Sym Mio beslommeringen.

Status
Not open for further replies.
Je hebt dus een Sym Mio van de tweede generatie met het euro 3 motorblok.
Het is maar goed dat je originele onderdelen gebruikt en/of aangeschaft hebt.
Geen van de onderdelen uit de linkjes gaat passen kan ik je vertellen...
Het motorblok is de S1P37QMA-2 en er past niks op van 139QMA/B China parts en/of onderdelen.
(tenzij men het: XS1P39QMB motorblok heeft, maar gezien de kop is het de nieuwe variant)

Er staan d.i.v. werkplaatshandboeken (eng) online welke men gratis kan downloaden.
Het is echter zo dat de manuals niet van Sym afkomstig zijn maar van Peugeot welke ook van dit motorblok gebruikt maakt onder d.i.v. modellen en types.

Weet niet of het mag, maar bijvoorbeeld hier: http://www.scooterhulp.com/instruct...eugeot-sym-4-takt-50cc-motorblok-manuals.html zijn ze gratis te downloaden. In ieder geval 2 stuks welke wel van toepassing zijn.
Waarschijnlijk ook wel elders voorhanden maar hier staan ze gelijk bij elkaar voor het gemak.
(scheelt weer een zoektocht) Mag het niet en wordt het aangepast door een mod, kun je altijd google even raadplegen met de codering van het motorblok om te zoeken naar info!
Motorblokcodering staat op het motorblok zelf en/of is terug te vinden op het kentekendocument.., hetzij in papiervorm of bankpasformaat.
 
Last edited:
De url mag ook van mij staan, maar ik heb wel even de werkplaatshandboeken bij ons geupload:

Scheelt toch weer een account aanmaken ergens anders en het is fijn als mensen het bij ons uploaden. We proberen te zorgen dat ons https://scooterforum.net/resources/ straks uitgebreid genoeg is dat het een goede vergaarbak is van werkplaatshandboeken en andere technische informatie.
 
Is oké dus.., heb ze ook elders gezien zonder scooterhulplogo onderin.
Snap wat je bedoelt Bas!
Zal nog even loeren waar ik ze ook gezien heb, vervelende is vaak dat dit soort sites ter ziele gaan en de info verloren gaat.
Maar ik ga nog ff zoeken en zal ze gelijk even posten zonder het www onderin de manuals mits mogelijk

@ de TS dit bericht gaat uiteraard weg zodra het e.e.a. rond is...
Geen vervuiling van de thread dus :innocent: , alle hulp is immers welkom in deze.
 
Last edited:
Is oké dus.., heb ze ook elders gezien zonder scooterhulplogo onderin.
Snap wat je bedoelt Bas!
Zal nog even loeren waar ik ze ook gezien heb, vervelende is vaak dat dit soort sites ter ziele gaan en de info verloren gaat.
Maar ik ga nog ff zoeken en zal ze gelijk even posten zonder het www onderin de manuals mits mogelijk

@ de TS dit bericht gaat uiteraard weg zodra het e.e.a. rond is...
Geen vervuiling van de thread dus :innocent: , alle hulp is immers welkom in deze.

Zoeken op de bestandsnaam helpt, ik heb ze niet van scooterhulp vandaan. Vind het vreemd dat ze hun eigen tekst in de pdf verwerken imho.
 
@eurokit & @Harrr,

Dit weekend flink opgeschoten en scooter zelfs zonder problemen gestart. Heb alleen nog wat moeite met het afstellen van de kleppen, ik krijg de tikken namelijk (nog) niet weg. Daar kom ik denk ik wel uit. Ik vraag me wel of het kwaad kan dat de kleppen niet goed staan? Ik ben ze iedere keer aan het bijstellen, maar rijd er niet op. Zal wel kunnen, toch? Weet anders niet hoe ik moet controleren of ik een tik heb.

Maar goed, ik blies dit topic eigenlijk nieuw leven in omdat ik wilde weten of je bij iedere demontage de pakkingen moet vervangen? Heb namelijk in mijn enthousiasme een van de vier draadeinden afgebroken, haha. Alles moet er dus weer even af, maar heb eigenlijk geen zin om na paar dagen weer de pakkingen te vervangen. Als ik daar niet onderuit kom, dan wordt het uiteraard een ander verhaal...

Ik hoor het wel weer!
 
Heb de kleppen bij mijn kisbee op 0.07 staan koud voor inlaat (vermoed dat dit nog beter kan) en 0.10 koud op de uitlaat..

Mijn scooter rijd hier wel mee. Maar ga er verlopig niet harder mee dan ongeveer 50km/u op de teller.. Lijkt dat hij bij mij ook heel licht tikt, alleen weet niet of ik mij verbeeld of dit gewoon zo het motor geluid hoort te zijn. Misschien dat ik de scooter wel even bij de betere dealer ga brengen en zien wat hun er van kunnen bakken.. (hun weten namelijk wel de juiste waardes) (heb deze waardes overgenomen van een gekocht 2ehands blok wat al heeft gelopen.


Beste kan je wel alle pakkingen van de cilinder vervangen ja.. Bij 4-takt komt dit wel erg nauw, omdat er in de voet van het carter een klein gaatje zit (waar dit bij 2takt niet zo is)

Daar gaat de motor olie via de pomp via de draad-end richting de cilinderkop / nokkenas om daar ook van olie te voorzien..

Het is dan ook zeer belangrijk dat onder de voet van de cilinder geen olie lekkage mag ontstaan.. Anders verlies je olie vanuit het carter en loopt het carter dan droog omdat het olie niveau dan naar beneden gaat, totdat er niks meer erin zit. En dan dus je motor kapot loopt omdat er geen olie meer aanwezig was..

Maar een algemene stelregel geld. Dat je bij het loshalen van iets altijd de dichting moet vernieuwen, dit omdat deze geklemt tussen beide delen zit en dan dunner kan zijn geworden en daardoor nog minder goed afdicht.

Rubbers doe ik overige wat langer mee.. Bij het kleppen deksel vervang ik dit als die echt slecht eruit zien of niet meer goed afdichten.

Bij het zeef filter zou ik zelf de o-ring maximaal 3-5 pogingen gebruiken en dan toch echt vernieuwen bij de volgende x. Gewoon om te zorgen dat er niks kan gaan lekken.
 
@eurokit, bedankt!

Krijg geen mail om mijn password te resetten op mijn account, vandaar even snel een nieuwe aangemaakt.

Maar goed, draadeind zit er weer op en startte wederom direct. Wel weer tikken, maar daar wordt aan gewerkt.

Nu heb ik alleen een groter probleem volgens mij. Omdat ik twijfelde of mijn snaar er nog goed opslag heb ik deze even geïnspecteerd. Na her-montage kreeg ik opeens een ratelend geluid met gasgeven. Foute boel dus... Ben vervolgens weer alles eraf gaan halen en krijg de koelvin met geen mogelijkheid los. Het lijkt wel alsof hij is ingelopen/geslepen op een of andere manier, zie foto:

IMG_20190701_170636.jpg

Mijn vraag is dus, klopt het dat er hier iets mis is gegaan? Zo ja, zijn de problemen groot? Ik vrees namelijk het ergste... Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Verkeerde volgorde van monteren of simpelweg de moer te strak aangedraaid?

Logische vervolgvraag is dan of dit simpel te herstellen is? Mocht het zo zijn dat ik een nieuwe aandrijfas nodig heb (gelukkig niet al te duur), is dit simpel te monteren of moet dan het hele blok eraf?

Ik was verdomme zo goed op weg, gaat het weer mis.

Maar goed, zijn weer een hoop vragen tegelijk en hoop zo snel mogelijk iets van jullie te horen!
 
Dag GerardMio2,
Hierna typ ik wat nummers, dat zijn de nummers die je terug ziet op de exploded view van een brommerwinkel)
ALs het goed is, komt er vanaf nu een waaier (9) met 6 opstaande nokjes op (waar de kickstartronsel ingrijpt bij aankicken), een waaier (10) en een moer 17 (11). Klopt deze volgorde bij jou?
Zoals het nu zit, is er geen probleem hoor. Zo lang de buitenste schijf (8) maar vlees heeft op de krukas. Mogelijk heeft er een te korte variobus ingezeten?
Je kunt een tweede waaier (tweede 10, zoek er een die geen onbalans geeft) gebruiken zodat de krukasmoer (11) op goed draad komt te zitten.

Plaatje zegt meer: https://www.zandri.nl/parstproduct-koppeling-variateur-10-gy6.html

Groet,
 
Last edited:
Weet niet of je alles gemonteerd gaat krijgen.. Mocht het nog lukken dan nog ermee door proberen te rijden..
Maar liever raad ik je een nieuwe krukas aan. Aan de uiteinde van de krukas tap daar is een stuk draad weg.. Kans dat het nog slechter word is groot.
Wat je beschadigd het draad van de moer er ook ermee, en daarna verneuk je het krukas draad nog meer ..
Ook de voorkant van de spiebanen waar de halfpoelie op zit lijkt beschadigd te zijn in het begin..

Persoonlijk zou ik zelf voor een nieuwe kruk gaan.. Aangezien het de kruk wel kan laten zitten maar:

1. Of hij loopt een keer heel goed los en dan heb je nog veel meer schade.

2. Je loopt je zelf achterna als je het niet vervangt. Een keer kom je je zelf weer tegen op dit probleem en dan moet die as er als nog eruit.

Maar mocht je de scooter direct nodig hebben.. Misschien even kijken of het tijdelijk op te lossen is.. En een planning gaan maken wanneer de as wel vervangen kan gaan worden..
 
Bedankt @Harrr!

De volgorde klopt, al heb ik een ander blok. Het blok van de Sym Mio wordt in dit topic vaker door elkaar gehaald met een GY6, maar dat is dus niet de juiste. @Floris van bommelstijn kwam met de juiste documenten van het S1P37QMA-2 blok.

Hierbij de juiste technische tekening:
beweegbare_flens_v_snaar.gif


@eurokit,
de uitkerving aan het eind van de tap is het probleem niet, dat is origineel zo. Probleem zit meer in de spiebanen iets verderop, deze heb ik verkloot helaas. Deze zijn beschadigd met het gevolg dat ik de halfpoelie er niet meer af krijg. Ik ga in ieder geval proberen alles te monteren en kijken of hij loopt. Nieuwe krukas stel ik even uit, omdat de kosten al stukken hoger zijn dan gehoopt (mede door een nieuwe cilinderkop).

Vraag is hoe deze beschadiging is ontstaan. Mijn gevoel zegt dat ik de moer te strak heb aangedraaid. Ben nogal wat verder gegaan dan vast=vast, iets wat geen goed idee is gebleken.

Nu krijg ik alleen de halfpoelie er niet meer af. Kan ik dit proberen op te lossen door met een multi-tool een beetje de banen bij te 'vijlen'?
 
Last edited:
Besloten de scooter van de hand te doen! Kan dus een slotje op.

Allen hartelijk dank voor jullie hulp de laatste weken!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top