Sym Orbit 2 start soms koud helemaal niet en een andere keer perfect

Jurim

Member
Mijn Sym Orbit 2 heeft al tijden startproblemen. In de winter duurde het soms minuten lang met elektrische (soms in combinatie met kickstart) ontsteking te starten, regen verslechte dit. Nu kan ik het blijven proberen tot de accu leeg is en soms bof ik dat hij dan toch nog na twintig minuten aangaat, maar het is nu lente. Mogelijk heeft regen invloed op dit probleem.

Voor de rest doet de scooter het hetzelfde als altijd (prima) als hij eenmaal gestart is.


*Als de scooter warm is en/of als hij er voor kiest wel mee te werken doet hij het perfect en start hij met de geringste aanraking van de knop. Er is sprake van willekeur*


Zelf al geprobeerd:

- De accu is vol (opgeladen).
- De bougie succesvol vervangen (doet het).
- Motorolie is succesvol vervangen.

Wat ik nog ga doen:

- De bougiedop vervangen just to be sure.
- Ik ga nog de kleppen stellen.

Mijn Sym is best vies en heeft lang geen onderhoud gehad.



Wat denk jij dat het probleem kan veroorzaken? Ik ben radeloos.



Groeten van Jurim
 
Advertisement - register to remove this

Zoals je aangeeft kleppen stellen is belangrijk en moet regelmatig. Maar ik zou ook zeker de werking van de choke controleren.
Post automatically merged:

En geef dat ding eens een keer onderhoud. Je vraagt om problemen!:mad::eek:
 
Bedankt voor jouw reactie Dutchino. Hoe controleer ik de choke en kan ik de uitlaat klep stellen vanaf de grond of moet ik de scooter ergens op een verhoging zetten? Tips :)?
Post automatically merged:

Ik keek net een video over startproblemen en ik denk dat ik geen goede compressie heb. Want mijn kickstart trapt heel makkelijk door en de kleppen zijn al lang niet meer gesteld. De voorklep daar zit amper ruimte tussen (de kleinste voelermaat past er niet tussen). Als dit het probleem morgen verhelpt laat ik het jullie weten.

Maar hoe stel ik de achterklep zonder werkplaats? Het is zo moeilijk erbij te komen.
 
Last edited:
Graag hulp!

Ik heb de kleppen correct gesteld (was hoog nodig, zaten veel te vast). Inlaatklep 5 en uitlaat 10 (voelermaat). Hij start (maar dat deed hij nu ook voor het kleppen stellen), maar onder de koelkap ontsteking komt er redelijk wat meer geluid uit. Alsof hij harder draait. Koelkap zit er goed op.

Betekent dit dat mijn scooter nu veel beter draait o.i.d. of dat er iets anders aan de hand is?
 
Hij startte niet meer en ik heb de kleppen nu opnieuw, en vrij zeker weten goed gesteld, maar hij blijft niet starten. Blijkbaar was er ook teveel motorolie wat ik er in had gedaan, maar dat heb ik ook gecorrigeerd (die pijlstok is zwart en het is lastig te meten). Ik heb drie ideeën: 1: De Elektrische choke vervangen, het rubber lijkt wat losjes of versleten, dus wie weet is dit het probleem. 2: De cilinderkop een of andere manier inspecteren en kijken hoe ik de compressie juist krijg, maar ik weet nog niet hoe. 3: Kijken of de caburateur goed is. Wie heeft tips?
 
carburateur reinigen , benzine filter nakijken / vernieuwen evenals lucht filter. Als hij niet strat , is de bougie dan nat van de benzine , en heb je op dat moment een vonk?
 
Goede vraag ik heb net ontdekt dat ik geen vonk heb.
Post automatically merged:

Ik denk dat het iets te maken heeft met het elektriciteits circuit, de bobine zou de veroorzaker kunnen zijn. Veel van de elektrische kabels binnenin mijn scooter zijn bedekt met vuil. Mogelijk moet ik ook kabels gaan kopen?

De bougie is een beetje nat van de benzine ja en hij heeft voorheen steeds gestart. Soms start de scooter heel makkelijk en een andere keer doet het eeuwen. Ik denk dat de vonk op een of andere manier niet tot stand komt. Maar de bougie is nieuw. Ook het weer heeft effect op dit probleem. Conclusie van mij: iets in het elektriciteits circuit; maar ik ben een amateur dus ik weet het niet zeker.
 
Ik zou eerst alles schoonmaken met remmenreiniger , en dan de connectoren controleren op corrosie of vuil , vooral die van het vliegwiel komen naar de kabelboom, van je cdi , en je bobine .
 
Toevallig geen zekering kapot? Heb je voeding en massa op je bobine+cdi?

Remreiniger is niet gemaakt op op elektronica te spuiten. Daarvoor gebruik je contactspray.
 
Voor je elektronica zoals dutchino al melden geen remmen reiniger , enkel voor het vuil aan de buitenkant .
En ik zou eerst even meten voordat je alles nieuw gaat kopen , en het b.v een kabelbreuk of slecht contact is .
Kun je een paar duidelijke foto's van je cdi plaatsen , waarop ook goed de draadkleuren te zien zijn ?
 
Is dit een Euro4 model met Dellorto ECU en elektronisch gestuurde carburateur of een ouder model met CDI?
Begin iderdaad eens met het schoonmaken van de bedrading en het controleren van de connectoren op slechte contacten en/of oxidevorming en wat @trabiarie reeds vroeg:

Kun je een paar duidelijke foto's van je cdi plaatsen , waarop ook goed de draadkleuren te zien zijn ?
 
Het was de killswitch! Ik heb aan het draadje van de killswitch getrokken, die lag wat in de knel o.i.d. sindsdien doet hij het weer. Wat een klein stom oorzaakje en dan ben je twee manden en een nieuwe CDI, Bobine, twee bougies, bougiedop, kleppen stellen etc. verder.

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Goede tips betreft de elektronica. Zodra hij weer kuren vertoont ga ik deze opvolgen.
 
Back
Top