Orbituser123

Uses Orbit
Hallo, ik heb een aantal dagen een sym orbit 2 overgekocht van een vriend. De scooter mankeerde wat kleine dingetjes maar die heb ik zelf kunnen maken. Het enige echte probleem is dat de elektrische start (en de kickstart volgens mij), het niet doen. De vorige eigenaar heeft er voor gezorgd dat je doormiddel van 2 draadjes tegen elkaar te doen hij direct mooi start, maar ik wil natuurlijk dat hij gewoon via het knopje start. Het knopje van de elektrische start niet aangesloten en de lock/unlock schakelaar ook niet. Het remlicht doet het niet, en mijn kentekenplaatverlichting ook niet (al weet ik niet of dat er iets mee te maken heeft). Ik heb dus hulp nodig om alles juist aan te sluiten en het probleem te identificeren. Kan iemand mij hierbij helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Eerst zorgen dat je remlicht gaat werken anders werkt je e-start ook niet.

Dus beginnen met het controleren van de remschakelaars in beide remhevels.

Wat bedoel je met "lock/unlock" schakelaar?
 
Eerst zorgen dat je remlicht gaat werken anders werkt je e-start ook niet.

Dus beginnen met het controleren van de remschakelaars in beide remhevels.

Wat bedoel je met "lock/unlock" schakelaar?
De lock/unlock schakelaar is die schakelaar die ervoor zorgt of je scooter start of niet, deze zit onder het zadel. Ik zal even wat fotootjes bijvoegen voor wat extra context.
Ik heb met de vorige eigenaar gepraat en hij zei dat als ik het startknopje zou aansluiten dat ie dan in de vik zou vliegen. Ik weet niet zo goed ik moet kijken of mijn remlicht werkt. Als ik de rechter rem in druk hoor ik een mooie klik alleen heb ik natuurlijk geen idee of het goed is.
Post automatically merged:

De lock/unlock schakelaar is die schakelaar die ervoor zorgt of je scooter start of niet, deze zit onder het zadel. Ik zal even wat fotootjes bijvoegen voor wat extra context.
Ik heb met de vorige eigenaar gepraat en hij zei dat als ik het startknopje zou aansluiten dat ie dan in de vik zou vliegen. Ik weet niet zo goed ik moet kijken of mijn remlicht werkt. Als ik de rechter rem in druk hoor ik een mooie klik alleen heb ik natuurlijk geen idee of het goed is.
Ik denk trouwens gewoon doormeten met zo’n ampèremeter neem ik aan, maar waar moet ik die plaatsten?
 

Attachments

  • A81C1029-4C56-4814-9700-B00EAFCAA026.jpeg
    A81C1029-4C56-4814-9700-B00EAFCAA026.jpeg
    343.9 KB · Views: 52
  • 654BB72E-E028-4CBC-8F7A-45B5DDF60CAD.jpeg
    654BB72E-E028-4CBC-8F7A-45B5DDF60CAD.jpeg
    186.8 KB · Views: 48
  • 234BBAE6-235D-4FB0-BC06-3954650A934C.jpeg
    234BBAE6-235D-4FB0-BC06-3954650A934C.jpeg
    300.2 KB · Views: 49
Last edited:
De vorige eigenaar heeft er voor gezorgd dat je doormiddel van 2 draadjes tegen elkaar te doen hij direct mooi start
Dit zie ik op de foto, voorgeprogrammeerd voor een dikke kortsluiting want die rode aansluiting van het startrelais loopt rechtstreeks naar de plus-pool van je accu en hier zit geen zekering tussen dus vuur gegarandeerd!

Ik neem aan dat de tweede foto, de foto is van de afgeknipte draden van de startknop, toch?

Als ik de rechter rem in druk hoor ik een mooie klik alleen heb ik natuurlijk geen idee of het goed is.
Komt deze klik uit het startrelais, dat is dat ding met die twee mooie blauwe draadjes aan?

Verder kijk een naar deze howto van @Bulldog .

https://scooterforum.net/resources/startmotor-doet-niets-meer-wat-is-het-probleem.209/
 
Last edited:
Dit zie ik op de foto, voorgeprogrammeerd voor een dikke kortsluiting want die rode aansluiting van het startrelais loopt rechtstreeks naar de plus-pool van je accu en hier zit geen zekering tussen dus vuur gegarandeerd!

Ik neem aan dat de tweede foto, de foto is van de afgeknipte draden van de startknop, toch?


Komt deze klik uit het startrelais, dat is dat ding met die twee mooie blauwe draadjes aan?

Verder kijk een naar deze howto van @Bulldog .

https://scooterforum.net/resources/startmotor-doet-niets-meer-wat-is-het-probleem.209/
de tweede foto is inderdaad van de draadjes bij het startknopje. Die mooie klik waar ik het over had komt gewoon uit de remhendel zelf. Maar het stortte gisteren met bakken uit de lucht dus ik zal vanmiddag even kijken of er ook een klikje uit het startrelais komt!
 
de tweede foto is inderdaad van de draadjes bij het startknopje. Die mooie klik waar ik het over had komt gewoon uit de remhendel zelf. Maar het stortte gisteren met bakken uit de lucht dus ik zal vanmiddag even kijken of er ook een klikje uit het startrelais komt!
Ik heb even gechecked met en zonder motor aan en ik kan geen geluid vangen bij het startrelais. Die klik kwam dus echt van het mechanische knopje op de remhendels.
Post automatically merged:

Dit zie ik op de foto, voorgeprogrammeerd voor een dikke kortsluiting want die rode aansluiting van het startrelais loopt rechtstreeks naar de plus-pool van je accu en hier zit geen zekering tussen dus vuur gegarandeerd!

Ik neem aan dat de tweede foto, de foto is van de afgeknipte draden van de startknop, toch?


Komt deze klik uit het startrelais, dat is dat ding met die twee mooie blauwe draadjes aan?

Verder kijk een naar deze howto van @Bulldog .

https://scooterforum.net/resources/startmotor-doet-niets-meer-wat-is-het-probleem.209/
Ik ben al een poosje bezig met het bestuderen van die howto, maar ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het startknop in het circuit verwerkt zit. Het laatste voorbeeld van het elektriciteitscircuit op die pagina leek mij logischer trouwens. Ik heb er wel uit opgemaakt dat het werkend maken van het remlicht niet moeilijk is. Ik neem aan eerst te kijken of er stroom is tot de remschakelaar, dan checken of er stroom doorheen gaat na de remschakelaar en of de stroom uitkomt bij het startrelais en het remlicht en als dat allemaal goed is dan is get remlicht lampje gewoon kapot. Is dit goed gedacht van mij? En zo ja, wat verder doen? En zo nee, wat moet ik anders doen? Alvast bedankt!
 
Ik neem aan eerst te kijken of er stroom is tot de remschakelaar, dan checken of er stroom doorheen gaat na de remschakelaar en of de stroom uitkomt bij het startrelais en het remlicht en als dat allemaal goed is dan is get remlicht lampje gewoon kapot. Is dit goed gedacht van mij?
Yep.
 
Het startrelais is dat ding met die blauwe draadjes eraan.
Dit moet je zien als een gewone schakelaar voor sterke stroom. De sterke stroom komt rechtstreeks van de accu en gaat door dat ding naar de startmoter. Vandaar die dikke draden.

In plaats van een knopje wordt deze door een klein stroompje bedient. Dat zijn de dunne oranje en groene draadjes.
Ik denk dat de groene draad MASSA is. Dus de min van de accu.
Die komt denk ik van de run/stop schakelaar op het stuur. DEZE LIJKT DUS DOORGEKNIPT.
- probeer deze eens rechtstreeks met een draadje en een paar klemmetjes aan massa te leggen.
De hele route is dus MIN van de accu -> noodstop schakelaar -> startknop ->startrelais.

De oranje draad is je 'stroom' draad. Dus 12 volt.
Als je deze rechtstreeks aan de plus van de accu legt moet het relais schakelen en de startmotor draaien.

De originele draad loopt van de plus van de accu -> door het contactslot -> door de remlichtschakelaar op je stuur -> naar het startrelais.

Als paardenmiddel kun je nog een grote tang of schroevendraaier tussen de twee dikke polen van het startrelais houden. Kan fors gaan vonken! Maar je startmotor moet dan wel draaien.

Zoals boven beschreven is het bij mijn chineese scooters, maar de SYMs verschillen daar niet veel van.
 
Het startrelais is dat ding met die blauwe draadjes eraan.
Dit moet je zien als een gewone schakelaar voor sterke stroom. De sterke stroom komt rechtstreeks van de accu en gaat door dat ding naar de startmoter. Vandaar die dikke draden.

In plaats van een knopje wordt deze door een klein stroompje bedient. Dat zijn de dunne oranje en groene draadjes.
Ik denk dat de groene draad MASSA is. Dus de min van de accu.
Die komt denk ik van de run/stop schakelaar op het stuur. DEZE LIJKT DUS DOORGEKNIPT.
- probeer deze eens rechtstreeks met een draadje en een paar klemmetjes aan massa te leggen.
De hele route is dus MIN van de accu -> noodstop schakelaar -> startknop ->startrelais.

De oranje draad is je 'stroom' draad. Dus 12 volt.
Als je deze rechtstreeks aan de plus van de accu legt moet het relais schakelen en de startmotor draaien.

De originele draad loopt van de plus van de accu -> door het contactslot -> door de remlichtschakelaar op je stuur -> naar het startrelais.

Als paardenmiddel kun je nog een grote tang of schroevendraaier tussen de twee dikke polen van het startrelais houden. Kan fors gaan vonken! Maar je startmotor moet dan wel draaien.

Zoals boven beschreven is het bij mijn chineese scooters, maar de SYMs verschillen daar niet veel van.
Ik snap een aantal dingen niet. Ik weet niet zo goed wat een noodstopschakelaar is, die zit er bij mij volgens mij niet op. En als ik een schroevendraaier tussen de polen van het startrelais zou doen zou ik toch precies hetzelfde hebben als dat ik nu heb? want de scooter start wel mooi als ik de twee draadjes op de foto tegen elkaar doe. dit is toch hetzelfde principe als een schroevendraaier? Dus als ik het goed begrijp moet ik een groene draad van de, min van de accu -> startknop -> startrelais. Krijg ik dan geen brand? En zo niet, wat los ik daarmee op? En bedoel je met de oranje draad de rode draad? Sorry voor de verwarring hoor maar ik ben echt een leek op dit gebied, ik snap er geen hout van HAHA
Post automatically merged:

Ik heb hieronder even het schema van de Howto van @Bulldog geleend en bij de diverse draden wat kleuren gezet die van toepassing zijn op jouw scooter.

View attachment 62188
Bedankt! Ik zal nog proberen wat extra fotootjes te maken van de bedrading. is het wat makkelijker voor u denk ik!
 
Haha, we slepen je er wel doorheen.
- met de schroevendraaier tussen de polen is idd hetzelfde als de blauwe draadjes.
MAARR, die draadjes zijn veel te dun. Die kunnen echt roodgloeiend worden.
- de noodstop schakelaar zit niet op alle modellen. Als je die niet hebt kun je dat overslaan.

Nu testen, beetje voor beetje.
- als de startmotor draait met de schroevendraaier methode is dat deel in orde.

LET OP DAT DE SCOOT OP DE STANDAARD STAAT. en niet op de zijstandaard want dat is een startbeveiliging.

- nu de massa testen. Ik ga ervan uit dat het de groene draad is.
-Neem een metalen pinnetje zoals een spijkertje of een paperclip en een stukje draad.
- steek het pinnetje van achter in het stekkertje met de oranje en groene draad. In het gaatje van de GROENE draad En pruts het draadje er aan.

- zet de scooter op contact - de benzinemeter moet oplopen als controle.
- knijp de handrem in. (Ik lees dat het remlicht niet brand, dat komt later wel)
-Houd nu het groene geprutste draadje aan ijzer, (massa) of op de MIN van de accu.
- de scooter kan nu starten.

Zo niet, probeer de andere handrem eens.

Als je zover bent meldt je je maar weer.
Post automatically merged:

Ik lees dat er op de Orbit een schakelaar onder het zadel zit.
Die heb ik niet op mijn chinese scooters.
WELLICHT KAN EEN VAN DE LEZERS EVEN AANVULLEN.
 
Ik had in Griekenland ook een sym scooter gehuurd , daar zat tegen diefstal een schakelaartje onder het zadel in de buddy bak , als je deze omzet start de scooter niet startmotor draait niet , weet niet of deze ook de vonk onderbreekt.) . Staat hetzelfde symbooltje op als een kill switch , maar is dus een goedkope diefstal beveiliging.
 
Ik had in Griekenland ook een sym scooter gehuurd , daar zat tegen diefstal een schakelaartje onder het zadel in de buddy bak , als je deze omzet start de scooter niet startmotor draait niet , weet niet of deze ook de vonk onderbreekt.) . Staat hetzelfde symbooltje op als een kill switch , maar is dus een goedkope diefstal beveiliging.
Dit is precies wat ik heb, alleen die van mij is niet aangesloten.
 
Oke.
Niet aangesloten is prima maar dan moet je wel de draadjes doorverbinden met een kroonsteentje.
Of voorlopig met een plakbandje.

Groen op groen (massa) en rood/geel oprood/geel.

Bij het bekijken van de fotos zie ik blanke uiteinden aan die blauwe draadjes.
DAT MAG ABSOLUUT NIET!
Op eens draadje staatsaltijd stroom en als dat draadje aan ijzer komt krijg je kortsluiting. Dus afknippen, afplakken of een kroonsteentje op het uiteinde.
Of nog beter: weg met die blauwe draden.
Post automatically merged:

Woon je in de buurt van Deventer? Dan kan ik beter even langs komen
 
Oke.
Niet aangesloten is prima maar dan moet je wel de draadjes doorverbinden met een kroonsteentje.
Of voorlopig met een plakbandje.

Groen op groen (massa) en rood/geel oprood/geel.

Bij het bekijken van de fotos zie ik blanke uiteinden aan die blauwe draadjes.
DAT MAG ABSOLUUT NIET!
Op eens draadje staatsaltijd stroom en als dat draadje aan ijzer komt krijg je kortsluiting. Dus afknippen, afplakken of een kroonsteentje op het uiteinde.
Of nog beter: weg met die blauwe draden.
Post automatically merged:

Woon je in de buurt van Deventer? Dan kan ik beter even langs komen
Ik woon in lelystad, dat is niet echt in de buurt hahah. Die blauwe draadjes kan ik er toch zo vanaf halen want idd zoals je zei, een schroevendraaier ertussen heeft hetzelfde effect. Het geeft alleen maar meer verwarring met die extra blauwe draadjes.
 
Persoonlijk zou ik die twee blauwe draden weghalen want een kortsluiting op een draad, die zonder zekering, rechtstreeks aan een goeie accu hangt wil je zeker niet hebben.
Verder zou ik voorlopig de scooter starten met de kickstart, waarom?

Dat met die schroevendraaier tussen die polen van het startrelais is leuk om even snel te testen of de startmotor draait en daarmee ook de draad van de accu naar het startrelais, de draad van het startrelais naar de startmotor en de massa van de startmotor/blok in orde zijn maar niet om dit zo continue te gebruiken.

Op het moment dat je een schroevendraaier tussen deze aansluitingen van het relais steekt heb je een soort vuurwerkje en ontstaan er brandvlekken op je schroevendraaier en beide schroefjes, niet goed dus.

Beter de zaak asap in orde brengen.

Dus bij de startknop de groene draad naar massa leggen en de rood/gele draad verbinden met de rood/gele van het startrelais.
Dan even proberen, werkt het dan nog niet zien we verder.
 
Persoonlijk zou ik die twee blauwe draden weghalen want een kortsluiting op een draad, die zonder zekering, rechtstreeks aan een goeie accu hangt wil je zeker niet hebben.
Verder zou ik voorlopig de scooter starten met de kickstart, waarom?

Dat met die schroevendraaier tussen die polen van het startrelais is leuk om even snel te testen of de startmotor draait en daarmee ook de draad van de accu naar het startrelais, de draad van het startrelais naar de startmotor en de massa van de startmotor/blok in orde zijn maar niet om dit zo continue te gebruiken.

Op het moment dat je een schroevendraaier tussen deze aansluitingen van het relais steekt heb je een soort vuurwerkje en ontstaan er brandvlekken op je schroevendraaier en beide schroefjes, niet goed dus.

Beter de zaak asap in orde brengen.

Dus bij de startknop de groene draad naar massa leggen en de rood/gele draad verbinden met de rood/gele van het startrelais.
Dan even proberen, werkt het dan nog niet zien we verder.
Kickstart werkt geloof ik niet, heb het al vaak geprobeerd maar er lijkt niks te gebeuren!
Post automatically merged:

Waar moet ik precies mijn ampere meter plaatsten om het remlicht te meten?
 
Last edited:
Precies zoals Sparky zegt.
Mijn advies is alleen om te testen!

We testen stap-voor-stap. Ik heb best veel ervaring met chinese Retro,s en die zijn bijna hetzelfde als de SYMs.

Ik ben tot nu toe van de foto's uitgegaan, maar origineel zitten er -denk ik- een rood/ gele en een groen/gele of groene draad aan je startrelais.
En die twee dikke rode.

We gaan eerst de massa leiding testen zoals beschreven in mijn bericht van gisteren om 19:12 uur. Zie boven.

Het kleine stekkertje blijft gewoon aan elkaar aangesloten. Daarom moet je ook even aan de achterkant prutsen met een metalen pinnetje.
Dat moet wel het ijzer aanraken in het stekkertje. Niet alleen de plastic van de draad!
Post automatically merged:

Als je geld teveel hebt zou je een "spanningszoeker 12 volt prik" kunnen kopen.

https://now4you.nl/product/spanning...T7ZX7sd85QjBnBDjDdZZJiOVByDehnLRoCBD8QAvD_BwE

Deze heeft een scherpe punt waarmee je IN de stroomdraad kunt prikken (en in je vinger als je uitschiet).
Dan hoef je de stroomdraad niet open te snijden.

Ze zijn overal te koop, ff googlen
 
Last edited:
Haha, we slepen je er wel doorheen.
- met de schroevendraaier tussen de polen is idd hetzelfde als de blauwe draadjes.
MAARR, die draadjes zijn veel te dun. Die kunnen echt roodgloeiend worden.
- de noodstop schakelaar zit niet op alle modellen. Als je die niet hebt kun je dat overslaan.

Nu testen, beetje voor beetje.
- als de startmotor draait met de schroevendraaier methode is dat deel in orde.

LET OP DAT DE SCOOT OP DE STANDAARD STAAT. en niet op de zijstandaard want dat is een startbeveiliging.

- nu de massa testen. Ik ga ervan uit dat het de groene draad is.
-Neem een metalen pinnetje zoals een spijkertje of een paperclip en een stukje draad.
- steek het pinnetje van achter in het stekkertje met de oranje en groene draad. In het gaatje van de GROENE draad En pruts het draadje er aan.

- zet de scooter op contact - de benzinemeter moet oplopen als controle.
- knijp de handrem in. (Ik lees dat het remlicht niet brand, dat komt later wel)
-Houd nu het groene geprutste draadje aan ijzer, (massa) of op de MIN van de accu.
- de scooter kan nu starten.

Zo niet, probeer de andere handrem eens.

Als je zover bent meldt je je maar weer.
Post automatically merged:

Ik lees dat er op de Orbit een schakelaar onder het zadel zit.
Die heb ik niet op mijn chinese scooters.
WELLICHT KAN EEN VAN DE LEZERS EVEN AANVULLEN.
Moet ik dit hier doen?
Post automatically merged:

Precies zoals Sparky zegt.
Mijn advies is alleen om te testen!

We testen stap-voor-stap. Ik heb best veel ervaring met chinese Retro,s en die zijn bijna hetzelfde als de SYMs.

Ik ben tot nu toe van de foto's uitgegaan, maar origineel zitten er -denk ik- een rood/ gele en een groen/gele of groene draad aan je startrelais.
En die twee dikke rode.

We gaan eerst de massa leiding testen zoals beschreven in mijn bericht van gisteren om 19:12 uur. Zie boven.

Het kleine stekkertje blijft gewoon aan elkaar aangesloten. Daarom moet je ook even aan de achterkant prutsen met een metalen pinnetje.
Dat moet wel het ijzer aanraken in het stekkertje. Niet alleen de plastic van de draad!
Post automatically merged:

Als je geld teveel hebt zou je een "spanningszoeker 12 volt prik" kunnen kopen.

https://now4you.nl/product/spanning...T7ZX7sd85QjBnBDjDdZZJiOVByDehnLRoCBD8QAvD_BwE

Deze heeft een scherpe punt waarmee je IN de stroomdraad kunt prikken (en in je vinger als je uitschiet).
Dan hoef je de stroomdraad niet open te snijden.

Ze zijn overal te koop, ff google
Post automatically merged:

Precies zoals Sparky zegt.
Mijn advies is alleen om te testen!

We testen stap-voor-stap. Ik heb best veel ervaring met chinese Retro,s en die zijn bijna hetzelfde als de SYMs.

Ik ben tot nu toe van de foto's uitgegaan, maar origineel zitten er -denk ik- een rood/ gele en een groen/gele of groene draad aan je startrelais.
En die twee dikke rode.

We gaan eerst de massa leiding testen zoals beschreven in mijn bericht van gisteren om 19:12 uur. Zie boven.

Het kleine stekkertje blijft gewoon aan elkaar aangesloten. Daarom moet je ook even aan de achterkant prutsen met een metalen pinnetje.
Dat moet wel het ijzer aanraken in het stekkertje. Niet alleen de plastic van de draad!
Post automatically merged:

Als je geld teveel hebt zou je een "spanningszoeker 12 volt prik" kunnen kopen.

https://now4you.nl/product/spanning...T7ZX7sd85QjBnBDjDdZZJiOVByDehnLRoCBD8QAvD_BwE

Deze heeft een scherpe punt waarmee je IN de stroomdraad kunt prikken (en in je vinger als je uitschiet).
Dan hoef je de stroomdraad niet open te snijden.

Ze zijn overal te koop, ff googlen
Ik heb zeker geen geld teveel haha
Post automatically merged:

Moet ik dit hier doen?
Post automatically merged:


Post automatically merged:


Ik heb zeker geen geld teveel
Precies zoals Sparky zegt.
Mijn advies is alleen om te testen!

We testen stap-voor-stap. Ik heb best veel ervaring met chinese Retro,s en die zijn bijna hetzelfde als de SYMs.

Ik ben tot nu toe van de foto's uitgegaan, maar origineel zitten er -denk ik- een rood/ gele en een groen/gele of groene draad aan je startrelais.
En die twee dikke rode.

We gaan eerst de massa leiding testen zoals beschreven in mijn bericht van gisteren om 19:12 uur. Zie boven.

Het kleine stekkertje blijft gewoon aan elkaar aangesloten. Daarom moet je ook even aan de achterkant prutsen met een metalen pinnetje.
Dat moet wel het ijzer aanraken in het stekkertje. Niet alleen de plastic van de draad!
Post automatically merged:

Als je geld teveel hebt zou je een "spanningszoeker 12 volt prik" kunnen kopen.

https://now4you.nl/product/spanning...T7ZX7sd85QjBnBDjDdZZJiOVByDehnLRoCBD8QAvD_BwE

Deze heeft een scherpe punt waarmee je IN de stroomdraad kunt prikken (en in je vinger als je uitschiet).
Dan hoef je de stroomdraad niet open te snijden.

Ze zijn overal te koop, ff googlen
Ik zie hier inderdaad die groene draad uitkomen en die gaat daar de startmoteor in volgensmij!
Post automatically merged:

Ik zie opeens dit, iemand die weet wat dit is? Update, laat maar dit moet aan de lock/unluck switch hebben vastgezeten!
Post automatically merged:

Sorry mensen ik ben heel erg aan het knoeien met de reacties enzo. Snap niet zoveel van dat “automatic merge post”.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    191 KB · Views: 24
  • F3966A63-F8DD-46BA-8239-E8A71893A14F.jpeg
    F3966A63-F8DD-46BA-8239-E8A71893A14F.jpeg
    121.4 KB · Views: 22
Last edited:
Dit zie ik op de foto, voorgeprogrammeerd voor een dikke kortsluiting want die rode aansluiting van het startrelais loopt rechtstreeks naar de plus-pool van je accu en hier zit geen zekering tussen dus vuur gegarandeerd!

Ik neem aan dat de tweede foto, de foto is van de afgeknipte draden van de startknop, toch?


Komt deze klik uit het startrelais, dat is dat ding met die twee mooie blauwe draadjes aan?

Verder kijk een naar deze howto van @Bulldog .

https://scooterforum.net/resources/startmotor-doet-niets-meer-wat-is-het-probleem.209/
Ik heb zojuist met een spanningsmeter met de rode pen op de plus van het startrelais gedaan. Maar hij gaf niks aan (voor een seconde 0,02 ofzoiets).
 
Back
Top