Hallo jongens, ik lees al een tijdje mee op dit forum en zie dat veel mensen hier goed geholpen worden. Nu dus ook even een account aangemaakt om ook mijn vragen te kunnen stellen.
Ten eerste: ik ben een echte rookie als het gaat om werken aan scooters.
Ik heb een Sym Orbit 2 50cc Euro 4 brom uitvoering uit 2019. Elektrisch carburateur en Dellorto ECU dus.
Hij liep vanuit de dealer 45 km/u en dat vond ik altijd te traag, nu mijn garantie is verlopen ben ik gaan kijken naar opvoeren. Na een beetje te hebben ingelezen heb ik begrepen dat het simpelste om te doen is: ECU verwisselen met een ontgrensde, en om deze te laten werken zoals hoort moet ook de variobus worden vervangen door een gladde variant.
Ik heb een Polini Hi-Speed (voor sym/peugeot gy6) varioset besteld omdat ik dacht dat het een prima upgrade is aangezien ik toch de vario uit elkaar moet halen om de bus te verwisselen. In deze kwam: vario, gladde bus, rolletjes 4.9g, en drukveer. Die drukveer heb ik er niet in gezet omdat ik dacht dat dit geen zin heeft zonder dat de scooter meer vermogen maakt, ik neem aan dat deze van Polini stijver is dan wat er standaard in zit. Vraag 1: Klopt dit of is het beter om deze toch te plaatsen?
Nadat ik de Polini vario met de 4.9g rollen erin had gezet, met gladde variobus, vond ik dat de scooter best veel toeren maakte, en tot mijn verbazing, kon ik maximaal 30 km/u halen. Ik dacht, dit moet door te lichte rollen komen. Toen heb ik in de Polini vario mijn standaard rollen gedaan die vanuit de dealer in de scooter zaten. En nu komt iets geks. Direct hierna kon ik maar 40 km/u halen. Langzamer dan standaard vario + variobus met ring. Even later reed ik opeens 52+ waarbij als ik daarboven kwam de ECU de toeren omlaag haalde. Toen dacht ik oke, het zit dus goed, nu nog de ECU voor een onbegrensde verwisselen en ben ik klaar.
Maar nee, nu rijdt hij weer tussen de 40 en 45, langzamer dan standaard met begrensde vario. Vraag 2: Hoe kan dit?
Vandaag heb ik mijn ontgrensde ECU binnen gekregen, volgens de M2trading webshop zou deze werken voor alle Euro 4 Sym/Gy6 chinascooters. Ook Dellorto en zelfde productcode als mijn standaard ECU. Deze heb ik erin gedaan en de scooter loopt precies hetzelfde als met de standaard ECU, behalve dat hij een foutmelding geeft: waarschuwings lampje knippert 5 keer. Scooter gaat ook niet harder. Ik zie op dit forum ook een paar threads waarin mensen zeggen dat een Dellorto voor Sym en Dellorto voor andere GY6 Euro 4 scooters niet hetzelfde is, ook al zijn het dezelfde productcodes (???) en dat je voor je SYM eigenlijk maar 1 optie hebt: je originele ECU opsturen naar een shop die de software kunnen aanpassen zodat je ontgrensd kan rijden. Dit is voor mij niet echt een optie omdat ik de scooter elke dag als vervoer gebruik en het moet toch kunnen dat je een ontgrensde ECU kan bestellen voor je scoot?! Vraag 3: Heeft iemand hier ervaring mee? Weten jullie wat er aan de hand is met het verschil tussen Sym en andere merken die GY6 gebruiken in Euro 4 uitvoering?
Uiteindelijk een hele lange post geworden, hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast bedankt!
Ten eerste: ik ben een echte rookie als het gaat om werken aan scooters.
Ik heb een Sym Orbit 2 50cc Euro 4 brom uitvoering uit 2019. Elektrisch carburateur en Dellorto ECU dus.
Hij liep vanuit de dealer 45 km/u en dat vond ik altijd te traag, nu mijn garantie is verlopen ben ik gaan kijken naar opvoeren. Na een beetje te hebben ingelezen heb ik begrepen dat het simpelste om te doen is: ECU verwisselen met een ontgrensde, en om deze te laten werken zoals hoort moet ook de variobus worden vervangen door een gladde variant.
Ik heb een Polini Hi-Speed (voor sym/peugeot gy6) varioset besteld omdat ik dacht dat het een prima upgrade is aangezien ik toch de vario uit elkaar moet halen om de bus te verwisselen. In deze kwam: vario, gladde bus, rolletjes 4.9g, en drukveer. Die drukveer heb ik er niet in gezet omdat ik dacht dat dit geen zin heeft zonder dat de scooter meer vermogen maakt, ik neem aan dat deze van Polini stijver is dan wat er standaard in zit. Vraag 1: Klopt dit of is het beter om deze toch te plaatsen?
Nadat ik de Polini vario met de 4.9g rollen erin had gezet, met gladde variobus, vond ik dat de scooter best veel toeren maakte, en tot mijn verbazing, kon ik maximaal 30 km/u halen. Ik dacht, dit moet door te lichte rollen komen. Toen heb ik in de Polini vario mijn standaard rollen gedaan die vanuit de dealer in de scooter zaten. En nu komt iets geks. Direct hierna kon ik maar 40 km/u halen. Langzamer dan standaard vario + variobus met ring. Even later reed ik opeens 52+ waarbij als ik daarboven kwam de ECU de toeren omlaag haalde. Toen dacht ik oke, het zit dus goed, nu nog de ECU voor een onbegrensde verwisselen en ben ik klaar.
Maar nee, nu rijdt hij weer tussen de 40 en 45, langzamer dan standaard met begrensde vario. Vraag 2: Hoe kan dit?
Vandaag heb ik mijn ontgrensde ECU binnen gekregen, volgens de M2trading webshop zou deze werken voor alle Euro 4 Sym/Gy6 chinascooters. Ook Dellorto en zelfde productcode als mijn standaard ECU. Deze heb ik erin gedaan en de scooter loopt precies hetzelfde als met de standaard ECU, behalve dat hij een foutmelding geeft: waarschuwings lampje knippert 5 keer. Scooter gaat ook niet harder. Ik zie op dit forum ook een paar threads waarin mensen zeggen dat een Dellorto voor Sym en Dellorto voor andere GY6 Euro 4 scooters niet hetzelfde is, ook al zijn het dezelfde productcodes (???) en dat je voor je SYM eigenlijk maar 1 optie hebt: je originele ECU opsturen naar een shop die de software kunnen aanpassen zodat je ontgrensd kan rijden. Dit is voor mij niet echt een optie omdat ik de scooter elke dag als vervoer gebruik en het moet toch kunnen dat je een ontgrensde ECU kan bestellen voor je scoot?! Vraag 3: Heeft iemand hier ervaring mee? Weten jullie wat er aan de hand is met het verschil tussen Sym en andere merken die GY6 gebruiken in Euro 4 uitvoering?
Uiteindelijk een hele lange post geworden, hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast bedankt!