Sym orbit 2

Manu76

Member
Ik wist het zelf ook niet maar het maakte me nieuwsgierig, het volgende vond ik op Wikipedia:

Deze torx heten, Torx Tamper Resistant.

Dit soort schroef kan alleen met torx tr gereedschap worden gemonteerd.


En inderdaad, nooit te oud om te leren, daarom is dit forum zo leuk en zet je aan om zelf ook vanalles op te zoeken en ervan te leren.
Ok. Zal eens kijken. Dankje.

Mijn carterkap heeft deze schroeven namelijk hier en daar ook en met alleen torx draai je de kop van de bout kapot omdat je er niet ver genoeg in komt met het bitje.

En uiteindelijk uitboren daar heb ik geen zin in.
 

Sparky

Well-Known Member
Een jaartje of zo terug heb ik een heel setje bitjes gekocht bij de Action.
Ik heb net even gekeken en er zitten inderdaad ook torxjes bij met dat gaatje in het midden.
Op het opbergdoosje staat "Werckmann professional Tools".
De gewone torx worden op de houdertjes aangeduid met T10 t/m T40, de torxbitjes met het gaatje worden hier aangeduid met TT10 t/m TT30.
 

Manu76

Member
Ok. Zal eens kijken. Dankje.

Mijn carterkap heeft deze schroeven namelijk hier en daar ook en met alleen torx draai je de kop van de bout kapot omdat je er niet ver genoeg in komt met het bitje.

En uiteindelijk uitboren daar heb ik geen zin in.
Check! Torx Tamper Resistant, zie foto. Ik weet alleen niet of de grootste groot genoeg zal zijn. Ze worden vaak aangeduid met een T nummer of TH...dacht ik te lezen.

Maar naar hoeveel mm refereert die dan? Is T40 bijvoorbeeld 40mm, diameter van de schroef kop... dat moet ik nog ff uitzoeken.
 

Attachments

Manu76

Member
Haha tegelijkertijd! Liggen we toch op één lijn!

Ok TT aanduiding dus. Maar ik weet niet of ze passen. Als de grootste te klein is houd het op. (Die ze aanbieden)
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Ja ik weet er ook niets van. Spijtig genoeg gaat die niet harder dan 50.( 45km)

En ik zou niet weten of het dan nog zin heeft om met vario te spelen. Lichter of zwaardere rollen, trekveren enz.

Zou dat zin hebben?
Misschien kan je een malossi vario proberen met een ander type riem.. Schijnt op de piaggio iget wel aan te slaan.. De meeste mensen zitten dan rond de 55 /56 km per uur op de teller.

Kwa torx tamper resistant heb je denk ik TT20, of vermoed TT25.. (weet niet hoe groot deze zijn) TT27 en TT30 lijken mij wat te groot voor een carterkap.

Ik denk niet dat de originele ECU dusdanig geconstrueerd is dat je zelf hier andere software/mappings op kunt zetten.
Misschien is het mogelijk de memory chips op het moederboerd van de ECU uit te wisselen, zoals dit vaak gebeurt bij auto's in de vorm van chiptuning, echter dit is een vrij complex iets, waar alleen specialisten uitsluitsel over kunnen geven en eventueel een oplossing kunnen vinden.
Momenteel moeten we het doen met de door jouw genoemde snellere ECU's die de scooter op een acceptabele snelheid kunnen brengen zodat je in iedergeval met het verkeer kunt meerijden.

Verwacht echter geen wonderen, ook voor de toekomst niet, het blijft een 4-takt van 50cc, hier krijg je ook niet met een betere ontstekingsmapping en brandstofmapping veel meer vermogen uit, om de scooter te katapulteren naar de 70, 80 of 90 kmpu of nog sneller.

Wil je dit, kun je beter je geld spenderen aan een brommer die dit wel kan of beter nog, je motor rijbewijs halen.

Ik denk dat we er allemaal aan moeten wennen dat een brommer een brommer is en geen motor, je kunt er wel geld in blijven pompen maar uiteindelijk leveren deze investeringen steeds minder op!
Nou ik denk dat ontgrensd, 70 km/u op de teller goed mogelijk moet kunnen zijn..

Weet dat een 50cc 4takt niet veel is, maar dat zou die op ze minst wel moeten kunnen halen.. Daarover is het een ander verhaal en heb je al snel een grotere cilinder en andere onderdelen nodig. Alleen als je de mapping van je huidige ecu niet kan aanpassen dan heb je er ook weinig aan die grotere cilinder, want die heeft echter wel de timing en moment nodig wanneer en hoeveel brandstof er nodig is om de boel goed te laten rijden.
 

Manu76

Member
@eurokit,

  • Ik heb zo'n setje besteld, TT bitjes en komen morgen hopelijk binnen.

Als het past dan zal ik dat posten over welke TT nummer het gaat.

Wat ik wel grappig vind is dat hun ze veiligheids bitjes noemen:

"Defineer veiligheid" ;)

Van de ene kant snap ik dat want niet iedereen heeft die bitjes op zak met ratel,van de andere kant heeft de politie echt wel bitjes die passen.

V.w.b betreft de vario, ik denk dat een betere vario, malossi, polini, enz. Slechts bijdrage levert aan de koppel. Hij zal sneller optrekken maar omdat de top softwarematig is begrenst zal die(denk ik) niet hoger in de top gaat zitten.

Maar ik hoor graag jouw mening daarover.

Ik zelf denk dat de warmtegraat van de bougie ook een rol speelt. ( Mijn aerox is daar heel gevoelig voor) wereld van verschil! Tussen een 8 een een 9.

Maar goed, zonder ontgrenzen of wat softwarematig aanpassen, houd het op denk ik.
Dan blijft die maar lekker 55 rijden.
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
"Defineer veiligheid"

Het was ooit wel veilig omdat die bitjes en schroevendraaiers niet voor de particulier te koop waren en alleen bedrijven eraan konden komen..
Het is een type schroef waar de consument niet zomaar even binnen een paar tellen los kan draaien omdat er geen torx schroeven draaier er meer erin past wegens dat center puntje.)
Dus een gemiddelde consument konden die niet los draaien zonder die bitjes / draaier er voor te hebben.

En toe begonnen mensen die dingen eruit te krijgen door er een sleufje erin te slaan en met een beitel rondom los te tikken.
En toe ineens kon je bij een enkel bedrijf aan die bitjes komen (was wel erg lastig verkrijgbaar)

Nou omdat men toen wel een mogelijkheid had om die dingen los te krijgen was dat anti temper niet meer zo toepasbaar..
En andere bedrijven zijn die bitjes ook gaan verlopen. Eigenlijk in een stille dood gestorven.. Dat spul is nog op de markt omdat men dit type security schroef gewoon in de handel houden en weinig eraan zien om deze dingen uit de handel te halen.
 
Advertisement - register to remove this
Top