Ik weet niet of je het juist begrijpt.
Met een heeel klein spijkertje druk je het weerhaakje terug.
Dan kan het ijzertje uit het stekkertje en kun je veel makkelijker het draadje verbinden.
Daarna het ijzertje weet terug plaatsen.
Il zal proberen fotos te maken.
Post automatically merged:

20211007_183030.jpgdownload.jpeg.jpg20211007_183156.jpg
 
Last edited:
Ik weet niet of je het juist begrijpt.
Met een heeel klein spijkertje druk je het weerhaakje terug.
Dan kan het ijzertje uit het stekkertje en kun je veel makkelijker het draadje verbinden.
Daarna het ijzertje weet terug plaatsen.
Il zal proberen fotos te maken.
Post automatically merged:

View attachment 62419View attachment 62418View attachment 62420
Ah zo bedoel je, ik snap alleen niet zo goed hoe je een elektriciteitskabel goed aansluit zonder het te solderen. Ik ben ene beetje aan het knoeien met van die kabelschoentjes, maar ik neem aan dat je gewoon met zon striptang een stukje koperdraad moet laten uitsteken toch? Daarmee kan je het aansluiten. Of moet je het wel echt solderen om het vast te maken?
Post automatically merged:

Ah zo bedoel je, ik snap alleen niet zo goed hoe je een elektriciteitskabel goed aansluit zonder het te solderen. Ik ben ene beetje aan het knoeien met van die kabelschoentjes, maar ik neem aan dat je gewoon met zon striptang een stukje koperdraad moet laten uitsteken toch? Daarmee kan je het aansluiten. Of moet je het wel echt solderen om het vast te maken?
Ik voel me echt zo dom…
Post automatically merged:

Ah zo bedoel je, ik snap alleen niet zo goed hoe je een elektriciteitskabel goed aansluit zonder het te solderen. Ik ben ene beetje aan het knoeien met van die kabelschoentjes, maar ik neem aan dat je gewoon met zon striptang een stukje koperdraad moet laten uitsteken toch? Daarmee kan je het aansluiten. Of moet je het wel echt solderen om het vast te maken?
Post automatically merged:


Ik voel me echt zo dom…
image.jpg
Ik heb het knopje uit elkaar gehaald, dit is hoe het eruit ziet
 
Last edited:
Je bent al een aardig eind gevorderd.
Dit ken ik niet precies, bij mijn Chinees zit dit vast in een huis op het stuur.

Ik hoop niet dat je al een piepklein veertje bent verloren.

Het ziet er smerig uit. Ik zou het met warm water en afwasmiddel even schoon maken onder een warme kraan.

DE STOP IN DE WASBAK DOEN!
Als er iets uitspringt, het niet gelijk in de afvoer verdwijnt!

Zo te zien zit het draad erop met een stekkertje.
Daar zit je probleem, want dat heeft je voorganger afgeknipt. Denk ik.

Solderen heeft veruit de voorkeur en anders met een kroonsteentje.
Idd een halve centimeter bloot maken Zodat het koper goed contact maakt.

Op de foto zie je er 3 aan elkaar. Je knipt/snijdt er 1 af en steekt van voor en van achter een draad in.
Daarna vastschroeven.
 

Attachments

  • 20211010_161118053.jpeg
    20211010_161118053.jpeg
    34.6 KB · Views: 7
Je bent al een aardig eind gevorderd.
Dit ken ik niet precies, bij mijn Chinees zit dit vast in een huis op het stuur.

Ik hoop niet dat je al een piepklein veertje bent verloren.

Het ziet er smerig uit. Ik zou het met warm water en afwasmiddel even schoon maken onder een warme kraan.

DE STOP IN DE WASBAK DOEN!
Als er iets uitspringt, het niet gelijk in de afvoer verdwijnt!

Zo te zien zit het draad erop met een stekkertje.
Daar zit je probleem, want dat heeft je voorganger afgeknipt. Denk ik.

Solderen heeft veruit de voorkeur en anders met een kroonsteentje.
Idd een halve centimeter bloot maken Zodat het koper goed contact maakt.

Op de foto zie je er 3 aan elkaar. Je knipt/snijdt er 1 af en steekt van voor en van achter een draad in.
Daarna vastschroeven.
Ik ben ff in de gamma, wat voor draad moet ik kopen?
Post automatically merged:

Ik ben ff in de gamma, wat voor draad moet ik kopen?
Ik zie installatiedraad en stroomdraad. Welke moet ik hebben, want veel hebben 2 uiteindes en ik wil eigenlijk gewoon hetzelfde als dat ik nu heb
Post automatically merged:

Ik ben ff in de gamma, wat voor draad moet ik kopen?
Post automatically merged:


Ik zie installatiedraad en stroomdraad. Welke moet ik hebben, want veel hebben 2 uiteindes en ik wil eigenlijk gewoon hetzelfde als dat ik nu heb
image.jpgDeze denk ik?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    451.4 KB · Views: 7
  • image.jpg
    image.jpg
    172.6 KB · Views: 10
Last edited:
Je bent al een aardig eind gevorderd.
Dit ken ik niet precies, bij mijn Chinees zit dit vast in een huis op het stuur.

Ik hoop niet dat je al een piepklein veertje bent verloren.

Het ziet er smerig uit. Ik zou het met warm water en afwasmiddel even schoon maken onder een warme kraan.

DE STOP IN DE WASBAK DOEN!
Als er iets uitspringt, het niet gelijk in de afvoer verdwijnt!

Zo te zien zit het draad erop met een stekkertje.
Daar zit je probleem, want dat heeft je voorganger afgeknipt. Denk ik.

Solderen heeft veruit de voorkeur en anders met een kroonsteentje.
Idd een halve centimeter bloot maken Zodat het koper goed contact maakt.

Op de foto zie je er 3 aan elkaar. Je knipt/snijdt er 1 af en steekt van voor en van achter een draad in.
Daarna vastschroeven.

Kroonsteentjes moet je niet willen gebruiken op een scooter.
Er zijn betere alternatieven ervoor.
 
I
Sorry, ik was ff weg.
Geen 'stijf' draad kopen dat blijft staan als je het buigt. Het heeft ook maar 1 dikke koperdraad.

Liever gewoon draad voor de schemerlamp ofzo.
Daar kun je dan de buitenmantel afhalen en houdt je 2 of 3 draden over.
 
I
Sorry, ik was ff weg.
Geen 'stijf' draad kopen dat blijft staan als je het buigt. Het heeft ook maar 1 dikke koperdraad.

Liever gewoon draad voor de schemerlamp ofzo.
Daar kun je dan de buitenmantel afhalen en houdt je 2 of 3 draden over.
Ik heb die witte draad gekocht
Post automatically merged:

Nou mensen, ff een verhaaltje schrijven want er is toch nog veel gelukt gister en vandaag. Gister wat met kickstart aan het rommelen geweest, wat dingen aangedrukt, wat dingen schoongemaakt en wat dingen gesteld. Tot mijn grote verbazing deed mijn kickstart het opeens, nog steeds niet zo soepel als het zou moeten gaan, maar na een paar keer proberen krijg ik em aan en de kickstart slaat ook door de veer weer een soort van terug naar de oude positie. (Dit deed hij eerst niet, ik moest de kickhendel met mn voet weer omhoog doen). Dit was zegmaar wel de meevaller van de dag. Ook heb ik de kentekenplaatverlichting opengeschroefd en was blij om te zien dat het lampje stuk was, gewoon nieuw lampje erin en het zou moeten werken volgens mij. Ook nog ff geprobeerf het achterlicht er af te halen maar zonder succes, zat veel te strak vast in het frame. Ook ben ik vandaag doorgegaan met wat ik eigenlijk 2 weken geleden moest doen, maar er toen niks van snapte. Ik heb een multimeter gepakt en ben verschillende dingen gaan meten, als eerste van de accu naar het relais, dit gaf 12 volt aan dus die connectie was goed. Toen heb ik het connectortje die van de remhevel en de startschakelaar naar het startrelais gaan losgemaakt. Ik heb van beide remhevels de stroom gemeten, maar beide gaven niks aan. Een positieve verassing was dat ik het startknopje goed had aangesloten en ik een goed resultaat zag wanneer ik het knopje indrukte. (0 wanneer niet ingedrukt, 12 wanneer ik het knopje indrukte.). Het startknopje werkt dus gewoon en deze heb ik met strakke kabelschoentjes en een (tijdelijke) kroonsteen teruggeplaatst. Dit was wel ff een opheldering want nu weet ik dus dat het hele probleem bij de remschakelaar zit. Ergens tussen het connectortje bij het relais totaan de remhevels zit dus iets niet goed in het draad. Ik heb nog geen idee hoe ik dit moet gaan oplossen maar daar kunnen jullie vast wel bij helpen!!
heel lang verhaal dit, ik hoop dat er iets van te begrijpen is!
Post automatically merged:

Ik heb die witte draad gekocht
Post automatically merged:

Nou mensen, ff een verhaaltje schrijven want er is toch nog veel gelukt gister en vandaag. Gister wat met kickstart aan het rommelen geweest, wat dingen aangedrukt, wat dingen schoongemaakt en wat dingen gesteld. Tot mijn grote verbazing deed mijn kickstart het opeens, nog steeds niet zo soepel als het zou moeten gaan, maar na een paar keer proberen krijg ik em aan en de kickstart slaat ook door de veer weer een soort van terug naar de oude positie. (Dit deed hij eerst niet, ik moest de kickhendel met mn voet weer omhoog doen). Dit was zegmaar wel de meevaller van de dag. Ook heb ik de kentekenplaatverlichting opengeschroefd en was blij om te zien dat het lampje stuk was, gewoon nieuw lampje erin en het zou moeten werken volgens mij. Ook nog ff geprobeerf het achterlicht er af te halen maar zonder succes, zat veel te strak vast in het frame. Ook ben ik vandaag doorgegaan met wat ik eigenlijk 2 weken geleden moest doen, maar er toen niks van snapte. Ik heb een multimeter gepakt en ben verschillende dingen gaan meten, als eerste van de accu naar het relais, dit gaf 12 volt aan dus die connectie was goed. Toen heb ik het connectortje die van de remhevel en de startschakelaar naar het startrelais gaan losgemaakt. Ik heb van beide remhevels de stroom gemeten, maar beide gaven niks aan. Een positieve verassing was dat ik het startknopje goed had aangesloten en ik een goed resultaat zag wanneer ik het knopje indrukte. (0 wanneer niet ingedrukt, 12 wanneer ik het knopje indrukte.). Het startknopje werkt dus gewoon en deze heb ik met strakke kabelschoentjes en een (tijdelijke) kroonsteen teruggeplaatst. Dit was wel ff een opheldering want nu weet ik dus dat het hele probleem bij de remschakelaar zit. Ergens tussen het connectortje bij het relais totaan de remhevels zit dus iets niet goed in het draad. Ik heb nog geen idee hoe ik dit moet gaan oplossen maar daar kunnen jullie vast wel bij helpen!!
heel lang verhaal dit, ik hoop dat er iets van te begrijpen is!
Bedankt trouwens voor alle hulp tot nu toe.
 
Last edited:
Ik kan je verhaal en de methode van meten niet goed volgen.
Je zegt, je meet spanning op het startknopje
(0 wanneer niet ingedrukt, 12 wanneer ik het knopje indrukte.)
Dit is onmogelijk als niet minstens één van beide remhevelschakelaars werkt.

Maar goed om een beter beeld te krijgen welke spanningen wel aanwezig zijn en welke niet, doe eens het volgende eventueel met wat hulp van een tweede persoon want je hebt al gauw handen te kort.

  • Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
  • Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
  • prik met de rode meetpen op connector van de groen/gele draad van je startknop. (doe dit door de meetpen tussen de isolatie te steken van de connector zodat de meetpen de metalen contacten raakt)
  • Druk de linker remhevel in.
  • De meter moet nu de accuspanning aangeven (+/- 12V)
  • Laat de linker remhevel nu los en druk de rechter remhevel in.
  • Ook nu moet de meter weer de accuspanning aangeven.
Wat zijn je resultaten?
 
Ik kan je verhaal en de methode van meten niet goed volgen.
Je zegt, je meet spanning op het startknopje

Dit is onmogelijk als niet minstens één van beide remhevelschakelaars werkt.

Maar goed om een beter beeld te krijgen welke spanningen wel aanwezig zijn en welke niet, doe eens het volgende eventueel met wat hulp van een tweede persoon want je hebt al gauw handen te kort.

  • Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
  • Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
  • prik met de rode meetpen op connector van de groen/gele draad van je startknop. (doe dit door de meetpen tussen de isolatie te steken van de connector zodat de meetpen de metalen contacten raakt)
  • Druk de linker remhevel in.
  • De meter moet nu de accuspanning aangeven (+/- 12V)
  • Laat de linker remhevel nu los en druk de rechter remhevel in.
  • Ook nu moet de meter weer de accuspanning aangeven.
Wat zijn je resultaten?
Ik ben het denk ik niet echt met u eens, ook volgens het schema staat dat de startknop losgeschakeld zit van de remhevels en het contactslot. De spanning die ik meet is de spanning die van de min van de accu, via de startknop bij het startrelais uitkomt toch? Zo lees ik het tenminste.
 

Attachments

  • 32431ABE-7471-45FC-B212-1DECBCCF4B75.png
    32431ABE-7471-45FC-B212-1DECBCCF4B75.png
    198 KB · Views: 6
Last edited:
Op de min-pool van de accu staat geen spanning.
Spanning is het potentiaalverschil tussen twee punten.
Dus als je ergens spanning meet moet er verschil zijn in potentiaal tussen deze twee punten, dit kan alleen als vanaf de pluspool van de accu, via het contactslot via een remhevel via de spoel van het relais dit potentiaal tot aan de startknop geraakt.

Maar goed, ik probeer je stap voor stap door alles heen te loodsen en een indruk te krijgen hoe het ervoor staat, om van daaruit verder te werken echter als ik geen antwoord krijg op mijn post #50 kan ik je helaas niet meer verder helpen!
 
Op de min-pool van de accu staat geen spanning.
Spanning is het potentiaalverschil tussen twee punten.
Dus als je ergens spanning meet moet er verschil zijn in potentiaal tussen deze twee punten, dit kan alleen als vanaf de pluspool van de accu, via het contactslot via een remhevel via de spoel van het relais dit potentiaal tot aan de startknop geraakt.

Maar goed, ik probeer je stap voor stap door alles heen te loodsen en een indruk te krijgen hoe het ervoor staat, om van daaruit verder te werken echter als ik geen antwoord krijg op mijn post #50 kan ik je helaas niet meer verder helpen!
Ah, vandaar, dan is het inderdaad apart dat ik daar spanning meet, ik heb het van deze video:
en dan minuut 6:33. Waarom werkt het bij hem wel zonder de remhendel in te drukken? Het is donker buiten dus ik kan het nu niet testen.
 
Ik denk dat je zijn verhaal verkeert begrijpt, bij minuut 6:33 meet hij tov de pluspool van de accu en test hiermee de werking van de startknop en of de startknop eenzijdig goed aan massa ligt.

Het is donker buiten dus ik kan het nu niet testen.
Hoeft ook niet vanavond, laat me gewoon tzt weten wat je bevindingen zijn van mijn post #50 en zien we, afhankelijk van het resultaat, wat de volgende stap gaat worden.
Maar haal er alsjeblieft niet weer andere mitse en mare bij want anders wordt het verhaal onoverzichtelijk en gaat het veel langer duren!
 
Ik kan je verhaal en de methode van meten niet goed volgen.
Je zegt, je meet spanning op het startknopje

Dit is onmogelijk als niet minstens één van beide remhevelschakelaars werkt.

Maar goed om een beter beeld te krijgen welke spanningen wel aanwezig zijn en welke niet, doe eens het volgende eventueel met wat hulp van een tweede persoon want je hebt al gauw handen te kort.

  • Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
  • Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
  • prik met de rode meetpen op connector van de groen/gele draad van je startknop. (doe dit door de meetpen tussen de isolatie te steken van de connector zodat de meetpen de metalen contacten raakt)
  • Druk de linker remhevel in.
  • De meter moet nu de accuspanning aangeven (+/- 12V)
  • Laat de linker remhevel nu los en druk de rechter remhevel in.
  • Ook nu moet de meter weer de accuspanning aangeven.
Wat zijn je resultaten?
  • prik met de rode meetpen op connector van de groen/gele draad van je startknop. (doe dit door de meetpen tussen de isolatie te steken van de connector zodat de meetpen de metalen contacten raakt)
Ik neem aan dat je hier het stekkertje bij het startrelais bedoelt? (Dezelfde als die in de video)
 
Ik kan alleen maar uitgaan van mijn Grande Retro schema's en dat is anders dan wat ik hier lees.

Bij de chinezen gaat maakt de startknop verbinding met massa. Daar komt dus nooit 12 volt op.

En de 12 volt gaat via het contactslot en een van beide remlicht schakelaars naar het startrelais.

Dus precies andersom dat wat ik nu meen te lezen.
Ik blijf verder wel meelezen, want ik denk dat ik alleen verwarring sticht.
 
Ik kan alleen maar uitgaan van mijn Grande Retro schema's en dat is anders dan wat ik hier lees.

Bij de chinezen gaat maakt de startknop verbinding met massa. Daar komt dus nooit 12 volt op.

En de 12 volt gaat via het contactslot en een van beide remlicht schakelaars naar het startrelais.

Dus precies andersom dat wat ik nu meen te lezen.
Ik blijf verder wel meelezen, want ik denk dat ik alleen verwarring sticht.
Waar ik het vanmiddag dacht te snappen, ben ik nu een en al verwarring! Waarom meet ik 12 volt op het draadje als ik het knopje indruk en 0 volt als ik het knopje lostlaat? Mijn idee was letterlijk: als ik de kabel van de remhevel naar heT startrelais fix is mn scooter gefixt, maar het ligt dus wéér anders. Ik zal morgenmiddag waarschijnlijk de test van sparky doen en hopen dat het vanaf daar goed en soepel loopt gaat.
 
Ik zal het nog één proberen.
- het doel is het startrelais te laten werken. Als het startrelais 'aantrekt' worden de dikke rode draden verbonden.

- stroom moet altijd een kringetje maken.
Van de plus van de accu -》naar een verbruiker-》naar de min van de accu.

Als er een onderbreking in zit, zoals een schakelaar of een draadbreuk, werkt het niet.

- om te zorgen dat, bijv een kind niet per ongeluk op de startknop drukt en de scooter gaat rijden, zijn er veiligheden ingebouwd.

-Om het startrelais te laten aantrekken heb je twee draden nodig, net als bij een lampje. Een plus en een min draad.

- zowel in de plusdraad, áls in de mindraad zit een onderbreker.
Je moet dus BEIDE onderbrekers bedienen om te kunnen starten.

- 1 onderbreker heet remhendel. Daarmee maak je de plusdraad goed en stuur je stroom naar het startrelais. (En het remlicht, maar dat is nu even bijzaak)

- nu gebeurt er nog niets want je hebt dus 2 goede draden nodig. Net als bij een lampje.

- de tweede draad maak je goed met de startknop. Als je die indruk gaat de Min draad weer terug naar de accu en is de cirkel rond.


- Accu + contactslot rem startrel.
^■■■ --->○----->----->----> ●_●---->¤->-|
^ |
^<---------<------●_●<---‐--------<-----------<---- |
Startknop
 
Ik zal het nog één proberen.
- het doel is het startrelais te laten werken. Als het startrelais 'aantrekt' worden de dikke rode draden verbonden.

- stroom moet altijd een kringetje maken.
Van de plus van de accu -》naar een verbruiker-》naar de min van de accu.

Als er een onderbreking in zit, zoals een schakelaar of een draadbreuk, werkt het niet.

- om te zorgen dat, bijv een kind niet per ongeluk op de startknop drukt en de scooter gaat rijden, zijn er veiligheden ingebouwd.

-Om het startrelais te laten aantrekken heb je twee draden nodig, net als bij een lampje. Een plus en een min draad.

- zowel in de plusdraad, áls in de mindraad zit een onderbreker.
Je moet dus BEIDE onderbrekers bedienen om te kunnen starten.

- 1 onderbreker heet remhendel. Daarmee maak je de plusdraad goed en stuur je stroom naar het startrelais. (En het remlicht, maar dat is nu even bijzaak)

- nu gebeurt er nog niets want je hebt dus 2 goede draden nodig. Net als bij een lampje.

- de tweede draad maak je goed met de startknop. Als je die indruk gaat de Min draad weer terug naar de accu en is de cirkel rond.


- Accu + contactslot rem startrel.
^■■■ --->○----->----->----> ●_●---->¤->-|
^ |
^<---------<------●_●<---‐--------<-----------<---- |
Startknop
Allles wat u hierboven zegt snap ik, maar ik snap hiermee nog steeds niet waarom ik 2 verschillende metingen krijg als ik jet startknopje wel- of niet indruk. Mijn remschakelaar of de draad tussen de remschakelaar en het relais is dus toch kapot? Anders zou mij e-start werken? Ik ben verwarring
 
Ik vermoed: op 1 draad van je startknopje staat al 12volt.
Als het knopje Niet ingedrukt is gebeurt er bij het andere draadje niets.
Als het knopje WEL ingedrukt is kan de 12 volt verder en meet je dat ook op de andere draad.

Maar, imo hoort er geen 12 volt bij dat knopje in de buurt.
Mss de andere meetpen op 12 volt gehouden. Bijv de pluspool van de accu of een draadje van het remlicht.

Maakt het verschil of je contact aan of uit hebt?
 
Back
Top