ik ga nu vast snelle cdi kopen. Zet ik erin en ga m afstellen
 

Manu76

The Phoenix
Manuel ik ga nu vast snelle cdi kopen. Zet ik erin en ga m afstellen
Maar dan moet je ff kijken waarom er geen kabel zit in die stekker. Wellicht is dat een probleem. Omdat je mogelijk dan met een "niet" aangesloten kabel blijft zitten.

Als die snelle cdi wel 6 kabels heeft, zal die zesde kabel ergens aangesloten moeten worden.

Ik ken je nu wel een beetje @brambiggelaar Maar denk goed na voor je geld weggooit.

Je bent enthousiast en dat is goed maar wil nog wel eens vaak met alles tegelijk bezig zijn.

Er bestaat geen toverpoeder al zou ik daarwel een onsje van willen hebben...;)

Had je nog gekeken naar dat lipje? Acceleratiepomp.
 
Maar dan moet je ff kijken waarom er geen kabel zit in die stekker. Wellicht is dat een probleem. Omdat je mogelijk dan met een "niet" aangesloten kabel blijft zitten.

Als die snelle cdi wel 6 kabels heeft, zal die zesde kabel ergens aangesloten moeten worden.

Ik ken je nu wel een beetje @brambiggelaar Maar denk goed na voor je geld weggooit.

Je bent enthousiast en dat is goed maar wil nog wel eens vaak met alles tegelijk bezig zijn.

Er bestaat geen toverpoeder al zou ik daarwel een onsje van willen hebben...;)

Had je nog gekeken naar dat lipje? Acceleratiepomp.
Je hebt gelijk manuel.
Ik moet eerst de bougie trekken, om te zien of hij weer vervuild is.

Dan kijken of ik de luchtfilter niet verkeerd om heb zitten.
 
Advertisement - register to remove this
Top