Sym Orbit 2 start ineens niet meer

D

Deleted member 68514

Guest
Mij. Sym Orbit 2 50cc 4 takt 2014 9000km. Ineens start hij niet meer. Ik hoor t rechter remhandel contact maken. Maar de kickstarter is een beetje dronken en pakt niet goed. Had hem ook nog nooit met de kickstarter gestart. Persoonlijk denk ik de startonderbreker in t zijstandaard rot contact heeft. Hoe maak ik die onklaar? De startonderbreker in de buddy heeft t nooit gedaan. Help! Knipperlichten werken wel. Groot licht seinen ook. Maar wat nu?
 
Advertisement - register to remove this

Hi Bram,

Normaal gesproken schakelt deze schakelaar de zwart/witte draad, afkomstig van de cdi naar massa, net als het contactslot doet als dit op uit staat.

Deze schakeling maak je onklaar simpelweg door deze schakelaar elektrisch af te koppelen.

Een andere vraag, Doet het remlicht het?
 
Dat is een goede. Mijn linker remhandel waar ik altijd mee start moest ik steeds verder inknijpen. Maar met het rechter remhandel moet hij toch ook starten? T groot licht dashboard verlichting en de knipperlichten werken wel. Ook hoor ik bij de rechter remhandel dat hij contact maakt bij t inknijpen. Bij de linker niet. Hoe raad je dat zo?
 
Mij. Sym Orbit 2 50cc 4 takt 2014 9000km. Ineens start hij niet meer. Ik hoor t rechter remhandel contact maken. Maar de kickstarter is een beetje dronken en pakt niet goed. Had hem ook nog nooit met de kickstarter gestart. Persoonlijk denk ik de startonderbreker in t zijstandaard rot contact heeft. Hoe maak ik die onklaar? De startonderbreker in de buddy heeft t nooit gedaan. Help! Knipperlichten werken wel. Groot licht seinen ook. Maar wat nu?
start de scooter alleen electrisch met de achterrem ingedrukt? Het remlicht werkt ook niet. Verder alles wel.
 
Ik heb het gecheckt. Mijn remlicht werkt ook niet meer. Dus zou het de schakelaar vd linkerremhendel moeten zijn die defect is. Rechts heeft nooit gewerkt.
 
Yep, als je remlichtschakelaars defect zijn werkt je remlicht niet en daardoor de elektrische start ook niet.

De spanning van het remlicht wordt namelijk gebruikt om je relais van je elektrische start aan te sturen.
 
Ik heb het gecheckt. Mijn remlicht werkt ook niet meer. Dus zou het de schakelaar vd linkerremhendel moeten zijn die defect is. Rechts heeft nooit gewerkt.

Rechts hoort ook gewoon te werken.. En loop vooral je kabelboom dan eens na.. Want als er zoveel elektrisch uitvalt dan zal er vast wel ergens een kabelbreuk achter je kappen zitten. En maak dan ook gelijk de kickstarter.. Het is erg fijn als er dingen zijn die wel willen werken.. Scheelt je een hoop geklungel.
 
De stekker die het cdi kastje in gaat mist ook een kabel. Er is dus een ontbrekende kabel. De kabel er langs is een zwarte. Zou dat de plek zijn waar de rechter remhendel schakelaar kabel zou moeten zitten? Ik ga idd de Kickstarter fixen. Hij werkt maar voor een kwart en komt ook niet vanzelf terug omhoog. Meerdere problemen dus.
 
Maar als ik de rechter hendel in trek hoor ik de schakelaar wel. Maar die zal dan de kabel reuk hebben en de linker hendel nu een kapotte schakelaar
 
Nee, de rechter remhendel schakelaar hoort niet aangesloten te zitten op de cdi.

Je zou de rechter remschakelaar eens links kunnen aansluiten.

Werkt je remlicht dan, is de schakelaar in orde en kun je de conclusie trekken dat de bekabeling van je rechter remhendel niet in orde is.
 
Last edited:
Nee, de rechter remhendel schakelaar hoort niet aangesloten te zitten op de cdi.

Je zou de rechter remschakelaar eens links kunnen aansluiten.

Werkt je remlicht dan, is de schakelaar in orde en kun je de conclusie trekken dat de bekabeling van je rechter remhendel niet in orde is.
Oké dat wijst zichzelf als ik de kap eraf haal? Ik denk dat de schakelaar nooit aangesloten is geweest. Was de kilometerteller kabel ook niet.
 
Kan ik de beveiliging vd remhendels tijdelijk helemaal omzeilen? Zo ja hoe doe ik dat? De linker schakelaar is kapot en de rechter heeft volgens mij nooit aangesloten gezeten. Eurokit jij zei wel iets nuttigs (!!?) () Namelijk dat t ook een goed moment is om mijn kickstart te maken. Kan ik de kickstarterkap er zo afhalen? Eerst t pedaal en dan de boutjes. Ga ik olie tegen komen? Graag feedback. Mijn kickstarter had ik nog nooit getest...dom...hij krijgt geen volledige rotatie voor elkaar en blijft beneden hangen. Dus veer zal ontbreken. Iemand nog iets van advies? Ik moet nu 2 dingen gaan doen.
De schakelaar vd remhandel verwisselen
De kickstarter repareren
Ik w8 nog een uurtje op jullie advies.
 
Nee, de rechter remhendel schakelaar hoort niet aangesloten te zitten op de cdi.

Je zou de rechter remschakelaar eens links kunnen aansluiten.

Werkt je remlicht dan, is de schakelaar in orde en kun je de conclusie trekken dat de bekabeling van je rechter remhendel niet in orde is.
Nee, de rechter remhendel schakelaar hoort niet aangesloten te zitten op de cdi.

Je zou de rechter remschakelaar eens links kunnen aansluiten.

Werkt je remlicht dan, is de schakelaar in orde en kun je de conclusie trekken dat de bekabeling van je rechter remhendel niet in orde is.
Sx20190824_150105.jpg
Gelukt. Allebei de schakelaars kapot. Schakelaar eruit draden tegen elkaar en STARTEN20190824_150105.jpg20190824_150105.jpg
 
Allebei de remhendel schakelaars kapot. Tijdelijke oplossing: schakelaar weg. Ff bij t starten de kabels tegen elkaar en rijden. Met buddy vol gereedschap.1566653901548-385719588.jpg
 
De onderste foto is de schakelaar vd remhendel vd voorrem. In ruststand is het pinnetje ingedrukt en gebeurt er niks. Op het moment dat je de voorrem in knijpt springt het zwarte pinnetje eruit en gaat je remlicht aan en tevens kan je de scooter starten. Omdat ik de schakelaar mee moet nemen om een nieuwe te kopen hou ik tijdelijk de 2 draadjes tegen elkaar en duw ik op de startknop. Overdag gebruik ik nu mijn gewone licht als remlicht. Verder kan ik in de nacht natuurlijk niet in de stad rijden zonder remlicht. Ik moet maandag alleen 35 km op en neer naar Helmond om een nieuwe te halen. De schakelaar vd achterrem zit vast als 1 geheel lijkt het. Dat zijn die 4 foto's waarvoor ik gegarandeerd weer een waarschuwing krijg maar dan maak het iets makkelijker om voor simpele mensen zoals ik het ook mogelijk te maken.
 
Om de carterkap te verwijderen hoef je de kickstartpedaal niet te verwijderen.

Enkel de boutjes rondom de carterkap lossen en waarschijnlijk ook de bevestiging van het luchtfilterhuis aan de carterkap.

Er zit geen olie achter de carterkap.

Na het lossen van alle boutjes even met je handpalm op dr kickstartpedaal slaan en de carterkap duwt zichzelf van het blok.
 
Om de carterkap te verwijderen hoef je de kickstartpedaal niet te verwijderen.

Enkel de boutjes rondom de carterkap lossen en waarschijnlijk ook de bevestiging van het luchtfilterhuis aan de carterkap.

Er zit geen olie achter de carterkap.

Na het lossen van alle boutjes even met je handpalm op dr kickstartpedaal slaan en de carterkap duwt zichzelf van het blok.
Sparky ik heb m gemaakt. De linker hendel tot contact. Ff stuk nieuwe kabel getrokken. Rechts kapotte schakelaar. Ik had al uitgevonden hoe ik zonder de schakelaar, dmv 2 draden tegen elkaar te houden, mijn scooter kon starten. En na veel geduld de linker hendel gemaakt. Dus ik kan weer rijden. De rechtse schakelaar kan ik maandag gaan halen. Ik heb ook meteen overal nieuwe schroeven in gedraaid. Gewoon RVS en zwart gespoten met een spuitbus. Hartelijk bedankt voor de steun. Maar zo helpen we elkaar wel.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top