Sym Mio elektra.

rottieark

Active Member
Goedeavond,

Ik heb op het moment een probleem met mijn daily drive:

Details van de Sym.
17K KM
2009
Helemaal standaard.
Heb m nu 3 weekjes


Probleem:

De elektra van de Sym werkt niet als de scooter niet is gestart, zodra de scooter is gestart heb ik voorlamp (ook groot) en achterlicht.

De buddy, toeter, knipperlicht en elektrische start werken helemaal niet.

Accu geeft 12.4V aan.
Door de vorige eigenaar is er zo te zien een universele zekeringhouder geplaatst.

Wat kan ik allemaal doormeten/testen?

Alvast bedankt.


(Ik heb in de search geprobeerd te zoeken, maar kreeg alleen maar half afgemaakte threads waarbij de TS niet meer reageerde.)
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Volgens mij , en waar ikzelf ook altijd mee begin , is meten met een spanning zoeker , de draad op een goed massa punt , en met de taster de weg volgen van de dunne draad die van de pluspool van de accu komt . twee kanten zekering , twee kanten contactslot . daarna draad vanaf contactslot volgen naar de connectors . En kijken of je daar ook spanning hebt met de spanning zoeker
Kijk top dat begin was ik helemaal vergeten. Ik ga ff rondzoeken
Post automatically merged:

Kan oprecht niks lezen uit het servicemanual door mijn dyslexie, nogal slechte kwaliteit dus extreem onleesbaar.

Kan iemand mij vertellen hoeveel draden er uit het contactslot lopen en welke kleuren dat horen te zijn?

Voor mijn gevoel mis ik een kabeltje.

Ik zie een...
Ten eerste de zekering , daarna bedrading naar het contactslot , dan contactslot zelf , of deze door verbind als het contact slot op aan staat . Als dat allemaal klopt , en je hebt spanning op de in , en uitgaande kant van je contact slot , verder de naar connectors die aan de kabelboom zitten , of er ergens een verbinding niet klopt , door corrosie , of draad breuk.
Controleer ook de massa op het frame en blok.
 
zodra de scooter is gestart heb ik voorlamp (ook groot) en achterlicht.
Dit is normaal, licht werkt direct vanaf de stator, maw alleen als de motor loopt.

De rest die je opnoemt via de accu, dus de punten afprikken met een multimeter of testlampje die Arie reeds noemde.

Hieronder het servicemanual, schema staat op blz 215.
 

Attachments

  • sym_mio_servicemanual.pdf
    6.8 MB · Views: 5
Yes weet inderdaad dat voorlamp etc op de stator werkt, wist alleen niet dat knipperlicht het dan niet doet (andere scooters meestal wel)

Maar ik ga er vanavond even mee bezig, jullie horen het wel als ik tegen problemen aanloop!
 
Yes weet inderdaad dat voorlamp etc op de stator werkt, wist alleen niet dat knipperlicht het dan niet doet (andere scooters meestal wel)
De buddy, toeter, knipperlicht en elektrische start werken helemaal niet.
Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt uit onze posts.
Alles dat werkt direct van de accu moet ook werken met enkel de scooter op contact dus de motor hoeft daarvoor niet te lopen.

Maw, alles wat je opnoemt in mijn 2de quote van jouw post moet gewoon werken.
 
Zekering meet 0.2ohm bij contact aan en uit.
Accu 12.9 volt (uit)

Heb uit een andere thread met hetzelfde probleem nog iets geprobeerd, hiermee was het probleem niet opgelost.
THREAD


Rest heb ik nog niet geweten, want weet oprecht niet waar ik moet beginnen.
 
Volgens mij , en waar ikzelf ook altijd mee begin , is meten met een spanning zoeker , de draad op een goed massa punt , en met de taster de weg volgen van de dunne draad die van de pluspool van de accu komt . twee kanten zekering , twee kanten contactslot . daarna draad vanaf contactslot volgen naar de connectors . En kijken of je daar ook spanning hebt met de spanning zoeker
 
Volgens mij , en waar ikzelf ook altijd mee begin , is meten met een spanning zoeker , de draad op een goed massa punt , en met de taster de weg volgen van de dunne draad die van de pluspool van de accu komt . twee kanten zekering , twee kanten contactslot . daarna draad vanaf contactslot volgen naar de connectors . En kijken of je daar ook spanning hebt met de spanning zoeker
Kijk top dat begin was ik helemaal vergeten. Ik ga ff rondzoeken
Post automatically merged:

Kan oprecht niks lezen uit het servicemanual door mijn dyslexie, nogal slechte kwaliteit dus extreem onleesbaar.

Kan iemand mij vertellen hoeveel draden er uit het contactslot lopen en welke kleuren dat horen te zijn?

Voor mijn gevoel mis ik een kabeltje.

Ik zie een "connectortje" in het connectortje zitten zonder kabel en aardig wat corosie. Vandaar de vraag.

Edit: ik heb nergens op mijn contactslot 12volt. En heel toevallig zit de rode kabel vanaf contactslot naar connector nergens mee verbonden. (Alleen het "corrosie connectortje" zonder kabel) zie bijlage
Post automatically merged:

Jahoor het is gevonden.

Kabel van de foto hierboven is geknapt door de corrosie!

Ik heb is geprobeerd een kabel te trekken van +accu naar rode connector op contactslot.
Hiermee kreeg mijn contactslot weer spanning en werkt alles weer helemaal naar behoren!

Nu alleen nog netjes een kabel leggen en dan zit het weer helemaal goed.
 

Attachments

  • 20230927_205455.jpg
    20230927_205455.jpg
    130.3 KB · Views: 3
Last edited:
Solution
Nu alleen nog netjes een kabel leggen en dan zit het weer helemaal goed.
Zet er wel een zekering tussen of maak gebruik van de bestaande zekering.
Indien je dit laatste doet, knip dan niet de kabel van de zekering die richting contactslot loopt af want deze loopt via de spanningsregelaar en dan wordt je accu niet meer geladen.

Wat ik persoonlijk zou doen is het pinnetje uit de connector klikken door het weerhaakje met een klein schroevendraaiertje terug te duwen.
Het pinnetje goed schoon maken en dan met een soldeerboutje het draadje weer terug solderen op de achterzijde van dit pinnetje waar in eerste instantie de draad was afgebroken.
 
Wat ik persoonlijk zou doen is het pinnetje uit de connector klikken door het weerhaakje met een klein schroevendraaiertje terug te duwen.
Het pinnetje goed schoon maken en dan met een soldeerboutje het draadje weer terug solderen op de achterzijde van dit pinnetje waar in eerste instantie de draad was afgebroken.
Yes dit heb ik inderdaad gedaan.
Post automatically merged:

Is er voor jou scooter , niet een complete kabelboom verkrijgbaar ? Heb je ook gelijk , alle connectoren weer nieuw , en passend op de componenten.
Tja is inderdaad verkrijgbaar, maar vindt het zonde om voor pak m beet 6 draadjes een complete kabelboom te halen.
 
Back
Top