Nou, ik ben ook al in de war van dat automatic merge. Dat ligt dus niet aan jouw.

Foto 1.
Ik zie dat ze het stekkertje in zichzelf hebben verbonden. Met een zwart U vormig draadje.
Laat dat voorlopig maar zo zitten.
Waarschijnlijk is de schakelaar defect.

Foto 2. Dat is de rubber hoes waar alle stekkers samenkomen. Die groene draad vind je overal door de hele scooter want dat is MIN oftewel Massa.
De groen met gele STEKKER is van de electrische choke.
Niet te verwarren met de DRAAD die goen met een gele baan is.

Dat prik tester hóef je niet te kopen, het is alleen handig. Een lampje met twee draadjes werkt ook maar ik weet niet of je kunt solderen.
Een multimeter van een tientje is nóg beter.
Post automatically merged:

Er zitten 2 dikke pinnen op het startrelais.
1 (Rode dopje) komt rechtstreeks van de accu.
1 (zwarte dopje) doet niks. Pas als de startknop werkt komt daar ook 12 volt op.

Het rode dopje. Daar moet de rode meetpen op.
Zet je meter op 20 volt.
De zwarte meetpen moet tegelijk op massa.
Nu moet je ca. 13.2 volt meten.

Als je zeker wilt weten of je meter goed is ingesteld meet je gewoon de accu.

De meter op 20 volt=
Rood op plus en zwart op min.
Nu moet je 13.2 volt meten.

Lager dan 12 volt? Dan eerst accu opladen.
Post automatically merged:

Er zitten 2 dikke pinnen op het startrelais.
1 (Rode dopje) komt rechtstreeks van de accu.
1 (zwarte dopje) doet niks. Pas als de startknop werkt komt daar ook 12 volt op.

Het rode dopje. Daar moet de rode meetpen op.
Zet je meter op 20 volt.
De zwarte meetpen moet tegelijk op massa.
Nu moet je ca. 13.2 volt meten.

Als je zeker wilt weten of je meter goed is ingesteld meet je gewoon de accu.

De meter op 20 volt=
Rood op plus en zwart op min.
Nu moet je 13.2 volt meten.

Lager dan 12 volt? Dan eerst accu opladen.
 
Last edited:
Inderdaad die groene connector met dat bruggetje is is waarschijnlijk van de schakelaar onder je buddy.
Laat deze maar voorlopig gewoon zoals hij is.

Spanning op de dikke draad van het startrelais met het rode dopje hoef je eigenlijk niet te meten, deze spanning is aanwezig, anders zou de startmotor ook niet draaien wanneer je die twee weggehaalde blauwe draden tegen elkaar hield.
Jouw probleem zit in het stuurcircuit. ik zal even het schema van @Bulldog hieronder kopiëren en de niet relevante dingen van dit moment weghalen.

Nogmaals Het is van belang dat je de startknop opnieuw aansluit zoals beschreven in de laatste alinea van mijn post #16.

start.png

Verder er wel op letten dat als je spanning gaat meten je de keuzeschakelaar van de multimeter op 20V gelijkspanning hebt staan en de zwarte meetdraad aansluit op de COM-bus van de multimeter een de rode meetdraad aansluit op de bus waar een V bij staat.
 
Persoonlijk zou ik die twee blauwe draden weghalen want een kortsluiting op een draad, die zonder zekering, rechtstreeks aan een goeie accu hangt wil je zeker niet hebben.
Verder zou ik voorlopig de scooter starten met de kickstart, waarom?

Dat met die schroevendraaier tussen die polen van het startrelais is leuk om even snel te testen of de startmotor draait en daarmee ook de draad van de accu naar het startrelais, de draad van het startrelais naar de startmotor en de massa van de startmotor/blok in orde zijn maar niet om dit zo continue te gebruiken.

Op het moment dat je een schroevendraaier tussen deze aansluitingen van het relais steekt heb je een soort vuurwerkje en ontstaan er brandvlekken op je schroevendraaier en beide schroefjes, niet goed dus.

Beter de zaak asap in orde brengen.

Dus bij de startknop de groene draad naar massa leggen en de rood/gele draad verbinden met de rood/gele van het startrelais.
Dan even proberen, werkt het dan nog niet zien we verder.
De groene en de roodgele draad zijn toch goed aangesloten? Ik vind het een beetje eng want er werd gezegd dat als ik de startknop aan zou sluiten er brand zou ontstaan? Hoe zit dit?
 
Brand zal we meevallen.
Als je het écht niet vertrouwd zet je 1 accupool even vast met een wasknijper of zo.
Zodra er iets begint te roken of te stinken trek je direct de kabel van de accu af.
 
Kijk nou eens goed naar onze antwoorden en het schema.
En nog niet allerlei andere dingen erbij halen.

EERST DE STARTKNOP CHECKEN.
Volgens het schema ligt de groene draad van het startrelais
Dwars door de startknop
aan min van de accu.

Als je dus de startknop indrukt moet er vanuit het stekkertje van het startrelais een verbinding zijn met MIN van de accu.

Dat kun je controleren met een proeflampje
of de multimeter op de stand met het muzieknootje.
Houdt de beide meetpennen tegen elkaar en hoor dat hij piept.

Doe nu 1 meetpen op MIN van de accu en de andere op de groene draad van het stekkertje.

Als je nu de startknop indrukt moet je weer de piep horen.

NU EERST DIT DOEN EN MELDEN WAT HET RESULTAAT IS.
Dan kunnen we verder met de volgende stap.
 
Kijk nou eens goed naar onze antwoorden en het schema.
En nog niet allerlei andere dingen erbij halen.

EERST DE STARTKNOP CHECKEN.
Volgens het schema ligt de groene draad van het startrelais
Dwars door de startknop
aan min van de accu.

Als je dus de startknop indrukt moet er vanuit het stekkertje van het startrelais een verbinding zijn met MIN van de accu.

Dat kun je controleren met een proeflampje
of de multimeter op de stand met het muzieknootje.
Houdt de beide meetpennen tegen elkaar en hoor dat hij piept.

Doe nu 1 meetpen op MIN van de accu en de andere op de groene draad van het stekkertje.

Als je nu de startknop indrukt moet je weer de piep horen.

NU EERST DIT DOEN EN MELDEN WAT HET RESULTAAT IS.
Dan kunnen we verder met de volgende stap.
Isgoed, ik zal dit doen. U moet alleen weten dat ik niet stik van het geld en dat ik extra voorzichtig met alles ben want ik kan geen nieuwe scooter betalen. Vandaar alle onnodige vragen enzo. Ik laat het weten als ik alles heb gemeten!
 
We hebben geen van allen veel geld, anders reden we wel Ferrari of Cadillac.
Maak je maar geen zorgen. Zolang je stap voor stap volgt wat we adviseren en geen eigen dingen doet kan er weinig mis gaan.

Die blauwe draadjes waren écht gevaarlijk, maar die zijn nu weg hoop ik.
 
We hebben geen van allen veel geld, anders reden we wel Ferrari of Cadillac.
Maak je maar geen zorgen. Zolang je stap voor stap volgt wat we adviseren en geen eigen dingen doet kan er weinig mis gaan.

Die blauwe draadjes waren écht gevaarlijk, maar die zijn nu weg hoop ik.
Die zijn inderdaad weg, ik heb net ff in real life gesproken met de vorige eigenaar, die zei het volgende: De losse draadjes bij het startknopje kunnen gewoon vastgemaakt worden, want hij had die weggehaald en afgeknipt om doormiddel van een paar andere draadjes direct vanaf het relais naar het startknopje te gaan, dit vloog in de vik vandaar dat hij zei dat dat in de vik zou vliegen. Daarna zei hij dat hij eigenlijk de hele scooter uit elkaar heeft gehaald en alles opnieuw erin heeft gemaakt (nieuw relais enzo) en dat er dus iets in de kabelboom niet lekker zit. Dus ik kan als het goed is gewoon die draadjes aan het startknopje zetten en dan kan ik beginnen met zoeken naar het probleem. Ook zei hij dat de kickstart niet werkt opdat hij gewoon versleten is, (een één of ander onderdeeltje was rond geworden van slijtage waardoor het niet meer werkt). Ik neem dus aan dat ik dat gwn kan bestellen en dan werkt dat ook weer. Maar goed, ik ga dus (morgen wss) proberen dat knopje aan te sluiten volgens de stappen die jullie hebben verteld. Alleen moet ik denk ik nog een extra stukje draad hebben om die 2 kabeltjes te verlengen want ze zijn afgeknipt. Iemand die weet waar ik die kan kopen?
 
Goed plan.
Eerst maar weer repareren wat ze gesloopt hebben en dan verder zoeken.
Als je aan de stroom sleutelt, ALTIJD eerst de plus pool van de accu losnemen.

Ik heb de foto nog even bekeken. De draadjes aan elkaar zetten moet gebeuren met solderen.
Kun je draadjes solderen??
Of iemand die even kan helpen?
Post automatically merged:

Als hij straks weer goed elektrisch start heb je geen kickstart meer nodig.
Meestal is een goede schoonmaak beurt, met vakkundig in elkaar zetten, voldoende voor een goede kickstart.
 
De vorige eigenaar had dus de hoofdstroom die normaliter via het startrelais loopt rechtstreeks via het knopje geschakeld en de startknop kan deze stroom niet aan, daarom heeft de fabrikant ook een startrelais bedacht.
Zo'n relais kan met een heel kleine stroom een grote stroom schakelen.

Dus wat @Berrie hierboven ook al zei, eerst alles in orde maken wat de vorige eigenaar heeft verbouwd.
Beginnen dus met het aansluiten van het startknopje.
Het eventueel verlengen van de kabeltjes kun je doen met ieder willekeurig stukje elektriciteitsdraad die je thuis hebt liggen van een oude schemerlamp oid, of haal bij de bouwmarkt een stukje 2 of 3 aderig aansluitsnoer en haal de draadjes eruit. (de dunste die ze hebben)

Voor de time being kun je kroonsteentjes gebruiken en later als alles werkt, een vriend, een familielid of een kennis het boeltje netjes laten solderen en voorzien van krimpkousjes, mocht je dit zelf niet kunnen.

Als je de startknop hebt aangesloten en het werkt nog niet, zien we verder.

By the way, maak even een foto van je multimeter, dan kan ik je straks beter uitleggen hoe je die moet instellen en moet meten.
 
De vorige eigenaar had dus de hoofdstroom die normaliter via het startrelais loopt rechtstreeks via het knopje geschakeld en de startknop kan deze stroom niet aan, daarom heeft de fabrikant ook een startrelais bedacht.
Zo'n relais kan met een heel kleine stroom een grote stroom schakelen.

Dus wat @Berrie hierboven ook al zei, eerst alles in orde maken wat de vorige eigenaar heeft verbouwd.
Beginnen dus met het aansluiten van het startknopje.
Het eventueel verlengen van de kabeltjes kun je doen met ieder willekeurig stukje elektriciteitsdraad die je thuis hebt liggen van een oude schemerlamp oid, of haal bij de bouwmarkt een stukje 2 of 3 aderig aansluitsnoer en haal de draadjes eruit. (de dunste die ze hebben)

Voor de time being kun je kroonsteentjes gebruiken en later als alles werkt, een vriend, een familielid of een kennis het boeltje netjes laten solderen en voorzien van krimpkousjes, mocht je dit zelf niet kunnen.

Als je de startknop hebt aangesloten en het werkt nog niet, zien we verder.

By the way, maak even een foto van je multimeter, dan kan ik je straks beter uitleggen hoe je die moet instellen en moet meten.
Post automatically merged:

Schiet je al op, of werk je op zondag niet ????
Ik wou het vandaag doen, maar het heeft de hele dag geregend helaas :(
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    255.2 KB · Views: 21
Ik ga nu beginnen, hopen dat het wat wordt!
Post automatically merged:


Ik heb het idee dat ik gewoon dat knupje aan het slopen ben
Ik snap er geen ene reet van, ik heb echt iemand nodig die dit samen met me doet. Ik heb wel een oom die dit kan. Maar ik ben al anderhalf uur bezig een knopje aan te sluiten. Ik snap er geen reet van, ik maak alleen maar dingen stuk.
 

Attachments

  • 21E0F468-83D7-4BDB-A5B8-5588AA1A15F2.jpeg
    21E0F468-83D7-4BDB-A5B8-5588AA1A15F2.jpeg
    145.9 KB · Views: 17
Haha, u mist de rust die de ouwe monteurs hebben.
Het is idd geen makkelijke klus. Niet iets wat wij in 10 minuten doen. Laat dat een troost zijn.

Als je een heeel klein spijkertje hebt, kun je het ijzeren lipje uit de stekker wippen. Daar zit nl. een weerhaakje aan.

Aan de kant van het lipje moet je dan een spijkertje naast het lipje steken. Daar zit speciaal een uitholling voor.
En dan de draad met het lipje naar achter uit het stekkertje trekken.

Dan het draadje verbinden (liefst soldeer en een krimpkous), het weerhaakje een beetje openbuigen en het lipje weer van de achterkant in het stekkertje drukken tot hij vast zit.

Let op dat het weerhaakje weer naar de juidte kant zit. (Dus weer naar de uitholling.)

Kijk je oom maar lief aan, dat lijkt me beter.
 
Haha, u mist de rust die de ouwe monteurs hebben.
Het is idd geen makkelijke klus. Niet iets wat wij in 10 minuten doen. Laat dat een troost zijn.

Als je een heeel klein spijkertje hebt, kun je het ijzeren lipje uit de stekker wippen. Daar zit nl. een weerhaakje aan.

Aan de kant van het lipje moet je dan een spijkertje naast het lipje steken. Daar zit speciaal een uitholling voor.
En dan de draad met het lipje naar achter uit het stekkertje trekken.

Dan het draadje verbinden (liefst soldeer en een krimpkous), het weerhaakje een beetje openbuigen en het lipje weer van de achterkant in het stekkertje drukken tot hij vast zit.

Let op dat het weerhaakje weer naar de juidte kant zit. (Dus weer naar de uitholling.)

Kijk je oom maar lief aan, dat lijkt me beter.
Ik ben echt hopeloos sorry hahah
Post automatically merged:

Ik snap wel wat je bedoelt, je moet gewoon het oude connectie ijzertje weghalen en ipv dat een spijker doen, ik zal dit binnenkort wel ff proberen
Post automatically merged:

Ik heb in ieder geval geen geluiden gehoord toen ik op de startknop klikte en rem indrukt, maar waarschijnlijk komt dat omdat ik het fout deed. De spijker methode klinkt niet al te ingewikkeld dus als ik het op mn heupen krijg ga ik dit zeker proberen
 
Ik begrijp het niet, dat startknopje zit toch netjes aangesloten of zie ik dat verkeert?

Als je beide remhevels inknijpt en op de startknop drukt hoor je dan een klikje dat uit het startrelais komt?
Natuurlijk moet het contactslot dan ingeschakeld zijn!

Zo niet, moeten we verder meten met je multimeter.
 
Back
Top