Sym Orbit 2 4t 50cc opvoeren problemen

alex456

New Member
Hallo jongens, ik lees al een tijdje mee op dit forum en zie dat veel mensen hier goed geholpen worden. Nu dus ook even een account aangemaakt om ook mijn vragen te kunnen stellen.

Ten eerste: ik ben een echte rookie als het gaat om werken aan scooters.

Ik heb een Sym Orbit 2 50cc Euro 4 brom uitvoering uit 2019. Elektrisch carburateur en Dellorto ECU dus.

Hij liep vanuit de dealer 45 km/u en dat vond ik altijd te traag, nu mijn garantie is verlopen ben ik gaan kijken naar opvoeren. Na een beetje te hebben ingelezen heb ik begrepen dat het simpelste om te doen is: ECU verwisselen met een ontgrensde, en om deze te laten werken zoals hoort moet ook de variobus worden vervangen door een gladde variant.

Ik heb een Polini Hi-Speed (voor sym/peugeot gy6) varioset besteld omdat ik dacht dat het een prima upgrade is aangezien ik toch de vario uit elkaar moet halen om de bus te verwisselen. In deze kwam: vario, gladde bus, rolletjes 4.9g, en drukveer. Die drukveer heb ik er niet in gezet omdat ik dacht dat dit geen zin heeft zonder dat de scooter meer vermogen maakt, ik neem aan dat deze van Polini stijver is dan wat er standaard in zit. Vraag 1: Klopt dit of is het beter om deze toch te plaatsen?

Nadat ik de Polini vario met de 4.9g rollen erin had gezet, met gladde variobus, vond ik dat de scooter best veel toeren maakte, en tot mijn verbazing, kon ik maximaal 30 km/u halen. Ik dacht, dit moet door te lichte rollen komen. Toen heb ik in de Polini vario mijn standaard rollen gedaan die vanuit de dealer in de scooter zaten. En nu komt iets geks. Direct hierna kon ik maar 40 km/u halen. Langzamer dan standaard vario + variobus met ring. Even later reed ik opeens 52+ waarbij als ik daarboven kwam de ECU de toeren omlaag haalde. Toen dacht ik oke, het zit dus goed, nu nog de ECU voor een onbegrensde verwisselen en ben ik klaar.

Maar nee, nu rijdt hij weer tussen de 40 en 45, langzamer dan standaard met begrensde vario. Vraag 2: Hoe kan dit?

Vandaag heb ik mijn ontgrensde ECU binnen gekregen, volgens de M2trading webshop zou deze werken voor alle Euro 4 Sym/Gy6 chinascooters. Ook Dellorto en zelfde productcode als mijn standaard ECU. Deze heb ik erin gedaan en de scooter loopt precies hetzelfde als met de standaard ECU, behalve dat hij een foutmelding geeft: waarschuwings lampje knippert 5 keer. Scooter gaat ook niet harder. Ik zie op dit forum ook een paar threads waarin mensen zeggen dat een Dellorto voor Sym en Dellorto voor andere GY6 Euro 4 scooters niet hetzelfde is, ook al zijn het dezelfde productcodes (???) en dat je voor je SYM eigenlijk maar 1 optie hebt: je originele ECU opsturen naar een shop die de software kunnen aanpassen zodat je ontgrensd kan rijden. Dit is voor mij niet echt een optie omdat ik de scooter elke dag als vervoer gebruik en het moet toch kunnen dat je een ontgrensde ECU kan bestellen voor je scoot?! Vraag 3: Heeft iemand hier ervaring mee? Weten jullie wat er aan de hand is met het verschil tussen Sym en andere merken die GY6 gebruiken in Euro 4 uitvoering?

Uiteindelijk een hele lange post geworden, hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Je moet zo wie zo de drukveer vervangen , die standaard veer is te zwaar , en de riem komt niet onderin de koppeling met huidige Vario.

Punt 2 , grote kans dat je een verkeerde Vario heb besteld , als jou Blok / Carter kap 6 deukjes bevat .. is het een Blok uit Taiwan , en totaal anders als een GY6 Blok .
Onder sommige Sym Scooters zit een GY6 blok , maar waarschijnlijk niet onder jou Scooter ... ( 6 Deukjes Blok ).

Betreft de rollen , heb je 7,5 a 8 gram nodig hebben. p/stuk.
 
Je moet zo wie zo de drukveer vervangen , die standaard veer is te zwaar , en de riem komt niet onderin de koppeling met huidige Vario.

Punt 2 , grote kans dat je een verkeerde Vario heb besteld , als jou Blok / Carter kap 6 deukjes bevat .. is het een Blok uit Taiwan , en totaal anders als een GY6 Blok .
Onder sommige Sym Scooters zit een GY6 blok , maar waarschijnlijk niet onder jou Scooter ... ( 6 Deukjes Blok ).

Betreft de rollen , heb je 7,5 a 8 gram nodig hebben. p/stuk.
Thanks, ik zal kijken of de drukveer verschil maakt. Gelijk ook de zwaardere rollen erin.
Hoop dat ik hiermee weer rond de 50 kom.

Ik denk dat de vario juist is omdat deze specifiek voor sym/peugeot 50cc is en deze gebruiken beide het Sym motorblok.

Wat ik mij afvraag is waarom elke shop onderdelen labelt met Sym/Gy6 Euro 4 alsof het dezelfde motorblokken zijn.
Ik heb opgezocht wat je bedoelt met de 6 deukjes, dat zijn de kleine "rondjes" om het sym logo toch? Die heb ik inderdaad. Dit verklaart dan wel waarom de bestelde ECU niet werkt.
 
Ik heb al van diverse mensen gehoord die zich een ontgrensde ECU bestellen en het dan niet werkt.
Een scooterboer zoeken die de originele kan aanpassen.
Of het licht eraan waar je woont, kom je met de scooter hier langs, fixen we dat even.
 
Ik heb al van diverse mensen gehoord die zich een ontgrensde ECU bestellen en het dan niet werkt.
Een scooterboer zoeken die de originele kan aanpassen.
Of het licht eraan waar je woont, kom je met de scooter hier langs, fixen we dat even.
Ja ik heb het dus ook al een paar keer gehoord nu. Ik woon in Delft trouwens.
 
Om je euro 4 harder te laten lopen moet je de ecu ontgrensen. Je moet het kabeltje van de ecu loshalen. Dan pak je een losse kabel met een aansluiting die op de ecu kabel past. En die andere kant van de kabel zet je op massa. Ik zet hem altijd tussen de zekering zodat als het niet goed gaat er niks verbrand. Hierdoor zal je scooter 65 gaan lopen
HAHAHA dat denk je zelf zeker.:D
Welk kabeltje, zitten er veel op.
Heb je PC en software met speciale kabels voor nodig.
 
Aan het contactslot zit een 6 polige stekker, daar zie een groene korte draadlus, deze zit op de 6 polige stekker die vanuit de kabelboom van de scooter komt, de lus( groene dus) doorknippen of even uit de connnector halen. Nu is de Sym Euro 3 en 4 ontgrenst!
 
Om je euro 4 harder te laten lopen moet je de ecu ontgrensen. Je moet het kabeltje van de ecu loshalen. Dan pak je een losse kabel met een aansluiting die op de ecu kabel past. En die andere kant van de kabel zet je op massa. Ik zet hem altijd tussen de zekering zodat als het niet goed gaat er niks verbrand. Hierdoor zal je scooter 65 gaan lopen
 
Back
Top