Sym mio start slecht

greenhopper

New Member
Hi Ik ben bezig met een Sym mio 50.
Ik krijg hem niet goed lopen.
S'morgens start hij slecht of niet met electric start.
Ik heb het nog niet geprobeerd met kick.
De accu lijkt mij goed te zijn. Ik heb naast de accu van de Sym ook een accu van mijn motor daarnaast staan.
Power genoeg lijkt mij.
Ik heb van alles geprobeerd maar kom er nu niet meer uit.

Bougie vervangen, carb schoongemaakt, nieuwe benzine erin, pakkingen van het inlaat spruitstuk vervangen, Choke gecheckt die is goed.
Bougies is zwart volgens mij moet hij koffie bruin zijn althans dat is wat ik nog weet uit mijn tijd dat ik brommer reed.
Kan zijn dat ik nog iets ben vergeten.
Ik heb vandaag de kleppen gesteld maar, dat haalt volgens mij niet veel uit. Ze stonden niet helemaal goed.
Inlaat paste nog geen 5 in en de uitlaat stond op 20 of zoiets. Beide op advies van de dealer op 10 afgesteld. De kleppen tikte iets maar dat is nu weg.
Hij blijft onregelmatig lopen. Bobine losgemaakt alles schoongemaakt zo dat ik zeker weet dat hij goed contact maakt.
Er zit een andere ECU in weet niet hoe hard hij gaat. Maar als hij een maal heeft gelopen dan start hij goed zonder problemen.
Ik krijg hem alleen niet goed lopen. Iemand hier nog een idee?
Morgen ochtend ga ik het weer proberen kijken of hij start. Ik laat wel weten wat het resultaat is.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Hi greenhopper.

Als het echt alleen het starten is kijk dan inderdaad even naar hoe hij het doet als je kickt. Als dan wel goed is dan misschien even je stationair ietsje hoger afstellen om te kijken of dan wel goed doet. En anders even je elektrische start onderdelen helemaal nalopen om dat uit te sluiten.

check je het even? Lukt het nog steeds niet laat het dan hier weer even weten, denken we graag verder met je mee.
Fijne avond!
 
Hi greenhopper.

Als het echt alleen het starten is kijk dan inderdaad even naar hoe hij het doet als je kickt. Als dan wel goed is dan misschien even je stationair ietsje hoger afstellen om te kijken of dan wel goed doet. En anders even je elektrische start onderdelen helemaal nalopen om dat uit te sluiten.

check je het even? Lukt het nog steeds niet laat het dan hier weer even weten, denken we graag verder met je mee.
Fijne avond!

Hi Melvin bedankt voor je antwoord.

Vanmorgen heb ik eerst de elektrische start geprobeerd. Hij sloeg gelijk aan.
Het verschil met gister is dat ik de kleppen heb gesteld en de carb nog eens schoon heb gemaakt.
Aangezien Ik geen perslucht heb maar had begrepen dat je met een fietspomp ook wel wat kunt. Dat heb ik dan ook dit keer gedaan.
Ik heb ook er ook een andere bougies ingedraaid. Ik denk dat het misschien wel met de bougies te maken heeft gehad (denk ik).
Ook de pakkingen van de inlaatspruitstuk heb ik vervangen alhoewel dat niet nodig was.

Hij blijft wel stationair draaien maar, als je gas geeft dan gaat hij heel laag lopen en dan pakt tie zichzelf weer op en gaat dan weer iets hoger lopen. Hij blijft toch nog een beetje onregelmatig draaien. Ik ben daar nog niet uit wat dat zou kunnen zijn. Ik denk dat ik de carb nog voor de zekerheid ultrasoon laat reinigingen. Weet niet of het nut heeft maar, kan het altijd proberen. Het jammere is dat de scooter zaak waar ik naar toe had gebeld de complete scooter wilt hebben en me geen prijs geeft voor het ultrasoon reinigingen alleen ( erg jammer). Je begrijpt natuurlijk wat er voor prijskaartje dan aan komt te hangen. De scooter is niet van mij maar van iemand die net veel geld heeft en ik hem voor ze nakijk en fix.

De uitlaat die er nu opzit is van een andere Mio ( origineel) dan erop zat. De uitlaat die er nu opzit was ook gescheurd maar, heb deze laten lassen. Hij lekt nog wel een beetje bij de scheur ( niet goed gelast ) kan dit invloed hebben? Voor zover mijn kennis rijkt lijkt het mij niet.
Ik ga nog wel een keer terug om het goed te laten lassen.
De startmotor deed het niet maar die heb ik gerepareerd. Een van de koolborstels zat vast. De startonderbreker omzeild. De schakelaar onder de buddy word niet meer gebruikt. Elektrische start onderdelen lijken we dan ook verder in orde.
Even voor overige info:
Sproeier is 80 (origineel) Stationair sproeier is geloof ik 32 of 35.

Als jullie nog een idee hebben dan hoor ik het graag maar voor nu ben ik weer een stukje verder.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Last edited:
Ff een update.
Ik heb de scooter verder in elkaar gezet en een proefrit gemaakt.
In het begin bij het gas geven valt hij dood. Als ik het gas loslaat dan blijft hij wel draaien.
Als de motor warm is dan pakt hij beter op. Bij lagere toeren dan voel je wel dat hij niet echt power heeft maar komt wel op gang.
Was een kort straatje kwam tot 30 KM PU maar kan harder.
Als je afremt en het gas loslaat dan blijft hij wel draaien maar zakt in toeren en pakt hij wel weer op en gaat dan iets hoger stationair draaien.
Morgen ochtend maar weer kijken of hij in een keer start. en ga ik een langer stukje rijden.
Zal morgen weer een update hier plaatsen.
 
Vanmorgen gestart en dat gaat goed. Starten lopen.
Ga straks een stukje rijden om te testen.
Heb een stuk gereden moet zeggen dat hij opzicht aardig rijd.
Optrekken laat nog wat te wensen over maar eenmaal op gang rijd hij goed.
Ik heb net nog de bougies eruit gedraaid. Hij is niet meer zwart. Kan ook nog niet zien welke kleur hij heeft daar heb ik te kort voor gereden. Lijkt me op het eerste oog wel goed te zijn. Ik zal nog de luchtfilter nog vervangen voor de zekerheid die zit er al een tijd in.
 
Last edited:
Ondanks dat ik van alles heb gedaan blijft de scooter niet mooi lopen. Als je gas geeft en weer loslaat dan zakken de toeren en slaat hij af of hij blijft laag stationair draaien. Als je niets doet dan pakt hij weer op en gaat hij hoger draaien.
Als je gas geeft dan lijkt het wel of de motor stikt en het andere moment pakt hij wel goed op.
Ik heb de bougie vervangen, Carb schoongemaakt, Luchtfilter vervangen, Er zit nieuwe benzine in, kleppen zijn gesteld.
Benzine toevoer gecontroleerd, Pakkingen bij inlaat spruitstuk vervangen.
Kan maar niet vinden wat het is. Iemand hier nog een suggestie?
 
Ik heb net hetzelfde bij de Mio van mijn dochter. Hier is nog kosten nog moeite gedaan om hem te herstellen maar toch 's morgens heeft die het moeilijk om op te starten.
Nieuwe carbu, uitlaat, bougie, ECU, bobijn.
Radeloos. :rolleyes:
 
Eerste link is reiniging en opstart, tweede link is basis werking en dan in het bijzonder even het rubber ringetje van de luchtschroef nazien,
Groet,
 
Back
Top