Sym orbit 2

Manu76

Burn and rise...
Toch maar een eigen topic.

Vandaag een sym orbit 2 4takt ontvangen. Bouwjaar aug-2019.

Ik was al begonnen in een ander topic maar dat was toch niet de juiste plek al moet ik wel zeggen bedankt voor jullie antwoorden.

Ahfijn,

Aan en uit knop verlichting.
12 minutes ago
Er zit wel een uitsparing op de kap maar niet uit gestanst.

En ook die knop heb ik al online gevonden maar hoe sluit ik het aan? Kabels? Klik en klaar? Zit er iets voorbereid onder de kap?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Bij mij doet de remverlichting en kick het een start onderbreking werkt ook.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de sym 1 zonder problemen heb gereden en liep prachtig. Daarom de keus om weer voor sym gekozen. Chinees of niet ik vind het degelijk spul.
 
Ik vroeg me af of mijn sym orbit 2 ,4 takt bouwjaar 2019 een ecu heeft in plaats van een cdi. Normaal zit die bij de accu maar niet in dit geval. Zie foto.

Stond euro 4 op de brommer. Heb wel iets gelezen over euro 4 injectie enz.

Is zo'n scooter nog wat op te voeren?

Ook is er een groen/ zwart/ groen stekker niet aangesloten. Waar is deze voor?
 

Attachments

  • 15674519568854838626351406572844.jpg
    15674519568854838626351406572844.jpg
    257.5 KB · Views: 39
Last edited:
Ook is er een groen/ zwart/ groen stekker niet aangesloten. Waar is deze voor?

Zie je niet dat die is doorgelust met het zwarte blokje wat erin zit?

Die ECU kan ook ergens anders zitten. Opties zijn:

Onder de voorkap
Onder de voeten plank.
Of misschien onder het zadel als je de buddyseat incl buddy bak eruit neemt.
Of misschien ergens onder de zijkappen.
 
Ok. Ik ga straks ff kijken.

Ik vraag me wel af als de scooter softwarematig begrenst is of het dan nog wel zin heeft om bijvoorbeeld rollen te wisselen of druk veer ik noem maar wat.

ik Kan dan toch niets beinvloeden qua snelheid,?
 
waar zou die moeten zitten dan? Of is er geen ecu/cdi? Puur alleen de electrische carburateur? Heb daar iets over gelezen.

iemand die hier verstand van heeft en mij dat wil uitleggen?

ik hoor het graag.
 

Attachments

  • 15676230743543743031365978678999.jpg
    15676230743543743031365978678999.jpg
    287.6 KB · Views: 32
  • 15676230947232671807992197627792.jpg
    15676230947232671807992197627792.jpg
    302.3 KB · Views: 30
  • 15676231332398066328539536750138.jpg
    15676231332398066328539536750138.jpg
    311.3 KB · Views: 29
  • 15676231709364122170499399093597.jpg
    15676231709364122170499399093597.jpg
    351.7 KB · Views: 30


Denk dat het ECS is. In dat systeem kan je nooit meer een CDI hebben, dat is alleen voor de oudere euro 2 systemen.

ECS is bij euro 3 al in gegaan, dus euro 4 is ook ECS.. ECS schijnt een goedkoper systeem te zijn dan een injectie systeem.

Hoe dat 100 % werkt, heb ik geen idee van, want dat is ook nieuw voor mij.. Al zou ik nooit van mijn leven een euro 3 of euro 4 scooter willen.
Dan zou ik liever nog elektrisch gaan rijden als de techniek flink verbeterd zou zijn (en dat de accus dan ook verbeterd zijn)

En houd er rekening mee dat hier geen snor scooter word opgevoerd.
 
Ja ik weet er ook niets van. Spijtig genoeg gaat die niet harder dan 50.( 45km)

En ik zou niet weten of het dan nog zin heeft om met vario te spelen. Lichter of zwaardere rollen, trekveren enz.

Zou dat zin hebben?
 
Weet Iemand toevallig waar ik het werk handboek van de sym orbit 2 euro 4 scooter kan vinden? Op internet niets het niet te vinden.

Ik heb van Bram een euro 3 handleiding gekregen maar wel van een euro 4 Peugeot met ECS.

Kan ik dit gebruiken voor alle euro 4 scooters?
 
Manu76 said:
Kan ik dit gebruiken voor alle euro 4 scooters?

Manu,

ik weet niet of ik deze vraag goed begrijp maar een Euro4 is qua brandstofvoorziening anders dan een Euro3.
Het elektrische schema zal dan ook volledig anders zijn voor wat betreft ECU/CDI aansluitingen.

Zaken zoals verlichting, knipperlichten, remlicht, claxon etc... zal wel grotendeels overeenkomen buiten het feit dat de verlichting bij de nieuwere modellen vaak niet meer aan en uit te schakelen is.

Voor wat betreft het mechanische deel van de scooter zal dit Euro3 document grotendeels ook toepasbaar zijn op de Euro4 versie.

Of het document van de Euro 4 Peugeot met ECS ook toepasbaar is op de Sym, ik vermoed, deels toepasbaar.

Het logische schema zal overeen komen maar of je de ECU van de Peugeot ook compatibel (uitwisselbaar) is met die van Sym, ik betwijfel het.
De connectoren, de pinbezetting van de diverse connectoren en de waardes die de diverse sensoren afgeven, kunnen heel anders zijn bij Peugeot dan bij Sym.

Bovendien zullen de draadkleuren van het elektrisch schema wellicht ook wel anders zijn.

Moraal van het verhaal is om jouw Euro4 harder te laten rijden zul je wellicht toch iets moeten veranderen aan de software van de ECU.

Ik zie dat de snelheid van de Peugeot Euro4 wordt doorgegeven van de snelheidsmeter naar de ECU, wellicht is dit bij de Sym gedaan door een cartersensor, wellicht is hier iets mogelijk om de ECU voor de gek te houden en de snelheidssensor dusdanig te tweaken zodat hij een anderen (lagere) snelheid doorgeeft aan de ECU en de ECU niet in de eventuele begrenzing loopt.

Welke invloed dit heeft op de regeling van de brandstofvoorziening en de ontsteking van de ECU, geen idee.

Eerst maar eens kijken of de scooter eventueel begrensd is met een varioring of bus met opstaande rand, dit zou al een beetje snelheidswinst kunnen opleveren.
 
Hoi sparky,

Dank je voor je meer dan ruim antwoord.

Ik denk ook niet dat de ecu uitwisselbaar is.
Maar die carter sensor, daar zeg je wat. Mijn boation rebel had dat ook.
Ik zal morgen eens kijken onder de kap wat daar zit. Ik post dan wel een foto.

Maar als het alleen maar softwarematig zou zijn, hoe kom ik dan aan de software en stekker?

Wat me wel is opgevallen is dat bijna elke shop een onbegrenste ecu heeft maar die gaat maar tot 56km. Is daar niet meer uit te halen? Of moet ik vandaar uit mechanisch de setup aanpassen?

Nu lukt me niet meer. Ik ga morgen ff kijken.

Groet Manuel.
 
Ik denk niet dat de originele ECU dusdanig geconstrueerd is dat je zelf hier andere software/mappings op kunt zetten.
Misschien is het mogelijk de memory chips op het moederboerd van de ECU uit te wisselen, zoals dit vaak gebeurt bij auto's in de vorm van chiptuning, echter dit is een vrij complex iets, waar alleen specialisten uitsluitsel over kunnen geven en eventueel een oplossing kunnen vinden.
Momenteel moeten we het doen met de door jouw genoemde snellere ECU's die de scooter op een acceptabele snelheid kunnen brengen zodat je in iedergeval met het verkeer kunt meerijden.

Verwacht echter geen wonderen, ook voor de toekomst niet, het blijft een 4-takt van 50cc, hier krijg je ook niet met een betere ontstekingsmapping en brandstofmapping veel meer vermogen uit, om de scooter te katapulteren naar de 70, 80 of 90 kmpu of nog sneller.

Wil je dit, kun je beter je geld spenderen aan een brommer die dit wel kan of beter nog, je motor rijbewijs halen.

Ik denk dat we er allemaal aan moeten wennen dat een brommer een brommer is en geen motor, je kunt er wel geld in blijven pompen maar uiteindelijk leveren deze investeringen steeds minder op!
 
Ik kan je goed begrijpen. Aan dat complexe gedeelte kom ik ook liever niet.

Maar goed stel hij loopt/begrenst (sorftwarematig) 54km/h denk je dat het zin heeft om dan "verder" de mechanische zaken aan te pakken?

En ja tuurlijk besef ik dat het geen motor is en zou ik heel graag motorrijbewijs willen.
(Hopelijk gaat dat nog gebeuren) maar ja is een lang verhaal.

Ik ga mijn scooter dus blanco in en kijk ik wat ik behaal met eventuele aanpassen.
Hier maak ik een werkhandboekje van.

the things we do for science!
 
Ik denk dat wanneer je jouw scooter veel sneller wilt laten lopen dan 50 kmpu je moet gaan denken aan een volledige verbouwing van je brommertje, denk aan:

Grotere cilinder.
Grotere elektronisch geregelde carburateur.
Bijpassende ECU.
Eventueel aangepaste eindoverbrenging.
En uiteraard de nodige instellingen/veranderingen van je koppeling en vario.

MAW je gaat dan richting een 125cc blok zoals van de Sym Fiddle III 125 E4 of de Sym Symphony ST 125 E4 of de Sym Jet 14 125 E4, als deze uberhaupt passen onder jouw frame??????

De vraag is, zijn deze investeringen dit allemaal waard of ben je voorlopig tevreden met <60 kmpu, want meer zit er op dit moment niet in?
 
Ik denk dat wanneer je jouw scooter veel sneller wilt laten lopen dan 50 kmpu je moet gaan denken aan een volledige verbouwing van je brommertje, denk aan:

Grotere cilinder.
Grotere elektronisch geregelde carburateur.
Bijpassende ECU.
Eventueel aangepaste eindoverbrenging.
En uiteraard de nodige instellingen/veranderingen van je koppeling en vario.

MAW je gaat dan richting een 125cc blok zoals van de Sym Fiddle III 125 E4 of de Sym Symphony ST 125 E4 of de Sym Jet 14 125 E4, als deze uberhaupt passen onder jouw frame??????

De vraag is, zijn deze investeringen dit allemaal waard of ben je voorlopig tevreden met <60 kmpu, want meer zit er op dit moment niet in?

Nee ik ben op zich zeker tevreden. Het is de honger naar kennis denk ik. Ben gek op de techniek.

Ja ik ben wel een beetje thuis in hoe en wat maar ik leer graag bij.

Scheuren doe ik wel op mijn 70cc aerox...
 
Ik wist het zelf ook niet maar het maakte me nieuwsgierig, het volgende vond ik op Wikipedia:

Deze torx heten, Torx Tamper Resistant.

Dit soort schroef kan alleen met torx tr gereedschap worden gemonteerd.


En inderdaad, nooit te oud om te leren, daarom is dit forum zo leuk en zet je aan om zelf ook vanalles op te zoeken en ervan te leren.
 
Back
Top