Sym Mio Problemen

Jaimyschenke

New Member
Ik heb een Sym Mio 50 bj 2010 (brom) met +11.500km (2e eigenaar) en ik heb een aantal problemen;

1. Een dip bij 50 km/u. Tot 50 trekt hij hard door en je hoort dat hij even lager in toeren hangt en dat hij wat moeite heeft. Vervolgens maakt hij vanaf 50 een "draaiend geluid" tot 55 wat steeds sneller gaat "draaien" en vanaf 55 heel snel blijft draaien.

2. Af en toe komt er een plof uit mijn uitlaat (Kleppen zijn gesteld)

3. Wanneer hij koud is en ik laat hem even warmlopen dan stottert/haperd hij de eerste paar minuten.

4. Topsnelheid net aan 55/60 weet van veel mio's dat ze zonder dip/moeite 65 kunnen met een onbegrensde CDI. Zie video: (Sym Mio)

Dit is mijn setup:
Polini Hi-speed Vario (4,9g) & *Malossi Drukveer +30%
Onbegrensde CDI
Sproeier 85
Nieuwe uitlaat (Uitlaat)
Nieuwe v-snaar
Nieuwe bougie
Nieuwe luchtfilterelement
Nieuwe halfpoulie
Koppelingsegmenten opgeschuurd
Olie ververst 10w-40
Transmissie Olie ververst

*Polini Drukveer had de zelfde dip alleen is er dan een raar geluid vanaf 50 km dus deze verwisseld met die van Malossi die ik voor de vario er al in had. Standaard drukveer top is 5 km/u lager en minder power.

Onderhoud word zelf gedaan.
Weet iemand raad? Hoor het graag!

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Jaimyschenke

New Member
85 is best groot voor een 50cc. Heb je al een paar maten kleiner geprobeert?
Deze zat er al in toen hij nog goed reed en zonder ploffen. Mio's worden volgens mij met te kleine sproeiers geleverd (80/82) en op aanrader van Sym zelf moet er 88 in. Bij mij geeft deze veel ploffen. Bij 85 zelden.

Met een onbegrensde CDI / andere uitlaat moet vaak ook 1/2 maatjes groter.

Deurlii

n00b
Je hebt wel een hele sterke drukveer voor een 50cctje. Je moet in drukveer zo licht mogelijk zitten voor de beste performance.

Jaimyschenke

New Member
Je hebt wel een hele sterke drukveer voor een 50cctje. Je moet in drukveer zo licht mogelijk zitten voor de beste performance.
Een vriend van mij heeft ook een mio en die gaat makkelijk 65 in een rechte lijn zonder polini vario. Zelfde drukveer en onbegrensde CDI.

Deurlii

n00b
Een vriend van mij heeft ook een mio en die gaat makkelijk 65 in een rechte lijn zonder polini vario. Zelfde drukveer en onbegrensde CDI.
Niet elke scooter is hetzelfde. Dus moet je maar wat proberen. Uit mijn ervaring is het handig om altijd de lichtst mogelijke drukveer te gebruiken om zo min mogelijk power verloren te laten gaan. Sterkere drukveer veroorzaakt meer wrijving/weerstand.

Jaimyschenke

New Member
Niet elke scooter is hetzelfde. Dus moet je maar wat proberen. Uit mijn ervaring is het handig om altijd de lichtst mogelijke drukveer te gebruiken om zo min mogelijk power verloren te laten gaan. Sterkere drukveer veroorzaakt meer wrijving/weerstand.
Bedankt voor de tip, Ik ga de drukveer er een van deze dagen in zetten.

Heb je nog meer tips m.b.t de andere problemen?

4slaf4life

Active Member
met de paar sym brommers waar ik tot nu toe op heb gereden viel het me op hoe goed ze lopen (redelijk snel optrekken en 60a65 top)door alleen maar de begrenzing er vanaf te halen

Deurlii

n00b
Bedankt, De een zegt beide 0.10 en de ander 0.07 maar heb de inlaat op 0.10 gezet en hij ploft nogsteeds, tevens uitlaat niet gedaan omdat ik er niet bij kon. Dus moet het blok eronder uit halen :rolleyes:
Ploffen heeft ook met de werking van de uitlaat te maken, dus zal je als je je inlaat stelt heeft het geen effect op de uitlaat. De uitlaat moet ook ietsjes ruimer gesteld zijn, omdat deze warmer wordt en dus meer uitzet.

Jaimyschenke

New Member
Ploffen heeft ook met de werking van de uitlaat te maken, dus zal je als je je inlaat stelt heeft het geen effect op de uitlaat. De uitlaat moet ook ietsjes ruimer gesteld zijn, omdat deze warmer wordt en dus meer uitzet.
Top ga ik dat doen. Heb de originele drukveer er in gezet maar topsnelheid is nu 5 km/pu lager en stuk minder power dan met de malossi drukveer.

4slaf4life

Active Member
Alle originele onderdelen er terug in, daar lopen sym scooters al heel goed op. Misschien net een iets grotere sproeier en witte drukveer voor wat meer toeren. En cdi ontgrensd natuurlijk
Post automatically merged:

en de kleppen staan ook weer goed?

Jaimyschenke

New Member
Alle originele onderdelen er terug in, daar lopen sym scooters al heel goed op. Misschien net een iets grotere sproeier en witte drukveer voor wat meer toeren. En cdi ontgrensd natuurlijk
Post automatically merged:

en de kleppen staan ook weer goed?

Witte drukveer zit erin toeren hoor je zeker met deze, 85/88 geprobeerd en ontgrensde CDI zit erin

Uitlaat klep is nog niet gecheckt omdat ik daar niet bij kan zonder 't blok er onder uit te halen.

Zie video Sym Mio die van mij trekt precies t zelfde op met polini vario alleen hij heeft geen dip/moeite bij 50 en zijn top is 63.

4slaf4life

Active Member
heb je het ook al geprobeert met de scooter van da standaard, zodat het blok wat meer horizontaal staat door het gewicht op de vering? Misschien dat je dan net wel de ruimte hebt

Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
H Sym Mio 80CC Quick Forum 4
A Scooter sym mio 50cc Quick Forum 3
Jalena Sym mio 50 houdt in. Quick Forum 1
RobbieJW Sym mio brom naar snor Quick Forum 2
J Sym Mio Varioring Quick Forum 5