Sym Mio start elektrisch slecht

Balmerino

New Member
Mijn probleem is dat de Sym Mio (2016) elektrisch slecht start. Met name na stilstand. Het is alsof de accu slecht is. Terwijl deze nieuw is en de laadspanning ook in orde is (gemeten met een multimeter). Startmotortje draait moeizaam en te langzaam rond. Aankicken gaat wel. Ik weet niet precies hoe het zit, Heeft dit type ook een bendix? Heeft iemand advies? Of een tekening? BvD!
 
Advertisement - register to remove this

Startmotortje draait moeizaam en te langzaam rond.
Als je zeker weet dat de accu goed is en goed wordt geladen controleer de volgende punten:

  • Is de accuklem van de pluspool niet geoxideerd, goed aangedraaid en maakt deze goed contact?
  • Is de accuklem van de minpool niet geoxideerd, goed aangedraaid en maakt deze goed contact?
  • Zijn de twee dikke draden op het startrelais niet geoxideerd, zitten ze goed vast en maken goed contact?
  • Is de massakabel van de startmotor niet geoxideerd, zit deze goed vast en maakt deze goed contact? (kan ook via de startmotorconnector lopen)
  • Is de stroomkabel van de startmotor niet geoxideerd, zit deze goed vast en maakt deze goed contact?
Als alles hierboven in orde is kun je de twee dikke draden bij je startrelais even met elkaar kort sluiten, als de startmotor dan wel goed draait is je contact van het startrelais verbrand en dien je het startrelais te vervangen.

Als alles hierboven geen oplossing brengt moet je toch langzaam denken aan een defecte startmotor.
 
Beste Sparky. dank voor dit plan. Ik heb alle contacten gecontroleerd en schoon geschuurd. Heb ook de startmotor vervangen. Laadspanning is ruim 14V. Accu is vervangen en met steeds ruim boven 12V. Maar het probleem is er nog steeds. Ik moet nog de tets met het relais doen, hoewel ik deze wel duidelijk hoor klikken en die niet zo verdenk. Ik hoop dat ik me vergis, anders weet ik het niet meer
 
Als het relais klikt, betekent dit alleen dat het wordt aangestuurd, dit wil niet zeggen dat de contacten goed contact maken,.

Dus toch maar even de kortsluit test doen op de twee dikke draden van het startrelais.
 
Beste Sparky, Ik heb de kortsluit getest gedaan. Het relais zou het toch moeten zijn. Maar helaas geen verbetering. Heb nogmaals dikke draden gebruikt en deze direct op de nieuwe startmotor aangesloten. Geen verbetering. Dan kom je toch weer op de accu uit. De 3e in minder dan 3 jaar? Bovendien meet ik ruim 12 V na een nachtje rust en ruim 14 V tijdens het rijden.

Toch, als ik de accu even op de oplader zet start die WEL normaal.

Zou het een idee zijn een Voltmeter aan te sluiten en daarmee rond te rijden om te zien of er rare pieken optreden die de accu vernielen?
Of maar meteen een nieuwe spanningsregelaar te bestellen
En een nieuwe accu bestellen, zo ja welke dan?

Heb nog lekstroom proberen te meten maar die functie op mijn multimeter lijkt defekt.
 
Lijkt er toch op dat de accu niet helemaal lekker is vooral als de e-start het weldoet als je de accu fris geladen hebt.

Wat is de spanning over de accu-polen als je de e-start bedient?
 
Back
Top