Sym orbit 2 vraagjes

Jan70

Member
Heb een Sym orbit 2 gekocht, tweedehands geel kenteken. 2011, 10.000 rijd ong 55
Wat een verschil met mijn oude AGM flash!

-uiteraard zijn er ook wat dingetjes.

-De startonderbreker reageert niet op schuiven, de motor start gewoon altijd,?
-hij start koud niet heel makkelijk, moet als hij aanslaat beetje gas geven anders dooft hij uit. even rijden en alles is okay, normaal of choke kapot?
-Het stuur beweegt klein beetje onder het rijden, niet heel storend maar kan rechter/rustiger.

Iemand ideeën over de problemen die ik noem?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

-hij start koud niet heel makkelijk, moet als hij aanslaat beetje gas geven anders dooft hij uit. even rijden en alles is okay, normaal of choke kapot?

Kan zijn dat de fabrieks sproeier nog in de carburateur zit en deze nog ongewijzigd is.. Deze moet vergroot worden om het probleem te verhelpen.. Standaard zit er een erg net krap aan sproeier in dit aparaat (is om minder uitstoot te genereren bij een keuring om een type goedkeuring te krijgen..) Zouden ze de goede erin stoppen, dan maakt het apparaat teveel fijnstof om door de keuring te komen, en dan zou de scooter niet op de markt verkocht mogen worden, omdat hij dan niet aan de gestelde eisen voldoet.

-Het stuur beweegt klein beetje onder het rijden, niet heel storend maar kan rechter/rustiger.

Balhoofdlager zit misschien los (niet goed aangedraait) anders zal het lager niet in goede conditie zijn en zal deze moeten vervangen..
Ook een mogelijkheid is dat de bout van het stuur in de voorvork pen niet goed vast zit..


Bij het laatste zal alleen het stuur bewegen, bij het eerste is er een probleem met het balhoofd.


-De startonderbreker reageert niet op schuiven, de motor start gewoon altijd,?

Snap niet wat je met `schuiven` bedoeld.
 
Stuur, extra info, Er is geen speling in het voorwiel geconstateerd, heb snel iemand laten kijken uit een scooter/fiets winkel, niet heel uitgebreid. maar die kon niet zo snel iets zien of voelen en leek niet onder de indruk van het probleem. voor de duidelijkheid met bewegen bedoel ik zwabbertje, ik voel geen speling op het stuur o.i.d.

met schuiven bedoel ik het schuifknopje onder het zadel. daar kan je de startonderbreker aan en uitzetten. maar in beide standen start de motor gewoon. alsof de onderbreker is ge-bypassed.

Start, er is mij verteld dat bij aankoop direct de die vario? ring is verwijderd

Ik denk dat ik hem even voor een beurtje moet wegbrengen, lijkt me beter!
 
Misschien een bobbel in de voorband of wellicht een van de voorvork poten misschien lek?

Ok. wist niet dat er een startonderbreker schakelaar onder het zadel zat. Misschien is er een draad los gekomen van de schakelaar (even controlle werkje dus)

De varioring zorgt er niet voor dat hij zo moeilijk start.. Dat is echt de hoofdsproeier die te arm staat.. (Dit weet ik naar aanleiding dat mijn piaggio new fly 4t 2v) hetzelfde probleem had. Ik moest bij het starten altijd gas erbij geven (bij een goede afstelling zou dit helemaal niet nodig moeten zijn) En dan liep hij heel even eeb beetje stationair en viel hij weer dood.. Er zat standaard sproeier 75 in bij het piaggio blok.. Met 78 werd het wel beter, maar had ik nog steeds start problemen.. Met 80 is dat probleem voorbij..

Ik weet alleen niet wat er standaard in je scooter zit (aangezien ik geen monteur ben) Maar het zal ook rond de 7* liggen.

Een grote beurt zou ik zelf altijd doen bij een 4takt scooter.. Je weet immers nooit wanneer de laatste olie vervang beurt is geweest..

Verdere advies is om de moterolie om de week even te controleren of dat het oliepeil nog hoog genoeg staat.. Want het ene blok verbruikt meer olie dan het andere. Daarnaast weet je ook niet hoe de vorige eigenaar ermee om is gesprongen.
 
Dank je wel voor de info. motorisch en band/wiel/beurt ga ik even lang een de winkel. Zal wel eens zelf kijken of ik een stekker los zie zitten van de onderbreker. ik heb in een filmpje ergens gezien dat je de bak onder het zadel eruit kan halen. is dit heel ingewikkeld of alleen kwestie van tillen?

dan nog iets, er zitten wat roestige schroeven op de treeplank en bij het dashboard boven de meters, bij de laatste zitten 2 schroefjes en die zijn erg verroest. misschien handig om die te vervangen door rvs schroefjes? weet iemand alleen uit en weer terugdraaien is, of komt er van alles los binnen de unit waar ik moeilijk ga bijkomen?
 
Back
Top